Miten korjata vartiointialaa?
"Sitten jos rupeaa vastustelemaan..." vartijacase video on surullista katsottavaa. Tyypit pitää kiinni täysin liikkumattomasta ihmisestä ja puhuvat vastustelusta, kun pitäisi varmaankin olla jo elvyttämässä tajutonta.
Vartijoiden olisi pitänyt määrätietoisesti ohjata asiakas ulos, eikä missään nimessä käydä käsiksi. Heidän ohjeisiinsa tulee tehdä muutos! Eli vartija ei saa koskea, jos ei heihin kosketa. Ja jos heihin kosketaan, eivät saa provosoida tilannetta pahemmaksi, vaan käskeä poistumaan vaikka pippurisumuttimen uhalla. Eli alkavat laskea 10 ja ihmisellä on se aika paeta paikalta ennen kuin tulee sumutteesta. Suuri osa varmasti valitsee pakenemisen.
Miten teidän mielestä tulisi alaa korjata?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitempi koulutus ja tarkempaa profilointia kelpoisuudesta esim psykologinen testi ja kunnon työ haastattelija. Myös asennetta voisi parantaa alalla ettei olisi väkivaltaan taipuvaisia tai konflikti tilanteisiin eskaloivaa porukkaa. Myös voimankäyttötilanteissa pitäisi aina mennä vähimmän haitan mukaan eikä liioitella voiman käyttöä.
Niinhän sitä aina pyritäänkin. Ensin kehoituksin ja käskyin. Vartijoita on Suomessa 17 000, järjestyksenvalvojia yli 36 000. Muutama mätämuna ja kaikki yli 50 000 on väkivaltaisia hulluja?
Tuntuu vaan siltä, että liian usein asiakkaat kokee vartijan käskytyksen töykeänä ja loukkaavana. Ja varsinkin jos heti käy käsiksi ja alkaa ohjailemaan sekä ei keskustele (kuuntele) ja yritä selvittää puhumalla tilannetta. Voin itse hyvin kuvitella että alalla on paljon näitä ns toiminnan miehiä, jotka nopeasti haluaa tilanteet hoitaa. Sitten jotkut kuvittelevat olevan melkein poliiseja virkapuvussaan ja käyttäessään valtaa "asiakasta" kohtaan. Näille asenteille pitäisi jotain tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitempi koulutus ja tarkempaa profilointia kelpoisuudesta esim psykologinen testi ja kunnon työ haastattelija. Myös asennetta voisi parantaa alalla ettei olisi väkivaltaan taipuvaisia tai konflikti tilanteisiin eskaloivaa porukkaa. Myös voimankäyttötilanteissa pitäisi aina mennä vähimmän haitan mukaan eikä liioitella voiman käyttöä.
Niinhän sitä aina pyritäänkin. Ensin kehoituksin ja käskyin. Vartijoita on Suomessa 17 000, järjestyksenvalvojia yli 36 000. Muutama mätämuna ja kaikki yli 50 000 on väkivaltaisia hulluja?
Tuntuu vaan siltä, että liian usein asiakkaat kokee vartijan käskytyksen töykeänä ja loukkaavana. Ja varsinkin jos heti käy käsiksi ja alkaa ohjailemaan sekä ei keskustele (kuuntele) ja yritä selvittää puhumalla tilannetta. Voin itse hyvin kuvitella että alalla on paljon näitä ns toiminnan miehiä, jotka nopeasti haluaa tilanteet hoitaa. Sitten jotkut kuvittelevat olevan melkein poliiseja virkapuvussaan ja käyttäessään valtaa "asiakasta" kohtaan. Näille asenteille pitäisi jotain tehdä...
Onko sulla paljonkin kokemusta sieltä "asiakas" puolelta?
Minun ei tarvitse kuvitella kun työkavereita on katsellut. Kyllä siellä ihan mukavasti jutellaan ja jos ei tehoa niin jämäkämpää otetta peliin. Ihan huumorilla olen itsekin pitkälle pötkinyt. Mutta sitten tulee joskus vastaan niitä joille se vartija jo lähtökohtaisesti on negatiivinen asia ja vaikka kuinka olisi itse mukava, se toinen haistattelee ja huutaa.
Hiukkasen kyynistyneenä en osaa uskoa että tätäkään asiaa saataisiin enää koskaan kuntoon, koska asioitten korjaaminen kunnollisiksi ja järkeenkäyviksi ei sovi nykyiseen"säästämisen" malliin. Ja kaikki kai tietävät miksi säästäminen on lainausmerkeissä.
Suoraan sanottuna alalla on vartijoita joista paistaa kilometrin päähän että pienin ja mitättöminkään valta ei vaan sovi heille. Se nousee hattuun heti. Suurin osa väkivaltatilanteista ei johdu niinkään itse tilanteista vaan tästä inhimillisestä vuorovaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Hiukkasen kyynistyneenä en osaa uskoa että tätäkään asiaa saataisiin enää koskaan kuntoon, koska asioitten korjaaminen kunnollisiksi ja järkeenkäyviksi ei sovi nykyiseen"säästämisen" malliin. Ja kaikki kai tietävät miksi säästäminen on lainausmerkeissä.
Älä ny.. asenteista se kaikki riippuu. Koko ajan tulee alalle uutta porukkaa jotka voi opettaa parempaan kommunikointiin ja asiakaspalveluun.