Kysymys Teille, jotka olette ositt. hoitovapaalla ja teette esim. 4 päivän työviikkoa.
Eli olen siis osittaisella hoitovapaalla ja teen 4 päivän työviikkoa (80 % työajasta). Kysymys kuuluu, että kun viikolla on arkipyhä, onko minulla kuitenkin oikeus vielä yhteen vapaapäivään sillä viikolla. Eli kun itsepäisyysviikolla on toi pyhä, teenkö vain 3 päivänä töitä, vai miten se menee ??? Auttakaa jos tiedätte !
Kommentit (8)
Mulla vuorotyö, arkipyhät lyhentävät työaikaa ihan vastaavasti (vapaa voi olla sitten mikä päivä tahansa, ei välttämättä juuri se jaksotyöaikaa lyhentävä pyhä).
Meillä menee siten, että osittaisen hoitovapaan vuoksi 4-päiväistä työviikkoa tekevät ovat sopineet jonkin päivän, jolloin ovat hoitovapaalla, esim. perjantain.
Jos arkipyhä osuu jollekin muulle päivälle (itsenäisyyspäivä keskiviikkona), sillä viikolla on kolme työpäivää (tällöin todellinen työaika on noin 75 % kyseisen viikon normaalityöajasta).
Jos taas arkipyhä osuu sovitulle hoitovapaapäivällä, sillä viikolla on 4 työpäivää (kuten muillakin työntekijöillä; siltä viikolta saadaan siis 80 % palkasta, mutta tehdään saman verran tunteja kuin 100 % palkkaa saavat). Jos (esim. vuoden vaihteessa) on monta arkipyhäviikkoa, jolloin arkipyhät osuvat sovituille hoitovapaapäiville, tämä tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta - toisaalta sattuu niitä vuoden ajalle joitakin 3-päiväisiäkin työviikkoja¿
Niille, jotka tekevät lyhennettyä työpäivää (esim. 6-tuntista) arkipyhä ei vääristä tilannetta, heillä työaika ja palkkaus on aina se sovittu (esim. 80 %)
aisa2: voiko teillä vaihdella sovittua hoitovapaapäivää, että arkipyhäviikolla tulee 3-päiväinen työviikko?
Eli teen toimistotyötä. Yleensä pidän vapaan perjantaina tai maanantaina. Eli koska nyt itsenäisyyspäivä on keskiviikkona, minulla on sit sillä viikolla vain 3 työpäivää JIPPII ! Olen sopinut töissä aina kuukauden etukäteen, milloin olen poissa eli voin vähän sumplia noita poissaoloja sopiviksi... Mutta taas sit kun olen joulun jälkeisen viikon lomalla, olen merkinnyt että mulla menee lomapäiviä se ke-la eli neljä päivää !
Mulla ei ole sovittu mitään tiettyä päivää vapaaksi, vaan se vaihtelee aina vähän töiden mukaan, joten mulla arkipyhä lyhentää aina työviikkoa yhdellä päivällä.
jos on vaikka itsenäisyyspäivä, on sitten vaan kolme työpäivää sillä viikolla vaikka yleensä 4.
Olen tammikuussa aloittamassa 4pv/vk, aina töissä ma-to. Selvittelin asiaa jo etukäteen ja mulle sanottiin palkanlaskennasta näin.
Eli mun työaika on aina 80% kokopäiväisten omasta, eli jos pyhä osuu mun työpäivälle, niin muina päivinä olen 24h (30h*80%). Yksi työpäivä on 7,5h, joten virallisesti joudun tekemään 1,5h yli kolmen päivän tuolla viikolla.
Samoin jos pyhä on perjantai, jolloin olen muutenkin kotona, voin olla yhden ylimääräisen päivän (esim. to) pois, mutta taas työaika on 3pv + 1,5h.
Kukkis
Aloitan osittaisen hv:n ensi vuoden alussa ja pidän perjantait vapaana. Teen 80 % kokopäiväisen työajasta eli jos on arkipyhä viikolla, teen 24 tuntia eli 3 pv ja 1,5 tuntia. Tähän järjestelyyn on siirrytty joku aika sitten firmassamme. Aiemmin (olin aiemminkin osittaisella ja lopetin tän vuoden toukokuun lopussa) jos arkipyhä osui hoitovapaapäivälleni, niin menetin sen eli olin silloin 4 pv töissä kuten muutkin. Sama sääntö (siis tämä uusi) koskee meillä esim. osa-aikaeläkeläisiä eli on yhdenmukaistettu. IHan hyvä, kun noita perjantai-arkipyhiä on ainakin nuo 2 vakiota eli pitkäperjantai ja juhannusaatto.
meillä 30 tuntisella sopimuksella 4 päivää viikossa arkipyhät lyhentää työaikaa 6 tunnilla (eli 30 tuntia/5 päivää viikossa= 6 tuntia lyhennystä), eli jos sattuu arkipyhä viikolle, sillä viikolla työaika on 24 tuntia, ja siis vain 3 työpäivää sillä viikolla. Toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi :)