Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos kiinni otetulla on joku sairaus ettei esimerkiksi kädet mene selän taa, väännetäänkö ne sitten väkisin???

Vierailija
11.01.2023 |

Mitä jos on jotain sairauksia jotka estävät esim. käsien seläntaa laiton, otetaanko se huomioon??? Itselläni on nivelreuma ja minua ei ainakaan voisi paiskoa maahan ja väännellä käsiä ilman kovaa kipua ja vaurioita. En nyt uskokaan että minua olisi edes tarve ottaa kiinni mutta ajatus kauhistuttaa. Jos eivät kuuntele sanaa ja vääntävät väkisin!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
42/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin kuin ap. Minulla on jäätynyt olkapää ja käden vääntäminen väkisin taakse aiheuttaa järkyttävää kipua. Olisin varmasti huutanut kuin eläin kivusta ja sätkinyt - ja tapettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti voidaan vääntää, koska turvallisuusalalla on laista piittaamattomia öykkäreitä, mutta jos kiinniottotilanteessa kerrot, että minulla on tämä vamma, etkä itse edesauta voimankäytön kohdistamista vamma-alueelle ilmoituksesi jälkeen esimerkiksi vastustamalla ja rimpuilemalla, viranomainen tai vartija joutuu vastuuseen kivun tai mahdollisen vamman tuottamisesta.

Lain mukaan tehtävää suoritettaessa tarvittavien voimakeinojen sisältämän pakon tuoman intressiloukkauksen on oltava pienin mahdollinen ja on käytettävä lievintä tarkoitukseen johtavaa keinoa. Jos samaan tulokseen olisi päädytty käytettyä lievemmällä keinolla, voimakeinojen käyttäjä syyllistyy vähimmillään luvattomaan voimankäyttöön ja liialliseen voimankäyttöön. Voimankäyttäjän, esimerkiksi vartijan voimakeinojen käyttö edellyttää aina toimenpiteen kohteen vastarintaa. Jos vastarintaa ei ole, voimankäyttö ei ole sallittua.

Turvallisuuspalveluista annettu laki 17 §

Rikoslaki 4. luku 6 §

Vierailija
44/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt jo 54 vuotta enkä ole vielä tähän päivään mennessä joutunut miettimään tuollaisia asioita. En sen enempää poliisin tai vartijan kiinni ottamista. Sanon ovella moi jos nään vartijan, ja yleensä vartija moikkaa takas.

Vierailija
45/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti voidaan vääntää, koska turvallisuusalalla on laista piittaamattomia öykkäreitä, mutta jos kiinniottotilanteessa kerrot, että minulla on tämä vamma, etkä itse edesauta voimankäytön kohdistamista vamma-alueelle ilmoituksesi jälkeen esimerkiksi vastustamalla ja rimpuilemalla, viranomainen tai vartija joutuu vastuuseen kivun tai mahdollisen vamman tuottamisesta.

Lain mukaan tehtävää suoritettaessa tarvittavien voimakeinojen sisältämän pakon tuoman intressiloukkauksen on oltava pienin mahdollinen ja on käytettävä lievintä tarkoitukseen johtavaa keinoa. Jos samaan tulokseen olisi päädytty käytettyä lievemmällä keinolla, voimakeinojen käyttäjä syyllistyy vähimmillään luvattomaan voimankäyttöön ja liialliseen voimankäyttöön. Voimankäyttäjän, esimerkiksi vartijan voimakeinojen käyttö edellyttää aina toimenpiteen kohteen vastarintaa. Jos vastarintaa ei ole, voimankäyttö ei ole sallittua.

Turvallisuuspalveluista annettu laki 17 §

Rikoslaki 4. luku 6 §

Vartija sanoo tietysti ettei hänelle ole kerrottu mistään vammasta mitään. Ja taas pääsee vartija ilman mitään seuraamuksia. Ja kun ihminen paniikkiin joutuessaan liikkuu väkisinkin, se tulkitaan heti vastusteluksi ja riehumiseksi.

Vierailija
46/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tavallinen nelikymppinen nainen, ja en ole KOSKAAN kuullut kenenkään tuttuni joutuneen vartijoiden/poliisien kanssa tekemisiin.

(Toki johonkin puhallusratsiaan, ja esim. automurron yhteydessä rikosilmoituksen olen tehnyt itse, mutta tarkoitan nyt kadulla/kauppakeskuksissa ymv.)

Vaikea kuvitella tilanne että normaalisti käyttäytyvä joutuisi (varsinkaan toistuvasti!) tekemisiin vartioiden kanssa. Pari kertaa on käynyt niin, että myyjä unohtanut poistaa hälyttimen vaatteesta ja piipannut ovilla, noistakin selvitty ilman mitään vartijoita (myyjä tullutt katsomaan, poistanut hälyttimen, pahoitellut asiaa)

Vierailija
47/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kävi mielessä. Tällä hetkellä jo olkapäästä tarttuminen tekisi niin kipeää, että pääsisi vähintään jonkinlainen parkaisu. Varmaan se aiheuttaisi napakamman otteen, jonka jälkeen vaatisin irrottamaan jo aivan hysteerisenä. Selän taakse taivuttaminen varmaan rikkoisi käsivarsissa jotakin. Eli juu, vastarintaa tekisin ihan varmasti pakosti, vaikka kuinka haluaisin olla säyseä ja yhteistyökykyinen.

Vierailija
48/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap useinkin tällaisissa tilanteissa?

Tähän kysymykseen ap kyllä vastasi aloituksessaan.

Oletko jotenkin hidas?

Vierailija
49/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No arvaa kaksi kertaa.

Siinä ei kuule sairaudet tai nivelrikot paina kun nuo keksii alkaa vääntää raajoja. Ja mitä kovempaa huudat kivusta sitä lujempaa vääntävät kunnes taju lähtee. Ei siinä kuule järki paina.

Olen itse entinen vartija. Osa on tuommoisia.

Vierailija
50/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija kirjoitti:

Kyllä ne väännetään, jos ei muuten, niin voimalla.

Voi olla että sinultakin se vääntely kohta loppuu !

Vierailija
51/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on päässyt jo niin pitkälle, että on pakko raudoittaa, niin ei siinä kuule paljoa oteta huomioon sairauksia.

Eli kun joku iskee kiinni, väistää ja kiljaiset kivusta? Saa raudoittaa? Saako myös tappaa?

Vierailija
52/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä sitä, miten joku joutuu tilanteeseen missä vartijat käyvät käsiksi. Jos on itse kohtelias, sanoo vaikka että en saa käsiä taakse sairauden takia, ja ITSE ehdottaa vaikka että voin nojata kädet esillä seinää vasten tm. luulisi olevan ok.

Jos vastustelee/alkaa hysteerikseksi/huutaa, niin tottakai vartijoiden on oltava enemmän varuillaan!

Ja kyllä: väärä henkilö voi joutua kohteeksi, minunkin tuttuni "näytti joltain samalta" tyypiltä mitä poliisi ko. kaupungissa etsi, ja pariinkin otteeseen pysäyttivät, mutta kaikki meni sovussa kun oli asiallinen.

Jos olisi alkanut vettuilemaan ja koittanut karkuun jne. varmasti,olisivat olleet kovakouraisempia syytöntä kohtaan.

Niin, että kävellessäsi kauppakeskuksen käytävää, joku tulee kertomaan, että käytöksesi on surkeaa ja sinun pitää poistua. Yrität selittää, että et ole tehnyt mitään ja kysyt, että mikä ihmeen juttu tämä nyt on.

Sinut napataan kiinni kahdenpuolen. Kipu lävistää koko kehon, mutta siinä, missä normaali ihminen näkö sumeana kivusta huutaa ääneen, sinä kysäiset rauhallisena eri asentovaihtoehtoja.

No, ei vaihtoehtoasennot kiinnosta juurikaan kiinnipitäjiä ja joudut vatsallesi. Sinut naulitaan ja raudoidetaan. Siinä sitten rauhassa kerrot, ei kyllä nyt tekee pipiä ja happikin vähenee. Muut tuossa tilanteessa huutavat hädissään tai menevät tajuttomaksi.

Lopputulos on sama. Olisit vain hieno ihminen. Omasta mielestäsi. Tai siis ethän olisi sitä enää ajattelemassa.

Vierailija
53/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä tilanteessa kannattaa tuoda ilmi jos on sairauksia.

Esim. Epilepsia ja diabetes henkilöiden kannattaa pitää vaikka rannekorua jossa sairauden nimi. Kohtauksen tullessa, ulkopuolisetkin tietää mistä mahdollisesti kyse.

Diabeteksessä alhainen verensokeri voi aiheuttaa että ihmisestä tulee yks kaks raivokas. Ei sitä voi kukaan tuntematon tietää, miksi käyttäytyy näin, jos ei itse osaa tuoda sitä ilmi vointinsa kanssa. Tässä tapauksessa ensiapu on syöttää sokeria, ihan mitä vaan missä on paljon sokeria.

Kaverit, jotka eivät osaa elvyttää, osaavat katsoa ranteen ja ymmärtävät mitä siinä sanotaan, syöttää sokeria tai toimia epilepsiakohtauksen aikana? Varmaan juu.

Vierailija
54/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisia ihmisiä kohdellaan erittäin huonosti muutoinkin. Vartijat halusivat vaan näyttää naiselle kaapin paikan, eivät edes välittäneet tappaneensa hänet, hirviöitä.

Vierailija
55/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miettikää, jos on raskaana tai joku avannepussi, jotka ei näy aina päällepäin. Tai mitä jos on proteesikäsivarsi, vartija sitten traumatisoituisi irtonaisesta kädestä.

Vierailija
56/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa ne kädet irrotetaan kokonaan ja laitetaan lähikaupan muovikassiin. Kohdetta ei myöskään pakoteta enää kävelemään vaan häntä vedetään jaloista kiinni pitäen vatsallaan pitkin kauppakeskuksen lattioita kunnes kasvoille on saatu iloisempi ilme ja koulutus voidaan katsoa päättyneen. Näin toimien kaikkien mieli on parempi ja asiakas voisi palata ostosten pariin, mihin ei tosin kädettömänä pysty.

Vierailija
57/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijat on persläpiä jotka ei ole päässet poliisikouluun.

Lempäään ideaparkissa oli vartija kopla joka tyhjensi kauppoja öisin

Vierailija
58/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah mä nautin kun vaksispedet saa linnassa kovaa anukseensa.

Voi olla että myös he itse nauttii. Sen verran kieroa on tuo sadistinen toiminta että voi olla muutenkin valtavirrasta poikkeavat mieltymykset. Tyydytys tulee väkivallasta ja kivusta, alistamisesta ja raivosta. Hormoonit jyllää ja aineet suonissa.

Vierailija
59/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah mä nautin kun vaksispedet saa linnassa kovaa anukseensa.

Voi olla että myös he itse nauttii. Sen verran kieroa on tuo sadistinen toiminta että voi olla muutenkin valtavirrasta poikkeavat mieltymykset. Tyydytys tulee väkivallasta ja kivusta, alistamisesta ja raivosta. Hormoonit jyllää ja aineet suonissa.

Sä oot nii ehaaana!

Vierailija
60/65 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen elänyt jo 54 vuotta enkä ole vielä tähän päivään mennessä joutunut miettimään tuollaisia asioita. En sen enempää poliisin tai vartijan kiinni ottamista. Sanon ovella moi jos nään vartijan, ja yleensä vartija moikkaa takas.

Miten ne kerkeiskään kaikkia yli 5 miljoonaa suomalaista vainoamaan. Jotkut joutuu kärsimään. Ei se sinusta tee absoluuttisesti parempaa ihmistä. Noin syyllistät uhreja hyvin ilkeästi. Olen minäkin nähnyt asiallisia vartijoita.