Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet hyvä raha-asioissa ?

Vierailija
15.01.2023 |

Ollut jo lapsesta saakka?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumuseron jälkeen olin niin köyhä, että minulla oli vaikeuksia ruokkia lapset. Pakko opetti. Nyt 15v myöhemmin minulla on velaton okt.

Vierailija
22/25 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti laittoi omat ja isän rahat turhuuteen, kotona lapsuudessani tapeltiin aina rahasta. Isä olisi halunnut säästää, koska omassa lapsuudessaan suurperheessä oli tiukkaa rahallisesti. Mutta äidin mielestä rahaa piti käyttää leveään elämään, ettei köyhiksi luulla.

Itse olin aivan hukassa rahojeni kanssa alkuun ja ensimmäinen avomieheni oli holtiton rahankäyttäjä, pahempi kuin äitini. Oltiin aina ihan pa.

Kun siitä heittiöstä erosin, alkoi minun rakkaussuhteeni rahaan. Koin valaistuksen. Opin budjetoimaan. En enää halunnut erota rahoista, joiden eteen olin tehnyt rankkaa työtä. Toki vuokra, sähkö, puhelin jne piti maksaa, ruokaa ostaa, mutta muuten en rakkaista rahoistani halunnut luopua.

Nykyinen mieheni on onneksi lähes yhtä nuuka kuin minä. Meillä on omat rahat ja tiukka avioehto. Näin ei parisuhteessamme tarvitse olla mustasukkainen toisen rahoista, kun pelin säännöt on ollut alusta alkaen selvät. Mun rahat on mun ja miehen rahat on miehen, eikä kumpikaan puutu siihen miten niitä käytetään. Kuukauden juoksevat kulut kustannetaan kuitenkin yhteisvastuullisesti.

Säästän ja sijoitan. Ostoksia teen perusteellisesti harkiten ja hintoja vertaillen. Kilpailutan sopimuksia. Olen opetellut tekemään itse erilaisia asioita, jotka teetettynä maksaisivat rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadessani rahaa laitan heti osan säästöön erilliselle kasvutilille. Loput rahat jaan ruokaan, laskuihin ja yllättäviin kuluihin. Sillä pärjään ja joka kuukausi jää vielä puskuriakin.

Vierailija
24/25 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/25 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tienatut rahat tuli ja meni kunnes tuli tilanne, jossa olisi rahasta tilillä ollut hyötyä mutta sitäpä ei ollut. Opin kantapään kautta, että tilillä kannattaa olla rahaa, se tuo valintatilanteisiin lisää mahdollisuuksia ja elämään vapautta, silloin hieman vähemmän on ulkoisten olosuhteiden armoilla.

En ole sijoittaja, mutta budjetoin pienet tuloni ja säästöni tarkasti ja nykyään kulutan paljon vähemmän kuin aiemmin. Rahaa säästyy eri kohteisiin ja 'kaiken mahdollisen' varalle. Pidän tärkeänä kuten moni muukin, muiden ihmisten auttamista, taloudellista apua on helppo antaa kun on suunnitellut myös sen budjettiin jo edeltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä