Tuleeko vauvasta allergikko jos synnyttää sektiolla ja ruokkii pullosta?
Haluaisin lapsen, mutta pelottaa synnytys ja oma jaksaminen jos venyy usean vuorokauden mittaiseksi (mulla on psykoositaustaa). En haluaisi imettää psykoosilääkkeiden vuoksi, vaan antaa ruokaa pullosta. Sit olis helpompi mennä omiin menoihinkin kun isä voisi myös ruokkia lapsen.
Mutta tuleeko lapsesta superallerginen näillä konsteilla?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä miten pärjäät kun raskaana et saa syödä lääkkeitä ja mitä esim väsy voi sulle tehdä? Kaveri joutui jättämään lääkkeet ja psykoosi pamahti synnytyksen jälkeen. Siinä oli pitkä tie päästä elämään kotiin perhe-elämää.
Onhan sillä lapsella myös isä, mun mies. Eli kyllä onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa terve lapsistani on se mitä pulloruokittiin. Kyllä se nukkumattomuus ja vatsakivut mitä rintamaidosta seuraa tekee niin paljon vahinkoa aivoille varhaisessa vaiheessa että turha ottaa riskiä.
Terveelle lapselle ei seuraa vatsakipuja sen enempää rintamaidosta kuin pullomaidostakaan. Lapsi on maidolle allerginen, jos jatkuvasti on vastakipuja.
Ei ollut allerginen maidolle, vaan vehnäjauholle, kananmunan keltuaiselle ja kalalle. Jota siis minä siinä rintamaidossani siirsin sille lapselleni imettäessäni.
Käytännössä oli siis allerginen rintamaidollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä miten pärjäät kun raskaana et saa syödä lääkkeitä ja mitä esim väsy voi sulle tehdä? Kaveri joutui jättämään lääkkeet ja psykoosi pamahti synnytyksen jälkeen. Siinä oli pitkä tie päästä elämään kotiin perhe-elämää.
Miten se isä raskausajan hoitaa puolestasi? Niin, ja isät ei välttämättä pysy elämässä mukana. Sekin puoli pitää huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa terve lapsistani on se mitä pulloruokittiin. Kyllä se nukkumattomuus ja vatsakivut mitä rintamaidosta seuraa tekee niin paljon vahinkoa aivoille varhaisessa vaiheessa että turha ottaa riskiä.
Terveelle lapselle ei seuraa vatsakipuja sen enempää rintamaidosta kuin pullomaidostakaan. Lapsi on maidolle allerginen, jos jatkuvasti on vastakipuja.
He on nykyisin kaikki aikuisia eikä yhdelläkään ole maitoallergiaa. Vatsakivut loppui myös imetetyillä kun siirryin korvikkeisiin ja lopetin rintamaidon antamisen kokonaan.
Yleisempää varmasti kuitenkin on, että korvike aiheuttaa vatsakipuja kuin äidinmaito.
T. Eri, korvikevauvan äiti
Mahtaako tuokaan olla muuta kuin imetyspropagandaa mitä äideille hoetaan. Kunhan äiti pysyy järjissään ja voi hyvin. Se on tärkeintä. Siinä sivussa hoituu se lapsikin mallikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun 19v poikkis lähtee liukkaasti lipettiin, kun ensimmäiset koliikki-itkut kajahtaa ilmoille. Älä ole naiivi, vaikka lapsi vielä oletkin.
Luulen, että allergiariski on kuvatussa tilanteessa murheista pienin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut allerginen maidolle, vaan vehnäjauholle, kananmunan keltuaiselle ja kalalle. Jota siis minä siinä rintamaidossani siirsin sille lapselleni imettäessäni.
Tämä viesti ei ollut minulta. Lapsillani ei ole mitään allergioita, paitsi ehkä juuri se rintamaitoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He on nykyisin kaikki aikuisia eikä yhdelläkään ole maitoallergiaa. Vatsakivut loppui myös imetetyillä kun siirryin korvikkeisiin ja lopetin rintamaidon antamisen kokonaan.
Yleisempää varmasti kuitenkin on, että korvike aiheuttaa vatsakipuja kuin äidinmaito.
T. Eri, korvikevauvan äiti
Mahtaako tuokaan olla muuta kuin imetyspropagandaa mitä äideille hoetaan. Kunhan äiti pysyy järjissään ja voi hyvin. Se on tärkeintä. Siinä sivussa hoituu se lapsikin mallikkaasti.
Ei se mitään propagandaa ole, että osa lapsista on allergisia korvikkeen ainesosille ja siksi saavat niistä vatsavaivoja. Ihan samalla tavalla kuin osa on allergisia jo syntyessään jollekin ruoka-aineelle ja saavat vatsavaivoja, jos imettävä äitinsä syö ko. ruoka-ainetta. Järjissään pysyminen ei riitä takaamaan, että lapsella ei ole vatsavaivoja tai muita sairauksia.
Psykoosipotilaiden ei pidä hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti ei ollut minulta. Lapsillani ei ole mitään allergioita, paitsi ehkä juuri se rintamaitoni.
Joku syömäsi ainesosa niitä vaivoja aiheutti. Rintamaitohan on pitkälti sitä mitä sinä syöt.
Alateitse synnytetyt kärsivät usein hapenpuutteesta, eli heillä on aivovaurioita, neuropsykiatrisia häiriöitä, vp-vammaa, yms kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Alateitse synnytetyt kärsivät usein hapenpuutteesta, eli heillä on aivovaurioita, neuropsykiatrisia häiriöitä, vp-vammaa, yms kivaa.
Se, että sinulla on, ei tarkoita, että kaikilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain siinä tapauksessa, että olin syönyt em. ruoka-aineita kuusi tuntia ennen imettämistä. Eli ihan aikuisten oikeasti, vaikka miten tätä asiaa yrität vääntää, maidolle hän ei ole ollut koskaan allerginen, sen enempää mun, kun lehmän kuin vuohenkaan. Kaura- ja mantelimaitoa ei suostu juomaan, joten siitä en tiedä ja yli kaksikymppistä ihmistä minä en enää vaadi maistamaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain siinä tapauksessa, että olin syönyt em. ruoka-aineita kuusi tuntia ennen imettämistä. Eli ihan aikuisten oikeasti, vaikka miten tätä asiaa yrität vääntää, maidolle hän ei ole ollut koskaan allerginen, sen enempää mun, kun lehmän kuin vuohenkaan. Kaura- ja mantelimaitoa ei suostu juomaan, joten siitä en tiedä ja yli kaksikymppistä ihmistä minä en enää vaadi maistamaan yhtään mitään.
Kaura- ja mantelimaitoa ei ole olemassa, joten niitä ei voikaan juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme sektiota :). Kannatti pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei ole. Eikä sektio suojaa vammoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme sektiota :). Kannatti pyytää.
Et sitten yhtään tajunnut, mitä sinulle kirjoitettiin. Aika pahasti taisit tosiaan kärsiä hapenpuutteesta syntyessäsi. Onneksi suurin osa kasvaa ihan normaaliälyisiksi, vaikka syntyykin alateitse.
Uusimpien tutkimusten mukaan sektio ainakaan ei lisää allergioita. Googlettamalla löytyy tutkimuksia ja esim. Lancetista löytyy artikkeleita. Jos nyt oikein muistan niin ei pulloruokintakaan vaikuta allergiariskiin.
Ehkä ap ei ole tajunnut, että vauvan äiti ei yleensä halua "mennä menojaan" vaan keskittyä siihen vauvaan. Imetystä ei sillä perusteella kannata jättää, että pääsisi johonkin vaan vauva voi sillon tällöin olla pullomaidolla imetyksen siitä suuremmin kärsimättä.
Jos vauvanhoito ja vauvan riippuuvuus äidistä ahdistavat ajatuksena liikaa, kannattaa hankkia ennen raskautta keskusteluapua.
Raskaus, synnytys (myös sektio) ja synnytyksen jälkeinen aika on mielialojen vuoristorataa ja henkinen sekä fyysinen mullistus, jonka jälkeen elämä ei jatku kuin ennenkin.