Nuo kompostitarkastukset? Miksi pitää olla lämpöeristetty kompostori?
Kompostithan jäätyy talvella, kun ei ole tarpeeksi materiaalia laittaa sinne?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun teillä on lämpökompostori niin tyhjäättekö sitä myös talvella?
Kuinkas tämän asian kanssa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla lämpökompostori!
Meillä ei ole ja jäätyy talvella tietysti. En ymmärrä miksi omakotiasujat ei hanki kompostoria, sinne kätevästi uppoaa hedelmän kuoret ym ja aikanaan tulee multaa.
Eikä ne puolipyöreät kompostorit kovin kalliita ole.
Postimerkin kokoinen tontti. Haisee nenään, eikä me multaa mihinkään tarvita.
Ei kompostori haise. Meillä on pallon muotoinen ja olen laiska hoitamaan sitä eikä se silti haise. Aina kun vien sinne ruoantähteitä, täytän viedessä kompostin keruukattilan vedellä ja se tuntuu pitkälti riittävän. Kesällä jos on kuuma täytyy silloin tällöin lisätä vettä. Kompostori kannattaa laittaa varjoiseen paikkaan niin ettei se ole koko ajan vettä vailla. Kompostin kanssa on kaksi helppoa sääntöä. Jos kannen avaa ja vastaan tulee lentäviä elukoita, lisää vettä. Jos kannen avatessa haisee, lisää kuiviketta.
Havunneulaset on kaikkein parasta kuiviketta, mitä omalta tontilta voi löytyä.
Siis kompostoitumisen kannalta. Mullasta tosin tulee hapanta, mutta sitä tulee muutenkin niin vähän.
LehtipuIden lehdetkin käy, mutta ei niin helppoa saada kompostiin ilmavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mies tyhjentää myös talvella. Aiemmin laitettiin talvella jemmaan isoon lasikuitu(tms)säkkiin, mutta sitten ostettiin globe-kompostori jälkikypsennykseen.
Meidän kahden hengen taloudessa tulee biojätettä tuollainen ikean kantikas jätesanko viikossa. Paljon kahvinpuruja, kananmunankuoria, vihannesten ja hedelmien kuoria. Joskus myös joku kuivunut leivänkannikka, kalan nahkaa ja ruotoja.
Meillä oli edellisessä talossa kallis suomalainen kompostori. Jäätyi joka talvi, vaikka mitä yritin. Lämmitysvesi pullot jääty tavaraan kiinni.
Paikka oli sellainen, että aurinko ei osunut kompostoriin. Joten meni pitkälle kevääseen ennen kuin suli.
Tavara mikä sieltä tuli ulos, ois pitänyt vielä kompostoida uudestaan, ennen kuin voi laittaa puutarhaan. Eli ois pitänyt olla vielä toinen kompostori. Lisäksi perheessä on koira, niin se oli erittäin kiinnostunut kompostijätteestä.
Olen lyhyt. Komposti oli niin korkea, että sen hoito oli hankalaa. Suunniteltu pitkälle ihmiselle.
Kompostin hoitamisessa on aika paljon työtä, mikäli sen hoitaa hyvin.
Nykyisessä pihassa ei oikein ole mitään kasveja minkä juurelle kompostin voisi levittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tarvetta. Tyhjään kompostorin (en kokonaan, mutta selvästi kompostoituneen osan) marraskuussa. Riittää hyvin, että seuraava tyhjennys on joskus huhtikuussa. Kesällä tyhjennysväli on lyhyempi, koska laitamme kompostoriin myös puutarhajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäädy jos kompostia käytetään koko ajan.
Kyllä se jäätyy koska kompostorin pitää sulana kompostoituva biojäte. Joku pätevämpi varmaan voi helposti laskea paljonko kompostoituva ruoka lämmittää. Tähän kun lisätään ulkolämpötila ja muut.
Lisäksi idea on että ruoka syödään, eikä sen kompostoiminen. Lisäksi ihmiset käyttää paljon valmisruokia joten ei mitään kuoriakaan mene kompostoriin paljoa.
Meillä viiden hengen taloudessa tulee päivittäin hedelmien ja juuresten kuoria, kahvin ja teen purua ja lisäksi viikottain tai harvemmin kananmunankuoria, ruoantähteitä, leikkokukkia, viherkasvien nahistuneita lehtiä... Lämpökompostori käy kesät talvet. Ymmärrän kyllä, jos asuu yksin tai kaksin, ettei biojätettä niin hirveästi synny, tai on laiska ruoanlaittaja. Harvemmassa perheessä on kuitenkaan vara syöttää lapsille eineksiä (saatikka että se muutenkaan olisi järkevää) ja ruokaa tehdään päivittäin itse. Kyllä sitä kompostoriin laitettavaa vaan syntyy ja tyhjennystä saa tehdä talvellakin parin kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyhjennetään. Meille 500 euron lämpökompostori ostettiin viime elokuussa. Tyhjensin sitä ekan kerran joulukuussa ja uudelleen pari viikkoa sitten. Olen ajoittanut tyhjennnykset siihen kun on lämpimämpi ilma, eli plusasteita. Meillä on myös kaksi vanhempaa umpinaista puutarhajätekompostoria ja vein tuon kompostiaineksen niihin jälkikompostoitumaan. Sieltä sitten luultavasti keväällä 2024 pensasaitojen juurille.
Ainakaan toistaiseksi kompostori ei ole jäätynyt, ei lähelläkään. Nytkin mittari näyttää noin +40 astetta. Olen tosin suojannut kompostorin sitä korkeammalla lumikerroksella kolmelta sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli edellisessä talossa kallis suomalainen kompostori. Jäätyi joka talvi, vaikka mitä yritin. Lämmitysvesi pullot jääty tavaraan kiinni.
Paikka oli sellainen, että aurinko ei osunut kompostoriin. Joten meni pitkälle kevääseen ennen kuin suli.
Tavara mikä sieltä tuli ulos, ois pitänyt vielä kompostoida uudestaan, ennen kuin voi laittaa puutarhaan. Eli ois pitänyt olla vielä toinen kompostori. Lisäksi perheessä on koira, niin se oli erittäin kiinnostunut kompostijätteestä.
Olen lyhyt. Komposti oli niin korkea, että sen hoito oli hankalaa. Suunniteltu pitkälle ihmiselle.
Nykyisessä pihassa ei oikein ole mitään kasveja minkä juurelle kompostin voisi levittää.
Minä olen 160 cm eikä minulla ole mitään hankaluuksia hoitaa Biolanin 220 -lämpökompostoria, johon kirjoittaja varmaan viittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyhjennetään talvellakin ja myös kannattaa tyhjentää. Se pohjalla oleva on massa on käynyt kuumimman vaiheen ohi, on jäähtynyttä ja voi jäähdyttää koko kompostoitumisprosessin, jos ei ota pois. Minä tyhjensin viimeksi marraskuussa ja nyt olisi taas aika tyhjentää, seuraava tyhjennys menee maaliskuulle.
Vierailija kirjoitti:
Kompostorin alle kannattaa laittaa pari siivua finfoam eristettä, jotta se on irti kylmästä maasta.
Kompostorin ympärille kannattaa myös lapioida lunta niin korkealle kuin mahdollista.
Jättäen toki ilmanottoaukon kohdalle pieni reikä.
Näillä on meillä pysynyt sulana joka talvi.
Joo, enpä taida haluta tällaista harrastusta. Kompostoikoon ne jotka tykkää.
Osan lämpökompostorista poistetusta kompostista olen laittanut keväällä suoraan kukkapenkkeihin ja kesäkukka- ja tomaattiruukkuihin. Tietty jos ei kasvata pihalla mitään, mikä kaipaisi lannoitetta tai multaa, niin sitten ymmärrän että kokee kompostoinnin turhaksi.
Kaupunkitontilla on myös risujen ja oksien hävitys usein ongelmallista, mutta oksasilppurilla saa ne kompostinkuivikkeeksi, pensaiden aluskatteeksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei jäädy jos kompostia käytetään koko ajan.
Jos tällaisena talvena joku tällä viikolla jäätyy, se ihan varmasti ensi viikolla sulaa.
Kyllä se jäätyy pakkasella, ei voi mitään. Pitäisi olla koko ajan lisäämässä tavaraa ja sitä vaan ei tule tarpeeksi paljon. Ostin SULA-lämmittimen, nyt nousee höyry.
Jos ei ole varaa tai halua maksaa lämpökompostorista niin kannattaa hankkia biojäteastia ja sen tyhjennys.
Loppuu tuo rottien syöttäminen komposteista. Rottaongelmat on kitsaiden laiskojen aikaansaannosta. Omakotitaloon on varaa muttei jätteiden asialliseen hoitoon.
bokashi on helppo ja ei tarvitse ulkona olla jälkikompostori. Se voi olla vaiika autotallissa, ei haise. Kun bokashi on valmis niin odotetaan pariviikkoa-kk ja sitten viimevuotiseen rruukkumultaan valmistumaan mullaksi, Loppuun käytetty multa uusiutuu ravinnerikkaaksi ja se neste käy lannoikkeeksi tai viemärin avaukseen. Kannattaa lukea vaikka ''kaikki bokashikompostoinnista''. Meillä kohta kk käytetty ja ei ole puolillaankaan vielä se eka 16 l astia.
Yllättävän hyvin on mennyt käsikirjan mukaan tähän asti. Kannen kun avaa muutaman pv välein, niin tuoksu on hyvä, ei mikään mätänevä haju, sitä nestettä on tullut muutama lusikallinen vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin sitä lämpökompostia tarvitaan. Ei kai se ole pakollinen?
Lämpökompostori ei ole pakollinen. Tässä jutussa ei ainakaan sanota niin. Pitää olla umpinainen, ettei rotat sun muut pääse jätteitä syömään.
Mitä se tarkasta sitten muka käy katselemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin muka? Palanutta kompostia käytetään kasvimaalle, ei hangelle
Aina joku juttu, mitähän keksitään seuraavaksi? Ja muovia kuluu.