Jos ihminen traumatisoituu lapsuuden seurauksena, onko hän aina traumatisoitunut? Mitä mieltä olette?
Eli jos ihmisellä on ollut traumaattinen lapsuus sisältäen perheväkivaltaa ja alkoholismia ja hän on selkästi traumatisoitunut nuorena (esim selkeä posttraumaattinen stressireaktio), niin voiko tämä ihminen siityä tilasta traumatioitunut ns normaaliin tilaan monen vuoden terapian ja ns parantumisen myötä?
Vai onko hän aina traumatisoitunut ihminen?
Kommentit (49)
Mantelitumake, etuotsalohko, järkiaivot ei pysty toimimaan, ym ym kaikki nämä aivojen osat toimivat eri tavalla kuin terveissä olosuhteissa eläneillä ihmisillä
Vakava, pitkäkestoinen ja varhaisessa vaiheessa alkanut on vaikein, c ptsd. Insesti, perheväkivalta, uskonlahko, ym ym
Judith Hermann, Bessel Van Der Kolk ym ym. Kannattaa lukea,
Vierailija kirjoitti:
On aina traumatisoitunut. Mutta voi elää se trauma täysin taka-alalla, jos olosuhteet on hyvät.
Mä en enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Mantelitumake, etuotsalohko, järkiaivot ei pysty toimimaan, ym ym kaikki nämä aivojen osat toimivat eri tavalla kuin terveissä olosuhteissa eläneillä ihmisillä
Vakava, pitkäkestoinen ja varhaisessa vaiheessa alkanut on vaikein, c ptsd. Insesti, perheväkivalta, uskonlahko, ym ym
Judith Hermann, Bessel Van Der Kolk ym ym. Kannattaa lukea,
Ei se mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
On aina traumatisoitunut. Mutta voi elää se trauma täysin taka-alalla, jos olosuhteet on hyvät.
Oikea vastaus.
Trauman päälle kasvaa rupea. Käsittelemätön trauma alkaa kasvattaan rupea ruven päälle. Iso rupi alkaa oireilemaan mekaanisena käytöksenä ja meillä kaikilla on kehot täynnä rupia isoja ja pieniä. Oletko ollut vuosia seesteinen ja jokin pieni juttu sai sinut sekaisin? Jotain unohtunutta rupea taas kutiteltiin.
en ole avulias ellen kerro miten itse annoin omien rupieni tervehtyä ilman ruven tökkimistä ja nyt kun minulla on mahdollisuus kertoa, olekaan oikein varma mistä aioin kertoa. Välillä tuntuu että rupi itse haluaa ottaa otteen elämästäni. Tuntuu kuin kuin rupi itse haluaisi että sitä hoivataan että se olisi olemassa ja elossa. Ja sitä ei saa parantaa ruven mielestä koska paraneminen tarkoittaisi että rupi kuolee.
ehkä jotenkin rakastumme itse ikiomaan uhrikuvaamme ja teemme siitä palvonnan kohteen? Muuten emme ole olemassakaan?
Samaan aikaan koko maailma taivaineen ja tähtineen on olemassa ja menee menojaan eikä välitä kenenkään uhrikuvista
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä mistä tai millaisista kokemuksista (onko toistuva vai kertaluonteinen trauma) on kyse, iästä kun on kokenut ja siitä onko saanut eläytyvää tukea jo lapsena. Jos on jo lapsena saanut apua ei välttämättä vammaudu psyykkisesti yhtään.
Periaatteessa aikavaikeistakin kokemuksista voi eheytyä. Riippuu aika monesta tekijästä miten käy. Useinhan traumakokemus dissosioituu ja henkilö elää ikäänkuin-normaalin elämää kunnes trauma aktivoituu ja aivan toinen persoonallisuuden osa astuu etualalle.
Tämän kokonaisuuden eheyttäminen voi viedä vuosia ja vaatii useimmiten terapeutin kärsivällistä tukea koska torjutun unohdetun trauman uudelleen läpieläminen ja integrointi on pelottavaa eikä tapahdu helposti hetkessä. Käsittämätön kokemus täytyy sanallistaa ajan kanssa siedettäväksi ja käsitettäväksi, jotta sen voima talttuu.
Pelkkä sanallistaminen ei useinkaan riitä hoitamaan traumoja, vaan traumoja on purettava kehollisesti ja hermostoa vakautettava.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pinttymät ole taka-alalla, tulee esiin hankalissa tilanteissa. Ja ne skeemat, niiden kanssa elää joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pinttymät ole taka-alalla, tulee esiin hankalissa tilanteissa. Ja ne skeemat, niiden kanssa elää joka päivä.
Echart Tollella kuka on yksi suosikeistani, käyttää hyvää käsitetä koskien pinttyneitä traumoja mitkä heräävät hankalissa tilanteissa. Hän kutsuu ilmiötä kipukehoksi. (Pain body) Sanoja on monia ja hän sanoittaa asioita hyvin. Kannattaa haeskella.
tuosta yksi nopea itsetekemäni haku ja hyvä video aiheesta:
Voisiko olla, että älyllistät vai tuleeko elettyä myös käsittelemättömiä tunteita läpi uudelleen (ei takaumien kaltaisesti, vaan optimaalisella vireystasolla).