Hallitus ulkoisti itsensä taitavasti koululaitoksen ja oppimistulosten katastrofista
Syy olikin 90-luvulla ja rahojen leikkauksissa aiemmin, ei inkluusiossa, eikä nykyhallituksen toimissa. 4 vuotta vallassa, eikä peiliin Andersson suostu katsomaan, porvarin vika se on, aina.
Miten muuten on mahdollista, että oppimistulokset olivat 70-80 luvulla parempia, vaikka rahaa oli paljon vähemmän?
Kommentit (45)
Opettajat ovat mahdottoman tehtävän edessä kun puolet luokan oppilaista ovat kielitaidottomia.
Mansikkana kakussa on kokkareiden toteuttama yliopistojen alasajo, joka takaa sen ettei maailmanluokan osaamisesta tarvitse haaveilla myöskään tulevaisuudessa.
Toki tämä kaikki oli ennalta nähtävissä ja kukin kansalainen on ollut vapaa tekemään henkilökohtaiset valintansa. Me muutimme maasta vuosia sitten, ja nykyisin aikuisuuden kynnyksellä olevat lapsemme ovat kovin kiitollisia tästä peliliikkeestä, vaikkei se helppo päätös ollutkaan.
No koululaitoksen kriisi ei sitten ollut hallituksen syytä. Ei varmaan sitten ole myöskään sairaanhoidon kriisi, vanhustenhuollon kriisi, päiväkotien kriisi, maatalouden kriisi, energiahuollon kriisi, huumeongelmat, nuorisorikollisuus. Kaikki on nyt lävähtänyt naamalle, ja päälle otettiin 40 000 000 000 lisää velkaa.
Ja hallitus on tietysti syyntakeeton?
Olen itse yläkoululainen, mielestäni oppimistuloksiin vaikuttaa se, että ollaan kokoajan muuttamassa jotain modernimmaksi ja "hienommaksi". Meille rakennettiin tossa noin vuosi sitten uusi koulu, tai se aukesi silloin ja kyseisessä rakennuksessa ei ole edes kunnon luokkia kaikille. Meillä on siis tunteja käytävillä, joista voi kulkea vaikkapa kolme eri luokkaa kesken tunnin. Itse tavallaan pidän siitä että saan edetä itsenäisesti esim läppärillä, mutta moni kavereistani (saatiin koululta läppärit koulukäyttöön syksyllä) usein pelaa tai tekee jotain muuta, mikä siis on heidän oma valintansa tietenkin. Mulla lähti keskiarvo nousemaan tässä kun menin yläkouluun, mutta monella mun kaverilla ja tuttavalla laski tosi huomattavasti, joka on varmaan puoliksi itsestään johtuvaa, mutta se, että useat opettajat eivät esimerkiksi huomaa kun oppilaat kysyvät apua/tai eivät auta kunnolla on ongelma. Itsenäinen opiskelu sopii ihmisille, kuten minulle joka ei niin pidä muille puhumisesta/häiriöistä, mutta se ei niin sovi oppilaille, jotka esim pelaavat jos opettajan silmä välttää. Myönnän, että olen itsekin joskus tehnyt koneella jotain muuta, mutta ainakin tajuan että työt pitää tehdä valmiiksi. Ajattelin, että keskusteluun voisi lisätä ihan tavallisen koululaisen näkökulmaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yläkoululainen, mielestäni oppimistuloksiin vaikuttaa se, että ollaan kokoajan muuttamassa jotain modernimmaksi ja "hienommaksi". Meille rakennettiin tossa noin vuosi sitten uusi koulu, tai se aukesi silloin ja kyseisessä rakennuksessa ei ole edes kunnon luokkia kaikille. Meillä on siis tunteja käytävillä, joista voi kulkea vaikkapa kolme eri luokkaa kesken tunnin. Itse tavallaan pidän siitä että saan edetä itsenäisesti esim läppärillä, mutta moni kavereistani (saatiin koululta läppärit koulukäyttöön syksyllä) usein pelaa tai tekee jotain muuta, mikä siis on heidän oma valintansa tietenkin. Mulla lähti keskiarvo nousemaan tässä kun menin yläkouluun, mutta monella mun kaverilla ja tuttavalla laski tosi huomattavasti, joka on varmaan puoliksi itsestään johtuvaa, mutta se, että useat opettajat eivät esimerkiksi huomaa kun oppilaat kysyvät apua/tai eivät auta kunnolla on ongelma. Itsenäinen opiskelu sopii ihmisille, kuten minulle joka ei niin pidä muille puhumisesta/häiriöistä, mutta se ei niin sovi oppilaille, jotka esim pelaavat jos opettajan silmä välttää. Myönnän, että olen itsekin joskus tehnyt koneella jotain muuta, mutta ainakin tajuan että työt pitää tehdä valmiiksi. Ajattelin, että keskusteluun voisi lisätä ihan tavallisen koululaisen näkökulmaa asiaan.
Suurin ongelmahan on, jos oppilaalla ei ole motivaatiota oppia eikä opettajilla keinoja motivoida. Ei se halituksen vika ole, eikä se, että kunnat rakentavat epäkäytännöllisiä koulurakennuksia tai eivät palkkaa tarpeeksi opettajia tai koulunkäyntiavustajia.
Laman aikana ja jälkeen oli Ahon ja sitten Lipposen hallitukset. Pressana demarit.
Muutos oli 0,2%. Eli eipä juuri kamalasti.
Koulutuksesta on leikattu monen hallituksen aikana.