Ilmoittaako neuvola alaikäisen raskaudesta huoltajalle?
Tuossahan tuo asian ydin tuli. Tuttuni on alaikäinen, (17v) ja raskaana. Hänen huoltajansa on eräs nuorisokoti. Nyt epäilee olevansa raskaana, eikä halua kerota nuorisokodissa ohjaajille asiasta, ainakaan vielä, haluaa odottaa mahdollisimman pitkään, ennenkuin kertoo. Onko kellään tietoa, kun hän ilmoittautuu neuvolaan, onko neuvolan henkilökunnalla (terveydenhoitajalla) velvollisuus ilmoittaa raskaudesta nuorisokotiin? Vai pystyykö hän salaaman sen..?
Kommentit (11)
...ei varmasti pysty loputtomiin sitä salaamaan. Hän on melko pienikokoinen, voi raskaus ruveta näkymään hyvinkin nopeasti. Kiitos vastauksestasi! =)
Kunpa tällaiset jutut saatasiinkin juttelulla selväksi... itse olen töissä lastenkodissa/nuorisokodissa (kuten itse paikkaa nimitit). En ole suoraan sanottuna tietoinen neuvolan menettelytavoista, mutta voisin kuvitella että he ovat jollain asteella ainakin ilmoitusvelvollisia, koska kysehän on alaikäisestä.
Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että lastenkodeissa on aina alan ammattilaisia läsnä, ja harvoin he ovat ihmisiä, joilta ymmärrys- ja empatiakyky täysin puuttuu. He ovat myös vastuussa siellä asuvista lapsista, joten mielestäni asiaa on turha heiltä salailla. Tärkeintä tuollaisissa tilanteissa olisi saada nuori keskustelemaan asiasta sellaisen ihmisen kanssa, johon hän luottaa.
Henkilökohtaisesti tulee itselle aivan paha olo kun ajattelenkin ettei joku meidän nuorista voisi tulla meille asioistaan kertomaan. Tällaisissa asioissa on kyse kuitenkin molemmin puolisesta kommunikoinnista!!!
Toivottavasti asiat saadaan selvitettyä ja tuttavasi pääsee ratkaisuun!
Kaikkea hyvää ja joulun odottelua! =)
Olen itse ollut töissä nuorisokodissa ja vastaavia tilanteita olen siis kohdannut.
Haluan muistuttaa, että kun ne aikuiset siellä eivät ole tyhmiä, niin he aivan varmasti huomaavat aamupahoinvoinnin ym. raskauden oireet...
Kukaan ei voi nuorta pakottaa aborttiin, jos ystäväsi sitä pelkää. Kaikki vaihtoehdot todennäköisesti keskustellaan läpi, mutta sen tekevät myöskin neuvolan työntekijät. Ystäväsi ilmeisesti haluaa pitää lapsen ja silloin hän tarvitsee kaiken mahdollisen tuen, mitä voi saada, ihan kuka tahansa äidiksi tuleva tarvitsee tukea.
Vaikka ohjaajat voivat joskus tuntua aivan hirveiltä, tiukkapipoisilta pösilöiltä (näin nätisti sanottuna), niin silti he tekevät sitä työtä, koska välittävät (siinä hommassahan ei siis rikastu...) Eli kehoittaisin rohkeasti kertomaan asiasta. Tottahan se , että asuu nuorisokodissa vaikuttaa siihen että on automaattisesti tarkemmassa syynissä kuin muut, mutta sen asian kanssa on vain elettävä ja osoittaa kaikille, että pärjää.
Toivotan ystävällesi onnea odotukseen!
Päivi
17 v on jo sen ikäinen, että itse asiassa salassapitovelvollisuus suojaa häntä. Neuvolalla ei ole oikeutta antaa/kertoa hänen tietojaan kenellekkään ilman potilaan omaa suostumusta. Jos ystäväsi on raskaana niin pyydä häntä rohkeasti ottamaan yhteyttä neuvolaan, siellä varmasti toivovat ja puhuvat sen puolesta, että kertoisi asiasta, mutta eivät voi pakottaa, eivätkä ilman lupaa myöskään kertoa.
Tässä ketjussa olikin muutama nuorisokodin ilm. työntekijän vastaus myös aiheesta, eli varmasti tuon asian salaaminen on ystävällesikin raskasta ja hän kaipaisi tukijaa.
näin soppalan tätinä olen kyllä samaa mieltä nuorisokodissa töitä tekevien kanssa. Toivon todella, että nuori voisi kertoa ohjaajille tilanteestaan. Terveydenhuoltopuolen ilmoitusvelvollisuus on hieman erilainen kuin meillä sos.puolella. Eli alaikäisten asioita ei ilmoiteta huoltajalle tai sos.työhön, ellei ole jotain erityisen suurta lastensuojelullista huolta. Terv.huollossa muistaakseni 15 v. on jonkinlainen rajapyykki ilmoittamisissa. Olisin kyllä äärimmäisen pahoillani, jos neuvola ei kertoisi mulle sossuna mun sijoittaman nuoren raskaudesta. Miten nuorta voisi muuten auttaa?
Ohi asian vielä tuohon huoltajuuteen, että huostaanotto hyvin harvoin tarkoittaa sitä, että huoltajuus menee vanhemmilta. Täytyy olla sellainen tilanne, että vanhempia ei ole tai ovat täysin kyvyttömiä. Kuulosti vaan niin jännältä tuo huoltaja=nuorisokoti, että siksi tuo kommentti.
Olisin kyllä äärimmäisen pahoillani, jos neuvola ei kertoisi mulle sossuna mun sijoittaman nuoren raskaudesta. Miten nuorta voisi muuten auttaa?
Kyseessähän on neuvolan tapauksessa laista potilaan oikeuksista, joihin kuuluu salassapitovelvollisuus. Ja tuossa tapauksessa pelkkä 17 v raskaus ei lain mukaan oikeuta rikkomaan tuota salassapitovelvollisuutta eli raskaudesta ei voi kertoa ilman potilaan lupaa rikkomatta lakia. Sama asia koskee kaikkia alaikäisiä, jos ovat henkisesti tarpeeksi kypsiä näissä asioissa, eli ehkäisyasiat, abortit ym. ei voida kertoa potilaan vanhemmille. Itse olen nähnyt tapauksia, joissa on sääli, että vanhemmille, ei ole asiasta kerrottu, mutta lain mukaan on toimittu!
Itse olin 17 v alkaessani odottamaan esikoistani.
Eivät neuvolasta olleet ilmoittamassa asiasta mihinkään, en tosin ole asunut lastenkodissa, vaan äitini kanssa tuolloin.
Toki neuvolassa puhuttiin nuoresta iästäni sekä raskaudesta, että oliko toivottu jne.
Kerroin, että lapsi on toivottu, ja hänellä on isäkin (täysikäinen), ja itse kerroin äidilleni, että raskaana olen.
Väittäisinkin, että neuvola ei ilmoittele minnekään kenenkään raskaudesta, etenkään, jos " asiakas" ei anna suostumustaan siihen.
Ajat tietty ovat voineet muuttua, mutta näin siis vuonna 1989-1990.
Esikoiseni syntyi kesällä -90, juuri täytettyäni 18 v :)
enkä usko, että tässä tilanteessa olisi mitään syytä rikkoa sitä. Jos vaitiolovelvolisuus voitaisiin rikkoa helposti, varmaan monet eri tavoin ongelmaiset eivät uskaltaisi käydä neuvolaseurannassa ja se ei olisi kenenkän etu. Yhdyn kyllä edellisiin kommentteihin siinä, että olisi parasta, jos raskaana oleva tyttö kertoisi asiasta.
Lääkärin katsoo onko ihminen asiallinen tekemään itse päätöksensä ja varsinkin abortin ja ehkäisyn kohdalla jopa 13 vuotiaan niin halutessa että vanhemmille ei kerrota, niin silloin ei kerrota. Eli huoletta vaan neuvolaan tieto sieltä ei mene minnekään vaikka on alaikäinen.
tunnen kyllä lainsäädännön. En ollut missään tapauksessa sitä mieltä, että neuvolan pitäisi rikkoa vaitiolovelvollisuuttaan. Joskus ehkä pitäisi, kun lastensuojelulaki menee kuitenkin näittenkin lakien edelle..Harmittavan usein olen nähnyt tapauksia (siis paljon muitakin kuin alaikäisten ehkäisyyn, raskauksiin ym. liittyvää: väkivaltaa, päihteitä jne.), että lääkäri/neuvola ei ole ilmoittanut, vaikka LsL:n mukaan olisi pitänyt. Joskus tilanteet sitten pääsee liian pitkälle. Meillä onneksi toimii sellaiset tiimit, joissa neuvolan ja sos.puolen hlökunta voivat asiakkaitten nimiä paljastamatta konsultoida toisiaan, koska vaitiolovelvollisuuslainsäädäntö terv. ja sos.puolella eivät todellakaan kulje käsi kädessä.
Pääasia nyt kuitenkin, että ap:n alaikäinen ystävä voi turvallisin mielin käyttää hänelle kuuluvia palveluita ja saa apua, jos sitä tarvitsee.
Ihan 100% varmuutta ei ole.. mutta.. jos hän ei halua kertoa raskaudesta, neuvolasta ei saisi ilmoittaa. Eli ei ole velvollisuutta. Salaamaan raskautta ei varmaan ihan loputtomiin pysty ja varmasti sieltä nuorisokodista saa tukea jos kertoo. :)
Mammanalku + tiitiäinen 19+5