Nuo kompostitarkastukset? Miksi pitää olla lämpöeristetty kompostori?
Kompostithan jäätyy talvella, kun ei ole tarpeeksi materiaalia laittaa sinne?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden hengen taloudessa biojätettä tulee pari litraa viikossa. Ihan varmasti jäätyy pakkasella.
Mitä sitten? Noin pieni määrä mahtuu koko talven ajalta ja kompostoituu kesällä.
Hidasta hommaa, jos puolet vuodesta jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä minä sinne kompostoriin laitan? Perunat olen syönyt kuorineen jo yli kolkut vuotta, samoin nautin vain kotim omenia ja pesen ne sekä syön kuorineen. En osta juuri ulkomaisia. Juureksia syön paljon ja pesen ne kunnon juuresharjalla jne
Että mitä keksin.Syötkö omenan karan myös? Kananmunankuoret? Kahvinporot? Teepussit? Broilerin nahkoineen ja luineen? Appelsiininkuoret? Juuresten naatit?
Tunnen ihmisen, joka syö käytännössä vain ranskalaisia ja nakkeja sekä leipää. Koskaan en ole nähnyt hänellä mitään tuoretta. Silloin ei tule biojätettä. Voisin kuvitella, että poikamiehissä näitä on paljon. Jos on kotieläimiä, ne syövät tähteet. Kaikki eivät juo kahvia/teetä, ja porot voi laittaa kasveille, samoin kananmunankuoret. Meillä tulee paljon biojätettä, kun teemme ruoan itse, syömme hedelmiä jne. En siis puolustele nyt itseäni.
Eipä ole kompostoinnista paljon vaivaakaan, jos sinne ei päädy mitään.
Onhan se vaiva, että pitää ostaa tai rakentaa täysin turha laitos. Olisitko esimerkiksi valmis rakentamaan tai ostamaan pakollisen leikkimökin lapsettomana, jos sellainen säädös tulisi? Tai koirattomana koirankopin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjettömän keksintö tuo taas, mitä on keksitty.
Meillä on koira ja kaneja, koira syö ruoanjämät ja kanit syö vihannesten kuoret, käytännössä ainoa meillä roskiin menevä biojäte on suodatinpussi kahveineen ja nyt sit valtio pakottaa ostamaan 100% tarpeettoman kompostin, tarpeeton siksi, että ei ole mitään kompostoitavaa.Halvin kompostori maksaa 30€. Hanki se pihaasi ja tee ilmoitus. Anna kompostorin olla tyhjänä, ei sitä kukaan tiedä. Tai laita sinne ne kahvinporot.
Jos ei muuta löydy, niin omakotitalon pihalta yleensä löytyy ainakin puiden lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaminen oli ihan helppo juttu ja säästyy sitten biojätteen keräysmaksulta .
Oletko sinä joku palkattu trolli? Ymmärrätkö ettei pelkkä ilmoittaminen riitä? Pitää hankkia monta sataa euroa maksava kompostori, sille kuiviketta, pitää sitä lämpimänä, tarkkailla, viedä tuotokset johonkin, jos sattuu saamaan, maksaa rottien tuhoojalle jne. jne.
Jos vihreyteen hurahtaneet haluavat harrastaa kompostointia, se on minulle ihan ok. Se, että siihen harrastukseen pakotetaan kaikki maksujen uhalla, ei ole ok. Tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koira ja kaneja, koira syö ruoanjämät ja kanit syö vihannesten kuoret, käytännössä ainoa meillä roskiin menevä biojäte on suodatinpussi kahveineen ja nyt sit valtio pakottaa ostamaan 100% tarpeettoman kompostin, tarpeeton siksi, että ei ole mitään kompostoitavaa.Halvin kompostori maksaa 30€. Hanki se pihaasi ja tee ilmoitus. Anna kompostorin olla tyhjänä, ei sitä kukaan tiedä. Tai laita sinne ne kahvinporot.
Jos ei muuta löydy, niin omakotitalon pihalta yleensä löytyy ainakin puiden lehtiä.
Ne lehdet tuppaavat maatua ilman kompostoriakin. Minkä ihmeen takia minä kuskaisin pihallani lehtiä kompostoriin? Koska joku hullu on saanut päähänpiston, että se pömpeli pitää kaikkien hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden hengen taloudessa biojätettä tulee pari litraa viikossa. Ihan varmasti jäätyy pakkasella.
Mitä sitten? Noin pieni määrä mahtuu koko talven ajalta ja kompostoituu kesällä.
Hidasta hommaa, jos puolet vuodesta jäässä.
Niin? Onko niillä johonkin kiire? Itse tyhjennän kompostia kerran vuodessa keväällä heti kun maa sulaa. Tyhjennän jatkokompostoidun kompostin kasvimaahan ja käännän sen mullan sekaan. Pikakompostoriasta tyhjennän alhaalta kompostoituneen osuuden jatkokompostoriin odottamaa seuraavaa kevättä. Kopostoitumaton osuus jää edelleen kompostoitumaan ja tilaa tuli sen verran että komposttiin mahtuu biojäte seuraavaan kevääseen asti. Biojätteen matka kompostista kasvimaahan kestää siis pari vuotta. Ei ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lehdet tuppaavat maatua ilman kompostoriakin. Minkä ihmeen takia minä kuskaisin pihallani lehtiä kompostoriin? Koska joku hullu on saanut päähänpiston, että se pömpeli pitää kaikkien hankkia?
Keskustelutyylistä päätellen kompostointi ei ole ainoa, eikä suurin ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että tässä on erittäin hyvä vaihtoehto omakotitaloasukkaalle. Kotimainen, kestävää muovia. Yhtenäinen valu, lämpöeristetty.
Hyvä puoli on iso koko. Mahtuu kuiva-ainetta paljon. Jos jätettä tulee vähän, niin ei väliä. Mahtuu kompostoriin ja kompostoituu sitten kun ulkolämpötila nousee. Voi pysyä sulana myös koko vuoden koska/jos kuiva-ainetta paljon, joka eristää myös lisää.
https://www.puuilo.fi/kekkila-puutarha-ja-mokkikompostori-310l
Tässä toinen mahdollinen. Yhtenäistä valua.
https://www.netrauta.fi/lampokompostori-pikkuvihrea-johanna-300l
Koolla on väliä.
Johanna 300 litraa on liian kallis. Kallista muovia. Lämpöeristehän siinä on irrallinen ja laitetaan päälle jos laitetaan.
Tuo Kekkilä kevyesti eristetty, vaikuttaa paremmalta ratkaisulta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä minä sinne kompostoriin laitan? Perunat olen syönyt kuorineen jo yli kolkut vuotta, samoin nautin vain kotim omenia ja pesen ne sekä syön kuorineen. En osta juuri ulkomaisia. Juureksia syön paljon ja pesen ne kunnon juuresharjalla jne
Että mitä keksin.
Meillä sama. Ei tule biojätettä sitten millään. Ja jos joku puuronjämä jää niin sen syötän koirille. Kahvinporoja tulee hyvin pieni määrä kun juon yhden kupin aamuisin. Ei niillä saa mitään kompostia toiminaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoittaa kompostorinsa tuohon rekisteriin, niin tuleeko kaupungilta tarkastajia varmistamaan, että kompostori on juuri sellainen, joksi sen on kuvannut? Onko tästä kellään kokemuksia?
Ei tule. Me tehtiin kompostori-ilmoitus kun muutettiin omakotitaloon 2 vuotta sitten, ihan vaan siksi että säästettiin jätemaksussa. Vielä ei ole tarkastajia näkynyt, ellei roskakuskit samalla tarkista kun tyhjentävät sekajätepöntön siitä kompostorin vierestä parin kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoittaa kompostorinsa tuohon rekisteriin, niin tuleeko kaupungilta tarkastajia varmistamaan, että kompostori on juuri sellainen, joksi sen on kuvannut? Onko tästä kellään kokemuksia?
Ei tule. Me tehtiin kompostori-ilmoitus kun muutettiin omakotitaloon 2 vuotta sitten, ihan vaan siksi että säästettiin jätemaksussa. Vielä ei ole tarkastajia näkynyt, ellei roskakuskit samalla tarkista kun tyhjentävät sekajätepöntön siitä kompostorin vierestä parin kuukauden välein.
Olen tehnyt saman Etelä-Pohjanmaalla ja tarkastaja ilmoitti käynnistä etukäteen, ja kävi tarkastamassa ja kuvaamassa kompostorin.
Sain vielä kirjeen tarkastuksesta ja hyväksynnän, jossa kuva myös kompostoristani.
Ilmoitti tarkastuskäynnistä hyvissä ajoin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi voisihan sitä heitellä roskat metsäänkin ja elää kuin siat pellossa. Sinun ei ole mikään pakko kompostoida.
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja ne biojäteastiat ovat, meillä tulee biojätettä kuukaudessa ehkä yksi pussillinen lähinnä kahviporoja ja kananmunakuoria ja vihannesten kuoret.
Kannattaa hommata se komposti, tai vaikka bokashi. Ihan rahantuhlausta maksaa bioastian tyhjennyksestä noilla roskamäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäädy jos kompostia käytetään koko ajan.
Kyllä se jäätyy koska kompostorin pitää sulana kompostoituva biojäte. Joku pätevämpi varmaan voi helposti laskea paljonko kompostoituva ruoka lämmittää. Tähän kun lisätään ulkolämpötila ja muut.
Lisäksi idea on että ruoka syödään, eikä sen kompostoiminen. Lisäksi ihmiset käyttää paljon valmisruokia joten ei mitään kuoriakaan mene kompostoriin paljoa.
Meidän lämpökompostori oli jäässä viime talvena monta kuukautta, mutta tänään talvena ei ole ainakaan vielä mennyt kunnolla jäähän. Mutta kyllä se jossain kohmeessa oli ollut, kun nyt plussien tultua pinta tippui senttejä.
Kompostoitumista on tapahtunut, jos kerran pinta tippui, vain pinta on ollut jäässä.
Ei voi suositella että ilmoittaa vaikka että on 500 euron Biolanin kompostori. Tulee sitten nolo tilanne, tai sitten pitää hankkia se kallis laite ennen tarkastajan tuloa.
Suomessa on tapana valvoa tämmöisiä juttuja.
Tarkastus hoidetaan keskitetysti ja joku olemattomalla tuntipaikalla käy läpi näitä kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Kompostikyylä on tätä vihervassareiden Gestapo-meininkiä. Kohta kai roskapussitkit tutkitaan jotta löytyisikö jotain epäilyttävää, eikö niin vihervassut?!
Mitäpä r y s s ä n propagandan nielaissut tollo tietää?
Onko pätevä olo? Tuntuuko niin miehekkäältä tänään? Vitut tiedosta, tutkimuksesta ja järkeilystä. Tuntuu hyvältä öyhöttää porukan suojista?
t. en oo koskaan vihreitä enkä vasemmistoa äänestännä, mutta kyllä minä tajuan miksi kompostointi ja biojätteen keräys on hyviä juttuja ihan kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitä keksin.Meillä sama. Ei tule biojätettä sitten millään. Ja jos joku puuronjämä jää niin sen syötän koirille. Kahvinporoja tulee hyvin pieni määrä kun juon yhden kupin aamuisin. Ei niillä saa mitään kompostia toiminaan.
Et käytä leivinpaperia? Et talouspaperia? Et käytä aidosti biohajoavia ja muovittomia tiskirättejä? Et koskaan syö hedelmiä? Et koskaan syö perunoita muuten kuin kuorineen tai eineksenä?
Et koskaan syö mitään muitakaan kuorittavia juureksia? Porkkanoitakaan en kyllä itse pysty vetämään kuorineen, mutta toki olemme erilaisia.
En vittuile enkä arvostele, kysyn vaan, että oikeasti noin vähän biojätettä? Mulla sitä tulee hirveästi, vaikka varsinaisen ruokahävikin määrä on tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaminen oli ihan helppo juttu ja säästyy sitten biojätteen keräysmaksulta .
Oletko sinä joku palkattu trolli? Ymmärrätkö ettei pelkkä ilmoittaminen riitä? Pitää hankkia monta sataa euroa maksava kompostori, sille kuiviketta, pitää sitä lämpimänä, tarkkailla, viedä tuotokset johonkin, jos sattuu saamaan, maksaa rottien tuhoojalle jne. jne.
Jos vihreyteen hurahtaneet haluavat harrastaa kompostointia, se on minulle ihan ok. Se, että siihen harrastukseen pakotetaan kaikki maksujen uhalla, ei ole ok. Tajuatko?
Mikäs oikeus sulla on toisaalta myöskään sabotoida paskoillasi sitä toista prosessia, siis sitä entisajan ns. sekajätettä? Se on nykyään tarkoitettu energiaksi, ja se palaa huonosti, jos siellä on biojätteet seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hankkia monen sadan euron kompostoria. Eikä ole pakko pitää lämpimänä, hyvin voi antaa jäätyä talvella. Rottiakaan ei tule, jos on kompostorina sellainen jonne ne ei pääse. Tai sit vaan maksaa siitä biojätteiden keräilystä erikseen, jos on liian vaikeaa heittää biojätteen perään kauhallinen kuiviketta ja tyhjentää se komposti kun tulee täyteen.
Eipä ole kompostoinnista paljon vaivaakaan, jos sinne ei päädy mitään.