Parveketupakoinnin kieltäminen on johtanut uusiin ongelmiin. Tupakoijat polttavat liesituulettimen alla ja pyörävarastossa, ne jotka menevät ulos herättävän koko rapun
Kolistellessaan puolen tunnin välein hissille. Klo 3, klo 3.30, klo 4 (en nyt katso kelloa mutta suunilleen noin) PAM sanoo kotiovi, klonk klonk hissi kulkee, PAM sanoo alaovi ja sitten toisinpäin kun palataan kotiin. Liesituuletin- tupakoijat taas eivät jää kiinni kun on vaikea varmasti sanoa, mistä savu tulee.
Jotenkin aavistin että näin tässä kävisi, itse en polta mutta ei minua haitannut että ihmiset polttivat parvekkeillaan.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Jonnah76 kirjoitti:
Tupakan vastustajat todellakin ampuvat itseään nilkkaan kuten joku jo tuossa ylempänä sanoikin. Kielletään tupakointi parvekkeilla-yöllinen ralli röökipaikalle alkaa. Poistetaan tuhkikset-piha on täynnä natsoja.
No empä tiedä siinäs juoksevat ehkä kunto nousee ja herää ajatus kaato sateessa että olisiko aika lopettaa.
Jokaisesta kerrostalosta löytyy jonkinlainen sateensuoja tupakkamiehelle. Jos ei muuta, niin alaoven edessä lipan alla selviää kessumies kuivana kaatosateellakin.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi ilmeisesti heikentää tupakoitsijan aivotoimintaa todella rankasti. Jonkinlainen jatkuva hapenpuute?
Elintavat vaikuttavat aivoinfarktin riskiin enemmän kuin geenit
TERVEELLISET ELÄMÄNTAVAT ehkäisevät aivoverenvuotoja ja aivoverisuonten tukoksia, vaikka kantaisikin niihin altistavaa riskigeeniä.
Elintapojen vaikutus sairastumiseen on selvästi suurempi kuin geenien:
Tulos tuli esiin syyskuussa British Medical Journal -tiedejulkaisussa julkaistussa laajassa väestötason tutkimuksessa. Tiedot kerättiin brittiläisestä biopankista, joka on yksi maailman suurimmista yksittäisten ihmisten terveystietoja sisältävästä aineistoista.
Tupakoinnin lopettaminen, kohtuullinen alkoholinkäyttö, liikunta ja kolesterolin ja verenpaineen pitäminen riittävän alhaisina vähentävät monien muidenkin sairauksien riskiä. Niillä on merkitystä ainakin syövän, sydänsairauksien, keuhkoahtaumataudin ja diabeteksen ehkäisyssä.
AIVOVERENKIERTOHÄIRIÖT johtuvat joko vuodosta tai tukoksesta aivojen verisuonissa. Suomessa ne ovat merkittävä kuolinsyy sydänsairauksien rinnalla. Vuosittain noin 14 000 suomalaista sairastuu aivoverenkiertohäiriöön. Näistä 75 prosenttia on aivoverisuonten tukoksia eli infarkteja. Joka neljäs potilas sairastuu työikäisenä.
Aivoinfarktiin sairastuminen voi vaikuttaa merkittävästi liikkumiseen, puhumiseen ja tunne-elämään. Lisäksi sillä voi olla yhteys myös muistisairauksiin.
https://stumppi.fi/elintavat-vaikuttavat-aivoinfarktin-riskiin-enemman-…
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut 30 vuotta ja surullinen tästä nykyisestä rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää? En yhtään ihmettele että kanssapolttajat päättävät pistää anarkian pystyyn ja viskovat tumpit kylmästi pihoille jos tuhkis viedään, itse en tekisi niin koska taapero tai koiranpentu voi syödä tumpin mutta ymmärrän kyllä miksi.
Ajattelet varmasti samoin huumeista.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan lompsisin täältä ylimmästä kerroksesta ääneekkäästi portaita pitkin alas joissain kolikoli-kengissä, jos parveketupakointi kiellettäisiin.
Ymmärrämme. Olet wt, muuta ei sinulta voi odottaa. Joko olet muuten ottanut uuden tatskan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnah76 kirjoitti:
Tupakan vastustajat todellakin ampuvat itseään nilkkaan kuten joku jo tuossa ylempänä sanoikin. Kielletään tupakointi parvekkeilla-yöllinen ralli röökipaikalle alkaa. Poistetaan tuhkikset-piha on täynnä natsoja.
No empä tiedä siinäs juoksevat ehkä kunto nousee ja herää ajatus kaato sateessa että olisiko aika lopettaa.
Jokaisesta kerrostalosta löytyy jonkinlainen sateensuoja tupakkamiehelle. Jos ei muuta, niin alaoven edessä lipan alla selviää kessumies kuivana kaatosateellakin.
Meidän kerrostalossa on kielto joka kattaa myös tontin.
Vierailija kirjoitti:
Jos naapureiden liike rappu käytävässä häiritsee niin silloin vika on äänieristyksessä. Olen tästä puhunut kymmeniä vuosia mutta asia ei ole ketään kiinnostanut vaan on todettu että se on normaalia asumisen ääntä. Joten pakko nyt vaan hyväksyä että röökin imuttelijat juoksee ulkona 10 minuutin välein.
Ei meillä ainkaan sinänsä ole äänieristyksessä vikaa, mutta ovet päästävät äänet läpi. Nykyisten palo-ovien kanssa ei käytetä erillisiä väliovia ja viereisten ovien pamahdus kuuluu tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapureiden liike rappu käytävässä häiritsee niin silloin vika on äänieristyksessä. Olen tästä puhunut kymmeniä vuosia mutta asia ei ole ketään kiinnostanut vaan on todettu että se on normaalia asumisen ääntä. Joten pakko nyt vaan hyväksyä että röökin imuttelijat juoksee ulkona 10 minuutin välein.
Ei meillä ainkaan sinänsä ole äänieristyksessä vikaa, mutta ovet päästävät äänet läpi. Nykyisten palo-ovien kanssa ei käytetä erillisiä väliovia ja viereisten ovien pamahdus kuuluu tosi hyvin.
Eli äänieristys ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida rakentaa taloyhtiöön vaikka 1 talo 3:sta tupakoinnin sallivaksi? Ei tarvitsisi tapella koko aiheesta.
Sinne myös koirat.
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut 30 vuotta ja surullinen tästä nykyisestä rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää? En yhtään ihmettele että kanssapolttajat päättävät pistää anarkian pystyyn ja viskovat tumpit kylmästi pihoille jos tuhkis viedään, itse en tekisi niin koska taapero tai koiranpentu voi syödä tumpin mutta ymmärrän kyllä miksi.
Tutkimus: Yli puoli miljoonaa kuolee vuosittain passiiviseen tupakointiin
Passiivinen tupakointi tappaa jopa 600 000 ihmistä vuosittain. Muiden ihmisten sauhutteluun kuolevista lähes kolmannes on lapsia, kertoo ensimmäinen maailmanlaajuinen arvio.
Yksi sadasta kuolemasta johtuu passiivisesta tupakoinnista, paljastaa uusi Maailman terveysjärjestö WHO:n julkaisema tutkimus. Brittiläisessä The Lancet -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan läheisten tupakoinnin johdosta henkensä menetti vuonna 2004 maailmanlaajuisesti noin 600 000 ihmistä.
Maailman tupakoimattomista ihmisistä lähes 40 prosenttia altistuu tupakansavulle. Savun todetaan aiheuttavan muun muassa keuhkosyöpää, sydänsairauksia ja astmaa myös niille ihmisille, jotka eivät itse polta.
Lapset kärsivät kehitysmaissa
Tutkimuksen mukaan passiiviseen tupakointiin kuolee huolestuttavan paljon lapsia, jotka kärsivät etenkin kotonaan vanhempiensa tupakoinnista. Lapsia arvellaan menehtyvän 165 000 vuodessa,
Hälyttävää on, että kaksi kolmasosaa passiivisen tupakoinnin aiheuttamista lapsikuolemista tapahtuu Afrikassa ja eteläisessä Aasiassa. Tutkimuksen mukaan tupakoinnista vapaat kodit ja julkiset tilat ovatkin normi vain osassa maailmaa.
WHO:n tutkijoiden mukaan vain 7,4 prosenttia maailman väestöstä asuu alueilla, joilla noudatetaan vakavasti otettavia tupakkalakeja. Siellä missä tupakointi on kielletty esimerkiksi baareissa ja ravintoloissa, on passiivisen tupakoinnin aiheuttamien terveysriskien havaittu pienentyneen parhaimmillaan jopa 90 prosenttia.
Röökaajat on valko_roskaa. Monella tatskoja, läväreitä, kirjava tukka, ripsenpidennykset yms. wt-tuntomerkit. Ja koulutustausta on max. amis. Mitä noilta voi muuta odottaa kuin kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä kanssasi. Meillä yritettiin samaa, mutta olen hallituksessa ja puhuin muille järkeä, helppo perustella, kun ei itse polta. Kun ei ole erillistä väliovea, herään joka aamu oven kolahdukseen, kun naapuri lähtee töihin. Jos samaa pauketta saisi kuunnella koko yön, niin en nukkuisi ollenkaan.
Ehdota hallituksessa että laitetaan jokainen kämppä remppaan. Äänieristykset kuntoon.
Millaiset ovat ne äänieristetyt ovet? En ole vielä ollut sellaisessa asunnossa, jossa ulko-ovi ei päästäisi ääniä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet varmasti samoin huumeista.
Melkoinen aasinsilta! . Milloin huu meidekäyttäjät ovat voineet piikittää avoimesti junissa ja bussipysäkeillä? Milloin koulujen pihoissa on ollut huu merinki?Tupakka ja kahvi ovat lailliset päihteet, naurettavaa verrata tupakkaa johonkin hero iinin.
Ehdottomasti hyvä ettei parvekkeella tupakoida. Huomasin kanssa aamulla että tuli liesituulettimen kautta naapurin tupsut (vähän), mutta niin tulee naapurin ruuankärytkin, ellei vahdi. Kyllä useimmiten tupakoitsija menee tupakkapaikalla kuitenkin, ei hätää ole tässä. Ja tupakkapaikkoja voi vähän säätää vielä.
Näinpä on. En itse tupakoi, mutta olen vastustanut tuota tupakointikieltoa koko ajan. Lähinnä siitä syystä, että ne ihmiset, jotka etupäässä polttavat (50-80-vuotiaat), ovat joutuneet lapsuutensa ja nuoruutensa aikana sangen aggressiivisen tupakkamainonnan kohteiksi ja myös eläneet valtaosan elämästään täydellisen tupakkamyönteisessä ympäristössä. Kyse on äärimmäisen voimakasta riippuvuutta aiheuttavasta aineesta, ja siihen nähden muutos savuttomuuden suuntaan on ollut sekä välttämätön että nopea. Välttämätön siitä syystä, että estetään uusien sukupolvien riippuvuutta aineesta. Sen sijaan heidän osalta, jotka ovat polttaneet vuosikymmeniä, ei ole ajateltu näitä taustoja ollenkaan. Toki on nikotiinikorvaustuotteiden mainoksia televisiossa, mutta se ei paljoa auta. Lisäksi on sanottava, että suurin osa tämän hetken tupakoijista kuuluu vähävaraisempaan kansanosaan, jolla on todennäköisesti terveyden, terveiden elintapojen ja niihin käytettävien taloudellisten ja henkisten resurssien suhteen muutenkin todella niukkaa. Hyväosaiset ja hyvätuloiset ovat todennäköisesti jo lopettaneet sauhuttelunsa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa jo lyötyjä halutaan lyödä entistä enemmän. Ikään kuin joka ikinen tupakoitsija ei tietäisi, että hänen olisi parempi olla polttamatta. Ihan kuin joka ikinen iltaviinilasillisen ääressä olija ei tietäisi, että hänen kannattaisi se "oman ajan rentoutumiskeinonsa" vaihtaa johonkin toiseen. Ihan kuin huumekierteeseen joutunut nuori ei tietäisi, että siitä ei hyvä seuraa. Riippuvuus on sairaus, josta kaikkein eniten kärsii ihminen itse.
Jos otetaan huomioon se, miten vielä 1980-luvulla joka paikassa sisällä poltettiin ja miten 1990-luvulla baareissa ja yökerhoissa poltettiin, joidenkuiden ihmisten suorastaan hysteerinen suhtautuminen tupakansavuun on paitsi historiatonta myös säälittävää.
Nämä nyt vielä lisäykseksi jo sanotuille asioille. Riippuvuussairautta ei voi noin vain katkaista, ja niin tärkeää kuin ennaltaehkäisy onkin nykyisten ja tulevien nuorten osalta, nämä nykyiset tupakoitsijat ovat aloittaneet tupakanpolttonsa ennen 1990-lukua. Heidän tekemiään valintoja (valinta aloittaa tupakanpoltto) tulee arvioida ei nykyisten standardien vaan oman aikansa standardien valossa, ja moraaliset tuomiot asettaa vasta sitten. Sama pätee myös siihen, että taannehtivasti ei voida tehdä taloyhtiöstä täydellisen savutonta. Jos ihminen on muuttanut taloyhtiöön silloin, kun parveketupakointi on ollut sallittua, ei sitä voida jälkikäteen kieltää.
Jotkut taloyhtiöt sitä tekevät, ja edellä on kuvattu sen seurauksia.
Ja vaikka en itse poltakaan, tunnen suurta vahingoniloa ja kannustan kaikkia näissä taloyhtiöissä asuvia tupakoitsijoita ostamaan itselleen vaikka kirpputorilta mainitut puukengät sekä kävelemään portaat ylös ja alas käydessään tupakalla pihalla, riippumatta siitä, onko taloyhtiössä hissiä.
Tsemppiä tupakoitsijoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äänieristys ei ole kunnossa.
No kerro sinä fiksu, millainen se äänieristetty ovi on? Muutama linkki vaikka olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisikö miettiä muuttoa pois kerrostalosta sellaisten joille liikkuminen rappukäytävässä on liikaa.
Ihmiset tekee vuorotyötä ja elää omien rytmien mukaan, siinä on muiden turha nillittää oli rapussa kävelijän syy rapussa kävelyyn mikä tahansa.
Kielletään samantien läskejä tilaamasta pitsoja koska kuvottaa se satakiloisten norsunkävelyn kuuntelu ja hiehaju hississä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan lompsisin täältä ylimmästä kerroksesta ääneekkäästi portaita pitkin alas joissain kolikoli-kengissä, jos parveketupakointi kiellettäisiin.
Seuraava askel on että asuntoihin tulee remontit jossa asennetaan äänieristys. Sinä asukkaana maksat myös.
On muuten yksi kalleimmista rempoista mitä kerrostaloon voi tulla. Onnea vaan.
Ja otsikosta, ymmärrän että kesähelteillä ottaa nuppiin jos tulee naapuriparvekkeelta sauhut sisään mutta ketä se hiljaisuuden aikainen/talvinen parveketupakointi oikein haittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Sade ei haittaa pihalla käymistä. Voi ottaa sateenvarjon mukaan.
Tupakkapölöillä voisi olla omat kerrostalot, joiden partseilla saa polttaa. Vähän niin kuin on autopaikattomia kerrostaloja.