Mitä jos kiinni otetulla on joku sairaus ettei esimerkiksi kädet mene selän taa, väännetäänkö ne sitten väkisin???
Mitä jos on jotain sairauksia jotka estävät esim. käsien seläntaa laiton, otetaanko se huomioon??? Itselläni on nivelreuma ja minua ei ainakaan voisi paiskoa maahan ja väännellä käsiä ilman kovaa kipua ja vaurioita. En nyt uskokaan että minua olisi edes tarve ottaa kiinni mutta ajatus kauhistuttaa. Jos eivät kuuntele sanaa ja vääntävät väkisin!
Kommentit (65)
Meidän mummu onkin elänyt jo 95 vuotta eikä ole joutunut koskaan vaikeuksiin vartijoiden kanssa.
Voitteko kuvitella millainen palsta olisi sellainen jossa olisi pelkkiä naisia? Muistatteko vielä millainen tämä palsta oli vaikka 2000-luvun alussa? Melkoinen muutos käynyt kun miehet tulivat tänne naisvihojensa, provoilunsa ja mielenterveysongelmiensa kanssa. Onhan naisille omia kuntosalejakin, miksei siis palstaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti voidaan vääntää, koska turvallisuusalalla on laista piittaamattomia öykkäreitä, mutta jos kiinniottotilanteessa kerrot, että minulla on tämä vamma, etkä itse edesauta voimankäytön kohdistamista vamma-alueelle ilmoituksesi jälkeen esimerkiksi vastustamalla ja rimpuilemalla, viranomainen tai vartija joutuu vastuuseen kivun tai mahdollisen vamman tuottamisesta.
Lain mukaan tehtävää suoritettaessa tarvittavien voimakeinojen sisältämän pakon tuoman intressiloukkauksen on oltava pienin mahdollinen ja on käytettävä lievintä tarkoitukseen johtavaa keinoa. Jos samaan tulokseen olisi päädytty käytettyä lievemmällä keinolla, voimakeinojen käyttäjä syyllistyy vähimmillään luvattomaan voimankäyttöön ja liialliseen voimankäyttöön. Voimankäyttäjän, esimerkiksi vartijan voimakeinojen käyttö edellyttää aina toimenpiteen kohteen vastarintaa. Jos vastarintaa ei ole, voimankäyttö ei ole sallittua.
Turvallisuuspalveluista annettu laki 17 §
Rikoslaki 4. luku 6 §Vartija sanoo tietysti ettei hänelle ole kerrottu mistään vammasta mitään. Ja taas pääsee vartija ilman mitään seuraamuksia. Ja kun ihminen paniikkiin joutuessaan liikkuu väkisinkin, se tulkitaan heti vastusteluksi ja riehumiseksi.
Näistä on useita esimerkkejä hovia myöten ja niinpä vaan tulee seuraamuksia. Jos tämä tapahtuu julkisella paikalla, voit olla varma, että silminnäkijöitä löytyy ja nykyaikana ei kummia tarvitse tapahtua kun siinä on jo lauma katselijoita kännykät ojossa kuvaamassa tilannetta. Oikeudessa ei tulkinnat auta. Luepa nuo lakiosiot kunnolla ja tutustu aiheeseen toteutuneiden oikeudenkäyntien kautta, eli muualtakin kuin päivälehtien uutisista, jotka tosin viime aikoina ovat nostaneet esille tätä puolta juurikin siten, että vartijoiden toiminnat eivät ole olleet asianmukaisia, vaan täyttävät rikoksen tunnusmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummu onkin elänyt jo 95 vuotta eikä ole joutunut koskaan vaikeuksiin vartijoiden kanssa.
Mistäs tiiät kuule. Ei se sulle oo kaikkea kertonut.
Väkisin laitetaan ja jos käsi ei taivu huudetaan että älä väännä vastaan.