Mitä järkeä on nollakoron aikana olla lyhentämättä lainoja ja säästää ne täysmääräisenä kalliiden korkojen aikakaudelle?
Tämä jenkkiläinen logiikka ei ole mulle koskaan auennut.
Itse lyhensin 2009 - 2022 asuntolainan lähes kokonaan. Ei kyllä harmita, että lainasta on enää rippeet jäljellä, kun lukee uutisista että kohta korko on 4% ja elämisen hinta noussut muutenkin tosi paljon.
Tuo koron raju nousu on minun kannalta toivottu asia, koska kohta rahaa jää melkoisesti säästöön, kun ei enää tarvi lyhennellä lainaa.
Kommentit (7)
Jotkut voi kuule yllättäen sairastua tai jäädä työttömäksi, perustaa perheen.
Oletko niin aivoton, ettet ymmärrä, että ihmisten tilanteet ovat erilsisia.
Jos olisit pitänyt tuon ajan lyhennysvapaata ja sijoittanut rahat esim. OMXH25-indeksirahastoon, olisit melkoisesti plussalla. Tuo indeksi on tuolla ajanjaksolla noussut yli 200%. Nyt voisit könttänä maksaa velan pois ja jäisi reilusti hilloa jäljelle. Se järki.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit pitänyt tuon ajan lyhennysvapaata ja sijoittanut rahat esim. OMXH25-indeksirahastoon, olisit melkoisesti plussalla. Tuo indeksi on tuolla ajanjaksolla noussut yli 200%. Nyt voisit könttänä maksaa velan pois ja jäisi reilusti hilloa jäljelle. Se järki.
Oisit perustanu facebookin niin kaikki ois maksettuna moneen kertaan.
Vieläkin korkoennusteet ovat alempia kuin mitä olen saanut sijoituksilleni tuottoa. Toki, jos on sijoittamisen sijaan käyttänyt ylimääräisen rahan hauskanpitoon ja mukavaan elämään, niin tilanne on eri.
Olin vuonna 2009 10v, joten olisi ollut todella vaikeaa maksella lainoja saati korkoja
Vierailija kirjoitti:
Se rahasto on romahtanut, kuten asuntojen hinnatkin. Nyt ei kannata myydä.
Voi ostella kaikkea kivaa, reissailla ja käydä ravintoloissa. Elää elämäänsä!
Tosin se nollakorkoinen asunto olisi sitten pitänyt myydä pois ajoissa (fifo-periaateetta soveltaen), jollei ole varaa maksaa korkoja, koska nyt sitä enää kukaan osta. Ei voi syödä ja säästää samaan aikaan...