Tulossa hyvin tiukat ajat taloudellisesti. Laitetaanpa vinkkejä selviytymiseen kun elämiseen jää 0-200€/kk.
Ohita taustatiedot mikäli ei kiinnosta > mennään suoraan asiaan aloituksen viimeisessä osiossa.
Olen nyt nöyrtynyt tilanteeseeni ja hyväksynyt, että seuraavat kuukaudet voivat olla hyvin erilaisia kun tähän saakka. Minun oma vikani tämä on, joten ihan itse tässä liemessä kierin, olen elänyt yli varojen ja nyt saan sitten nähdä sen aivan konkreettisella tasolla mihin se on johtanut.
Masennuin, enkä välittänyt elämästäni, joten tuli laitettua asiat risaksi ennen kuin hain apua tai heräsin tilanteeseen. Niinpä minulla on paljon velkaa, joiden maksaminen vaatii suuren lohkon rahoista, joita tällä hetkellä saan. Siihen lisäksi asumiskulut, puhelin ja osamaksut.
Tämä velkataakan maksamiseksi ei tällä hetkellä ole työ mahdollista. Masennus/uupumus meni niin pitkälle, että tuli päivä kun en pystynyt enää toimimaan. Kynsin ja hampain yritin pitää kiinni siitä, että pärjään ja sain apuakin (lääkkeet, välillä viikon sairaslomajaksoja, kerran kk keskusteluapua) mutta se ei näemmä riittänyt.
Masennus vain syveni ja pääsin psykatrian puolelle mutta jonothan sinne on valtavan pitkät, joten odotellaan.
Kamalin ajatus tässä työelämästä poisjäännistä on ollut se, etten tiedä lainkaan miten pärjään taloudellisesti kun kuukausituloja ei ole ainakaan kattamaan kaikkea mitä pitäisi maksaa.
Sairauspäivärahaa saan nyt noin 1100€ /kk nettona. Maksan laskuja noin 1200 euron edestä. Saan kenties toimeentulotukea jatkossa lisäksi, en tiedä.
Näillä kuitenkin mennään ja ulosottoa en harteilleni ota, en vaikka kaikki rahat menevät laskujen hoitoon, sillä minulla on kuitenkin vielä mahdollisuus työllistyä kokoaikaiseksi kun olen toipunut rauhassa ensin ja saanut niitä tarvittavia muutoksia elämässä tehtyä mitä nyt täytyy tehdäkin. Kun luottotiedot on kunnossa, se on jo hyvä alku kun palaan takaisin työelämään ja pystyn maksamaan velat nopeammin pois.
Tämä tiukempi kausi saattaa kestää 6-12kk, toivottavasti ei kauempaa. Olen yksinasuva perheetön ihminen onneksi, joten ei minulla varmasti hätää tule pahemmin, totuttelua toki vaatii.
No nyt niihin selviytymisvinkkeihin! Antaa tulla, tiedän, että teillä niitä varmasti on.
Itsellä on paljon pesuaineita, kenkiä ja vaatteita, myös ulkovaatteita, joten tällaiset perusasiat ovat onneksi kunnossa.
Minulla on vielä hieman rahaa täksi kuukaudeksi jäljellä, joten ajattelin nyt käyttää tulevia aikoja ajatellen.
- käyn hakemassa halpoja kuiva-aineita ja kahlaan tarjoukset
- ostan vain punalaputettuja lihatuotteita
- katson mikäli löydän wc-paperia tarjouksesta ja ostan pidemmäksi aikaa
- selvitän lähialueen ruoka-avustuksen
- siivoustarvikkeina yritän löytää risaisia paitoja tms, joita voin pidemmän aikaa käyttää ja pestä uuskäyttöä varten
- kaikki ylimääräiset suoratoistopalvelut tai ylipäätään palvelut jäävät nyt pois
- päihteettömyys tietenkin
Kiitos etukäteen, jos tulette tänne vinkkejä kertomaan ja auttamaan.
Kommentit (46)
Ruokajaon ruuala voit pärjää hyvinkin pitkään. Riippu paikkakunnasta. Montako jakoa on
Paras keino, laske kulujasi JA nosta tulojasi.
Fiksumpi olisi aloittanut tämän matkan vuosia sitten.
Minä pidän huolta kulurakenteestani ja kasvatan vuositulojani viikottain. Mikään ei estä muitakin toimimasta samoin.
Tältä vuodelta olen vähentänyt tulevia menojani yli 24 000 eurolla, ja tällä rahalla voin mukavasti lisätä tämänkin vuoden tulojani.
Vielä selvennän, että siis luottotiedot ovat edelleen kunnossa ja ne haluan myös pitää sinnekin asti kunnes olen jälleen työkykyinen.
-ap
Paras vinkki, minkä sain vastaavassa tilanteessa : rahahuolet ovat kova päänalusta nukkuessa,joten yöksi ne pitää unohtaa ja kerätä voimia seuraavaa päivää varten.
Päättelin vinkistä, että terveellinen lepo voimistaa luovuutta ja kekseliäisyyttä. Selviää, vaikka mistä.
Lisään vielä, että tilanteesi on hyvä ja onnittelen siitä miten selviät laskuista.
Mua auttoi myös Jenni Selosmaan "Kukkaron kuningatar". Löytyy varmasti kirjastosta, joten jos kaipaat vähän suunnanmuutosta ajatuksiisi ja katsomaan laajemmin tilannettasi.
Jätä n käytännön vinkit muille. Toivotan lujaa uskoa voittaa tialnteesi!
32 vuoden työttömyyden jälkeen koen olevani jonkin tason kokemusasiantuntija tällä alueella.
Perunoita ja halvinta lenkkiä. Aterian hinta yksi euro ja täyttää isonkin miehen.
Ketsuppi ja sinappi jeesaa.
Perunat&makkara on aika ylivoimainen, kun täytyy saada tuhat kaloria per ateria halvalla.
Halvalla syöminen ei ole monimutkaista, vaan yksinkertaista.
Onnitteluni.
Jos tykkäät s*ksistä ja oot suht ok:n näköinen niin lisätienistejä saat helposti!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liian vähän huomioi vaihtoehdon ettei kannata elää.
Elämäni on vasta oikeastaan alkanut siinä mielessä, että olen alkanut ottamaan vastuuta asioista mitä teen ja millaiseksi haluan elämäni tulevaisuudessa luoda. Tämä on väliaikainen vaihe, joka vaatii aikaa ja haluan toipua kunnolla. Minulla on paljon toivoa ja haluan luottaa, että asiani kyllä järjestyvät. Ikää on vasta 27-vuotta, joten mahdollisuuksia hyvään elämään on kun vaikeudet ensiksi selvitän.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vielä selvennän, että siis luottotiedot ovat edelleen kunnossa ja ne haluan myös pitää sinnekin asti kunnes olen jälleen työkykyinen.
-ap
Hyvä, enäänhän tuolla ei nyt ole niin väliä kun ne saa takaisin kuukaudessa uuden lain myötä.
90-luvulla palautumisaika oli neljä vuotta.
Vai pesurätteinä vanhoja vaatteita. No se joku tokmannin ihan siivoukseen tarkoitettu Iisi-siivousliina maksanee senttejä ja sekin kestää vuosia kotikäytössä. Tiedä sitten miten iso säästö taas tuokin on.
0-200€? Aika iso toleranssi.
Tyhjällä ei pärjää kukaan, 200€:lla saattaisi pärjätä kituuttaen ja puurokuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjällä ei pärjää kukaan, 200€:lla saattaisi pärjätä kituuttaen ja puurokuurilla.
Riippuu täysin siitä saanko toimeentulotukea. Jos en saa menee nollille helposti mutta jos saan niin luulen, että 200€ on max, jonka pystyn laskujen jälkeen käyttämään ruokaan. Siis jos saan täyden toimeentulotuen, niin maksan siitäkin laskuja vielä pois.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Paras vinkki, minkä sain vastaavassa tilanteessa : rahahuolet ovat kova päänalusta nukkuessa,joten yöksi ne pitää unohtaa ja kerätä voimia seuraavaa päivää varten.
Päättelin vinkistä, että terveellinen lepo voimistaa luovuutta ja kekseliäisyyttä. Selviää, vaikka mistä.
Lisään vielä, että tilanteesi on hyvä ja onnittelen siitä miten selviät laskuista.
Mua auttoi myös Jenni Selosmaan "Kukkaron kuningatar". Löytyy varmasti kirjastosta, joten jos kaipaat vähän suunnanmuutosta ajatuksiisi ja katsomaan laajemmin tilannettasi.
Jätä n käytännön vinkit muille. Toivotan lujaa uskoa voittaa tialnteesi!
Kiitos kovasti! En minä jaksa nyt stressata kun se pahentaa tilannetta ja on sellainen selviytymismoodi nyt vaan päällä ja luotto, että kyllä tämä tästä päivä kerrallaan. Tällaiset tilanteet todella pistävät toimimaan ja laittamaan asioita aivan uusiksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä saanko toimeentulotukea. Jos en saa menee nollille helposti mutta jos saan niin luulen, että 200€ on max, jonka pystyn laskujen jälkeen käyttämään ruokaan. Siis jos saan täyden toimeentulotuen, niin maksan siitäkin laskuja vielä pois.
- ap
Nollalla et kyllä pärjää. Paitsi, jos saat hyvät ruoka-avut ja keräät pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Hyvä, enäänhän tuolla ei nyt ole niin väliä kun ne saa takaisin kuukaudessa uuden lain myötä.
90-luvulla palautumisaika oli neljä vuotta.
Kyllä siinä sen verran on väliä, että maksaminen venyy ja korot nousee. Mikäli päästän nämä ulosottoon, niin maksan varmaan seuraavat 20 vuotta vielä. Mielummin yritän vain maksaa suunnitellussa maksuajassa ja sekin helpottaa jos pääsen jossain vaiheessa takaisin työelämään, vakinaistun ja pystyn oman pankin ottamaan yhdistelylainaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 200 eurolla pärjää jo hyvin, jos ei käytä alkoholia eikä polta ja vähän funtsii hommaa.
Perunoita, makkaroita, pastaa, K-kaupan 50% punalappuja, lihapullia, riisiä, nugetteja, jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 200 eurolla pärjää jo hyvin, jos ei käytä alkoholia eikä polta ja vähän funtsii hommaa.
Perunoita, makkaroita, pastaa, K-kaupan 50% punalappuja, lihapullia, riisiä, nugetteja, jne
Pärjää miten pärjää. Ei kyllä mitenkään hyvin.
Normaalilla ihmisellä on muitakin kuluja.
Tekisi mieli sanoa, että älä osta mitään.
Älä osta: siivousvälineitä. EI, et tarvitse mitään pesuaineita vessanpesuainetta ja tiskiainetta ja peruspyykinpesuainetta lukuunottamatta. Et tarvitse imuria, imuripusseja, moppia, lattiaharjaa (kun kyse on määräaikaisesta tilanteesta). Pelkällä vedellä saa ihan hyvin puhdasta aikaiseksi. Jos on rasvaista likaa, niin käsitiskiainetta pisara mukaan.
Tarvitset: hammasharjan ja hammastahnaa. Yhden rasvan, jota voi tarvittaessa käyttää käsirasvana, vartalon kuivien paikkojen rasvaamiseen ja huulirasvana - nyt on kuitenkin talvi, niin tämä on oikeasti tarpeellinen.
Hiustenpesuaineen - jos olet lyhythiuksinen, niin suihkusaippuallakin selviää, pitkähiuksinen hyötyy sampoosta. Deodorantin.
EI MITÄÄN MUUTA KOSMETIIKKAA. Älä osta mitään muuta kuin noita edellä mainittuja tuotteita, jos ei niitä jo ole kaapissa. Niinä päivinä, kun et mene ihmisten ilmoille, et tarvitse dödöä.
Ruokaa tarvitset, vaatteita sinulla on. ÄLÄ OSTA VAATTEITA. Jos on aivan pakko, viimeiset sukat menevät riekaleiksi tms. niin käy UFF/Fida/SPR kirpputorilla, tai muulla lähellä olevalla kirppiksellä. Et oikeasti tarvitse juuri mitään, jos et missään käy. Ja kaapissa on todennäköisesti aika lailla vaatteita - käy se ensin läpi. Sama kenkien osalta. ÄLÄ OSTA.
Käy läpi KAIKKI laskut, mitkä asiat voit jättää pois? Nyt on valitettavasti se hetki, kun KAIKKI suoratoistopalvelut (kuva ja musiikki sekä myös äänikirjat) POIS. Mitkä ovat pakollisia laskuja? Lainat, vuokra/vastike, sähkö, puhelin (varmista, että sinulla on edullisin liittymä). ÄLÄ osta mitään uusia laitteita, ja kohtele nykyisiä hyvin. Jos puhelimesi hajoaa, olet pulassa.
Verotuksessa on mahdollista hakea tilapäistä alennusta veronmaksukykyyn, juuri sairauden tms vuoksi. Harmi, etten tajunnut tätä aikoinaan, kun putosin tyhjän päälle hetkeksi. Se todennäköisesti auttaa vasta jälkikäteen, vero% ei kai muutu? Kannattaa selvittää verottajalta.
Sitten se ruoka: katso, mitä sinulla on NYT kaapeissa - ÄLÄ OSTA JUURI NYT MITÄÄN. Tee ensin perusteellinen inventaario, ja vasta sen jälkeen käy kaupassa hankkimassa täydennyksiä. Jos sinulla on pakastin, niin silloin punalaputettujen tuotteiden hamstraus on järkevää, muuten sitä kannattaa tehdä hyvin kriittisesti. Tämä palsta on täynnä halpojen ruokien ketjuja, käy katsomassa niistä vinkkejä. Yksinkertaistettuna ne ovat: älä osta mitään, mitä et syö. Syö kaikki, mitä ostat (älä heitä mitään menemään/älä anna pilaantua). Tee ruuat itse - punalaputettu eines voi olla paljon kalliimpi kuin vastaava ruoka itse tehtynä. Tee ruuat itse. Huolehdi, että kaapissa on aina perunaa/pastaa/riisiä, kananmunia, tomaattimurskaa, mausteita, jauhoja ja halpoja papuja sekä ruokaöljyä. Hyödynnä ruokajaot, jos niitä on järkevällä etäisyydellä - kaikilla paikkakunnilla niitä ei ole. Kysy apua diakonialta, vapaakirkolta, pelastusarmeijalta (jos kuukauden budjetti on nolla euroa). VERTAILE KILOHINTOJA, mutta mieti myös, että pystytkö syömään/säilömään ison paketin, vai onko parempi ostaa se hinnaltaan halvempi vaikkakin kilohinnaltaan kalliimpi tuote, jos suuremmasta menee osa hukkaan. Ja suurempi pakkaus ei välttämättä ole kilo/litrahinnaltaan halvempi.
Tee suunnitelma viikon/kuukauden ruuaksi: aamupala, lounas, välipala, iltaruoka. Luovu kahvista ja siirry teehen, siihen halvimpaan mustaan. Luovu leikkeleistä, käytä juureksia ja kaalia. Anteeksi, mutta ne nyt vaan ovat halvimpia.
Tuo on kuitenkin vain väliaikaista, ota se pelinä, tetriksenä, miten saat palikat järjestykseen pienimmillä kustannuksilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6,70e on siis koko päivän ruokiin kuukausitasolla. Halvinta, askeettista, ja pitää saada väh. 2000kcal. Ei kannata käydä kävelyillä tai liikkua ettei energiankulutus nouse.
Miten muut kulut kuten liikenne? Bussilippu maksaa. Mitä teet jos jokin pakollinen laite menee rikki?
Pesuaine, hammashuolto, iho?
Sosiaalisen elämän voi unohtaa myös, jos ei ikinä pysty mihinkään matkustamaan eikä mihinkään menoihin osallistumaan taloudellisesti. Pelkkä elokuvalippukin on 17 euroa eli liki kolmen päivän ruuat.
Helpompi on vain myöntää, että ei tuolla ihmisarvoista elämää elä, ellet halua tuijottaa seiniä tai kirjaa 24/7 siellä kopperossa ja miettiä vain ja ainostaan sitä, mistä saisi punalaputettua ruokaa seuraavaksi 6 euron edestä. Elukkakin elää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli sanoa, että älä osta mitään.
Älä osta: siivousvälineitä. EI, et tarvitse mitään pesuaineita vessanpesuainetta ja tiskiainetta ja peruspyykinpesuainetta lukuunottamatta. Et tarvitse imuria, imuripusseja, moppia, lattiaharjaa (kun kyse on määräaikaisesta tilanteesta). Pelkällä vedellä saa ihan hyvin puhdasta aikaiseksi. Jos on rasvaista likaa, niin käsitiskiainetta pisara mukaan.
Tarvitset: hammasharjan ja hammastahnaa. Yhden rasvan, jota voi tarvittaessa käyttää käsirasvana, vartalon kuivien paikkojen rasvaamiseen ja huulirasvana - nyt on kuitenkin talvi, niin tämä on oikeasti tarpeellinen.
Hiustenpesuaineen - jos olet lyhythiuksinen, niin suihkusaippuallakin selviää, pitkähiuksinen hyötyy sampoosta. Deodorantin.
EI MITÄÄN MUUTA KOSMETIIKKAA. Älä osta mitään muuta kuin noita edellä mainittuja tuotteita, jos ei niitä jo ole kaapissa. Niinä päivinä, kun et mene ihmisten ilmoille, et tarvitse dödöä.
Ruokaa tarvitset, vaatteita sinulla on. ÄLÄ OSTA VAATTEITA. Jos on aivan pakko, viimeiset sukat menevät riekaleiksi tms. niin käy UFF/Fida/SPR kirpputorilla, tai muulla lähellä olevalla kirppiksellä. Et oikeasti tarvitse juuri mitään, jos et missään käy. Ja kaapissa on todennäköisesti aika lailla vaatteita - käy se ensin läpi. Sama kenkien osalta. ÄLÄ OSTA.
Käy läpi KAIKKI laskut, mitkä asiat voit jättää pois? Nyt on valitettavasti se hetki, kun KAIKKI suoratoistopalvelut (kuva ja musiikki sekä myös äänikirjat) POIS. Mitkä ovat pakollisia laskuja? Lainat, vuokra/vastike, sähkö, puhelin (varmista, että sinulla on edullisin liittymä). ÄLÄ osta mitään uusia laitteita, ja kohtele nykyisiä hyvin. Jos puhelimesi hajoaa, olet pulassa.
Verotuksessa on mahdollista hakea tilapäistä alennusta veronmaksukykyyn, juuri sairauden tms vuoksi. Harmi, etten tajunnut tätä aikoinaan, kun putosin tyhjän päälle hetkeksi. Se todennäköisesti auttaa vasta jälkikäteen, vero% ei kai muutu? Kannattaa selvittää verottajalta.
Sitten se ruoka: katso, mitä sinulla on NYT kaapeissa - ÄLÄ OSTA JUURI NYT MITÄÄN. Tee ensin perusteellinen inventaario, ja vasta sen jälkeen käy kaupassa hankkimassa täydennyksiä. Jos sinulla on pakastin, niin silloin punalaputettujen tuotteiden hamstraus on järkevää, muuten sitä kannattaa tehdä hyvin kriittisesti. Tämä palsta on täynnä halpojen ruokien ketjuja, käy katsomassa niistä vinkkejä. Yksinkertaistettuna ne ovat: älä osta mitään, mitä et syö. Syö kaikki, mitä ostat (älä heitä mitään menemään/älä anna pilaantua). Tee ruuat itse - punalaputettu eines voi olla paljon kalliimpi kuin vastaava ruoka itse tehtynä. Tee ruuat itse. Huolehdi, että kaapissa on aina perunaa/pastaa/riisiä, kananmunia, tomaattimurskaa, mausteita, jauhoja ja halpoja papuja sekä ruokaöljyä. Hyödynnä ruokajaot, jos niitä on järkevällä etäisyydellä - kaikilla paikkakunnilla niitä ei ole. Kysy apua diakonialta, vapaakirkolta, pelastusarmeijalta (jos kuukauden budjetti on nolla euroa). VERTAILE KILOHINTOJA, mutta mieti myös, että pystytkö syömään/säilömään ison paketin, vai onko parempi ostaa se hinnaltaan halvempi vaikkakin kilohinnaltaan kalliimpi tuote, jos suuremmasta menee osa hukkaan. Ja suurempi pakkaus ei välttämättä ole kilo/litrahinnaltaan halvempi.
Tee suunnitelma viikon/kuukauden ruuaksi: aamupala, lounas, välipala, iltaruoka. Luovu kahvista ja siirry teehen, siihen halvimpaan mustaan. Luovu leikkeleistä, käytä juureksia ja kaalia. Anteeksi, mutta ne nyt vaan ovat halvimpia.
Tuo on kuitenkin vain väliaikaista, ota se pelinä, tetriksenä, miten saat palikat järjestykseen pienimmillä kustannuksilla...
Tämä oli oikein hyvä listaus, kiitoksia.
Minulla on tähän tilanteeseen kuitenkin onnekas asema, sillä tosiaan en tarvitse minkäänlaisia pesuaineita ja rasvoja. Minulla on tuolla kaapit pulloillaan shampoota. ihonpesuun, rasvoja, meikkejä, siivoukseen pesuaineita, siis niillä pärjään pitkään. Vaatteita ja kenkiä, takkeja, pärjään pitkään.
Kaapissa on kuivamuonaa jonkin verran ja pakkasessa pinaattikeittoa, kasviksia ja marjoja.
Mausteita löytyy mutta niitä ostan lisää sitten esimerkiksi tokmannilta kun käyn kiertelemässä ja ostamassa välttämättömiä kuiva-aineita.
Ruokaostosten kanssa täytyy olla kyllä tarkka tosiaan.
Suoratoistopalvelut pois kyllä ja muutkin palvelut.
Täytyy selvittää vielä saanko laskuihin lisää maksuaikaa tai pystynkö maksamaan joitakin erissä yms. Tuosta veroalennuksesta en ole kuullut, senkin voisi selvittää. Meinasin tehdä muutosverokortin kelalle mutta ei siitä olisi apua ollut joten jätin tekemättä. Täytyy kuitenkin vielä selvittää tuota asiaa.
Mitähän vielä, niin ja diakonia sekä ruoka-apua kyllä nyt käytän hyväkseni mikäli se sallitaan ja auttavat.
Jep, kyllä tämä tästä.
-ap
Löytyykö kirppismyytävää?