Ajatus, että naiset tykkäisivät aina hoitaa lapsia.
Tätä huomaa mielestäni paljon. Esim. suvun teinitytölle ruvetaan tuputtamaan lastenvahtikeikkaa vaikkei ole millään tapaa asiaan ilmaissut mielenkiintoa. Tai sukulais/tuttavanaisille tarjotaan omia lapsia hoitoon.
Itse olen perheellinen, mutta EN jaksa hoitaa muiden lapsia. Omat hoidan tietysti enkä muidenkaan lapsia inhoa. Mutta mikä oletus on, että minulle tarjotaan esim sisarusten lapsia hoitoon? Puhutaan pienistä lapsista, omat jo koululaisia. Autan sukulaisia/ystäviä mielellään muilla keinoin.
Kokemuksia?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomat naisetkin usein kiirehtivät painottamaan, että tykkäävät kyllä lapsista. Ihan kuin ollakseen naisena hyväksyttävä pitäisi olla edes jonkinlainen hoivavietti ja kiinnostus lapsiin.
Vaarana että ehdotetaan lapsenvahtaamista, oon siis aina kertonut etten välitä. Ihan uskomatonta skeidaa oonkin sitten saanut niskaani joskus.
Katsokaapa tuoreita äitejä.
Voiko onnellisempaa ihmistä olla? Tämä kuva piirtyy ikuisesti verkkokalvolle,
disclaimer, eivät koske kaikkia naisia tietenkään. Suurinta osaa kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan sen verran pudota maan pinnalle, että tajuaa, että sillä tuoreella äidillä on sylissä oma lapsi, ei hoitolapsi.
Ja jos niitä tuoreita äitejä katsoo kaupungilla, tosi väsyneiltä näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ehkä helposti syntyy vahvistusvinouma, nimittäin minä lapseton ja raskautta pelkäävä näen yleensä vain väsyneimmän ihmisen koskaan. Sellaisen, joka epätoivoisesti itsensä kustannuksella yrittää pitää hengissä jälkeläisensä. Ei varmaan kumpikaan ihan väärässä olla silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan sen verran pudota maan pinnalle, että tajuaa, että sillä tuoreella äidillä on sylissä oma lapsi, ei hoitolapsi.
Ja jos niitä tuoreita äitejä katsoo kaupungilla, tosi väsyneiltä näyttävät.
disclaimer, you know?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miehet kuvittelevat että naisella on luontaisesti suuri tarve ja himo hoitaa lapsia, siivota ja tehdä ruokaa. Sitten perustelevat omaa tekemättömyyttään sillä kun sattuva olemaan miehiä eikä heiltä tuollaista geeniä löydy
Historiallisesti naisten rooli on usein rajoittunut kodin ja perheen piiriin myös länsimaissa. Ennen lapset olivat enemmänkin vanhempiensa aputyövoimana kuin kuluttamassa aikaa koulunpenkilllä. Isät opettivat pojilleen ja äidit tyttärilleen tarvittavat tiedot ja taidot, jolloin kauppiaan pojasta tuli kauppiasta, suutarin pojasta suutari ja maanviljelijän pojasta maanviljelijä. Perheen tyttärille pyrittiin löytämään kelvollinen aviomies ja perheen pojille kelvollinen vaimo. Ja he elivät onnellisesti elämänsä loppuun asti.
Tosin nykyaikana miestenkin on tärkeämpää tietää miten laittaa ruokaa kuin miten rassata tunnikausia autoa. Jos on poikamies, jolla ei ole ollut monta sisarusta, niin ei ole välttämättä minkäänlaista suhdetta lapsiin ja mitä niiden kanssa oikein pitäisi tehdä. Korkeintaan voi muistella omia lapsuusajan kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta. Tapahtuukohan koskaan, että suvun tai naapurin teinipoikaa pyydettäisiin lapsenvahdiksi? Tai pariskunnan mieheltä kysyttäisiin, haluaako hän ottaa hoitoon lapsia.
Miespuolisilta ei kysytä, kun voivat olla pedareita.
Isäsi? Veljesi? Sisarustesi teini-ikäiset pojat? Epäiletkö jokaista läheistä miespuolista sukulaistasi ja ystävääsi tosiaan pedariksi?
Turha siitä on hernettä vetää, kyllä miehet tiedetään.
Mulla ei ole koskaan tullut tilannetta että olis pyydetty lapsenvahdiksi, varmaan oon niin selkeästi näyttänyt etten pidä lapsista. Mulla ei ole sisaruksia eikä muitakaan sukulaisia jotka olis ehdottaneet. Ja tosiaan melkein kuuskymppisenä en ole ikinä hoitanut lasta, ehkä kaks kertaa pitänyt vauvaa sylissä.