Sektio on sangen järkevä vaihtoehto
Alatiesynnytyksessä vauva voi vammautua pahoin tai kuolla, ja äidille voi jäädä pitkäaikaiset tai jopa pysyvät vauriot, jotka haittaavat virtsaamista, ulostamista ja sukupuolielämää. Jos näitä riskejä ei halua kohdalleen, sekö on turhamaisuutta? Tai heikkoutta? Minusta se on järjenkäyttöä.
Alatiesynnytyksen edut vauvalle ovat minimaaliset verrattuna riskeihin. Ja tuolla synnytyspalstalla voi käydä lukemassa, kuinka upeasti ja nopeasti alatiesynnytyksestä toipuu.
Jokaisella naisella on oikeus saada yhteiskunnan kustantama sektio omasta pyynnöstään.
Kommentit (38)
Kunhan vain ihmetyttää tämä jatkuva fanaattinen pelko- ja mukavuussektioiden vastustaminen, joka tuntuu perustuvan lähinnä tietämättömyyteen ja katkeruuteen.
En kokenut sektiossa lainkaan kipuja ja toivuin nopeammin kuin useimmat alakautta synnyttäneet tuttuni. En silti ole suosittelemassa sektiota sellaiselle, joka ei sitä halua, koska yhden ihmisen kokemuksia ei voi yleistää koskemaan kaikkia. Ja edelleenkin, vaikka lasketaan mukaan sektion riskit seuraavassa raskaudessa, se ensimmäinen alatiesynnytys on vauvalle vaarallisempi. Piste.
synnyttämään. Mistäköhän johtuu? Synnytys sattuu, mutta sen kestää! Välillä tuntuu " ettei kestä" , mutta se voitonriemu synnytyksen jälkeen, vau, minä tein sen! En ihmettele, miksi sektioäitejä mollataan, kun eivät ole synnyttäneet alakautta. Se on sellanen lähes alkukantainen olo, kun synnyttää. Siis mieletöntä. Suosittelen kivusta huolimatta kaikille. Jos kipua ei vaan kestä, ota epiduraali. pelkopotilaat tarvitsevat terapiaa, että kykenevät synnyttämään. Jos mikään ei auta, pelkosektio on onneksi olemassa. Naisetkin ansaitsevat ihmismäisen kohtelun. Äitien pelottelu on kauheaa.
Ihmisen kudostyypistä riippuu miten kohtu arpeutuu ja kestää seuraavissa raskauksissa. Joillakin ei kestä kuin sen yhden. Kaverini kohtu jouduttiin poistamaan ekan sektion yhteydessä, kun repesi niin pahasti.
Tässä ei nyt ole kyse mistään alkukantaisista tunteista, vaan siitä, että lapsi voi vammautua tai kuolla alatiesynnytyksessä. Minä en vaarantaisi syntyvän lapsen henkeä ja terveyttä siksi, että mahdollisissa seuraavissa raskauksissa on muutamaa promillea suurempi kohtukuoleman riski.
olet selkeä hysteerikko. Et kehtais tollasia mielipiteitä ääneen sanoa, kun kaikki nauras sulle. Et taida olla mikään hoitoalan ammattilainen, kun et tiedä sektion riskeistä.
Jos et ole valmiiksi sairaalassa, kuolette kumpikin, sekä äiti että se kohdussa oleva vauva. Olisi tämäkin aika ikävää sille esikoiselle.
ei ole vaivautunut edellenkään kommentoimaan itse asiaa eli sen syntyvän lapsen riskiä kuolla tai vammautua. Tässä asiastahan te sektiovastaiset NIIN mielellään vaikenette. Miksiköhän?
varsin arveluuttavaa.
Ihan oikeasti muka tiedät sektion vs alatien riskeistä OIKEASTI? Jos tietäisit, et hehkuttaisi sektiota.
Vierailija:
Kunhan vain ihmetyttää tämä jatkuva fanaattinen pelko- ja mukavuussektioiden vastustaminen, joka tuntuu perustuvan lähinnä tietämättömyyteen ja katkeruuteen.
Voisitko vastata siihen kun kerran olet asiaan niin huolella perehtynyt?
kautta saamaa morfiinimäärää, jonka sektiossa saa ja suurta kipulääkemäärää, jota saa äidinmaidossa? Nämä kuulemma jäävät muistiin aivoihin. Mieti eroa vaikka luomusynnyttäjään. Suurin osa normaaleista alatiesynnytyksistä sujuu hyvin ja edut ovat valtavat. Kukaan tuttavapiirissäni ei ole saanut synnytyksen yhteydessä vammaa vauvalle. Se on kato niin normaali asia.
Kuitenkin jo seuraavan lapsen kohdalla sektion jälkeen kohtukuoleman riski on 8-kertainen, johtuen arpeutuneesta kohdusta, joka voi aiheuttaa istukan toimintahäiriöitä ja pahimmassa tapauksessa istukan irtoamisen, joka on jälleen hengenvaarallista sekä äidille että lapselle.
Niitä riskejä on aina ja joka asiassa. Mutta sektiossa on kyllä suuremmat ja pahemmat riskit kuin alatiessä. Ja lisäksi sektiosta ei voi koskaan selvitä yhtä helposti ja hyvin kuin hyvästä alatiestä. Sektiopöydältä ei kukaan nouse heti lapsen synnyttyä ja voi jatkaa elämäänsä ihan normaalisti, vaan aina on seurauksena iso haava, nostelukielto, kipulääkitys jne. Mä olen kaksi kertaa synnyttänyt alateitse, ja molemmilla kerroilla olen ollut täysin kunnossa heti synnytyksen jälkeen. Lisäksi alateisynnytyksessä on paljon etuja vauvalle, joita sektiolla syntyvä jää ilman. Kuten oikean bakteeriflooran saaminen, aivojen myelinisaation käynnistyminen, ylipäätään synnytyksen aiheuttama stressi auttaa vauvaa sopeutumaan ulkomaailmaan toisin kuin sektiovauvaa, joilla on usein sopeutumisvaikeuksia elämään kohdun ulkopuolella.
morfiinia saa vasta leikkauksen jälkeen, ei ennen leikkausta. Puudutteet saa myös alatiesynnyttäjä halutessaan, sekä kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen.
Mä tiedän yhden kohtuun kuolleen just ed. sektioiden takia. Vammautuneita en tiedä yhtään. En silti väitä etteikö niitä olisi, mutta kuitenkin. Toi kuulostaa vaan niin tekosyyltä ja selittelyltä, että " ajattelen lastani" , vaikka oikeasti vaan oma perä pelottaa.
korkeammat kuin alatiesynnyttäjällä, joka ei tarvitse morfiinia synnytyksen jälkeen. Kyllä se morfiinimäärä on suuri, kun leikkauksen jälkeen usein oksettaa vuorokauden ajan ihan sairaasti. Ihmisten pitäs nähä keisarileikkaus ja ei varmasti niin moni pyytäs sitä. Pitäs olla vaikka video leikkauksesta. Tilanne kääntyis niin, että ois pelkosynnyttäjiä pelkosektion sijaan, heh. Karmean näköistä se sektio, kun maha avataan yök! Olen opiskeluaikana ollut avustamassa leikkauksessa ja sain tehä yllättävän paljon. Siis leikkauksessa on usein tumpeloita opiskelijoita. En antais henkeäni heidän käsiin..
Sektio ei ole suuri leikkaus. Sen suoritaa gynekologi, normaalisti se kestää noin puoli tuntia - 45 min. eikä tärkeisiin sisäelimiin kajota. En ole hehkuttanut sektiota helppona vaihtoehtona.
Noin promille syntyneistä saa alatiesynnytyksessä bakteerin aiheuttaman vakavan yleisinfektion, tästä promillesta noin osa (alle kolmasosa) kuolee tai vammautuu pysyvästi. Noin kolmellasadalla vastasyntyneellä vuodessa todetaan eriasteisia olan tai käden vaurioita, näistä hyvin pieni osaa jää pysyviksi (Erbin pareesi). Jonkinasteista hapenpuutetta esiintyy 1-5 prosentissa synnytyksistä, mutta vakavat vauriot ovat tietenkin harvinaisia.
Toistan vielä: en ole suositellut kenellekään sektiota. Sanoin, että se on järkevä tapa, ja sen myönnän kyllä, että useista lapsista haaveilevalle alatie on parempi. Sekä alatien että sektion riskit ovat minimaalisia, mutta sektiossa vauvan riskit nyt vaan ovat vielä pienemmät kuin alatiessä.
Enemmän mua pelottaa se suuri leikkaus, kuin uusi alatiesynnytys. Eikä minua ole kukaan lääkäri yms. pelotellut sektion haitoilla. Sanoin heti neuvolassa, että haluan alatiesynnytyksen.
KUKAAN, EI KUKAAN tuttavistani jotka ovat joutuneet/vaatineet pääsyn sektioon ole kehunut tai suositellut sitä.
Yksikin tuttu kävi läpi pelkopolit jne. ja sai sektion, jälkeen päin katui sitä, kun leikkaushaava tulehtui pahoin yms. komplikaatiota tuli.
Mutta kukaan alateitse synnyttäneistä tutuista ei ole sanonut, että en enää ikinä synnytä.
Nyt olen raskaana rv 26 ja hyvillä mielin synnytykseen mennään.
seuraavassa ongelmia helposti, kun tullut kiinnikkeitä. Arpi voi repeyttää kohdun ja se on äidille hengenvaarallista. Miten voit tehdä noin tyhmän aloituksen? Itse olen kokenut sektion ja en suosittele. Vatsalihakset ei koskaan palaudu ennalleen. Myös leikkauspöydällä olo kammottavaa. On kylmä ja tärisyttää. Vatsaa revitään ja vaikka ei satu, olo on huono. normaali synnytys on paras, myös kivuliaan sellaisen kokenut.