Suomi on kohta maailman eka maa, joka hautaa ydinpolttoainetta. Linkki (minusta huono juttu)
Kaikkein typerintä ottaa tänne muualta ydinsaastaa! Jokainen maa hoitakoon itse jätteensä.
Jotain odottamatonta voi tapahtua ja tuo voi sitten vapautua vaarallisena ympäristöön.
MikI ei singota vaikka avaruuteen.
Kommentit (58)
Oon kyllä tietämätön, mutta mihin ne tähänastiset ydinjätteet on tungettu? Suomessa ja muualla siis?
Pitäisi olla laki, että ydinsähköä ei voitaisi myydä maan rajojen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on myös yksi maailman vanhimmista ja vakaimmista peruskalliopohjista.
Juuri tuollaisilla väitteillä halutaan hämärtää se fakta, että ihmiset ovat kuitenkin näitä asioita hoitamassa. Ihmiset voivat avata ne luolat, joihin jäte on haudattu, eivätkä kaikki ihmiset ole hyviä. Peruskallio ei itsessään pysty estämään ketään pahista.
"Hei kuules Suomi mitä tuumit jos ottaisit meikäläisen p*skat vastaan ja laitat ne jonnekin?" -Okei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksei todella ammuta avaruuteen? Maksaa, mutta kyllä maksaa se kallion louhintakin ja maat voisivat yhdessä kustantaa raketin.
Sinä pidät suomalaista miljardeja vuosia vanhaa kallioperää epävarmana ja vaarallisena, mutta olisit valmis lastaamaan ne ydinjätteet avaruusrakettiin, joita kuitenkin räjähtelee aina ajoittain laukaisualustoilleen.
Suomalainen kallioperä on maailman vakainta ja siksi ideaali paikka ydinjätteen hautaukselle. Ei ydinjäte ole mikään yhtä maata koskeva ongelma, vaan kyllä se suomalaisiakin alkaa kiinnostamaan, jos sitä lähtee leviämään vääriin paikkoihin muualla maailmassa.
Sinun pitäisi katsoa dokumentteja asiasta. Harmi, etten muista millä hakusanalla voisi hakea. Itse katsoin ne yli 10 vuotta sitten. Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin luulisi, vaikka Suomessa olisi "maaiman vakain" kallioperä.
Näen pikemminkin, että täällä on maailman hyväuskoisimmat ihmiset ja siksi ydinjäte roudataan tänne.
"Loviisan ja Olkiluodon ydinvoimalaitosten käytetyn polttoaineen loppusijoituksen on määrä alkaa laitoksen valmistuttua 2020-luvulla, ja jatkua siihen saakka että nykyiset laitokset sekä käyttöönottovaiheessa oleva Olkiluoto-3 tulevat käyttöikänsä päähän. Käytännössä tämä tarkoittaa toiminnan jatkumista seuraavan vuosisadan puolelle. Jätteen kokonaismäärän arvioidaan nousevan noin 5500 uraanitonniin. Vierekkäin asetettuna polttoaineniput mahtuisivat hyvin puolen jalkapallokentän kokoiselle alueelle."
Ne tulevat syvälle maan sisään. Tämä pallo saa ratketa aika paljon että tulisivat sieltä esiin. Silloin meillä on jo paljon isompiakin ongelmia käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä tietämätön, mutta mihin ne tähänastiset ydinjätteet on tungettu? Suomessa ja muualla siis?
Hyvä kysymys.
Tietääkö joku?
Onneksi elinikääni on jäljellä enää max. noin 40 vuotta. En jaksaisi millään jäädä katsomaan miten kaikki kakka leviää ympäriinsä kun jo nytkin alkaa näyttää aika pahalle.
Suomalaiset on uskomattoman typerä kansa!
Yhden kilon vieminen kiertoradalle maksaa yhtä paljon kuin kilo kultaa.
Ydinjäte on painavaa. Kyllä se kallioon louhiminen on halvempaa.
Ja vaikka rakettien luotettavuus on nykyisin aika hyvä, ydinjätelastissa olevan raketin räjähdys ilmakehässä ei ole hyvä juttu.
"Käytetty ydinpolttoaine varastoidaan Suomessa ydinvoimalaitospaikoilla sijaitsevissa vesiallasvarastoissa (KPA-varastoissa). Suomessa tai muuallakaan maailmassa ei ole käytössä käytetyn ydinpolttoaineen tai muun korkea-aktiivisen jätteen loppusijoitusta."
Eli siellä ne on voimalan takapihalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi hautaa oman ydinjätteen omaan maaperään. Ydinjätteen tuonti ja vienti on kielletty laissa 1994.
Ydinjätteet on säilötty voimalaitospaikkakunnilla välivarastoissa, parempi niiden on tuolla maan sisällä kuin maan pinnalla.
Mutta tulevaisuudessa jätteet varmaankin poltetaan loppuun (ja harmittomiksi) nopeissa reaktoreissa, niissähän on vielä 90 % tehoista jäljellä kevytvesireaktorien jälkeen.
Jos me muiden jätteita aletaan säilömään, niin kai nyt edes älytään ottaa hyvä hinta siitä? Ehkäpä jonkinlainen vuosimaksu.
Vierailija kirjoitti:
"Loviisan ja Olkiluodon ydinvoimalaitosten käytetyn polttoaineen loppusijoituksen on määrä alkaa laitoksen valmistuttua 2020-luvulla, ja jatkua siihen saakka että nykyiset laitokset sekä käyttöönottovaiheessa oleva Olkiluoto-3 tulevat käyttöikänsä päähän. Käytännössä tämä tarkoittaa toiminnan jatkumista seuraavan vuosisadan puolelle. Jätteen kokonaismäärän arvioidaan nousevan noin 5500 uraanitonniin. Vierekkäin asetettuna polttoaineniput mahtuisivat hyvin puolen jalkapallokentän kokoiselle alueelle."
Ne tulevat syvälle maan sisään. Tämä pallo saa ratketa aika paljon että tulisivat sieltä esiin. Silloin meillä on jo paljon isompiakin ongelmia käsillä.
Toiveajattelua. Kun näin ne dokumentit, asia oli harvinaisen selvä.
Ydinjätteen sijoitus Suomen kallioperään kertoo siitä, miten vastuuton on nykyihminen. Että mun elinaikana ei kuitenkaan tapahdu mitään, eikä mulle kuulu mitä ydinjätteelle tapahtuu sitten kun mua ei enää ole.
Yritän koko ajan miettiä millä hakusanalla löytäisin ne dokumentit, koska haluan katsoa ne uudestaan.
No ei nyt ainakaan avaruuteen! Jos ne aurinkooon saisi ammuttua niin hyvä, mutta muuten ne tulee sieltä niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksei todella ammuta avaruuteen? Maksaa, mutta kyllä maksaa se kallion louhintakin ja maat voisivat yhdessä kustantaa raketin.
Vihreät vastustavat koska se voi triljoonan valovuoden päästä iskettyä johonkin planeettana jossa asuu ihania bakteereja eli elämää.
Hmmm - tai saadaan saman tien takaisin kun raketti oli ylikuormassa.
Ydinjäte painaa todella vähän.
Tämä ydinjätteellä pelottelu kuuluu tietyn piirin agendaan.
Harvinaisen ymmärtämätöntä ja tietämätöntä porukkaa tässä keskustelussa.
Sinä pidät suomalaista miljardeja vuosia vanhaa kallioperää epävarmana ja vaarallisena, mutta olisit valmis lastaamaan ne ydinjätteet avaruusrakettiin, joita kuitenkin räjähtelee aina ajoittain laukaisualustoilleen.
Suomalainen kallioperä on maailman vakainta ja siksi ideaali paikka ydinjätteen hautaukselle. Ei ydinjäte ole mikään yhtä maata koskeva ongelma, vaan kyllä se suomalaisiakin alkaa kiinnostamaan, jos sitä lähtee leviämään vääriin paikkoihin muualla maailmassa.