Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut vaan osaa kasvattaa lapsiaan ja toiset ei

Vierailija
15.01.2023 |

Lasten kaveripiirissä huomannut. Osaa opetettiin jo pienenä pyytämään anteeksi kavereilta, kiittämään. Varakkaassakaan perheessä lapsille ei osteta kaikkea, mitä haluavat, vaan opetetaan jo pienenä harkitsemaan jne. Sitten taas toisessa lapset opetetaan siihen, että mankumalla saa asiat periksi, saa huutaa jne.

Kaikki lasten kaverit kivoja ja tärkeitä minulle (kaveripiirit pysyneet samana taaperosta teiniin), huomaan vaan, että kasvatus näkyy vahvasti lasten ja nuorten käytöksessä. Ja siis kaikkien vanhrmmat ovat mukavia ja normaaleja aikuisia, ainoastaan kasvattavat eri tavalla.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki lapset susta samanlaisia ja samoilla metodeilla opetettavissa? Miksi toiset lapset oppii koulussa, mutta toiset ei?

Ap. on taas näitä helppojen lapsien vanhempia, jotka kiillottaa kruunuaan.

Minusta on aina ollut ikävää, kun vanhemmat selittävät, että heillä on vaikeat lapset ja minulla tietenkin sitten ne helpot ikään kuin kasvatusvastuusta pääsisi sillä, että selittää lapsensa olevan tuommoinen, ei sille mitään voi. Aika usein nämä vaikeiden lasten vanhemmat ovat itse tuuliviiriaikuisia eli luvataan karkkia, koska olit kiltisti ja hetken kuluttua napataan karkit pois käsistä, koska virnuilit.

Miksi et vain voi hyväksyä sitä että on erillaisia kasvattajia ja erillaisia ihmisiä? Ja kaikkien ei tarvitse olla ja tehdä niinkuin sinä. On muuten olemassa myös ujoja lapsia jotka eivät uskalla olla sosiaalisia ja sinä laitat näiden "epäkohteliaan" käytöksen kasvatusvirheeksi.

Vierailija
22/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvattamaan rupeaa, niin se on jatkuvaa tasapainottelua oman edun ja lastensuojelun vaatimusten välillä. Jos astut rajat väärälle puolelle niin joudut vaikeuksiin. Pahinta asiassa on se, että rajaa ei ole tarkasti määritelty mihinkään vaan se ratkaisee, että herääkö lastensuojelulla huoli. Lasten oikeuksien näkökulmasta lasten kasvattaminen on lähtökohtaisesti kyseenalaista toimintaa, koska siinä puututaan lasten itsemääräämisoikeuteen ja koskemattomuuteen. Iso osa ihmisistä myös joutuu aikuistuttuaan parantelemaan niitä traumoja joita lapsuusajan kasvatus on heille aiheuttanut.

No näin paskaa syytä en ole vielä kuullut syyksi jättää kasvattamatta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yliopistotasolla opiskellut kehityspsykologiaa ja kasvatustieteitä ja siis valmistunutkin maisteriksi. Työkokemustakin alalta on paljon. Eli olen virallisesti ammattilainen. Silti olen helisemässä oman lapseni kasvattamisen kanssa, hänellä on sellaiset temperamenttipiirteet, että kiihtyy herkästi ja on hyvin voimakastahtoinen, lisäksi on aistiyliherkkyyksiä. Varmaan ihmiset kauhistelee miksi lapseni käyttäytyy välillä huonosti ja miksi olen kasvattanut hänet huonosti. No voin kertoa, että eipä olisi kukaan muukaan paremmin pärjännyt hänen kanssaan.

Vierailija
24/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Tää on mysteeri. Itse en ole koskaan kasvattanut lapsiani mitenkään. Aika pellossa ovat saaneet olla. Silti kaikki ulkopuoliset aina kehuu, että kun sulla on niiiiiiiiin hyvin käyttäytyvät lapset ja niiiiiiin hyvin kasvatettu.

No ei ole kasvatettu.

Sama. Mitään ihmeellistä kuria ja tiukkoja sääntöjä ei ole tarvittu. Harvinaisen järkeviä ja tasapainoisia ovat, kilttejä ja kohteliaita.

Sama. Melko vapaasti ovat saaneet olla, mutta ovatpahan nuo oppineet olemaan.

Enemmän huolettaa nuo jotka "kasvattavat" - eli kuri on kova ja kaikki pitää olla just eikä melkein. Ja on aivan katastrofi että kotiintuloajasta myöhästyy vartin, tai on 17-vuotiaana juonut kaljan. Epäilen että näistä perheistä sitten tulee niitä nuoria jotka sekoavat aivan täysin siinä 18-20 vuoden kohdalla kun pääsee ikeen alta vapaalle ja nyt se elämä pitääkin tehdä itselle eikä ainoastaan vanhempien tyydyttämiseksi.

Vierailija
25/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta voi myös kasvattaa puuttumatta itsemääräämisoikeuteen ja koskemattomuuteen hei...

Lapsen näköulman voi ottaa huomioon tilanteessa kuin tilanteessa ikätasoisesti.

Missä on määritelty lapsen itsemääräämisoikeuden, koskemattomuuden ja ikätasoisuuden rajat?

Vierailija
26/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta voi myös kasvattaa puuttumatta itsemääräämisoikeuteen ja koskemattomuuteen hei...

Lapsen näköulman voi ottaa huomioon tilanteessa kuin tilanteessa ikätasoisesti.

Missä on määritelty lapsen itsemääräämisoikeuden, koskemattomuuden ja ikätasoisuuden rajat?

Lastensuojelu määrittelee ne viime kädessä. Eli jos teistä on tehty lasu niin perhetyöntekijä tulee teille ja katsoo, että ovatko kasvatusmenetelmänne ok.

Vierailija
27/27 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki lapset susta samanlaisia ja samoilla metodeilla opetettavissa? Miksi toiset lapset oppii koulussa, mutta toiset ei?

Ap. on taas näitä helppojen lapsien vanhempia, jotka kiillottaa kruunuaan.

Minusta on aina ollut ikävää, kun vanhemmat selittävät, että heillä on vaikeat lapset ja minulla tietenkin sitten ne helpot ikään kuin kasvatusvastuusta pääsisi sillä, että selittää lapsensa olevan tuommoinen, ei sille mitään voi. Aika usein nämä vaikeiden lasten vanhemmat ovat itse tuuliviiriaikuisia eli luvataan karkkia, koska olit kiltisti ja hetken kuluttua napataan karkit pois käsistä, koska virnuilit.

Miksi et vain voi hyväksyä sitä että on erillaisia kasvattajia ja erillaisia ihmisiä? Ja kaikkien ei tarvitse olla ja tehdä niinkuin sinä. On muuten olemassa myös ujoja lapsia jotka eivät uskalla olla sosiaalisia ja sinä laitat näiden "epäkohteliaan" käytöksen kasvatusvirheeksi.

Olenko minä moittinut muiden lapsia? Muuthan ovat minulle selittäneet, että heidän lapsensa ovat vaikeita, minulla on tuollaiset helpot, jotka eivät lyö muita, eivät riehu kirkossa, eivät sotke ruualla jne. MInun lapsissani on siis näiden muiden mielestä se vika, että he ovat helppoja eikä ulkopuoliset tule sanomaan, että katso lapsesi perään kaupassa, koska ei erityisemmin tarvitse huolta kantaa vierellä/edessä kävelevistä.

Kun vierasta lasta moititaan riehumisesta, alkaa vieraan lapsen äiti syyllistämään minua siitä, että lapseni eivät riehu, vaikka minä olisin ollut aivan hiljaa ja moittija on joku kolmas osapuoli. Ujo lapsi on jotain ihan muuta kuin epäkohtelias ja senhän "helppojen lasten" äiti huomaa, riehuvan lapsen äidistä kyse on viallisesta ipanasta, joka ei pidä puoliaan.