17 vuotiaille pojalle kesätyöt
Meillä on poika joka ei sovellu keittiö eikä kaupanalan kesätöihin eikä hakuja omalla paikkakunnalla tunnu olevan tuon ikäisille pojille vai mistä niitä löytyisi?
Mihin on työllistyneet lapsenne tai oletko itse työllistänyt?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
me kyllä pärjäämme vaikka nuori olisi kotonakin kesän.
Ensi vuonna kun on täyttänyt 18 vuotta, niin työpaikka on jo nyt tiedossa.
Ap
Mitä sitä sitten turhaan töitä nyt etsimäänkään, jos kerran ensi vuonna on sopivan miehekäs työ löytynyt.
Anna maata kotona seuraava kesä.
teollisuudessa on töitä esim. metallialalla tai tehtaiden tekniikassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennekasvatusta taitaa poika nyt enemmän kaivata.
Hirvittää ajatus jos oma tytär joskus saisi tuollaisen kumppanin. Vaikka tokihan voi olla että tuo poika haluaa miehisemmän puolisonkin.Olipa avulias vastaus ja lämpimästi toivon ettei poikani saa sinunlaista anoppia vai oletko akkamainen ukko.
ApMieti nyt oikeasti mitä saat vastauksesi jos kerrot että 17 v poikasi pitää keittiötä ja kaupanalaa "akkojen juttuna".
Miten voi noin nuorella olla asenne kuin suoraan 50-luvulta? Kotoa opittua?
Meidän pitää ymmärtää, että ap:n poika ei halua miljonääri-K-kauppiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kun on täyttänyt 18 vuotta, niin työpaikka on jo nyt tiedossa.
Ap
Mikä työ se on vai etkö ole provoltasi vielä ehtinyt keksiä sopivaa?
Poika voi auttaa vaikka vanhuksia, ainakin omia isovanhempia. Maksa sinä hänelle. Ja voi leikata nurmikoita maksua vastaan. Poimia mustikoita. Vahtia naapurien lapsia. Pestä polkupyöriä ja autoja ja mattoja.
17 vuotiaana ei mitään väliä mihin pääsee kesätöihin kunhan saa kokemusta töiden teosta.
Mummuja kävelyttämään vanhustentalolle.
Meillä pojat on olleet tuossa iässä tai nuorempina
- teollisuudessa kokoonpanotehtävissä
- teollisuudessa linjalla töissä
- maaraksalla ajamassa puskutraktoria
- maataloudessa kiireapulaisena ajamassa traktorilla rehua
- pesemässä ja fiksaamassa myyntiautoja
- purkamassa autoja romuttamolla
Kaikkiin menneet kyllä suhteilla ja pitää olla osaamista. Meillä osaamista ovat hommanneet perheen omassa yritystoiminnassa jo pienestä pitäen (mikään listatuista töistä ei ole perheen omassa yrityksessä tehtyä se vielä erikseen) sekä harrastuksistaan (liittyy moottiriurheiluun ym)
Vierailija kirjoitti:
teollisuudessa on töitä esim. metallialalla tai tehtaiden tekniikassa
Otetaanko 17 vuotiasta?
Vierailija kirjoitti:
Poika voi auttaa vaikka vanhuksia, ainakin omia isovanhempia. Maksa sinä hänelle. Ja voi leikata nurmikoita maksua vastaan. Poimia mustikoita. Vahtia naapurien lapsia. Pestä polkupyöriä ja autoja ja mattoja.
Varmaan tällä vinkillä tarkoitetaan hyvää, mutta kaikki nämä ehdotukset vaativat paljon markkinointia oikeissa foorumissa, jos oikeasti haluaa tienata jotain. Joko pojan tai äidin siis pitää olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, jotta keikkaa pukkaa. Lisäksi pitää olla tavoitettavissa, jotta mahdolliset asiakkaat saavat sinut nopeasti kiinni
Jos poika alkaa pesemään mattoja tai autoja, niin siinä pitää tietää mitä tekee. Kun käsitellään arvokkaita tuotteita ,niin vakuutukset pitää olla kunnossa. Autoja ei nykyään saa edes pestä omakotitalojen tonteilla. Ja - kaikella rakkaudella - itse en koskaan olisi antanut omia lapsiani vieraan 17-v. hoidettavaksi. Eri asia tietysti jos lapsia löytyy paljon lähipiiristä ja hoitotyön jatkuvaa.
En halua ampua alas ideoita, mutta välillä ärsyttää, kun kuulee näitä kaukaa haettuja kesätyöideoita. Ei eletä enää 70-luvulla, jolloin ei vielä kaikkea oltu tehty vaikeaksi. Nuoria on tietysti erilaisia, mutta nykyään en uskaltaisi edes työllistää ketään vierasta nuorta, kun kaikista oikeuksista he ovat niin tietoisia, mutta velvollisuudet on joissakin tapauksissa täysin vieras käsite... työnantajan rooli ei houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Pojan suurin este työnsaannille taitaa olla asennevamma?
Tai sitten hänen vanhempiensa asennevamma.
Kyllä opiskelevan nuoren pitää mennä sellaisiin kesätöihin joihin itse haluaa, ei siinä tarvitse vanhempien mielipiteitä kuunnella.
Mun lapsi on ollut siivoustyössä, ei siellä vaadittu samaa tahtia ja osaamista kuin ammattilaiselta. Työ tehtiin ammattilaisen kanssa pareittain. Toinen lapsi oli oman alansa hommissa, pyydettiin harjoittelupaikkaan kesätöihin. Menee sinne tänä vuonnakin, tekee kokoajan keikkaa viikonloppuisin ja lomilla.
Ei ole hankittu näitä paikkoja suhteilla. Molemmat poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tällä vinkillä tarkoitetaan hyvää, mutta kaikki nämä ehdotukset vaativat paljon markkinointia oikeissa foorumissa, jos oikeasti haluaa tienata jotain. Joko pojan tai äidin siis pitää olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, jotta keikkaa pukkaa. Lisäksi pitää olla tavoitettavissa, jotta mahdolliset asiakkaat saavat sinut nopeasti kiinni
Jos poika alkaa pesemään mattoja tai autoja, niin siinä pitää tietää mitä tekee. Kun käsitellään arvokkaita tuotteita ,niin vakuutukset pitää olla kunnossa. Autoja ei nykyään saa edes pestä omakotitalojen tonteilla. Ja - kaikella rakkaudella - itse en koskaan olisi antanut omia lapsiani vieraan 17-v. hoidettavaksi. Eri asia tietysti jos lapsia löytyy paljon lähipiiristä ja hoitotyön jatkuvaa.
En halua ampua alas ideoita, mutta välillä ärsyttää, kun kuulee näitä kaukaa haettuja kesätyöideoita. Ei eletä enää 70-luvulla, jolloin ei vielä kaikkea oltu tehty vaikeaksi. Nuoria on tietysti erilaisia, mutta nykyään en uskaltaisi edes työllistää ketään vierasta nuorta, kun kaikista oikeuksista he ovat niin tietoisia, mutta velvollisuudet on joissakin tapauksissa täysin vieras käsite... työnantajan rooli ei houkuttele.
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta ja meillä maaseudulla on koko kylän nuorin tämä 17 vuotias eli lastenhoito hankalaa.
Eikä ole maatiloja joille tarvitaan työvoimaa ja naapurit pesee itse autonsa jne.
Ap
15 kesäisenä on itse oltu ensin kunnalla, sitten mm. rakennuksilla apumiehenä. Rakennuksille ei oteta jos äiti käy kyselemässä sieltä pojalleen töitä. Menee itse vastaavan mestarin koppiin ja kysyy olisiko apumiehen töitä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
15 kesäisenä on itse oltu ensin kunnalla, sitten mm. rakennuksilla apumiehenä. Rakennuksille ei oteta jos äiti käy kyselemässä sieltä pojalleen töitä. Menee itse vastaavan mestarin koppiin ja kysyy olisiko apumiehen töitä tarjolla.
Tänä päivänä on oltava työturvallisuuskortit ym eli hankalaksi tehty nuorten työnsaanti.
Nurmikonleikkaus?
Omalla toiminimellä voi tienata 15 000€ ennen alv verovelvollisuutta.
Ihmettelen kyllä syvästi tuota että ravintola-ala ei olisi miesten töitä. Tarjoilijoissa joo enemmistö naisia, mutta kokeista ja keittiössä varmaan 90% jos ei enemmänkin miehiä.
En tykännyt olla kassalla. Kaupungilta löytyi pihahommia. Kukkien hoito. Seurakunnalle ruohoa leikkaamaan.
Kesällä ei tarvi haalaria pukea lapsille, mutta mummolle pitää seuraa ja ehkä vaippaa vaihtaa eli vanhainkotiin hoitoapulaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vartijaksi pääsee kuka tahansa.
Ei pääse alaikäiset.
Mainostenjako on hyvää kesätyötä kermapersenuorelle. Palkka on niin paska että johan alkaa vähän ikävämmätkin työt kiinnostaa, kun niistä maksetaan niin paljon paremmin.