Mistä löytäisin miehelle suomen kielen kurssin???
Olen nyt tässä viikon verran etsiskellyt suomen kielen kursseja pääkaupunkiseudulla, mitä nyt olen vauvan hoidolta pystynyt.
Näyttää alkeiskurssit olevan kaikki kiven alla. Siis tarkoitan nyt sellaisia kursseja joista on mahdollisuus saada kotouttamistukea eli kurssin täytyy olla väh 20h/vko. Teillä joilla on kokemuksia tai hyviä vinkkejä niin niitä nyt kaivataan..?
Kommentit (9)
Meillä mies on maahanmuuttaja-koulutuksessa, työvoimatoimiston järjestämä kurssi ja kela maksaa päivärahan+ kurssipäiviltä ylläpitokorvauksen. Viitenä päivänä viikossa ja 6.5 tuntia päivässä. Nyt kurssi loppusuoralla ja nyt myös 2 päivänä viikossa työharjoittelua. Alusta alkaen tiivistä suomenkielen opiskelua ja mies on todellakin oppinut kieltä ja mikä parasta siellä käydään läpi kaikkia yhteiskuntaan liittyviä asioita. Todella monipuolinen koulutus. Kyseleppä työvoimatoimistosta alkaisko sielläpäin lähiaikoina vastaavia koulutuksia!! Kurssille oli haku ja varasijan kautta sitten päästiin opiskelemaan.....!
hyvällä tuurilla voi tammikuussa alkaa joku, niihin saa sitä kotouttamistukea. Juuri meni haku työelämän suomea-kurssi...
näitä itse olen joutunut etsiskelemään miehen kaverin vaimolle.
Mä oon koko syksyn koittanut pitää silmät ja korvat auki noiden kurssien suhteen.. (Vaikkei miehellä ollukkaan vielä o-lupaa niin silti) Mitenhän mulla on menny ihan ohi toi työelämän suomea kurssin hakuaika.. Missä toi ko kurssi alkaa? Kyselen vaikkei mies sinne ehdikkään. Eikä ne työkkärissäkään pari viikkoa sitten sanonut mitään, käskivät vaan itse etsimään kurssin..
Tuo caisa kuullostaa ihan hyvältä, ainut vaan että siinä on opiskelua n.6h/vko eli ei edellytä siihen kotoutumistukeen.
Mä olen etsinyt suomen kielen kurssia myös miehelleni ja soitin maahanmuuttajien työvoimatoimistoon josta kerrottiin mulle että seuraava haku on tammikuun tienoilla ja kurssi alkaa kevään aikana. Kannattaa pitää siis työkkärin sivuja silloin silmällä. Myös joistakin työväenopiston kursseista saa korvausta, näin kertoi mieheni työvoimatoimiston työntekijä ja kannattaa aktiivisesti katella selma-net.fi sivuja. Siellä on myös kursseja.
Soita Caisaan ja kysy josko he voivat laittaa vaikka sen vaadittavan 30 minuutin ajan ns. etätehtäviin ! Ja soita sitten kelaan ja kysy heidän mielipidettään. Minun mielestäni se tuntimäärä on 25h/viikko(5h/pvä), mitä pitää olla koulussa ja loppu menee etäteht. Näin ainakin miehelläni on ollut ja pääkaupunkiseudulla asutaan. Missä koulussa vaaditaan 32.5h/viikko?(6.5h/pvä)
Aikuisopisto yksi vaihtoehto- sielläkin kursseja maahanmuuttajille-
Soita työkkäriin ja varaa miehellesi aika sinne, ja siellä virkailija neuvoo mitä hakemuksia miehesi pitää täyttää.
Kannattaa aloittaa hakeminen heti, koska kaikille kursseille on tunkua ja välillä ilmoittautuminen menee liian myöhään.
Minun mies oli Suomessa 6kk ennen kuin pääsi kotouttamiskurssille, mistä maksetaan tämä kelan päiväraha. Ennen sitä hän kävi 2 aikuisopistonkurssia, ne piti maksaa itse ja mistään ei saanut eurokaan, ja sen jälkeen hän meni työkkärin suppealle kurssille, mitä oli vain 2h/päivässä, ja samalla haki tuohon kotouttamiskurssille mihin sitten pääsikin. Hänen koulussaan alkaa kursseja joka toinen-tai kolmas kuukausi. Suomea hän on oppinut nyt 7kk aikana hyvin. Ensi vuonna hakeutuu ammatilliseen koulutukseen, niihinhän yleensä vaaditaan suomen kielen taso 2.
Onnea matkaan !!! t. emmi
Aikuislukiot mm. Eiran aikuislukiossa on maahanmuuttajille kielikoulutusta ja siitä saa kela korvauksen. Joten soittele niihinkin ja kysele Tammikuussa alkavia kursseja. t. emmi taas
mun mies sai sieltä muistaakseni peruutuspaikan kun soitti ja kyseli. Oli kyllä alkuvuodesta, mutta kurssi oli alkanut jo syksyllä. Oppi TOSI paljon ja nopeasti siellä. Myös Caisassa oli hyvä kurssi, mutta mies ei saanut jatkaa siellä kun oli ensisijaisesti helsinkiläisille.
http://kulttuuri.hel.fi/caisa/koulutus/index_fi.html