Mikseivät äidit/naiset enää leivo?
Tästä oli toinenkin aloitus, mutta ihmiset eivät pystyneet keskittymään olennaiseen. Otsikossa kysymys.
Ennen vanhaan leivottiin, tuoksuttiin pullalta, pidettiin itsestä ja kodista huolta. Yhteisöllisyys oli tärkeää, elämä otettiin vastaan hymyillen. Ei ylipainoa, ei tatuointeja, ei pinnallisuutta. Vaikeutensa oli kaikilla, mutta pikkuasioista ei valitettu tai alettu voimaantua kaikesta.
Ja kyllä: myös miehet tekivät enemmän töitä ja paiskivat hommia perheen eteen. Ei ole edes kyse vain naisista, vaikka heissä ilmiö korostuu. Mikä tämän muutti? Nykyään kaikkia kiinnostavat vain älypuhelimet, ja jos jotakuta huvittaa kodin laittaminen, hän saa niskoillensa vain syyttelyä.
Kommentit (122)
Eli naisten työ on ongelma. Harmillista, että tasa-arvon nimissä useimmat pakottavat itsensä töihin, vaikka se ei olisi heille luontaista ja estäisi paljon asioita väsymyksen takia. Ymmärrän tietenkin, että tasa-arvon aikaansaaman syyllistämisen lisäksi suurin syy taitaa olla veroissa. Ne ovat liian korkeat ja hankaloittavat elämistä.
Mitäpä jos tukia vähennettäisi tai ne lakkautettaisi, veroja laskettaisi rutkasti ja miehillä olisi rahaa antaa perheelle toimeentulo, kuten ennen? Kuka kannattaa?
Tästä oli toinenkin aloitus, mutta ihmiset eivät pystyneet keskittymään olennaiseen. Otsikossa kysymys.
Ennen vanhaan leivottiin, tuoksuttiin pullalta, pidettiin itsestä ja kodista huolta. Yhteisöllisyys oli tärkeää, elämä otettiin vastaan hymyillen. Ei ylipainoa, ei tatuointeja, ei pinnallisuutta. Vaikeutensa oli kaikilla, mutta pikkuasioista ei valitettu tai alettu voimaantua kaikesta.
Ja kyllä: myös miehet tekivät enemmän töitä ja paiskivat hommia perheen eteen. Ei ole edes kyse vain naisista, vaikka heissä ilmiö korostuu. Mikä tämän muutti? Nykyään kaikkia kiinnostavat vain älypuhelimet, ja jos jotakuta huvittaa kodin laittaminen, hän saa niskoillensa vain syyttelyä.
Tässäpä vastauata ap:lle. Kyllä me leivomme pullaa jouluksi, ja joskus muulloinkin. Ollaan  kyllästytty pulliin, on niin paljon nykyisin  tarjolla hyvää ja terveellistä.
Edelleenkin hymyillään, ollaan hoikkia, energisiä. Meillä tekee kaikki kotihommia! Jos, käy useita kertoja vuodessa ulkomailla kongresseissa pitääkseni ammattitaitoa yllä, silloin priorisoimme asioita.
Kotikin on viihtyisä, kun siivooja käy sopivan usein.
Että silleen meillä- mutta pullat maistuu vain harvoin👍😂🤗
Miksi miehet/ isät eivät leivo itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista on että naisten hommat ei enään naisille kelpaa
Surullista, että oot juuttunut jonnekin 50-luvulle. Ei ole olemassa enää "naisten hommia", koska elämme tasa-arvoon pyrkivässä yhteiskunnassa. Sopeudu tai kuole sukupuuttoon.
Kiva kun väänsit asian oiken rautalangasta, nyt sen tyhmempikin tajuaa. Hyviä leipomattomuushetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli naisten työ on ongelma. Harmillista, että tasa-arvon nimissä useimmat pakottavat itsensä töihin, vaikka se ei olisi heille luontaista ja estäisi paljon asioita väsymyksen takia. Ymmärrän tietenkin, että tasa-arvon aikaansaaman syyllistämisen lisäksi suurin syy taitaa olla veroissa. Ne ovat liian korkeat ja hankaloittavat elämistä.
Mitäpä jos tukia vähennettäisi tai ne lakkautettaisi, veroja laskettaisi rutkasti ja miehillä olisi rahaa antaa perheelle toimeentulo, kuten ennen? Kuka kannattaa?
Heippa
Suurin osa naisista käy töissä, koska haluaa. Jos mies haluaa pullantuoksua, hän voi leipoa itse tai käydä leipomosta ostamassa pullaa 
Ap.lle tiedoksi: pullan paistaminen onnistuu vaikka sulla on pippeli!
Eli leipomaan mars!
Vierailija kirjoitti:
Leipoohan, eräs miestuttavani on maailman paras munkkipossujen tekijä. Mies on yrittänyt mutta ei pysty samaan. Ei tää ole mikään sukupuolikysymys.
En tiedä, miksi sinun äitisi ei leivo. Minun äitini leipoo ja leivon joskus itsekin. Yleensä en viitsi, koska sitten tulisi vain itse ahdettua kaikki napaansa.
N38, sinkku
Ap on hyvä esimerkki puhumastaan punnallisuudesta. Hän ylimielisesti kuvittelee jonkun pintapuolisen asian takia tietävänsä mitä muut kotiensa seinien sisällä tekee. Hän on myös esimerkki puhumastaan syyttelystä.
En näe omissa tutuissani samoja piirteitä kuin aplla on eli aloitus ei kosketa omaa elinpiiriäni.
Vierailija kirjoitti:
Katsohan pari jaksoa Koko Suomi leipoo ohjelmaa. Huomaat, että kyllä ne vaan leipoo miehet ja isätkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli leipomaan mars!
Parhaat leipurit on muuten miehiä, suvusta löytyy. Kommenttis on loukkaava.
Olipa jotenkin hellyttävän lapsellinen aloitus. Iso määrä vaaleanpunaisten lasien läpi katseltua menneisyyttä ja nykyisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli leipomaan mars!Parhaat leipurit on muuten miehiä, suvusta löytyy. Kommenttis on loukkaava.
Mitä loukkaavaa siinä on, että pippelillinenkin voi leipoa? Juurihan itsekin sanoit, että se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Surullista on että naisten hommat ei enään naisille kelpaa
No tee sä ne jos jonkun täytyy
Minä olen aina tykännyt leipoa. Kaikki onnistuu suolaisesta makeaan. Olen tykännyt myös syödä leipomuksia ja siitähän se paino sitten nousi, kun joku rahkamarjapiirakka piti syödä kahdessa päivässä. Kaksi isoa korvapuustia suoraan uunista kahvin kanssa oli myös hyvää. Mies söi korkeintaan yhden, joten minä sain syödä loput. Pari, kolme leipomiskertaa viikossa teki kymmeniä kiloja lisää.
Ennenvanhaan kaikki oli paremmin, vai oliko sittenkään? Kehitysvammaiset pidettiin piilossa peräkammarissa, niin että naapurustossa ei edes tiedetty heidän olemassaolostaan, ellei sitten jo pieninä hylätty metsään yksistään kuolemaan. Nyt kehitysvammaisilla on omat asumisyksiköt, päivätoiminnat, tukiliitot ja rokkibändit, ja Pertti Kurikan nimipäivät oli euroviisuedustajanakin.
Oikeastaan järkevämpää olisi pohtia, miksi ennen niin monet leipoivat pullansa ja leipänsä itse.
Omista isoäideistäni (syntyneet yli 100 vuotta sitten, nyt jo edesmenneitä molemmat) toinen leipoi, toinen ei.
Miksi?
1) Kaupungissa asuva työssäkäyvä isoäitini ei leiponut. Piika leipoi tai ostettiin kodin lähellä sijainneesta leipomosta. (1940-1950-luvuilla)
2) Maalaispapin vaimo, ei käynyt töissä, ei ollut piikoja. Ei myöskään ollut mitään leipomoita lähellä, mistä olisi leivonnaiset voinut ostaa.
P.S. Mihin aikakauteen ja yhteiskuntaluokkaan viittaat sanoilla "ennen vanhaan"?
Leivon kun tunnen, että tarvitsen taukoa kaikesta. Se rauhoittaa ja saa kodin tuoksumaan hyvältä.
Sähkö on nykyään niin arvokasta, ettei kannata. Hyvin harvoilla on käytettävissä puulämmitteinen leivinuuni. Toisaalta myös Suomessa keliakia on suhteellisen yleistä. Niin se maailma muuttuu