Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori varoittaa: Suomalaisten liikkumattomuus uhkaa sysätä yhteiskunnan polvilleen

Vierailija
14.01.2023 |

https://www.is.fi/urheilu/art-2000009327313.html

Liikutko? Jos et, miksi niin? Huolettaako miten liikkumattomuus vaikuttaa terveyteesi?

Kommentit (289)

Vierailija
241/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voitaisiin lopettaa työttömien kyykytys ja tukien leikkaukset. Masentunut ei jaksa liikkua.

Kuinka paljon työttömyys on vähentynyt viime toukokuun työttömyysuudistuksen jälkeen?

Vierailija
242/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa liikutaan todella paljon verrattuna maihin, joissa ollaan terveempiä. Huomionarvoista on myös se ettei liikunnasta aiheutuvia kustannuksia oteta huomioon. Tunnetteko aidosti yhtään tervettä urheilijaa? Tai aktiiviliikkujaa, joka ei olisi rikkonut niveliään ja selkää liikunnalla?

Ja oliskohan tähän väitteeseen jotain lähdettä`?

Tai väitteeseesi, että liikkuvat ihmiset olisivat sairaampia, kuin liikkumattomat?

Tämä väite esitetään usein ja olen hulluna etsinyt faktatietoa. Ei löydy. Löysin tutkimuksen, jonka mukaan terveimpiä ovat monipuolisesti liikkuvat, joilla oli ohjelmassa myös rankkoja treenejä. Tällä ryhmällä näkyi erityisesti mt-ongelmien vähyys. Olen liikkunut 45 vuotta, eikä mitään vaivoja ole. Väärällä harjoittelulla tulee vammoja.

Mutta mikä on syyn ja seurauksen suhde? Aiheuttaako terveysongelmat vähäistä liikuntaa vai vähäinen liikunta terveysongelmia?

Vähäisen liikunnan vuoksi ihmiselle tulee päätetyössä selkä kipeäksi. Aika usein asiaa aletaan hoitaa lääkkeitä syömällä ja liikuntaa välttelemällä, jolloin tilanne pahenee. Itse aloitin ihan muista syistä kuntosaliharjoittelun ja sivutuotteena huomasin hartia-ja selkäsärkyni hävinneen kokonaan, vaikka olin kuvitellut, ettei päätetyössä voi niitä kokonaan välttää. Kivut hävisivät jos kahden kuukauden treenin jälkeen.

On kyllä sääli, miten vaikeaa on saada kunnalliselta puolelta fysioterapiaa eri vaivoihin. Onhan se kipulääkkeiden määrääminen tietenkin halvempaa kunnalle ja fyssareistakin on pulaa, mutta harvemmin ne lääkkeet ratkaisevat sitä juurisyytä. 

NO ei se fysioterapia siihen auta. Vaan liikunta. Fysioterapia on niille jotka ovat olleet onnettomuudessa tai joilla on sairaus. Ei fysioterapia auta tippaakaan jos on fyysisesti terve. Ne ilmoittaa vain että liiku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan voitaisiin lopettaa työttömien kyykytys ja tukien leikkaukset. Masentunut ei jaksa liikkua.

Kuinka paljon työttömyys on vähentynyt viime toukokuun työttömyysuudistuksen jälkeen?

Muiden ihmistenkö pitäisi maksaa sinun elämäsi vai?

Vierailija
244/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 20 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista ja 3 miljardia verorahoista ja loput rahastosta.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömillä on lapsia ja 90 000 työtöntä on aktivoituna.

Työnantaja on se ketä päättää kenet otetaan töihin.

Onneksi kerrostaloissa asuvat ovat vastuussa naapureiden yhtiölainoista. Taitaa taloyhtiöitä mennä konkurssiin.

Vierailija
245/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 20 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista ja 3 miljardia verorahoista ja loput rahastosta.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja työttömillä on lapsia ja 90 000 työtöntä on aktivoituna.

Työnantaja on se ketä päättää kenet otetaan töihin.

Onneksi kerrostaloissa asuvat ovat vastuussa naapureiden yhtiölainoista. Taitaa taloyhtiöitä mennä konkurssiin.

Eläkeläisetkin menettävät asuntonsa, kun naapurit kaupan alalla ja palvelualalla saa kenkää.

Vierailija
246/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liikkumiset on vähissä? Miksi? No, toimeentulotuella eläminen asettaa omat rajoitteensa. Mene kävelemään sanoo joku. Niin, alkaa vaan kyllästyttämään, kun 25 vuotta harrastanut kävelemistä ja saman aikaa asunut samassa paikassa. Jotenkin alkaa noi samat kadunkulmaukset olemaan jo nähty. Lisäksi mt-ongelmat, niin yllättävän vähän se korttelinkierros no. 6589 jaksaa kiinnostaa. Suunnilleen kaikki muu maksaa.

Hommaat vaikka käytettynä suksipaketin ja talvella alat hiihtämään ja kesällä pyöräilemään, siis sen kävelyn lisäksi. Kotona voi myös jumpata ja tehdä lihaskuntotreenejä hyvinkin monipuolisesti. Itse olen kahden pienen lapsen yh-mutsi ja koska pääsen aika huonosti mihinkään salille tms., niin aika paljon tulee kotona jumpattua (siis laitan telkkarin näytöltä pyörimään jotain). Löytyy kaikkea tanssillisesta, joogaan, lihaskuntoon, sykkeennostoon jne. Uimahallit on edullisia. Ei urheilun tarvi olla kallista.

Ainakin Lohjan kaupungilta saa ilmaiseksi lainata suksia, monoja ja sauvoja.

Käytettyjä suksia voi kysellä myös vaikka FB:n kaupunkiryhmistä yms. Porukalla on varastoissaan vaikka kuinka paljon vanhoja suksia, joilla ei ole käytännössä rahallista arvoa, mutta joilla kuitenkin pystyy hiihtämään. Uskoisin, että aika moni olisi valmis luopumaan niistä ilmaiseksi, että saavat varastoonsa tilaa ja sukset pääsevät vielä käyttöön.

Mun isä laittoi ilmoituksen että suksia, sauvoja ja kaksi kunnossa olevaa pyörää saa tulla hakemaan. Ei ole ketään tullut. Ihan tekosyitä että ei ole varaa ostaa välineitä. Uimahalliin unohdetaan laseja. Kukaan ei tule kyselemään jälkeenpäin eli ei ihmisillä ole rahasta puutetta.

Vierailija
247/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on näitä naisia 50+ ikäisiä, aina jokin syy miksi ei voi liikkua. Kipuja siellä ja täällä, ei ole rahaa jne. Liike on lääke.

Vierailija
248/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka liikkuvat ovat niitä joilla on hyvät työpaikat, omistusasunnot, mökit, isot veneet ja asiat hyvin.

Työttömät taas on jatkuva haukkumisen kohde ja masentuneita. Mikään palkkatukityö missä kuuntelet vakituisten leuhkimista kahvitauoilla ei piristä.

Minä olen lihava työtön ja minua pyydettiin liikunnanohjaajaksi. Olipa kiva yllätys! Minulla ei ikinä ole ollut hyvää työpaikkaa eikä asiat hyvin, rankasti olen menettänyt asioita jatkuvalla syötöllä.

Liikunta on oikeastaan ainoa mitä minulla on enää jäljellä, paitsi osa siitäkin on sairauksien vuoksi viety.

Vierailija
249/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutaanko muissa maissa sitten kovin paljon enemmän? Onko tietoa siitä?

Kuvittelen, että ainakin Norjassa liikutaan paljon, sellaisen mielikuvan olen saanut. Ehkä myös Islannissa.

Vierailija
250/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa liikutaan todella paljon verrattuna maihin, joissa ollaan terveempiä. Huomionarvoista on myös se ettei liikunnasta aiheutuvia kustannuksia oteta huomioon. Tunnetteko aidosti yhtään tervettä urheilijaa? Tai aktiiviliikkujaa, joka ei olisi rikkonut niveliään ja selkää liikunnalla?

Ja oliskohan tähän väitteeseen jotain lähdettä`?

Tai väitteeseesi, että liikkuvat ihmiset olisivat sairaampia, kuin liikkumattomat?

Tämä väite esitetään usein ja olen hulluna etsinyt faktatietoa. Ei löydy. Löysin tutkimuksen, jonka mukaan terveimpiä ovat monipuolisesti liikkuvat, joilla oli ohjelmassa myös rankkoja treenejä. Tällä ryhmällä näkyi erityisesti mt-ongelmien vähyys. Olen liikkunut 45 vuotta, eikä mitään vaivoja ole. Väärällä harjoittelulla tulee vammoja.

Mutta mikä on syyn ja seurauksen suhde? Aiheuttaako terveysongelmat vähäistä liikuntaa vai vähäinen liikunta terveysongelmia?

Vähäisen liikunnan vuoksi ihmiselle tulee päätetyössä selkä kipeäksi. Aika usein asiaa aletaan hoitaa lääkkeitä syömällä ja liikuntaa välttelemällä, jolloin tilanne pahenee. Itse aloitin ihan muista syistä kuntosaliharjoittelun ja sivutuotteena huomasin hartia-ja selkäsärkyni hävinneen kokonaan, vaikka olin kuvitellut, ettei päätetyössä voi niitä kokonaan välttää. Kivut hävisivät jos kahden kuukauden treenin jälkeen.

On kyllä sääli, miten vaikeaa on saada kunnalliselta puolelta fysioterapiaa eri vaivoihin. Onhan se kipulääkkeiden määrääminen tietenkin halvempaa kunnalle ja fyssareistakin on pulaa, mutta harvemmin ne lääkkeet ratkaisevat sitä juurisyytä. 

NO ei se fysioterapia siihen auta. Vaan liikunta. Fysioterapia on niille jotka ovat olleet onnettomuudessa tai joilla on sairaus. Ei fysioterapia auta tippaakaan jos on fyysisesti terve. Ne ilmoittaa vain että liiku.

Mihin siihen? Mistä sinä tiedät, mihin minä olen hakenut apua?

Vierailija
251/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikutaanko muissa maissa sitten kovin paljon enemmän? Onko tietoa siitä?

Kuvittelen, että ainakin Norjassa liikutaan paljon, sellaisen mielikuvan olen saanut. Ehkä myös Islannissa.

Sellaisen tutkimuksen olen kuullut, että suomalaiset lapset liikkuvat ja ulkoilevat keskimäärin 6-8 h/viikko ja norjalaiset lapset 20-30 tuntia viikossa. Tätä käytettiin yhtenä selityksenä, miksi norjalaiset pärjäävät aikuisena huomattavasti suomalaisia paremmin huippu-urheilussa, koska heidän lapsuudessa luotu kuntopohja on huomattavasti parempi.

Aikuisista en tiedä, mutta en olisi hirveän yllättynyt, jos norjalaiset paljastuisivat suomalaisia aktiivisemmaksi kansaksi myös aikuisina. 

Vierailija
252/289 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö täälläkin ollut ketju siitä miten sen laihdutuksenkin saa purkista syömällä. Suomalaiset syö liikaa. Näkeehän sen kaupassa, jokaisella ruuat kuin johonkin juhlaan.

Te toisten ostoksia kyttäävät ihmiset olette ahdistavia. Mistä sinä sen tiedät, ostaako se kaupassa ohimennen huomaamasi henkilö ruuat viikoksi, ehkä jopa useaksi viikoksi, myös jollekin muulle kuin itselleen tai sitten tulossa on ne juhlat? On ylipäätään ihan fiksua ostaa ruuat kerralla pidemmälle ajalle, et voi siis tuomita ketään yhden ostoskärryllisen perusteella. Oli syy mikä hyvänsä, se ei kuulu sinulle.

Vierailija
253/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, työssäkäyvät saavat kaikkia liikuntajuttuja ja eläkeläiset. Työttömät ei mitään, lääkäri sanoi, että minulla näyttäisi olevan joku tukielin juttu eli tulisi eläke keski-iässä.

Mitä sinulle pitäisi tarjota, että liikkuisit? Ilmaisia vaihtoehtoja on kuitenkin olemassa jo aika paljon, mutta ne eivät ilmeisesti kelpaa? 

Vierailija
254/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululiikunta on aiheuttanut monelle niin pahat traumat että pitäisi päästä terapiaan ennenkuin uskaltaa mennä mihinkään julkisille liikuntapaikoille.

Ja sitä samaa traumatisoivaa paskaa se on edelleen. Kannustavaa toki niille parille, jotka ovat luokkansa parhaita.

Pitäisi puuttua syihin eikä lähteä vain huutelemaan, että miksi te ette liiku.

Koululiikunta pitäisi laittaa täysin uusiksi. Jos niitä luonnevikaisia on edelleen liikunan opettajina niin ne pois. Lapsena harrastin koulun jälkeen sählyä ja judoa. Koululiikunta on usein pelkkää pakkopullaa. Hiihtämistä en ole aikuisena edes harkinnut.

Miten uudistaisit koululiikuntaa? Luonnevikaisten opettajien pois potkiminen ei ole vastaus, koska sellaisia tuskin on kovinkaan montaa. Jotain konkretiaa siis, kiitos.

Vierailija
255/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy selitykset.

Vierailija
256/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täälläkin ollut ketju siitä miten sen laihdutuksenkin saa purkista syömällä. Suomalaiset syö liikaa. Näkeehän sen kaupassa, jokaisella ruuat kuin johonkin juhlaan.

Te toisten ostoksia kyttäävät ihmiset olette ahdistavia. Mistä sinä sen tiedät, ostaako se kaupassa ohimennen huomaamasi henkilö ruuat viikoksi, ehkä jopa useaksi viikoksi, myös jollekin muulle kuin itselleen tai sitten tulossa on ne juhlat? On ylipäätään ihan fiksua ostaa ruuat kerralla pidemmälle ajalle, et voi siis tuomita ketään yhden ostoskärryllisen perusteella. Oli syy mikä hyvänsä, se ei kuulu sinulle.

Ei tarvitse katsoa ostoksia kun näkee ihmisestä. 2, 5 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia ja joka neljäs aikuinen on läski.

Vierailija
257/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pyörätkin on korvattu sähköpeleillä.

Se sähköpyörä on todella paljon parempaa liikuntaa, kuin autoilu. Voin vaikka lyödä vetoa, että vähintään 90 % tällaisista sähköpyöräkommentoijista ei ole ikinä testannut sähköpyörää ja ei todellakaan tiedä, mistä puhuu.

Vierailija
258/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse katsoa ostoksia kun näkee ihmisestä. 2, 5 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia ja joka neljäs aikuinen on läski.

Tämä!

Vierailija
259/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pyörätkin on korvattu sähköpeleillä.

Se sähköpyörä on todella paljon parempaa liikuntaa, kuin autoilu. Voin vaikka lyödä vetoa, että vähintään 90 % tällaisista sähköpyöräkommentoijista ei ole ikinä testannut sähköpyörää ja ei todellakaan tiedä, mistä puhuu.

Kukaan ei korvaa sähköpyörällä autoa.

Sähköpyörä on vain ja ainoastaan tavallisen pyörän korvike.

Vierailija
260/289 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkayhteiskuntaa pukkaa. En todellakaan huomaa tätä liikkumattomuutta asuinalueella, vaan lapset pyöräilevät, pelaavat luistelevat, hiihtävät ja ulkoilevat muuten vain  kesällä ja talvella. Itsekseen ja vanhempien kanssa. Ankeammissa ympäristöissä on mukavampi pysyä sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi