Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulossa hyvin tiukat ajat taloudellisesti. Laitetaanpa vinkkejä selviytymiseen kun elämiseen jää 0-200€/kk.

Vierailija
12.01.2023 |

Ohita taustatiedot mikäli ei kiinnosta > mennään suoraan asiaan aloituksen viimeisessä osiossa.

Olen nyt nöyrtynyt tilanteeseeni ja hyväksynyt, että seuraavat kuukaudet voivat olla hyvin erilaisia kun tähän saakka. Minun oma vikani tämä on, joten ihan itse tässä liemessä kierin, olen elänyt yli varojen ja nyt saan sitten nähdä sen aivan konkreettisella tasolla mihin se on johtanut.
Masennuin, enkä välittänyt elämästäni, joten tuli laitettua asiat risaksi ennen kuin hain apua tai heräsin tilanteeseen. Niinpä minulla on paljon velkaa, joiden maksaminen vaatii suuren lohkon rahoista, joita tällä hetkellä saan. Siihen lisäksi asumiskulut, puhelin ja osamaksut.

Tämä velkataakan maksamiseksi ei tällä hetkellä ole työ mahdollista. Masennus/uupumus meni niin pitkälle, että tuli päivä kun en pystynyt enää toimimaan. Kynsin ja hampain yritin pitää kiinni siitä, että pärjään ja sain apuakin (lääkkeet, välillä viikon sairaslomajaksoja, kerran kk keskusteluapua) mutta se ei näemmä riittänyt.
Masennus vain syveni ja pääsin psykatrian puolelle mutta jonothan sinne on valtavan pitkät, joten odotellaan.
Kamalin ajatus tässä työelämästä poisjäännistä on ollut se, etten tiedä lainkaan miten pärjään taloudellisesti kun kuukausituloja ei ole ainakaan kattamaan kaikkea mitä pitäisi maksaa.
Sairauspäivärahaa saan nyt noin 1100€ /kk nettona. Maksan laskuja noin 1200 euron edestä. Saan kenties toimeentulotukea jatkossa lisäksi, en tiedä.
Näillä kuitenkin mennään ja ulosottoa en harteilleni ota, en vaikka kaikki rahat menevät laskujen hoitoon, sillä minulla on kuitenkin vielä mahdollisuus työllistyä kokoaikaiseksi kun olen toipunut rauhassa ensin ja saanut niitä tarvittavia muutoksia elämässä tehtyä mitä nyt täytyy tehdäkin. Kun luottotiedot on kunnossa, se on jo hyvä alku kun palaan takaisin työelämään ja pystyn maksamaan velat nopeammin pois.
Tämä tiukempi kausi saattaa kestää 6-12kk, toivottavasti ei kauempaa. Olen yksinasuva perheetön ihminen onneksi, joten ei minulla varmasti hätää tule pahemmin, totuttelua toki vaatii.

No nyt niihin selviytymisvinkkeihin! Antaa tulla, tiedän, että teillä niitä varmasti on.

Itsellä on paljon pesuaineita, kenkiä ja vaatteita, myös ulkovaatteita, joten tällaiset perusasiat ovat onneksi kunnossa.
Minulla on vielä hieman rahaa täksi kuukaudeksi jäljellä, joten ajattelin nyt käyttää tulevia aikoja ajatellen.

- käyn hakemassa halpoja kuiva-aineita ja kahlaan tarjoukset
- ostan vain punalaputettuja lihatuotteita
- katson mikäli löydän wc-paperia tarjouksesta ja ostan pidemmäksi aikaa
- selvitän lähialueen ruoka-avustuksen
- siivoustarvikkeina yritän löytää risaisia paitoja tms, joita voin pidemmän aikaa käyttää ja pestä uuskäyttöä varten
- kaikki ylimääräiset suoratoistopalvelut tai ylipäätään palvelut jäävät nyt pois
- päihteettömyys tietenkin

Kiitos etukäteen, jos tulette tänne vinkkejä kertomaan ja auttamaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat pois kokonaan.

Esimerkiksi kikherneitä saa 3 rasiaa/ 2€

Vierailija
22/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet tt-tukea. Ei tuolla summalla elä ihmisarvoista elämää. Tt-tuen perusosa riittää kituuttelu-olemassaoloon eli n. 500e jolla pitää kattaa kaikki elämän kustannukset.

Sitten kun mieli on kunnossa niin haet taas töitä joilla saa paremmin elettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-200€? Aika iso toleranssi.

Tyhjällä ei pärjää kukaan, 200€:lla saattaisi pärjätä kituuttaen ja puurokuurilla. 

Kyllä 200 eurolla pärjää jo hyvin, jos ei käytä alkoholia eikä polta ja vähän funtsii hommaa.

Perunoita, makkaroita, pastaa, K-kaupan 50% punalappuja, lihapullia, riisiä, nugetteja, jne

6,70e on siis koko päivän ruokiin kuukausitasolla. Halvinta, askeettista, ja pitää saada väh. 2000kcal. Ei kannata käydä kävelyillä tai liikkua ettei energiankulutus nouse.

Miten muut kulut kuten liikenne? Bussilippu maksaa. Mitä teet jos jokin pakollinen laite menee rikki?

Pesuaine, hammashuolto, iho?

Sosiaalisen elämän voi unohtaa myös, jos ei ikinä pysty mihinkään matkustamaan eikä mihinkään menoihin osallistumaan taloudellisesti. Pelkkä elokuvalippukin on 17 euroa eli liki kolmen päivän ruuat.

Helpompi on vain myöntää, että ei tuolla ihmisarvoista elämää elä, ellet halua tuijottaa seiniä tai kirjaa 24/7 siellä kopperossa ja miettiä vain ja ainostaan sitä, mistä saisi punalaputettua ruokaa seuraavaksi 6 euron edestä. Elukkakin elää paremmin.

200 eurolla kyllä pärjää mainiosti, varsinkin jos on ollut jo kuivakaapeissa tavaraa. Minulla on nyt mennyt ruokaan tässä kuussa 18,68 €. Eli kyllä 180 eurolla hyvinkin saisin kaiken tarvitsemani seuraavaksi 2 viikoksi.

Mitään tarvetta siis minulla ei ole rajoittaa ruokaan käytettävää rahaa.

Vierailija
24/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma näissä köyhyyslaskelmissa on aina se oletus että ihminen olisi kone johon vain syötetään jotain halvimpia juureksia ja lenkkiä, ja sitten se toimii kuin junan vessa.

Todellisuudessa mielenterveytesi tulee sakkaamaan ja pahasti jos et koskaan liiku mihinkään, näe koskaan muita ihmisiä harrastuksissa, kahvilassa tai leffoissa, ja koko elämä pyörii halvimman ruuan etsimisessä kaupoista. Jos läheisellä synttäri tai juhla, et pysty lahjaan ellei halvinta suklaalevyä lasketa.

Ajatusleikkinä ihan kiva, mutta et sitä pidemmän päälle kestä. 99,9% sortuu lopulta joko roskaruokaan, alkoholiin, tupakkaan tai päihteisiin kestääkseen sitä arkea.

Hae suosiolla tukea Kelalta joka nostaa sitä määrää jolla saat ruokaa, ja voit myös esim. hankkia joukkoliikenteen lipun tai korvata risat vaatteet.

Itse elin pakosta 320 eurolla kuussa vuosia koska pienen yksiön vuokra vain kasvoi kasvamistaan eikä ylimenevää osuutta korvata vaan se menee omasta pussista.

Tämä siis töissäkäyvänä pienituloisena duunarina. Se oli täyttä helvettiä.

Maksa laskut, hae kaikki tuet mitä saat, kysy myös kirkosta apua ja ole valmis esittämään tiliote.

Vierailija
25/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjällä ei pärjää kukaan, 200€:lla saattaisi pärjätä kituuttaen ja puurokuurilla. 

Kyllä 200 eurolla pärjää jo hyvin, jos ei käytä alkoholia eikä polta ja vähän funtsii hommaa.

Perunoita, makkaroita, pastaa, K-kaupan 50% punalappuja, lihapullia, riisiä, nugetteja, jne

6,70e on siis koko päivän ruokiin kuukausitasolla. Halvinta, askeettista, ja pitää saada väh. 2000kcal. Ei kannata käydä kävelyillä tai liikkua ettei energiankulutus nouse.

Miten muut kulut kuten liikenne? Bussilippu maksaa. Mitä teet jos jokin pakollinen laite menee rikki?

Sosiaalisen elämän voi unohtaa myös, jos ei ikinä pysty mihinkään matkustamaan eikä mihinkään menoihin osallistumaan taloudellisesti. Pelkkä elokuvalippukin on 17 euroa eli liki kolmen päivän ruuat.

Helpompi on vain myöntää, että ei tuolla ihmisarvoista elämää elä, ellet halua tuijottaa seiniä tai kirjaa 24/7 siellä kopperossa ja miettiä vain ja ainostaan sitä, mistä saisi punalaputettua ruokaa seuraavaksi 6 euron edestä. Elukkakin elää paremmin.

200 eurolla kyllä pärjää mainiosti, varsinkin jos on ollut jo kuivakaapeissa tavaraa. Minulla on nyt mennyt ruokaan tässä kuussa 18,68 €. Eli kyllä 180 eurolla hyvinkin saisin kaiken tarvitsemani seuraavaksi 2 viikoksi.

Ilmaisiako ne kuivakaapin ruuat ovat? Laskennallinen arvo niilläkin on, ja kun syöt ne niin joudut ostamaan korvaavaa tilalle.

Ei se ole säästöä että olet joskus ostanut kuivakaappiin 50 eurolla ruokaa ja nyt syöt ne pois. Olet edelleen syönyt ruokaa 50 euron edestä eikä se kaappiin palaa ellet osta lisää.

Vierailija
26/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda wc-paperi, pese takapuolesi käytön jälkeen. Tuleeko ilmaisjakeluja? Myös sanomalehteä voi käyttää.

Vierailija
27/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen, vaikka vain 10-20 e/kk kannattaa.  Havaitsin kun olin pienillä tuloilla, että kuun lopussa iski joku vauhkous, kun oli 2 euroa jäljellä.  Kun on säästössä vaikka muutama satanen, silloin sitä ei ollut.  Tarkoitan että silloin tuhlaa innolla heti kun saa rahaa.

Puoli purkkia jogurttia ja kahvi loppu sitä rataa.

Vierailija
28/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näissä köyhyyslaskelmissa on aina se oletus että ihminen olisi kone johon vain syötetään jotain halvimpia juureksia ja lenkkiä, ja sitten se toimii kuin junan vessa.

Todellisuudessa mielenterveytesi tulee sakkaamaan ja pahasti jos et koskaan liiku mihinkään, näe koskaan muita ihmisiä harrastuksissa, kahvilassa tai leffoissa, ja koko elämä pyörii halvimman ruuan etsimisessä kaupoista. Jos läheisellä synttäri tai juhla, et pysty lahjaan ellei halvinta suklaalevyä lasketa.

Ajatusleikkinä ihan kiva, mutta et sitä pidemmän päälle kestä. 99,9% sortuu lopulta joko roskaruokaan, alkoholiin, tupakkaan tai päihteisiin kestääkseen sitä arkea.

Hae suosiolla tukea Kelalta joka nostaa sitä määrää jolla saat ruokaa, ja voit myös esim. hankkia joukkoliikenteen lipun tai korvata risat vaatteet.

Itse elin pakosta 320 eurolla kuussa vuosia koska pienen yksiön vuokra vain kasvoi kasvamistaan eikä ylimenevää osuutta korvata vaan se menee omasta pussista.

Maksa laskut, hae kaikki tuet mitä saat, kysy myös kirkosta apua ja ole valmis esittämään tiliote.

Ei tämä mitään ajatusleikkiä ole vaan todellista totta. Tottakai haen toimeentulotukea ja yritän saada tukea myös diakoniasta ja sieltä ruoka-avusta. Toivotaan, että saan apua. 

Olen ihan täysin sujut sen kanssa, että en pääse nyt rientoihin mukaan. En ole niissä käynyt muutenkaan muutamaan vuoteen vaikka olisi rahaa ollutkin. Onnekseni viihdyn itsekseni tässä elämänvaiheessa. 

Tiedostan myöskin tämän olevan vain väliaikaista. Minulle on kaikista tärkeintä nyt, että toivun rauhassa. Vuodet olen ensin juossut päättömänä kaupungista toiseen ja tehnyt hullunlailla töitä, opiskellut ja suorittanut ja tehnyt parhaani, että "pärjään" tai olen riittävä yhteiskunnassa. Sitten alkoi alamäki, mieli alkoi reistailemaan ja uupumaan, yksi asia kerrallaan on johtanut minut nyt tähän. Tarvitsen aikaa ja jäsentelyä, on monia asioita joita pitää nyt käsitellä ja uudelleenjärjestää. Tämä on välttämätöntä tulevaisuuden kannalta. Luotan nyt, että asiat järjestyy, en jaksa viritellä enää katastrofiajatuksia vaan yritän nyt suunnata energian ratkaisuihin. 

-ap

Vierailija
29/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nollalla et kyllä pärjää. Paitsi, jos saat hyvät ruoka-avut ja keräät pulloja.

Mä saan max 5 euro kuussa pulloja keräämällä, enempää niitä ei löydy.

Vierailija
30/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nousee stadissa as oy hoitovastike 200€. Joten vuokrat nousevat saman verran. Tänä vuonna kulut kasvaneet noin 50% per kk. Mitään ei jää enää säästöön.

Vierailija
31/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki myyntiin, vanhat kalevalarippikorut ja muumimukit jne.

-selvitä lisäansaita mahdollisuuksia

- listaa kaikki velat ja korot ja  käytä lumipallovyörytystaktiikkaa.

Vierailija
32/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en elä nälkärajalla, mutta en näe ihmisiä koskaan elokuvissa, ravintoloissa tai kahvioissa - teen etätyötä, joten en tapaa usein ketään kotitalouteni ulkopuolista ihmistä viikkokausiin kaupan kassaa lukuunottamatta. Harrastukseni on ilmainen, olen mukana yhdistystoiminnassa, eikä se vaadi minulta rahallista panosta, vain omaa aikaani (ja saan tarvittaessa kyydin tilaisuuksiin, kuten kokouksiin). Kaikki muut harrastukseni ovat kotona, lukeminen, käsityöt, ulkoilu. En käytä päihteitä (alkoholi ja tupakka ovat päihteitä), roskaruuan teen itse allergioiden takia. Ok, tämä on oma valintani, ja siksi ei lainkaan vertailukelpoinen tilanteisiin, joissa ihminen haluaisi tehdä samoja asioita muiden kanssa, mutta ei rahatilanteen vuoksi pysty.

Moni ihminen pystyy myös ajattelemaan ja elämään edes jonkinlaisella perspektiivillä, eli jos tietää, että nyt pitää kiristää vyötä aika x, niin sen aikaa kyllä pystyy pidättäytymään turhuuksista ;-)  mutta jos tilanne on pysyvä, niin silloin ollaankin ihan erilaisten tosiasioiden edessä: tähän ketjuun olen vastannut nimenomaan sillä ajatuksella, että edessä on rajattu aika, joka täytyy selviytyä.

Vierailija
33/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollalla et kyllä pärjää. Paitsi, jos saat hyvät ruoka-avut ja keräät pulloja.

Mä saan max 5 euro kuussa pulloja keräämällä, enempää niitä ei löydy.

5 euroakin on parempi kuin ei mitään, etenkin jos on käytettävissä 0e ruokaan kuussa...

Vierailija
34/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaasi on turha vatvoa yksin, varaa nyt heti aika velkaneuvontaan. Johonkin järjestelyyn velkojesi suhteen se neuvonta johtaa, laskevat siellä summan mikä sinulle täytyy kuukausittain jäädä perusmenoihisi jotta voit pärjätä.

Vierailija
35/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisiako ne kuivakaapin ruuat ovat? Laskennallinen arvo niilläkin on, ja kun syöt ne niin joudut ostamaan korvaavaa tilalle.

Ei se ole säästöä että olet joskus ostanut kuivakaappiin 50 eurolla ruokaa ja nyt syöt ne pois. Olet edelleen syönyt ruokaa 50 euron edestä eikä se kaappiin palaa ellet osta lisää.

Tottakai täytyy kuivakaappiakin täydentää, mutta se ei ole koskaan sitten kertarysäys, vaan sitä täydennetään pikkuhiljaa. Lisäksi se, että on olemassa jo jonkinlainen varasto, niin hankinnat voidaan tehdä edullisimmin, eikä ole pakko ostaa sitä mikä juuri silloin on saatavilla.

Vierailija
36/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy kuivakaappiakin täydentää, mutta se ei ole koskaan sitten kertarysäys, vaan sitä täydennetään pikkuhiljaa. Lisäksi se, että on olemassa jo jonkinlainen varasto, niin hankinnat voidaan tehdä edullisimmin, eikä ole pakko ostaa sitä mikä juuri silloin on saatavilla.

Ja esim on eri asia ostanko vehnäjauhopussin, ja leivon siitä 3 kg sämpylöitä (2 €) vai ostanko sämpyläpussin 500 g (2 €).  Toisessa joutuu näkemään vähän vaivaa mutta hinta aivan eri luokkaa.

Vierailija
37/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja esim on eri asia ostanko vehnäjauhopussin, ja leivon siitä 3 kg sämpylöitä (2 €) vai ostanko sämpyläpussin 500 g (2 €).  Toisessa joutuu näkemään vähän vaivaa mutta hinta aivan eri luokkaa.

Tämä on joskus hyvin hankalaa, siis sen arvioiminen, mikä on järkevintä, edullisinta ja paras vaihtoehto. Vehnätortillalättyjä saa euron paketti (8 lättyä/320g). Kaksi kiloa vehnäjauhoja maksaa kaksi euroa. Lisäksi tortillalättyihin pitää olla ruokaöljyä (2rkl/250g jauhoja), suolaa vähän ja 1,5dl vettä. Kahdeksaan tortillalättyyn ainekset maksavat noin 30 snt. Meillä ongelmaksi on muodostunut se, että omatekoiset tortillalätyt ovat niin hyviä, että lapset syövät ne sinällään (pelkiltään) sitä mukaa kun saan niitä paistettua... Eli kulutus on paljon isompi. Pöh. Mutta eivät sitten syö jotain muuta, mahdollisesti ostettua ja kalliimpaa? Mutta nuo siis käyvät chapatina/rotina/ohutleipänä/rieskana/pizzapohjana/quesadilloissa/burritoissa... Itse käytän osan jauhoista ruisjauhoja, joita onnistuin ostamaan sikahalvalla pari kiloa. Siinä onkin sitten jo itseasiassa sultsina, rapeaksi paistettuna ja voilla voideltuna oma lapsuuteni erityisherkku.

Paistaminen vie sähköä - jos käyttääkin puuhellaa, niin sitten lasketaan taas ihan eri asiaa. Puuhellalla paistan ilmaiseksi (oikeasti ilmaiset puut, isäni toi) ja samalla talo lämpiää ja lämmityssähköön menee vähemmän rahaa. Mutta tuohon menee sitten aikaa, netissä surffaaminen ei onnistu, mutta Areenasta pystyy kuuntelemaan ohjelmia.

Jos päivän budjetti yhdelle ihmiselle on 6,70€, niin se on nykyisilläkin ruuanhinnoilla ihan kohtalainen, ei tarvitse nälkää nähdä tavallisen ihmisen. "Raskaan työn" tekijät joo tarttee enemmän ruokaa, mutta oikeasti elimistö ei määräänsä enempää tarvitse (ja sitten nämä lihasmassaa kasvattavat bodarit, eiväthän he ruualla niitä lihaksia kasvata, vaan steroideilla).

Vierailija
38/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkimakkaran ja muun p***n syömisen sijaan osta; kuivattuja papuja, kuivattuja linssejä, soijarouhetta, kananmunia, kaurahiutaleita, maitojauhetta, tomaattimurskaa tarjouksesta, pastaa, riisiä, jotain mausteita, perunaa ja juureksia. Sipulia ja valkosipulia. Näillä pystyt tekee aina JOTAIN perussafkaa missä on myös ravitsemuksellisesti ok arvot. Lisäksi säilyvät pitkään, kg hinta on halpa, eikä hävikkiä synny kun säilyvyys hyvä. Muuta en nyt osaa snaoa, paljon hyviä vinkkejä onkin jo tullut joten tsemppiä!

Vierailija
39/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lannistaa, mutta jos sinulla menee pelkkiin laskuihin satanen enemmän kuukaudessa kuin mitkä tulosi ovat, niin ei tuo kyllä taida olla toimiva yhtälö vaikka miten eläisit säästäväisesti. Lisäksi, mitä tarkoitat "laskuilla"? Pitääkö tuo kaikki menosi sisällään, siis myös asumisen ja ruoan? Vai onko asuminen ja ruoka vielä tuon lisäksi? Ja mitä laskut ovat, onko siinä myös velkoja?

Kannattaa ottaa yhteys velkaneuvojaan ja voit tehdä itsestäsi myös huoli-ilmoituksen omalle kunnallesi, silloin saat sosiaalityöntekijän joka neuvoo. Koska ei millään pahalla, mutta tuo vaikuttaa mahdottomalta yhtälöltä. Kannattaa asennoitua siihen, että saattaa olla parempi kaikin tavoin päästää laskut sekä mahdolliset velat ulosottoon. Se saattaa myös olla välttämätöntä. Ei se ulosotto mikään loppuelämän mörkö ole, luottotiedotkin palautuvat kun olet saanut sitä kautta velkasi maksettua.

Vierailija
40/46 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lannistaa, mutta jos sinulla menee pelkkiin laskuihin satanen enemmän kuukaudessa kuin mitkä tulosi ovat, niin ei tuo kyllä taida olla toimiva yhtälö vaikka miten eläisit säästäväisesti. Lisäksi, mitä tarkoitat "laskuilla"? Pitääkö tuo kaikki menosi sisällään, siis myös asumisen ja ruoan? Vai onko asuminen ja ruoka vielä tuon lisäksi? Ja mitä laskut ovat, onko siinä myös velkoja?

Kannattaa ottaa yhteys velkaneuvojaan ja voit tehdä itsestäsi myös huoli-ilmoituksen omalle kunnallesi, silloin saat sosiaalityöntekijän joka neuvoo. Koska ei millään pahalla, mutta tuo vaikuttaa mahdottomalta yhtälöltä. Kannattaa asennoitua siihen, että saattaa olla parempi kaikin tavoin päästää laskut sekä mahdolliset velat ulosottoon. Se saattaa myös olla välttämätöntä. Ei se ulosotto mikään loppuelämän mörkö ole, luottotiedotkin palautuvat kun olet saanut sitä kautta velkasi maksettua.

Lisäys: nyt luin aloituksen huolellisemmin ja sinulla on siis velkaa. Itse tosiaan suosittelisin päästämään sen ulosottoon. Tai ainakin ottamaan selvää ulosotosta ja muiden kokemuksista siitä. Se voi hyvinkin olla sinulle itsellesi parempi ratkaisu ihan jo voinnin ja tervehtymisen suhteenkin kun edes peruselämiseen riittää rahaa (ulosotossa on suojaosuus) eikä sinun tarvitse stressata niin paljon rahojen suhteen kun kaikki menee sitten yhdestä osoitteesta. Ulosotossa olet myös oikeutettu toimeentulotukeen. Nyt et todennäköisesti ole, sillä velkoja ei huomioida toimeentulotuessa jos ne eivät ole ulosotossa.