Miten oppia sietämään vaikeita tunteita
Elämäni on kuin laiva minkä hyvän kurssin voi yksi myrsky muuttaa noin vaan eikä minulla ole mitään työkaluja saada siitä mitään otetta. Pitkän ja seesteisen tyynen kauden jälkeen myrsky saattaa iskeä täysin yllättäen ripotellen minua merta pitkin, kunnes lopulta se laantuu ja yritän jälleen paikata laivaan kohdistuneita vaurioita. Eniten minulla myrskyää mieli eikä todellinen elämä.
Erityisen vaikeita tunteita minulle on sietää häpeää ja syyllisyyden tunnetta. Erityisesti mikäli niitä ilmenee parisuhteessa eikä kyse ole nyt pettämisestä. Myös perhetilanteet ovat vaikeita. Jään vellomaan joihinkin vanhoihin ajatuksiini ja saatan olla viikon todella allapäin niiden takia sekä velloa ahdistavassa syyllisyyden tunteessa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa multa, sain nuorempana psykiatrisen hoidon (psykoterapia ja lääkitys) epävakaan persoonan diagnoosilla, hoidon jälkeen diagnoosi poistettiin. Nykyään persoonan vaikeudet ilmenee lähinnä lähisuhteissa kuvaamallasi tavalla sisäisenä tunne-elämän herkkyytenä ja syvyytenä sekä persoonallisuuden lievänä epäkypsyytenä tai haurautena. Eli suosittelen psykoterapiaa, tosin täytyy ehkä kustantaa itse noin lievillä oireilla, ja mua auttaa että hyväksyn itseni tällaisena, tavallaan hauraampana ja vaikeampana persoonana. Vaikkakin erityisesti ihmissuhteissa teen jatkuvaa työtä ajatus- ja käytösmallieni kanssa, siihen sain työkalut terapiasta aikanaan.
Osaatko kertoa tarkemmin mitä kaikkea lievästi epäkypsään persoonallisuuteen kuuluu? Koen, että minut on jätetty lapsena joskus yksin vaikeiden tunteiden kanssa. Olen juuri sellaisesta perheestä, missä ongelmani voitaisiin kuitata vetoamalla siihen, että koska minulla oli materiaaliset puitteet ABC, mikään ei olisi voinut olla pielessä.
Sillä kuvaisin tällaista persoonaa kuin mun, ettei aivan ole niin kypsä ja kehittyneet defenssit ja toimintamallit kuin toisilla esim tunnesäätely heikompaa ja saatan kriisissä käyttää epäkypsiä suojamekanismeja kuten kieltäminen. Mulla kyllä on traumatausta ja sen uskon vaikuttaneen sen ettei persoonani voinut kehittyä niin toimivaksi ja ehjäksi kuin ilman traumoja, myös emotionaalinen laiminlyönti on traumaattista ja vaikuttaa persoonallisuuden kehitykseen, mutta terapiassa sain tavallaan kasvaa sen mitä lapsuudessa ja nuoruudessa jäi puuttumaan.
Minulla puhkesi ala-asteikäisenä sairaus mikä aiheutti minulle paljon erilaisia oireita, mutta minkä ei vielä tiedetty silloin johtuvan sairaudesta, eli vanhempani syyttivät minua niistä. Osaan suorilta käsin sanoa, että tämä on vaikuttanut osaltani ylitsevuotavaan syyllisyyden tunteeseen. En tarkoita etteikö joskus olisi syytäkin tuntea oloaan syylliseksi, mutta koen syyllisyyttä joskus todella tyhmistä ja pienistä jutuista mikä johtaa usein lähes sietämättömään ahdistukseen.
Tämä siis AP.
Minulla puhkesi ala-asteikäisenä sairaus mikä aiheutti minulle paljon erilaisia oireita, mutta minkä ei vielä tiedetty silloin johtuvan sairaudesta, eli vanhempani syyttivät minua niistä. Osaan suorilta käsin sanoa, että tämä on vaikuttanut osaltani ylitsevuotavaan syyllisyyden tunteeseen. En tarkoita etteikö joskus olisi syytäkin tuntea oloaan syylliseksi, mutta koen syyllisyyttä joskus todella tyhmistä ja pienistä jutuista mikä johtaa usein lähes sietämättömään ahdistukseen.