Miten kukaan voi selvitä työttömyyskorvauksilla?
Ihan matemaattisesti mahdottomuus kun laskee yhteen mitä kaikki maksaa. Joutuisin luopumaan kaikesta mikä tekee elämisestä elämisen arvoista.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Tahallaan kotona makaaville ei tarvitse maksaa mitään..
Olen eläkkeellä eli tuollainen tahallaan kotona makaava. Menisin kyllä todella mielelläni töihin, mutta totuus on että näin vanhaa ja sairasta ihmistä ei kukaan ota töihin. Eläke on todella pieni, ihan se minimi. Ja kitkuttelua on koko elämä. Mutta kun on tuota jälkikasvua niin ei voi sitä toistakaan vaihtoehtoa valita. On vaan koitettava jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä on monesti kuultu ja joku jo orkun partaalla kirjoittaa että ratkaisu työttömyyteen on "mene töihin". Siis tämä neuvo ja käsky siitä huolimatta ettei kukaan huoli tai hyväksy työtöntä. itsessään vielä työtilannetta työttömänä tuntien se kuulostaa samalta kun joku sanoisi sairastavansa syöpää että "he, kuule parannu". Tai niinkuin tuolla oli ketju köyhyydestä niin siellä neuvottiin syömään pähkinöitä ja avokadoa. Ettei tarvi niin paljon ruokaa sitten ja että syö välillä vähemmän leikkeleitä ja juustoja kun ne on epäterveellisiäkin. Niin.
Mene kouluun ja kouluttaudu alalle jossa on töitä.Vaikkapa tavintola-ala.Töihin otetaan jopa ilman koulutusta kunhan saisi jonkun töihin.On vain omaa nirsoutta jos ei työ kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä on monesti kuultu ja joku jo orkun partaalla kirjoittaa että ratkaisu työttömyyteen on "mene töihin". Siis tämä neuvo ja käsky siitä huolimatta ettei kukaan huoli tai hyväksy työtöntä. itsessään vielä työtilannetta työttömänä tuntien se kuulostaa samalta kun joku sanoisi sairastavansa syöpää että "he, kuule parannu". Tai niinkuin tuolla oli ketju köyhyydestä niin siellä neuvottiin syömään pähkinöitä ja avokadoa. Ettei tarvi niin paljon ruokaa sitten ja että syö välillä vähemmän leikkeleitä ja juustoja kun ne on epäterveellisiäkin. Niin.
Mene kouluun ja kouluttaudu alalle jossa on töitä.Vaikkapa tavintola-ala.Töihin otetaan jopa ilman koulutusta kunhan saisi jonkun töihin.On vain omaa nirsoutta jos ei työ kelpaa.
Entäpä jos itse menisit oikeinkirjoituskurssille, ennen kuin muita alat neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta täällä ei ollut ainoatakaan ravintola-alan paikkaa auki viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan perheenäitinä 703e työmarkkinatukea. Ei se riitä mihinkään kun puolisollakin pieni palkka.
Kait nyt 700€:lla saa ruokaa isommallekin perheelle? Riittää siis tosi paljoon.
Meinaatko että meidän ainoat menot on ruoka?
No eihän teidän ainoat tulotkaan ole ne sinun 700 euroasi :D
Sanoin että puolisolla on pieni palkka.
Ja sekö estää häntä osallistumasta kuluihin?
Sanoinko niin?
Meidän yhteen lasketut tulot on todella pienet.Koet että teidän tulot on nyt pienet kun puolisolla on pieni palkka. Entä jos hänkin jää työttömäksi? Sitten kun se tapahtuu ja tulee todeksi, toteat että olisitte näillä nykyisillä tuloilla pärjännyt hyvin jos olisitte tehneet budjetin ja eläneet tulojenne mukaan, säästöönkin olisitte saaneet. Yhteenvetona: eläkää tulojenne mukaan! Tee budjetti NYT! Jonain päivänä voi tilanne olla huomattavasti huonompi. En sitä teille toivo mutta kokemuksesta sanon köyhän kannattaa elää pahimman skenaarion mukaan. Sillä saa puskuria niihin vielä huonompiin päiviin. Eli suomeksi pienemmät menot kuin tulot!
Voi olla että pärjäävät jopa paremmin, jos molemmat ovat työttömänä.
Ei kyllä missään pysty matkustamaan. Joskus olen päässyt tuetulle lomalle johonkin suomalaiseen kohteeseen. Aion hakea tänäkin vuonna. Muutenpa sitä tulee kotona oltua aika paljon, varskinkin kun laskut on maksettu ja rahat loppuu. Sitten ei ole asiaa edes kauppaan. Ja jotkut kehtaavat vielä olla kateellisia tästä. Työttömän pitäisi ilmeisesti olla kerjäämässä kaupungilla käsi ojossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu tavintola-alalle menisi? Itse ovat aiheuttaneet alalleen hirveän maineen. Tehkööt parannuksia työntekijöiden kohteluun ensin, katsotaan sitten.
Miksi kuvittelette että vanhat nelikymmpiset työttömät kouluttautumalla lisää saisi työpaikan. Jos ei 2-3 ammattia riitä että pääsee töihin niin olen sitten työtön jos ei kukaan palkkaa. En aio opiskella enää koskaan. Mielestäni olen hyvä työntekijä ja osaan monenlaista. Jos en kelpaa töihin niin nostan tukia.
Työtön kirjoitti:
Miksi kuvittelette että vanhat nelikymmpiset työttömät kouluttautumalla lisää saisi työpaikan. Jos ei 2-3 ammattia riitä että pääsee töihin niin olen sitten työtön jos ei kukaan palkkaa. En aio opiskella enää koskaan. Mielestäni olen hyvä työntekijä ja osaan monenlaista. Jos en kelpaa töihin niin nostan tukia.
Sama juttu. Olen 56 ja minunko pitäisi mennä vielä kerran opiskelemaan, tai raatamaan ja haukuttavaksi jonkun räkäravintolan keittiöön? Ei tule kauppoja. Opiskellut olen elämässäni jo ihan tarpeeksi, enää en opiskele kuin korkeintaan kansalaisopistossa.
Jos en näillä taidoillani ja kokemuksellani kelpaa ikäni takia niihin hommiin, joita osaisin ja kykenisin tekemään, niin ok, olen sitten yhteiskunnan elätti. Ihan miten vain.
On vissiin yhteiskunnalla ja työnantajilla varaa harrastaa ikärasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa jää tosi vähän voi saada toimeentulotukea. Silloin rahaa pitää jäädä käyttöön 550€ kuussa mm vuokran jälkeen.
Kerro tuo kelan virkailijalle. Ei jää käyttöön noin paljoa. Vaikka miten lasken niin alle 500 jää käyttöön. Eikä ole mitään ylimääräisiä menoja.
Kuinka helkkarin iso vuokra sinulla oikein on???
Vuokra 1900 e, parkkihalli 200 e.
Jos asuu yksin vuokralla tai on puoliso joka elättää, pärjää kyllä. Puoliso maksaa tai kela maksaa.
Jos on omistusasunnossa asuva, voi olla todella vaikeaa. Itselläni oli hyvin vaikea vuosi vaikka sain ansiosidonnaisia. Irtisanoin vakuutukset, lopetin kaikki suoratoistot yms. Jäi vain asumisen kulut, halvin kännykkäliittymä ja mahdollisimman halpa ruoka. Ilman säästöjä olisin tuskin selvinnyt esimerkiksi kun silmälasit hajosi.
Onneksi työllistyin, mutta tuon vuoden jälkeen en enää koskaan kadehdi niitä leveästi tuilla elävien elämää.
Jos kerran työmarkkinatuki on riittävä summa niin miksi sitten palkkaa pitäisi saada monta tonnia? Voisi huutelijat sen jälkeen pitää turpansa kiinni kun palkka olisi 500-700e.
Vierailija kirjoitti:
No funaapa ap. sitä että jotkut painavat täyttä työviikkoa ja niille jää silti käteen vain satku tai pari enemmän kuin työttömänä ollessa.
No kyllä on huono palkka jos käteen jää 500e.
Mies ja vanhemmat auttaa, muuten en pärjäisi. Sairastuin vakavasti mutta eläkettä ei myönnetä. Ei työmarkkinatuki riitä mitenkään kaikkiin laskuihin, lääkkeisiin, polikäynteihin, kelataksiin, lisäravinteisiin, fysikaalisiin, turvapuhelimeen, kotisairaanhoitoon jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin vuokralla tai on puoliso joka elättää, pärjää kyllä. Puoliso maksaa tai kela maksaa.
Jos on omistusasunnossa asuva, voi olla todella vaikeaa. Itselläni oli hyvin vaikea vuosi vaikka sain ansiosidonnaisia. Irtisanoin vakuutukset, lopetin kaikki suoratoistot yms. Jäi vain asumisen kulut, halvin kännykkäliittymä ja mahdollisimman halpa ruoka. Ilman säästöjä olisin tuskin selvinnyt esimerkiksi kun silmälasit hajosi.
Onneksi työllistyin, mutta tuon vuoden jälkeen en enää koskaan kadehdi niitä leveästi tuilla elävien elämää.
Tähän vielä lisänä miten pskaa muu elämä oli. Sinua pidetään b-luokan ihmisenä, työkkärissä kohdellaan kuin rikollista tai lasta ja oikein mitään ei olisi saanut tehdä parantaakseen omaa tilannetta.
Koronan vuoksi monet yliopistot tarjosivat ilmaisia opintoja, mutta itsensä kehittäminen opiskellen oli kielletty. Omaa pienimuotoista yrittäjyyttä ei voinut kokeilla. Ei vapaaehtoistoimintaa. Piti puhua tosi kieli keskellä suuta. Opin sen kerrasta heti alkuun kun työkkäri katkaisi selvityksen ajaksi tuet 2 kk. Ymmärsin, että tulee nälkä jos aikoo tehdä jotain oman tilanteen hyväksi. Vain passiivinen oleminen oli hyväksyttyä.
Ehkä konkarit osaavat opiskella salaa, yrittää pimeästi ja pitää suunsa kiinni kaikista tekemästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin kun asuu vuokralla ilman tilillä tai rekistereissä olevaa omaisuutta, niin saa lisäksi asumistukea ja perustoimeentulotukea.
Perustoimeentulotuella oleminen on se avain:
Itse saan joka kuukausi nettona 1500e+ tukia.
-Työmarkkinatuki 570e / 4vko
-perustoimeentulotuki jotain 420e/kk
-asumistuki aika tarkalleen 400e/kk
-Sähkölasku viimeksi 250e / 2kk eli 125e/kk. Seuraavaksi laskee johonkin 80e/kk kun sähkön hinta laski.
-kotivakuutuslasku 15e/kk
-Julkinen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet. Viimeksi tänään kävin labrassa ja sieltä tulee varmaan 30e lasku jonka laitan Kelaan maksettavaksi.Vuokraan menee vajaa 900e/kk noista tuista, eli käyttöön jää kaiken mainitun jälkeen 555e
Se vaan, että yksinasuville vuokrakatto on 690 euroa, jota ylittävää osaa ei oteta huomioon, joten nice try, menee varmaan läpi ainakin petteriorvoille.
Virallinen vuokraraja pk-seudulla tosiaan on 694e, mutta jos hakee halvempaa asuntoa ja osoittaa sen, niin myös kalliimpi vuokra huomioidaan kokonaisuudessaan. Kuten minullakin on huomioitu jo vuosia.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
T: 1500e+ tukia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta täällä ei ollut ainoatakaan ravintola-alan paikkaa auki viime vuonna.[/qu
Sitten muutetaan sinne missä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Sama juttu. Olen 56 ja minunko pitäisi mennä vielä kerran opiskelemaan, tai raatamaan ja haukuttavaksi jonkun räkäravintolan keittiöön? Ei tule kauppoja. Opiskellut olen elämässäni jo ihan tarpeeksi, enää en opiskele kuin korkeintaan kansalaisopistossa.
Jos en näillä taidoillani ja kokemuksellani kelpaa ikäni takia niihin hommiin, joita osaisin ja kykenisin tekemään, niin ok, olen sitten yhteiskunnan elätti. Ihan miten vain.
On vissiin yhteiskunnalla ja työnantajilla varaa harrastaa ikärasismia.
Ja minä olen sua useamman vuoden vanhempi ja tälläkin hetkellä on useampi työpaikka johon pääsisin heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta täällä ei ollut ainoatakaan ravintola-alan paikkaa auki viime vuonna.[/qu
Sitten muutetaan sinne missä on töitä.
Pitäisi jättää paikkakunnalla töissä käyvä puoliso ja laoset? Ei kiitos.
En saa kuin työmarkkinatuen, koska miehen tulot menee sen naurettavan tulorajan yli. Aikuinen poika asuu meillä, mutta piti siirtää mummonsa luo kirjoille, jotta saa edes normaalin työmarkkinatuen hänkin.