Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munuaistulehdus, mikä antibiootti auttoi?

Vierailija
10.01.2023 |

Itselläni todettiin munuaistulehdus, jonka aiheuttajaksi epäillään oireetonta virtsatietulehdusta. Päivystyslääkäri määräsi 5pvn antibioottikuurin, josta on nyt kulunut 4pv, eikä helpotusta, päinvastoin selkäkipu on yltynyt. Kiukuttaa syödä vääriä antibiootteja. Millä antibiootilla munuaistulehdus on talttunut?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä hän se kannattaa kysyä olet aika tyhmä. mene lääkärille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaistulehdukseen ei käytetä 5 vrk antibioottikuureja, vaan vähintään viikon. Virtsarakkotulehdukseen riiittää 3-5 päivää, joillakin lääkkeillä kerta-annohoito.

Tässä vaiheessa virtsanäytteestä on jo valmistunut herkkyysmääritys, joka kertoo, mikä antibiootti tehoaa.

Miksi sitä munuaistulehdukseksi epäiltiin? CRP nousi ja virtsassa sattumalta bakteereita. Olisko selkäkipua munuaisten seudulla, oliko yleisvointisi laskenut, kuumetta? Otettiinko keuhkokuva?

Vierailija
4/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko se selkäkipu ihan vain tavallista selkäkipua ja vain sattumalta löytyi virtsasta bakteereita? Vai voisiko olla myyräkuume? Kerro, mitä löydettiin tutkimuksissa, niin parempi kommentoida.

Vierailija
5/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko se selkäkipu ihan vain tavallista selkäkipua ja vain sattumalta löytyi virtsasta bakteereita? Vai voisiko olla myyräkuume? Kerro, mitä löydettiin tutkimuksissa, niin parempi kommentoida.

Munuaisten kohdalla selässä kipua ja kyljessä ja kylkikaaren alla vihlaisuja. Virtsassa verta, ruokahaluttomuus, munuaiset kuvattiin, ei kiviä, yleisvointi voipunut. Bakteeriviljelyä ei otettu päivystyksessä, antibiootit määrätty oirekuvan perusteella, mutta tais mennä pieleen. Ap

Vierailija
6/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiiätkö, kävin lääkärillä ja sitähän tässä ihmettelen kun olo ei parane. Ap

Vierailija
7/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siprofloksasiini 500 mg määrättiin minulle munuaistulehdukseen. 

Vierailija
8/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama menee mulla, 2x500mg. Ap

Vierailija
9/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siprofloksasiini 5 pv ei minulla myöskään auttanut, Kefexin auttoi ja sain sitä vielä 5 päivää ja se auttoi. Viheliäinen vaiva oli.

Vierailija
10/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munuaisten kohdalla selässä kipua ja kyljessä ja kylkikaaren alla vihlaisuja. Virtsassa verta, ruokahaluttomuus, munuaiset kuvattiin, ei kiviä, yleisvointi voipunut. Bakteeriviljelyä ei otettu päivystyksessä, antibiootit määrätty oirekuvan perusteella, mutta tais mennä pieleen. Ap

Kuulostaa oudolta. Jos epäillään munuaisiin edennyttä tulehdusta, kyllä silloin pissanäyte otetaan ja seurataan vielä verokokein, että tulehdus talttuu. Sen sijaan ei yleensä munuaisia kuvata. Vai oliko kyse virtsatiekivistä?

Vierailija
11/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos virtsanäyte otettiin, niin kyllä siitä bakteeriviljely on valmistunut seuraavana päivänä ja herkkyysmääritys antibiootille sitä seuraavana päivänä.

VIrtsatiet kuvattiin siksi, että sinulla oli verta virtsassa ja poissuljettiin virtsatiekivi. Oliko kuukautiset samaan aikaan? Paljonko CRP oli? Entä Krea? Soita hoitavalle taholle ja kysy se herkkyysmääritys ja onko virtsassa yleensäkään kasvanut bakteereita eli onko ollut minkäänlaista virtsatietulehdusta alkuunkaan vai joku muu syy oireillesi.

Vierailija
12/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok lääke munuaistulehdukseen, jos se herkkyysmäärityksen mukaan puree, mutta 5 vrk kuuri liian lyhyt. Onko tulehdusarvoja kontrolloitu? Varo hyppyjä ja juoksua kuurin aikana, lääke voi aiheuttaa jännevaurioita.

Vierailija
13/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan lääkäriin, aina se ensimmäinen kuuri ei tehoa.

Vierailija
14/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok lääke munuaistulehdukseen, jos se herkkyysmäärityksen mukaan puree, mutta 5 vrk kuuri liian lyhyt. Onko tulehdusarvoja kontrolloitu? Varo hyppyjä ja juoksua kuurin aikana, lääke voi aiheuttaa jännevaurioita.

Noissa antibiootikuureissa nykyään määrätään lyhyempiä aikoja kuin joskus aiemmin, yritetään pitää antibioottejen tehoa näin yllä. Tarvittaessa sitten jatketaan pidempään. Niinkuin tässä tapauksessa nyt pitäisi lähteä huomenna uudelleen lääkäriin.

Vierailija
15/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kefexin auttoi

Vierailija
16/25 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kefexin auttoi

Ei Kefexiniä munuaistulehdukseen käytetä, rakkotulehdukseen kyllä.

Vierailija
17/25 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munatulehdukseen auttaa zithromax.

Vierailija
18/25 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu tänään, ap?

Vierailija
19/25 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiätkö, kävin lääkärillä ja sitähän tässä ihmettelen kun olo ei parane. Ap

Kävit kerran ja oireet ei helpotu vaikka kuuri on loppumassa. Ota yhteyttä päivystykseen uudelleen.

Vierailija
20/25 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kefexin auttoi

Ei Kefexiniä munuaistulehdukseen käytetä, rakkotulehdukseen kyllä.

Itse asiassa minulle määrättiin munuaisiin edenneen virtsiksen takia. Herkkyystestin mukaan oli tehokas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan