Löytyykö täältä ketään, kellä asumiskustannukset olisi reippaasti noussut korkojen nousun takia?
Koko ajan puhutaan, että korot nousee, apua apua. En tiedä ketään kuka olisi yhtään asiasta paniikissa, kaikilla lähipiirissä lainoja, hyvin menee. Kukaan ei ainakaan ole maininnut kuinka paljon tulee lisää maksettavaa niin onko täällä ketään kelle asia on ajankohtainen? Korko tarkistettu ja lunta tupaan.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
On meillä kyllä lyhennysvapaata pariksi vuodeksi, puskurirahastoa joku kymppitonni, kohta loppuu autolaina, lasten iltapäiväkerho- ja päivähoitomaksut pienenee, palkat nousee. Sinänsä ois toki kiva jos rahaa jäis enemmän käyttöön, mutta ei tässä nyt vielä hätää.
Lainaa n. 200te, nettopalkat yhteensä n. 5000e/kk, kaksi lasta. Olisi saatu paljon enemmänkin lainaa, mutta nyt ollaan kyllä tosi tyytyväisiä että tyydyttiin vähän vanhempaan kotiin halvemmalta alueelta.
Miksi kukaan muka antaisi korkojen pääomittaa lainaa tässä tilanteessa huvikseen? Sun lainan elinkaarikustnnukset nousee tän vuoksi eli heität rahaa ikkunasta ulos.
Itse olen maksanut 2 vuoden ajan lainaa pois niin paljon kuin lähtee, korkojen nousu kirpaisee aika paljon vähemmän 100 000 euroon kuin 200 000 euroon
Vastike nousi satasella sähkön ja kaukolämmön kallistumisen vuoksi, asuntolainan korko 70 e. Tiukilla olen ollut tähänkin asti mutta olen tottunut pihistelijä, kyllä kai tästä selviän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä kyllä lyhennysvapaata pariksi vuodeksi, puskurirahastoa joku kymppitonni, kohta loppuu autolaina, lasten iltapäiväkerho- ja päivähoitomaksut pienenee, palkat nousee. Sinänsä ois toki kiva jos rahaa jäis enemmän käyttöön, mutta ei tässä nyt vielä hätää.
Lainaa n. 200te, nettopalkat yhteensä n. 5000e/kk, kaksi lasta. Olisi saatu paljon enemmänkin lainaa, mutta nyt ollaan kyllä tosi tyytyväisiä että tyydyttiin vähän vanhempaan kotiin halvemmalta alueelta.
Miksi kukaan muka antaisi korkojen pääomittaa lainaa tässä tilanteessa huvikseen? Sun lainan elinkaarikustnnukset nousee tän vuoksi eli heität rahaa ikkunasta ulos.
Itse olen maksanut 2 vuoden ajan lainaa pois niin paljon kuin lähtee, korkojen nousu kirpaisee aika paljon vähemmän 100 000 euroon kuin 200 000 euroon
Niin no itse olen mieluummin kerännyt vähän puskuria siltä varalta jos jotain sattuu, ettei ole sit heti pulassa. Lyhennysvapaata tai säästöjä tietenkään käytetä muutoin kun hätätilanteessa. Ja ei ole näillä tuloilla ja elämäntilanteessa mitenkään realistista maksaa lainaa kovin nopeaa tahtia pois, 100 000te 2 vuodessa tarkoittaisi 4000e/kk 😅
Igor, muutat varmaan Uralille?[/quote]
Ihan kantasuomalainen olen enkä muuta Uralille vaan hävitän itseni kun saan lapset omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no itse olen mieluummin kerännyt vähän puskuria siltä varalta jos jotain sattuu, ettei ole sit heti pulassa. Lyhennysvapaata tai säästöjä tietenkään käytetä muutoin kun hätätilanteessa. Ja ei ole näillä tuloilla ja elämäntilanteessa mitenkään realistista maksaa lainaa kovin nopeaa tahtia pois, 100 000te 2 vuodessa tarkoittaisi 4000e/kk 😅
Joo, näistä kaikista samaa mieltä. Puskuri pitää olla ja elämää elää eikä vaan maksella lainoja. Itse olen yrittänyt vaan jättää nuo lyhennysvapaat ihan viimeiseksi oljenkorreksi kun tosiaan parempi mitä pienempi se pääoma on, sen vähemmän sitä korkoa sinne lisätään sitten. Mutta tilanteita on erilaisia. Ja tärkeintä on että omansa tuntee.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Igor, muutat varmaan Uralille?
Ihan kantasuomalainen olen enkä muuta Uralille vaan hävitän itseni kun saan lapset omilleen.
Hmmm eli tulevaisuuden kohtaaminen on itsellesi liikaa, joten jätät juuri aikuistuneet lapsesi pärjäämään ilman tukeasi? Pidän pelkurin ratkaisuna, mutta lastesi lienee parempi elää ilman sinua.
250€ nousi, ei haittaa. Remppalaina 2. asuntoon
Aikoinaan kun nuorena köyhänä lapsiperheenä makseltiin asuntolainaa mun koko nettopalkka meni siihen, laina ei lyhentynyt koskaan. Tämä nousu on ihan hiluja
Vierailija kirjoitti:
Jätämme kaiken ostamisen pois. Emme käytä enää yhtään rahaa kahviloihin, kukkiin, vaatteisiin tai kenkiin, ravintoloihin, leffoihin, kauneudenhoitoon, lomailuun... Siis kaikki jää pois mitä ei ole ihan pakko maksaa ja hankkia.
Meillä oli ennen varaa tehdä yksi pieni lomareissu vuodessa Suomessa, käydä kahviloissa 1 krt/3 kk, ostaa edulliset kesäkukat ja joskus maljakkoon jotain, leffoissa 1 krt/puoli vuotta....
Nyt jätetään kaikki ostamatta. Maksetaan vain lainoja, sähköjä, vettä ym. perustarviketta. Ruoasta tingitään eli teen halvasta elintarvikkeesta moneksi päiväksi kerralla. Emme käy enää missään. Lapset ei saa mitään ylimääräistä eikä pääse minnekään virkistäytymään.
Lapsille kerromme mistä tämä johtuu eli hallituksen politiikka ja mitkä puolueet tähän ajaneet (ovat jo teinejä). Millaista Suomea emme halua ja tuemme muuttamaan ulos Suomesta kun koulut on käyty.
Siinä vaiheessa kun lapset on jo omillaan aion itse lähteä täältä yläkerroksiin. En jää katsomaan tätä rappiota ja uuden elämän alku ulkomailla ei enää kiinnosta. Tämä on pitkän pohdinnan tulos.
Muista kertoa myös Putinista ja Kiinasta ja Yhdysvalloista. Suomi ei ole pieni yksinäinen kolkka jossain kaukana muusta maailmasta vaan osa globaalia maailmantaloutta, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikki vaikuttavat kaikkiin muihin.
Omaan elämään voi vaikuttaa esimerkiksi niin, että ostaa pienemmän asunnon ja maksaa siitä pienempää lainaa kuluineen, niin riittää tässäkin tilanteessa muuhun elämään rahaa. Tietysti se olisi vaatinut jonkinlaista järjenkäyttöä jo kauan ennen tätä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm eli tulevaisuuden kohtaaminen on itsellesi liikaa, joten jätät juuri aikuistuneet lapsesi pärjäämään ilman tukeasi? Pidän pelkurin ratkaisuna, mutta lastesi lienee parempi elää ilman sinua.
Kyllä he pärjää. Älykkäitä ja osaavia lapsia. Tähän on tämä Suomi ajettu enkä ole ainoa. Katsokaa kohta tilastoja.
En tunne ketään jolla olisi korot noussut, en edes ketään joka olisi sairastanut koronan, tai ketään jolla olisi sähkölasku noussut, taitaa olla kaikki uutisointi vain valetta ja pelottelua.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä olet jo lapsillesi kertonut tästä "itsesi hävittämisestä "?
Seuraava koron tarkistus vasta toukokuussa, joten vielä on muutama kuukausi aikaa ottaa rauhallisesti tai panikoida miltä tulevaisuus näyttää.
Ja voisiko ihmiset vähän avata lainojensa suuruutta? Joku sanoo että 1000€ korot ei vaikuta elämään, toinen sanoo että 280€ on aika normi. Yksi väittää että 25€ korot nousivat 400 euroon mikä kuulostaa jo aika tyhmältä.