Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi voi ottaa itse itselleen jotain välipalaa?

Vierailija
11.01.2023 |

Sain neuvon, että anna neljävuotiaan lapsen itse ottaa itselleen välipalaa, jos on nälkä. Kun kyselin mitä tehdä, kun lapsi valittelee nälkää vaikka ei ole ruoka-aika, ja hän siis kuitenkin jokaisella aterialla syö kyllä eli kyse ei ole siitä että aterioilla ei söisi. Mutta eihän tuo yllä edes jääkaapin alimmalle hyllylle eikä kunnolla keittiön pöytätasoille paitsi reunalle. Ei osaa itse avata banaania, tosin itsekin välillä tuskailen banaanien kanssa kun ne ei meinaa aueta. En ole innostunut ideasta, että tuon ikäinen ottaisi jonkun tuolin ja kiipeisi sille seisomaan ja penkomaan jääkaappia etsiäkseen margariinirasiaa ja sitten tuolilla seisten höyläilisi juustosta paloja.

Joten minkä ikäisen lapsen teidän mielestä täytyy pystyä ottamaan itse itselleen välipalaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nelivuotiaan pitäisi syödä välipala nimeomaan itsenäisesti? Hän kai on kuitenkin koko ajan jonkun aikuisen seurassa? Jos hän ihan vaan sanoisi, että on välipalanälkä ja sit aikuinen tekisi hänelle välipalaa?

Sain siis tuollaisen neuvon, että itse pitää lapsen ottaa. Olen tähän asti aina ajatellut, että aikuinen laittaa välipalat ja on lapsen kanssa kun lapsi syö, tai aikuinen voi siinä itsekin samalla syödä jos sattuu olemaan nälkä. Näin olen itse aina toiminut. Ja ihmettelin kovin, että tekeekö jollain näin pienet lapset itse välipalansa ja syö yksin.

Ap

Perhetyökö sinua neuvoo? Jos, niin ota neuvosta vaari äläkä kirjoittele passiivis-aggressiivisesti oikoen niitä ohjeita. Jos et itse keksi, miten on mahdollista toteuttaa, että lapsi voi ottaa itselle sopivan välipalan, niin ehkä on ihan hyvä kuunnella vinkkejä.

Ja joo, kyllä mielestäni 4-vuotiaalle saa myös kattaa sen välipalan. Mutta tässähän on kuitenkin joku sellainen taustalla, että olet valittanut kun syystä x et pysty ruokkimaan lasta kun hänellä on nälkä ja taho/ystävä x neuvoo, että lapsi voisi ottaa itsekin, jos valmistelet sen, niin nyt kirjoittelet leikkien tyhmää, kuinka sua nyt on neuvottu, että 4-vuotiaan pitää itse ottaa ruokansa.

Yhdessä Facebookin vertaisryhmässä on juuri tällä tavalla ajatteleva lastensuojelun piirissä oleva vanhempi. Tällaisen logiikan haistaa kaukaa, kun näitä siellä kokoajan lukee.

Jos ei ole ollenkaan tällaisesta kyse, niin pahoittelut.

Emme ole minkään perhetyön emmekä lastensuojelun asiakkaita. Ja meillä on säännölliset viisi ateriaa lapselle päivässä, tosin arkisin osan niistä saa hoidossa.

Sain tuon neuvon yhdellä keskustelupalstalla. Ja rupesin vain ihmettelemään, että todellako muilla neljävuotiaat laittaa itse välipalansa.

Ap

Vierailija
22/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nelivuotiaan pitäisi syödä välipala nimeomaan itsenäisesti? Hän kai on kuitenkin koko ajan jonkun aikuisen seurassa? Jos hän ihan vaan sanoisi, että on välipalanälkä ja sit aikuinen tekisi hänelle välipalaa?

Sain siis tuollaisen neuvon, että itse pitää lapsen ottaa. Olen tähän asti aina ajatellut, että aikuinen laittaa välipalat ja on lapsen kanssa kun lapsi syö, tai aikuinen voi siinä itsekin samalla syödä jos sattuu olemaan nälkä. Näin olen itse aina toiminut. Ja ihmettelin kovin, että tekeekö jollain näin pienet lapset itse välipalansa ja syö yksin.

Ap

Meidän 4v normaalisti kehittynyt lapsi osaa ottaa sovitusta paikasta valmistellun välipalan. Ei voitele leipää itse, mutta todennäköisesti osaisi.

Sen sijaan erityislapseni ei olisi edes eskarissa sitä leipää osannut voidella itsenäisesti. Sen sijaan olisi jo 4-vuotiaana osannut hakea pöydän päältä/kaapista jonkun valmistellun välipalan sanallisella ohjeella.

Voi olla, että lapsesi tarvitsee 6 ateriaa. Ruokarytmejä on erilaisia. Yksi lapseni syö vain 4 ateriaa päivässä.

Perhetyökö sinua neuvoo? Jos, niin ota neuvosta vaari äläkä kirjoittele passiivis-aggressiivisesti oikoen niitä ohjeita. Jos et itse keksi, miten on mahdollista toteuttaa, että lapsi voi ottaa itselle sopivan välipalan, niin ehkä on ihan hyvä kuunnella vinkkejä.

Ja joo, kyllä mielestäni 4-vuotiaalle saa myös kattaa sen välipalan. Mutta tässähän on kuitenkin joku sellainen taustalla, että olet valittanut kun syystä x et pysty ruokkimaan lasta kun hänellä on nälkä ja taho/ystävä x neuvoo, että lapsi voisi ottaa itsekin, jos valmistelet sen, niin nyt kirjoittelet leikkien tyhmää, kuinka sua nyt on neuvottu, että 4-vuotiaan pitää itse ottaa ruokansa.

Yhdessä Facebookin vertaisryhmässä on juuri tällä tavalla ajatteleva lastensuojelun piirissä oleva vanhempi. Tällaisen logiikan haistaa kaukaa, kun näitä siellä kokoajan lukee.

Jos ei ole ollenkaan tällaisesta kyse, niin pahoittelut.

Emme ole minkään perhetyön emmekä lastensuojelun asiakkaita. Ja meillä on säännölliset viisi ateriaa lapselle päivässä, tosin arkisin osan niistä saa hoidossa.

Sain tuon neuvon yhdellä keskustelupalstalla. Ja rupesin vain ihmettelemään, että todellako muilla neljävuotiaat laittaa itse välipalansa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin juuri. Ja aikuinen voi silloin arvioida kannattaako silloin alkaa syömään välipalaa eli jos ruokaan on vartti, niin ei nyt silloin mitään oteta. Tapoja on toki monenlaisia, mutta ihmettelen täällä yleensäkin vallitsevaa puputuskulttuuria eli on ihan normaalia, että lapset hakevat kaapista milloin mitäkin ruokaa ja sitten ihmetellään kun ei ruoka maistu (no ei juuri ap:n tapauksessa). En minäkään lapsena syönyt kuin ruoka-aikoina, eivätkä omatkaan lapseni. Jos lapselle jostain syystä tulee nälkä "väärään aikaan" niin sitten tapauskohtaisesti katsotaan milloin on seuraava ruoka ja jos siihen on aikaa, mitä voi syödä. 

Vierailija
24/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia Super Nanny-ohjelmaa tarvitaan! Kai nyt jokainen oman lapsensa tuntee. Miksi sitä pitää muilta kysyä? Ajatelkaa, please omilla aivoillanne ja luottakaa itseenne. Tai sitten kysykää nykypäivän tyyliin taaperoltanne tähänkin lupa.

Vierailija
25/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset osanneet jotakin välipalaa ottaa ja tehdä itse siinä 3-4 vuoden iästä ylöspäin. Yksin he eivät toki ole kotona ole tuon ikäisenä olleet, tai saaneet aivan vapaasti valita välipalakseen kaikkea mitä kaapeista löytyy. Lisäksi aikuisen apu on tietenkin aina tarjolla, jos itse ei osaakaan ja lasta ei ole myöskään vaadittu selviämään yksin. Ehkä minulle on vain sattunut omatoimisia lapsia, kun kaikilla on ollut suuri halu tehdä itse.

Tuon ikäisen itsenäinen välipalan laitto on meillä tarkoittanut esimerkiksi jotakin/joitakin näistä, että lapsi osaa itse hakea ja kuoria itsellensä esim. banaanin tai mandariinin, hakea jääkaapista jugurtin tms. valmista syötävää, käydä tuolin avulla ottamassa hanasta vettä tai ottamassa maitotölkin/mehutölkin jääkaapista ja kaataa sitä itse lasiin/kuppiin, tai hakea leipäviipaleen leipäpussista, margariinin jääkaapista ja voidella leivän. Jotain muroja + maitoa ovat osanneet itsenäisesti syötäväksi kulhoon laittaa, tosin siitä on saattanut tulla vähän sotkua ja siivottavaa :) Mikron käyttöäkin jo tuon ikäiset on meillä harjoitelleet, ja olleet muutenkin ruoanlaitossa mukana jo pienestä saakka auttamassa tai "auttamassa".  Juustohöylällä ei vielä meillä lapset ole tuon ikäisenä siivuja osanneet leikata, joten siinä aikuinen on tietenkin auttanut. Veitsen käyttö esim. kurkun viipalointiin on vaatinut myös aikuisen valvontaa, mutta sitäkin ovat saaneet harjoitella. Omenan kuorinta on myös ollut aikuisen hommaa vielä lähelle kouluikää, mutta vaikka omenan tai monien muidenkin hedelmien/kasvisten pilkkominen on onnistunut jo tuollaiselta neljävuotiaalta aikuisen valvonnassa.

Mielestäni neljävuotiaan ei vielä tarvitse osata laittaa itsenäisesti välipalaa, mutta olisin ihmeissäni, jos eskarilainen tai koululainen ei osaisi itsellensä jotakin välipalasyömistä laittaa.

Vierailija
26/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on outo tapa ihannoida sitä, että lapsi on pienenä jo itsenäinen. Muissa maissa lapset saa olla lapsia.

Vierailija
27/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalojen koolla tarkoitin ettei lohkea liian isoja paloja tai viinirypäle, joka voisi jäädä kurkkuun, tottakai lapsi voi syödä tarpeeksi. Eli pitääkö palotella ruoka pienemmäksi.

Vierailija
28/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa. Säännölliset ruoka-ajat on meilläkin käytössä, eli välipalaa syödään välipala-aikaan, ja jos lapsella on nälkä ruoka-aikojen välissä, niin tapauskohtaisesti joko vastataan, esimerkiksi että: kohta on ruoka, nyt ei syödä mitään, tai sitten: ota vaikka joku hedelmä vai kuorinko sulle porkkanan, niin jaksat ruokaan saakka? Alle koulu-ikäinen ei tietenkään ole yksin kotona vastuussa omista syömisistään ja yksin syömässä, eikä vielä koululainenkaan täysin vapaasti päätä mitä välipalaksi on tarjolla. Mutta kyllä jo eka-tokaluokkalainen sen välipalan itsellensä osaa tehdä ja ottaa, vaikkei vanhemmat olisikaan juuri sillä hetkellä kotona.

Vierailija
29/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä on lapsi siinä n. 2-3 vuoden paikkeilla osannut jääkaapista ottaa valmiin välipalan. Viili tai joku vastaava. 4-vuotiaana osaa koota voileivänkin.

Vierailija
30/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole korokejakkaroita käytössä? Ne ovst sellaisia pienille lapsille tarkoitettuja.

Vierailija
31/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen joka tulee itsenäisesti koulusta kotiin eikä vielä osaa lämmintä ruokaa valmistaa.

Vierailija
32/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä avutonta porukkaa.

Vierailija
33/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ei tarvitse vielä opetella mitään välipaloja itse tekemään. Parempi kun ei syö milloin sattuu. Jos pyytää välipalaa, aikuinen arvioi onko sen aika vai ei. Vasta sit kun on yksin kotona välipala-aikaan, on ton opettelun aika. Kyse ei ole siitä etteikö osaisi vaan siitä onko mitään järkeä.

Vierailija
34/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 5v ainakin osaa itse ottaa margariinin jääkaapista ja voidella leivän. Osaa myös ottaa hedelmiä ja kuoria esim mandariinin ja banaanin. Omenan pesasee itse ja syö kuorineen. Osaa kyllä myös kaataa muroja kuppiin ja pistää maitoa, että vallan hyvin selviäisi välipalasta ilman vanhemman apua.

Vain kotimaisia omenoita saa syödä kuorineen.

Mitä tapahtuu, jos syö ulkomaisen omenan kuorineen? 50 vuotta nyt niin tehnyt ja en ole itse huomannut mitään ihmeellistä tapahtuvan. Aina en jaksa edes pestä niitä.. ja ai niin, oksennustauti mulla on ollut viimeeksi 5 vuotiaana, sekin oli mahdollisesti ruokamyrkytys borssikeiton smetanasta.

Vierailija
35/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 5v ainakin osaa itse ottaa margariinin jääkaapista ja voidella leivän. Osaa myös ottaa hedelmiä ja kuoria esim mandariinin ja banaanin. Omenan pesasee itse ja syö kuorineen. Osaa kyllä myös kaataa muroja kuppiin ja pistää maitoa, että vallan hyvin selviäisi välipalasta ilman vanhemman apua.

Vain kotimaisia omenoita saa syödä kuorineen.

Mitä tapahtuu, jos syö ulkomaisen omenan kuorineen? 50 vuotta nyt niin tehnyt ja en ole itse huomannut mitään ihmeellistä tapahtuvan. Aina en jaksa edes pestä niitä.. ja ai niin, oksennustauti mulla on ollut viimeeksi 5 vuotiaana, sekin oli mahdollisesti ruokamyrkytys borssikeiton smetanasta.

Sinun olisi luultavasti pitänyt kuolla jo aikoja sitten. Moni muukin kannattaisi syödä kuorineen, kun kaikki hyvät aineet on juurikin kuoressa tai heti kuoren alla.

Vierailija
36/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se 3-4v osasi ottaa tarvittaessa välipalaa kaapista. Lasten jakkaralla jos ei muuten yltänyt.

Toki meillä syötiin yhdessä pääosin,mutta tarvittaessa. Keksit yms eivät olleet saatavilla joten söi hedelmää,leipää, jogurttia tms. Ja säännölliset ruoka-ajat oli.

Vierailija
37/38 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle lapselle aikuinen tarjoaa välipalaa.

Vierailija
38/38 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on outo tapa ihannoida sitä, että lapsi on pienenä jo itsenäinen. Muissa maissa lapset saa olla lapsia.

Se, että lapsemme osaa tehdä välipalaa, ei tarkoita sitä että hänen tarvitsisi olla itsenäinen. Häntä on itseään kiinnostanut opetella, ja hän on tuntenut ylpeyttä siitä, että osaa käydä itse jääkaapilla tai kuoria itse hedelmän (välipala-aikaan, ei milloin vain, ja silloinkin niin, että aikuinen on lähellä ja neuvoo tarvittaessa). Se ei tarkoita sitä, että hän haluaisi joka välipalalla tehdä niin, vaan useimmiten kelpaa valmiiksi laitettu. Tämä hänen itsenäisyytensä harjoittelu on nostanut valtavasti hänen itsetuntoaan, ja hyvän itsetunnon kautta on sitten muutenkin reipas. Me vanhemmat olemme silti kokoajan tukena, turvana ja apuna. Se, että on taitoja, ei tarkoita, että tarvitsisi pärjätä yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän