Parisuhteen rahat - kun osat vaihtuvat, eikä miehelle kelpaa kanankoivet tai muukaan edullinen ruoka
Avomieheltä meni työpaikka, eikä ole saanut masennukseltaan aikaiseksi mennä uusiin töihin. Säästöt on kulutettu kauan sitten ilmeisesti esimerkiksi autoon, mutta myös ennen koronaa matkusteluun ja kautta aikojen naudan sisäfileeseen ja fetasalaattiin.
Minä käyn töissä, mutta tienaan huterasti. Siis siten, ettei minun tuloillani rahoiteta vastaavaa elintasoa kahdelle. Säästöjä on vaatimattomasti, varsinkin nyt, kun mies alkoi puolisen vuotta sitten valittaa ruuasta.
En halua sanoa ammattiani, mutta tienaan siten, että olen maksanut osan tämän elintason mukaisesta elämästä ja se on syönyt säästöjäni, olen siis todella venynyt, vaikken ole mitään pyytänyt. Säästöt ovat olleet minulla tietenkin syystä, nyt on toki aika niihin kajota, mutta vaikka mies onkin elänyt yli varojensa (pitkäli minun tietämättäni, vaikka arvasinkin esim. että auto oli liian arvokas), niin pitääkö minunkin hassata kaikki rahani, kun miehelle ei kelpaa kanankoivet tai jauhelihakastike?
Ja vielä, että se, että raha ei ole suurin ongelma, vaan se, että mies ikäänkuin olettaa olevansa oikeutettu, no, minun rahoihini, tai ennemminkin päättämään niiden käytöstä. Totuus on, että hän ei ole käsittänyt rahan arvoa tähän mennessä, eikä edes täydellinen konkurssi avannut hänen silmiään.
Hän ajaa meitä täydelliseen liriin, koska elää edelleen uskossa, että raha kasvaa puussa, josta minä nyt sitä hänen masentuneena makaessaan lauleskellen poimin.
Haluan myös korostaa, että oikeasti luulin, että miehellä on varaa. Hän kuitenkin vain esitti - minulle ja muille - kaikki nämä yhteiset kuutisen vuotta. Minä en voi esittää, muuten asutaan kadulla, ja miehelle saa kelvata rotanliha.
Sori pitkä viesti, mutta vielä haluan sanoa, että tietenkin autan miestä minkä voin. En vain tämän parempaan pysty, ja miehelle halpa ei riitä.
On yritetty keskustella, mutta keskustelepa masentuneen ihmisen kanssa, joka on vielä jääräpää. Uhkailu on käynyt mielessä, mutta olen ollut vain äärettömän kärsivällinen. Eikö pitäisi olla? Apua?
Niin, ja lapsia ei ole.
Kommentit (22)
Masentunut ihminen pitäisi saada hoitoon. Kyllä hän on ollut jo niin pitkään työtön, että nyt voi ryhtyä hoitamaan itseään työkuntoon.
Ilmoitat vaan suoraan miehelle sen saman, mitä me muut kumppaneille, lapsille, siipeilijöille ja muille: osta itse itsellesi niin hyvää ruokaa kuin haluat. Se on ihan hänen oma valintansa. Hän siis ostaa täsmälleen niin kallista ruokaa kuin mihin hänellä on varaa.
Tämä on yksi syy miksen halua seurustella ylellisyyksissä elävän kanssa, itse olen tavis ja tottunut lapsesta asti siihen, että eletään juuri niin mihin on varaa. Ei ollut itsestäänselvää että päivittäin saisi esim lämpimän aterian ja se oli ihan ok. Silloin syödään mitä pystytään. Haluan kumppanin joka ymmärtää saman. Välillä elämä heittää ja siihen vain tulee sopeutua. Olen ollut noissa tilanteissa useastikin, että mies elää yli varojensa, lainailee rahaa vanhemmiltaan jatkuvasti eikä tunnu edes näkevän ongelmaa omassa rahankäytössään. Ei niistä suhteista ikinä tule mitään.