Vaatekokoja ja rintaliivikokoja muutettu kuluttajia mielistelläkseen?
Nykyään S ja XS koot on peruskaupoissa sitä mitä ennen oli M-koot, ja M-koko on entinen L jne.
Saman olen huomannut rintaliiveissä, että entinen D on nykyään joku H tai G.
En sinänsä ihmettele valmistajilta tuota muutosta, kun naisten kauneusihanne on pienikokoisuus muutoin paitsi rinnoissa, niin kuluttajille saadaan myytyä helpommin tuotteita joista tulee sellainen olo, että ihan pienihän minä olen ja rintanikin isot. Vintage-vaatteista kun ottaa niitä samoja kokoja, niin ovat huomattavasti pienempiä (paitsi rintaliivit isompia).
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä ihan totta, esim. Nanson vaatteissa. Vielä n.10 vuotta sitten käytin Nanson S ja M- kokoja, enkä ole laihtunut yhtään. Nyt menee helposti koko XS, ja 34 numeroissa.
Aika pieni M-koko ollut joskus, jos vaate on tehty mitoille 80 - 66- 88, joka on nykyinen Nanson XS/34-koko.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivien kokoskaalaus normaalikokoihin A-O on huomattavasti käyttäjöystävällisemoi kuin 80-luvun Anttilan kuvaston kuvitelma, että kaikenkokoiset ja -muotoiset rinnat voidaan survoa neljään kuppiin, jotka silloin olivat A pieni, keskikoko, C täyteläinen ja D suuri. Senhän takia edelleen moni pitää D-kuppia isona. Ei se ole, on vain maan tapa myydä isommat kuppikoon erikoisliikkeissä.
Tästä tulikin taas mieleen tämä australialainen tieteellinen artikkeli, jossa naisten rintojen tilavuuksia mitattiin ja tuloksia verrattiin rintaliivien kuppikokoihin. Rinnan koon mittaus tehtiin mielenkiintoisella tavalla; rinta upotettiin vettä täynnä olevaan astiaan ja syrjäytetyn veden määrä mitattiin tarkasti. Ns. Arkhimedeen menetelmä.
Artikkelia noin puoleenväliin rullaamalla näkyy käppyrät rintaliivien eri ympärysmitoille (10-22). Pystyakselilla rinnan tilavuus ja vaaka-akselilla kuppikoko.
Kuvaajasta näkyy hyvin, että esim. 16..18 ympärysmitoilla D-kuppi on jo suuri koko ja tilavuutta 1000 ml luokkaa. Pienemmillä ympärysmitoilla on mentävä G-kuppiin saakka, jotta rinnan tilavuus olisi sama.
Samoin isommalla ympärysmitalla 22 D-kupin tilavuus on todella suuri, 1600 ml. 12-ympäryksellä suunnilleen vastaavan tilavuuksinen kuppikoko kasvaa jo J-kuppiin saakka.
https://www.researchgate.net/publication/233594050_Breast_volume_and_br…
Musta asia on kyllä just toisinpäin, koot ovat pienentyneet halpatuotannon myötä. Usein edes XL koko ei riitä pitkälle naiselle.
Miksi ihmiset käyttävät lauseenvastikkeita, kun eivät osaa? Sama potentiaalin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset käyttävät lauseenvastikkeita, kun eivät osaa? Sama potentiaalin kanssa.
"Vaatekokoja ja rintaliivikokoja muutettu kuluttajia mielistelläkseen?"
Kieltämättä hieman hassusti valitut sanamuodot tuosa aloituksessa. Mutta silti pienellä vaivalla ymmärrettävissä.
Siitä on jo 20 vuotta aikaa, kun ainakin hm muutti kokoja. Onko muut valmistajat tulleet jäljessä. Hm on aika epätasainen, kun seuraa kokoja.
Vaatekokoja tarkistetaan aina silloin tällöin, M-koko on keskiverto nainen ja jos nykyiset M-koot ovat isompia se johtuu siitä että nykyinen keskiverto on isompi kuin se on ennen ollut, noille vaatekoille on mitat minkä kokoisia niiden tulisi olla niin että vastaavat kirjaimia, mutta omasta kaapista löytyy S,M & L kokoa ja kaikki sopivat, välillä tuntuu että ne ihan arpomalla laittavat nuo koot vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alusvaateliikkeissä ihan tyypillistä asiakkaan imartelua. Jos ostan liivit marketista tai halpisliikkeistä, on koko poikkeuksetta B tai C. Liiviliikkeissä minulle myydään E:tä tai isompia!
Saathan sinä ostaa minkäkokoiset liivit hyvänsä. Mitat kannattaa silti ottaa liiviliikkeiden ohjeilla.
Tottakai ostan sopivat ja osaan oikein mitata, sehän se huvittavaa onkin kun samalla tavalla istuvat liivit samalla ympärysmitalla ovat toisessa liikkeessä kokoa B ja toisessa E...
En ole huomannut, aina olen ollut xs-s kokoa ja se menee vieläkin. Eikä ne ole suurempia kuin ennen, ainakaan ne mitä itse käytän. Liiveissä on onneksi tullut enemmän kokoja. Ennen käytin 75D, nykyään löytää jo 65F, ainakin cubukselta. Kuppihan noissa on saman kokoinen, mutta ympärys eri. Ja se 75 on minulle liian löysä.
Itse olen huomannut seuraavaa: olen ollut samankokoinen ja painoinen koko ajan, mutta ennen koko xs tai s. Nyt esim alushousuja ostaessa pitää ostaa kokoa L! Minulla oli samaa mallia entiset pöksyt eräältä valmistajalta ja ostin uudet, pistin ne päällekkäin ja entinen koko 34 oli suurempi kuin nykyinen koko 40! Mitä helkkaria oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alusvaateliikkeissä ihan tyypillistä asiakkaan imartelua. Jos ostan liivit marketista tai halpisliikkeistä, on koko poikkeuksetta B tai C. Liiviliikkeissä minulle myydään E:tä tai isompia!
Saathan sinä ostaa minkäkokoiset liivit hyvänsä. Mitat kannattaa silti ottaa liiviliikkeiden ohjeilla.
Tottakai ostan sopivat ja osaan oikein mitata, sehän se huvittavaa onkin kun samalla tavalla istuvat liivit samalla ympärysmitalla ovat toisessa liikkeessä kokoa B ja toisessa E...
Merkkikohtaisia eroja on tosiaan, saisivat ne kokotaulukotkin olla merkkikohtaiset.
Ennen käytin M paitoja, nykyään S tuntuu jo monesti liian isolta ja käytän XS. Mittani ovat pysyneet samoina.
Sinulla taitaa olla vaan iso peppu/leveät lanteet?