Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikosilmoituksen teko

Vierailija
12.01.2023 |

Tein ensimmäistä kertaa rikosilmoituksen. Oli yllättävän helppo hoitaa sähköisesti, joten suosittelen kaikkia tekemään, jotka joutuvat huijauksen kohteeksi esim. internetissä.

Jäin kuitenkin pohtimaan sellaista asiaa, että miten määritellään korvaus, kun ei ole konkreettista rahallista menetystä tapahtunut, esim. kunnianloukkaus, yksityisyyden loukkaus tai henkilötietojen omin päin käyttö omiin tarkoituksiin? Osaako joku vastata, kuinka tällaisissa tilanteissa toimitaan, pitääkö etukäteen rikoksen uhrin selvittää hinta näille ei konkreettisille asioille? Vai voiko rikosilmoituksen jättää ja myöhemmin palata euroihin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkirikostuomioista käy ilmi että edes ihmishenki ei ole monenkaan tonnin arvoinen tai pysyvä vammautuminen.

Äitini mökki ryöstettiin, voin kertoa että äitini jäi tappiolle kun kaikki kulut lasketaan.

Naapurin alaikäinen poika kavereineen tuhopoltti teollisuusrakennuksen jossa vain aineellisia vahinkoja ja joutui maksamaan 200 000 euroa kaverien perheiden kanssa.

Vierailija
22/29 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aloittajasta rikosilmoituksen, en siis nettivinkkiä vaan rikosilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tavallinen kansalainen mitään oikeutta saa. Luultavasti poliisi soittaa sinulle tai kysyy sähköpostitse lisätietoja. Sitten kääntävät ja vääntävät antamasi vastaukset niin, että ei ole riittävästi näyttöä että kertomaasi on tapahtunut. Jutut pyritään pysäyttämään heti alkuunsa, eikä rahallisesti pieniä juttuja edes tutkita vakavissaan. Syyttäjältä tulee sitten loppukaneetti, että ei täytä rikoksen tunnusmerkkejä.

Vierailija
24/29 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus määrittää korvaussummat, jos asia etenee siihen asti. Kunnianloukkauksesta voi saada max muutaman tuhannen euron korvaukset jos teko on laajan joukon nähtävissä. Esim tämä palsta tai julkinen facepäivitys. Identiteettivarkaudessa vahinkojen mukaan.

Oikeus määrää vain riidan. Jos korvauksesta ei ole riitaa eikä vaatimuksia, oikeus ratkaisee asian siltä osin riidattomana ellei laissa muuta määrätä. Tuomari tai muut viranomaiset voivat toki auttaa varsinkin jos ei ole omaa lainopillista edustajaa, mutta heidän on tehtävä se puolueettomasti, eli huomioiden vastaajan ja asianomistajan näkemykset.

Minulle asia tuli aikanaan vähän töksähtäen eteen, kun olimme rikoksen asianomistajina. Poliisi neuvoi kuulustelussa esittämään vaatimuksia, kun emme tilanteen jälkeen halunneet muuta kuin oikeutta. Myöhemmin lakimiehemme selvitti, että kaikki vaatimukset ja kulut on itse esitettävä ja ehdotti mitä vaatia. Se myös tuli, tosin oikeuden ratkaisun jälkeen jouduimme perimään sen (lakimies käytännössä hoiti alusta loppuun, mutta jos ei olisi, ei tuomittu vastaaja ainakaan heti maksanut laskua ja emme tiedä olisimmeko itse ymmärtäneet kuinka edetä).

Jos asia etenee koskaan oikeuteen on siitä hyvin todennäköisesti jo aika paljon kuluja vähintään matkoissa kuulusteluihin, oikeuteen jne. Meillä ainakin oikeus istui parinsadan kilometrin päässä ja käräjäoikeuden aamuistuntoa varten piti olla yö hotellissa. Lisäksi palkattomat vapaat kuulusteluihin ja oikeuteen, terveydenhoito jne. Jos niitä ei ilmoita oikeaan aikaan ja oikeita tositteita vastaan ei oikeus voi lahjoittaakaan niitä asianomistajalle vastaajan piikkiin.

Mitään korvaustaulukkoa oikeus ei esittänyt meille, vaan kysyi mitä vaadimme ja lakimiehemme vastasi sen pohjalta mitä oli tositteet ja etukäteen laskenut. Joka ikinen vaatimuksen pilkku haastettiin vastaajan asianajajan toimesta.

Vierailija
25/29 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, vastauksista!

Ihan mielenkiinnolla käyn nyt tämän keissin läpi. Syylliseksi, jos itse lopulta joudun tehtyäni rikosilmoituksen niin se vasta tästä tekeekin mielenkiintoisen. Nukun yöni hyvin, koska puhdas omatunto on paras pään alusta.

Ap

Vierailija
26/29 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista. Minua tosiaan huijattiin internetissä eli myytiin tavaraa, jonka "ostin" ja tein tilisiirron osoitetulle tilille. Tilinumeron kautta varmaan tekijä saadaan kiinni. Korvausvaatimusta kysyttiin rikosilmoitusta tehdessä. Se oli helppo osuus, kun tarkka euromäärä on selvillä. 

Olin sinänsä yllättynyt, kuinka helppo rikosilmoitus oli tehdä. Toivottavasti saavat tämän huijarin kiinni, en usko olevani ainoa huijattu. Tehkää vaan kaikki huijatut rikosilmoitus matalalla kynnyksellä!

Ap

Itsellä kävi juuri samoin ja tein myös netin kautta poliisille ilmoituksen. Poliisi selvitti tekijän ilmeisesti tilinumeron perusteella ja otti minuun yhteyttä että tekijän kanssa on sovittu että hän maksaa minulle takaisin päivämäärään xx.xx. mennessä (ilmeisesti pienemmät seuraukset hänelle kun maksoi takaisin). Sain rahani takaisin. Suosittelen lämpimästi tekemään sähköisen rikosilmoituksen jos tarvetta on.

Vierailija
27/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikatietoja:

Poliisilta tuli kirje, jonka otsikko tutkintailmoitus. Poliisi saanut tilinumeron avulla epäillyn henkilötiedot selville. Etunimi on sama kuin mitä minulle viesteissä ilmoitti.

Ihanaa, kun asia näinkin nopeasti edennyt, olen suorastaan yllättynyt.

Nyt sitten odottelen ostamiani tuotteita saapuvaksi tai rahoja tilille.

Voihan olla, etten rahoja tai tuotteita saa, mutta jospa kyseinen tyyppi lopettaisi toiminnan, eikä lisää huijattuja tule.

Ap

Vierailija
28/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteaisin, että henkistä kärsimyskorvausta tuomitaan vain tietyistä, erikseen määritellyistä rikoksista (esim. tavallisesta pahoinpitelystä ei, mutta laiton uhkaus kyllä).

Rikosilmoitusta tehdessä ei tarvitse määritellä korvaussummaa. Itse tapahtumatiedot riittää rikosilmoitusta tehtäessä.

Sitten vastaus, mitä ap jahtaa.... Eli Suomessa korvaukset määritellään pitkälti Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suositusten mukaisesti. Kyseiset suositukset annetaan muistaakseni joka kolmas vuosi ja viimeisin annettu 2020. On ihan netistä löydettävissä. Nuo suositukset ovat niitä, joita asianajajat ja tuomioistuimet käyttävät tuomioita annettaessa. 

asianajaja

Vierailija
29/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein myös kerran rikosilmoituksen netissä. Sakkoja ja korvauksia tuli maksettavaksi perättömästä ilmiannosta ja kunnianloukkauksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi