Jos Levillä pitää olla klo 16 ja matkalla pitää syödä, käydä kahvilla, ruokakaupassa ja viinakaupassa, koska lähtisit Helsingistä autolla matkaan?
Kommentit (69)
2*30 min. kannattaa varata pieniin torkkutaukoihin, kun jossain vaiheessa väsyttää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
2*30 min. kannattaa varata pieniin torkkutaukoihin, kun jossain vaiheessa väsyttää varmasti.
Itse olisin entistä väsyneempi jonkun torkkutauon jälkeen. En suosittelisi kaikille.
Edellisenä päivänä klo 13. Tauko Oulussa klo 20-09 (pizzat, kaljat, hotelli).
Noin 1000 kilometriä matkaa, joten siihen kuluu noin 15 tuntia. Ehkä kannattaa lähteä heti kun vuorokausi vaihtuu. Siinä voi matkalla pitää pari taukoakin.
Kannattaa muuten huomioda sekin, että reissun päällä kauppakäynnissä ja Alkossa menee yleensä pidempään kuin normaalisti, kun tulee kaikenlaista säätöä ja heräteostoksia.
Huom! Riippuu siitä, pitääkö käydä myös Haaparannalta hakemassa nuuskaa. Heti tulee pari tuntia lisää tuosta.
Noin 1 000 km ja talvinopeudet. Edellisenä päivänä lähtisin ja yöpyisin matkalla. Muuten joudut lähtemään joskus ennen puolipyöreä ja ajamaan yön ja päivän. Käytä navigaattoria matka-ajan arviointiin ja laske pysähdykset päälle. Muista tankkauksiin varata aika.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten huomioda sekin, että reissun päällä kauppakäynnissä ja Alkossa menee yleensä pidempään kuin normaalisti, kun tulee kaikenlaista säätöä ja heräteostoksia.
Ihan totta! Mitä enemmän on kuskin lisäksi kaljaa kittaavia ukkoja ja siideriä kittaavia akkoja kyydissä, tulee jatkuvasti kaikkia lennokkaita ideoita, näkemyseroja ja vähintään kusitaukoja. Kaikelle tälle pitää leipoa sisään bufferia.
Autossa soitettava musiikki ja äänentoistolaitteiden tehokkuus vaikuttaa. Normiradiolla rajoitusten mukaan, subbarilla saa vähän kimmoketta kaasupolkimeen.
Väsyneenä ei kannata ajaa. Väsynyt ajaja talvikelillä pimeässä on tosi huono yhdistelmä.
Huomaa: Levin Alko menee jo klo 16 kiinni (muistaakseni). Ettei tule karvasta pettymystä: suunnittele alkoholilogistiikka etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Autossa soitettava musiikki ja äänentoistolaitteiden tehokkuus vaikuttaa. Normiradiolla rajoitusten mukaan, subbarilla saa vähän kimmoketta kaasupolkimeen.
Ja jos olet täyssähköllä liikkeellä, en lämmittäisi autoa, en kuuntelisi musiikkia ja varaisin 24-36 tuntia matkaan.
Itse yrittäisin kyllä keksiä yöpaikan jonnekin matkan varrelle. Ainakin, jos on vain yksi kuski. Jos olisi pakko ajaa yhteen putkeen, lähtisin niin aikaisin kuin mahdollista ja olisin aikaisemmin perillä, koska jos lähtö on joskus puolen yön pintaan, sitä ennen tuskin saa nukuttua ja voi ajaa illalla jo pitkän pätkän pirteänä.
Sitten olisi myös pelivaraa, jos alkaa väsyttää niin paljon, että on vain pakko pysähtyä nukkumaan autoon matkalle. Sen varaan ei kyllä toisaalta voi paljoa laskea, jos on ennen unitaukoa pitänyt itseään hereillä kofeiinin yliannostuksella. Voi olla, että menee vain horroksessa kiehnäämiseksi.
Kello 02.