olen pitkään haaveillut pienestä omasta yrityksestä. Mille käsityötuotteelle olisi kysyntää?
En osaa tehdä muuta kuin tekstiilitöitä.
En ole kuitenkaan varsinaisesti vaateompelija ja kaavoituksistani tulee aika kyhäelmiä.
Mietin paljon millaisia pieniä tuotteita voisin alkaa valmistamaan.
Mitä mieltä olette plus kokoisista koristeellisista naisten alusvaatteista? Esim. braletteja ja sukkanauhaliivejä?
Käyttääköhän kukaan enää "hepeniä"?
Itse haluaisin sellaisia käyttää mutta harvoin tulee vastaan sopivia kokoja.
Olenkin alkanut metsästää muokattavia kaavoja ja kokeilla tehdä alusvaatteeni vastedes itse.
Olenko ihan hakoteillä tässä yritystoiminnan ideoinnissa?
Kommentit (88)
Ei millekään. Sori. Älä saamari lähde tuolle tielle. Sukuni on täynnä naisia jotka ovat tehneet itselleen jonkun söötin pikku käsityökaupan ja kaikki on menneet konkurssiin. Nykyään kaikkea saa netistä tilattua niin halvalla, että ei Suomen hinnoilla ole mahdollista päästä edes omilleen jollain ihan pikkuputiikilla. Lisätienestinä voit jotain räpellellä tutuille pimeästi.
Karkeasti laskien:
Jos haluat itsellesi palkkaa 1000e/kk, myyntiä pitää olla vähintään 3000 e.
Jos haluat palkkaa 2000e/kk, myyntiä pitää olla 6000e.
Sitten lasket montako tuntia joudut tekemään töitä jotta saat myyntiä tuon verran, toteat että kukaan ei maksa 100e kangaskassista.
Neuvo: ÄLÄ PERUSTA KÄSITYÖYRITYSTÄ, tee pienesti sivutoimisesti tai harrastuspohjalta, veroehdotuksessa tulot ilmoittaen.
Erästä sinnikästä ja taitavaa taiteilijaa sivusta seuranneena, tuloja ei juuri ole. Pelkkä pieni käsityömessupaikka maksaa tuhansia euroja. Siis tuhansia euroja!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita kestokasseja ostaisin mielelläni.
Niitä vaan on joka paikassa myynnissä..
Ruokakaupat myy alle eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei millekään. Sori. Älä saamari lähde tuolle tielle. Sukuni on täynnä naisia jotka ovat tehneet itselleen jonkun söötin pikku käsityökaupan ja kaikki on menneet konkurssiin. Nykyään kaikkea saa netistä tilattua niin halvalla, että ei Suomen hinnoilla ole mahdollista päästä edes omilleen jollain ihan pikkuputiikilla. Lisätienestinä voit jotain räpellellä tutuille pimeästi.
Nimenomaan. Tuntuu siltä, että jokin paikallisromantiikka pistää ihmisten päät sekaisin. Sama kuin jossain Pohjois-Karjalassa kaveri askartelisi käpylehmiä ja sitten ihmettelisi, kun käsityö ei kelpaakaan turisteille.
Itselläni on käsitys, että paikalliskäsityöt kelpaavat silloin, kun ne ovat oikeasti aivan mahdottoman laadukkaita, TAI jos ostaja kokee tukevansa vähävaraista alkuperäiskansan edustajaa. Joku tuulipukuun pukeutunut paikallinen suomalainen lörtsyineen ja villasukkineen ei sovi kumpaankaan kategoriaan.
Vetoketjun vaihdosta olisin valmis maksamaan esim 30€ hyvään takkiin. Jos teet tunnissa niin alkaa kannattamaan. Asiakas maksaa myös vetoketjun. Mutta sivutyönä, ei yrityksenä.
Luxus sisustustyynyt. Oikeasti hyvä kangas ja laadukas työnjälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaakohan burleskiharrastajat vermeensä valmiina vai tekeekö itse?
Käsitöissä on tietty se ongelma, että niiden tekemisessä menee järjettömästi aikaa, ja jos myyt siihen hintaan että joku ostaa, tuntipalkaksi tulee noin 3 senttiä.
Toisaalta jos tekee sellaista asiaa mitä rakastaa tehdä sen sijaan että käy töissä (mikä on aikaa pois rakkaasta tekemisestä) niin onko välttämätöntä että saa isoa tuntipalkkaa. Jos vaan käteen jää sen verran ettei tarvitse käydä lisäksi töissä. Tuntipalkka ei aina ole paras mittari
Se, että saisi käsitöistä elantonsa niin ettei tarvitse tehdä muita töitä, on jo todella menestyvä yritys johon pääsee ehkä muutama prosentti kokeilijoista. Kyllä sillä tuntipalkalla on väliä jos se jää pariin euroon - saat tehdä vaikka sata tuntia viikossa, ja silti sillä palkalla ei elä.
Käsityöyrittäjän pitää lisäksi laskea työajaksi myös markkinointi, muu asiakashankinta, tilausten käsittely, laskutus, tuotteiden jakelu, materiaalien hankinta, kirjanpito... Lähes mahdotonta tehdä kannattavaksi, koska millekään käsityötuotteelle ei juuri ole suurta kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt noita. Moni voisi laittaa kympin tai kaksikymppiä taidekangaskassiin.
Mulla ei ainakaan ole käyttöä kangaskasseille.
Ääh. Se siitä sitten. Oletin että juuri sinä olisit ostanut.
Ei missään nimessä kannata perustaa !
Pilaat elämän.
Halpavaatetta tulee ovista ja ikkunoista.
Jos haluat räpeltää noiden kanssa, mee pelastusarmeijalle, Uffille tai johonkin vaatekierrättys firmaan töihin.
Siellä voit ommella vaikka irronneen napin, tai jos jää aikaa, vaikka lyhentää lahkeet asiakkaalle.
Mut lähtökohtaisesti Suomeen ei kannata perustaa mitään käsityöliikettä.
Monet virkamiehet suorastaan halveksii pienyrittäjiä. Se on helppoa, koska kovat palkat saadaan valtion velalla heille rahoitettua.
Josset osaa jotain jo valmiiksi, alasta viis, älä perusta yritystä. Pelkästään tänä vuonna on mennyt konkkaan jo lähes 50 yritystä!
Jos toimit pk-seudulla, yritykset ostavat vielä normaalisti esim. cateringia ja muita palveluita, niistä saa rahaa. Yksityiset tekevät itse, koittavat tingata perushintoja tai ostavat suoraan premiumia.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä perusta yritystä vaan jos pienimuotoista toimintaa meinaat tehdä niin myyt ihan ilman mitään y-tunnuksia . 10 000 saa tienata ilman, että tarvii maksaa veroja ja siihen saa jo tosi monta villapaitaa myydä.
Mutta kaunis neuvo, yritystä älä perusta. Menetät silloin kaikki yhteiskunnan tuet.
Det var det första goda rådet, fast man motsätter sig delen med stöd av samhället. Om us börjar med småskalig produktion och lyfter stöd, så lyfter hon förstås inte mera stöd än hon skulle göra som passiv.
Med god inspiration och förståelse för vad folk köper allt efter som produktionen ökar, kan hon väl byta till att vara företagare. Alla skulle vinna på det. Kunderna, us och de som nu eventuellt betalar stöd.
Miten asiakkaat saa ne myymäsi tuotteet? Jos perustat kivijalkakaupan keskustaan, on tilavuokrat korkeat. Jos taas teet kotona toimitat postitse, on sekin aika kallista, noin 8 euroa per tuote hintaan päälle. Ihmiset ei ole valmiita maksamaan paljon.
Itse olen pitkään etsinyt kivaa päiväpeittoa lapsen sänkyyn, en one löytänyt ainuttakaan. Eli tee sellaisia, niitä ei juuri ole. Mutta kannattaako silti, koska ainakaan minä en maksaisi kuin enintään 40 euroa päiväpeitosta, sis. postit.
Enpä vielä edes harktsisi, jos nyt vasta "alat kokeilla" alusvaatteiden tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt noita. Moni voisi laittaa kympin tai kaksikymppiä taidekangaskassiin.
No kuinka monen ajattelet ostavan jonkun itse tehdyn kangaskassin? Ihan maksimissaan prosentti ihmisistä, ja sekin on tosi yläkanttiin. Prosentti aikuisista suomalaisista on noin 30 000 henkeä. Jos tuollaisesta kassista saisi kympin, siitä pois materiaali 5e, postikulut 3e, leikitään ettei ole muita kuluja. Jää 2e per kassi. Palkkana se on reilusti alle puolet, kun kaikki sivukulut lasketaan mukaan. Eli noin 70c per kassi. Päivässä jaksat tehdä ehkä kymmenen kassia, kun myös markkinointi, tilausten käsittely jne jne vie aikaa. Kuukaudessa 200. Tästä palkaksi jää se noin 140e.
Kannattaako, kokopäivätyöstä? Eikä tässä ollut mukana kuin murto-osa kuluista, esim alv puuttuu kokonaan, laitteet, kirjanpito... Sen kassin hinta pitäisi olla luokkaa 50e että saisit edes vuokran maksettua. Eikä 50e käsityötä ostakaan enää kuin max promille. Eli hommaa ei saa kannattavaksi mitenkään.
Plus-kokoiset burleskialusvaatteet ovat teoriassa ihana idea, mutta vähän luulen, että käytännössä niissä olisi monenlaista kaavoitus- ja istuvuusongelmaa.
Alusvaatteisiin laitettavat muodot ovat kolmiulotteisia, ja mitä isompiin kokoihin mennään, sitä enemmän muotojen variaatioita mahtuu ihan samoihinkin mittoihin. Sopivien alusvaatteiden, etenkin rintaliivien löytäminen on hikistä touhua normaalikokoisellekin valmisvaatteiden joukosta. Puhumattakaan sitten rakenteellisista ja materiaalivalintoihin liittyvistä ratkaisuista, jotka muuttuvat myös aina vain haastavammiksi koon kasvaessa. Esimerkiksi liivien pitäisi kestää venymättä huomattavaa rasitusta.
Tarvitaan melkoinen hc-käsityöharrastaja, että jaksaa itselleenkään muokata istuvan rintaliivikaavan. Muille tehtynä siihen saisi uppoamaan sellaisen tuntimäärän, että huh huh.
On suomalaisia menestyjiä käsityöyrityksiä kuten Pentik, Marimekko, Vallila, Lumi...Se puu-dildoja tekevä käsityöyrittäjä.
Ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon. Pienestä kaikki on lähtenyt.
Marimekon mustavalkoinen kangaskassi on klassikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuinka monen ajattelet ostavan jonkun itse tehdyn kangaskassin? Ihan maksimissaan prosentti ihmisistä, ja sekin on tosi yläkanttiin. Prosentti aikuisista suomalaisista on noin 30 000 henkeä. Jos tuollaisesta kassista saisi kympin, siitä pois materiaali 5e, postikulut 3e, leikitään ettei ole muita kuluja. Jää 2e per kassi. Palkkana se on reilusti alle puolet, kun kaikki sivukulut lasketaan mukaan. Eli noin 70c per kassi. Päivässä jaksat tehdä ehkä kymmenen kassia, kun myös markkinointi, tilausten käsittely jne jne vie aikaa. Kuukaudessa 200. Tästä palkaksi jää se noin 140e.
Kannattaako, kokopäivätyöstä? Eikä tässä ollut mukana kuin murto-osa kuluista, esim alv puuttuu kokonaan, laitteet, kirjanpito... Sen kassin hinta pitäisi olla luokkaa 50e että saisit edes vuokran maksettua. Eikä 50e käsityötä ostakaan enää kuin max promille. Eli hommaa ei saa kannattavaksi mitenkään.
Museokaupat saattaa ostaa. Boskilin kuvioidut sadan euron joogamatot myytiin vissiin loppuun Stockalta. Stocka otti aikaisemmin myyntiin pieniäkin eriä uniikkeja tuotteita.
Minä suosittelisin joko korjausompelua tai lastenvaatteita. Tunnen muutamankin ihmisen, jotka ovat elättäneet itsensä ompelemalla vauvanvaatteita kotimaisista kankaista. Niissä tarvikekustannukset ovat melko pienet, ja asiakaskunta on valmis maksamaan hieman ekstraa lähituotannosta.
Heidän tiensä on noussut pystyyn siinä vaiheessa, kun kysyntä on kasvanut ja olisi pitänyt pystyä palkkaamaan työntekijöitä. Moni on lopulta väsynyt yksin yrittämiseen eikä ole halunnut ottaa firman kasvattamisen riskiä, kun mahdollisesti on ollut vielä omat pienet lapset siinä.
Minna Parikan pupukengät? Kuka olisi uskonut, että niistä tulee hitti.
Jumppapukuja ja luistelijoiden pukukopissa
Suomessa ei käsitöillä elä. Montako kymmentä tuntia menisi sulla yhteen alusasuun
Ja Mikä on tuntipalkka plus materiaalit?
Vaikka 10 h kertaa 20 euroa (sivukuluineen ja verot) on jo 200
Ja tuosta sulle jäisi muutama hassu euro per tunti