Kuinka monessa työhaastattelussa pitää keskimäärin käydä ennen kuin pääsee töihin?
En ole enää jaksanut laskea, mutta itselläni on kymmeniä haastatteluja takana, usein ei pääse edes haastatteluun. Alkaa motivaatio hakemiseen laskea pikku hiljaa, kun joka kerta joutuu pettymään.
Kommentit (42)
Sanoisin, että monien asioiden summa (ala, sijainti, vuodenaika jne.) ja valitettavasti myös sattuman kauppaa. Joskus tähdet vaan ovat oikeassa asennossa.
Ap pääsee sentään haastatteluihin, minä olen viimeisen kolmentoista vuoden aikana käynyt neljässä paikassa haastateltavana, yhdessä paikassa tosin kolme kertaa.
Töihin mennään, siinä mitään hakemuksia ja haastatteluja tarvita. Toistasataatuhatta avointa työpaikkaa koko ajan. Otetaan tuet pois, alkaa työt kelpaan.
T, Petteri Orpo, kokoomus.
Riippuu todella paljon alasta, vuodenajasta sekä kuinka hyvin rekryä yrityksessä tehdään. Edellistä työpaikkaa hain aktiivisesti noin vuoden, tehdyistä hakemuksista 20% johti haastatteluun, joista 95% ei kuulunut enää sen jälkeen mitään. 5% sain sitten automaattiviestin kiitos, mutta ei kiitos ja yhdestä sitten viimein tärppäsi. Sitä edellisessä hakuni kesti kaksi vuotta. Haastatteluja tuli harvemmin, mutta rekryprosessit toimivat paremmin. Olen siis aina ollut työssä kun olen hakenut uutta.
Tuo on niin tilanne ja ala sidonnaista että ei mitenkään voi sanoa, että monessako haastattelussa on käytävä. Itse sain aikoinani omalla alallani paikan heti ensimmäisestä haastattelusta mutta kun halusin vaihtaa työpaikkaa niin yllättäen silloin pitikin käydä useammassa ennen kuin sain uuden paikan.
Omalla alallani on paljon paikkoja jotka ovat kyllä auki työmarkkinatori sivustolla mutta todellisuudessa tiedetään jo kuka siihen paikkaan aiotaan valita ja on vaan käytävä läpi se hakemus- ja haastatteluteatteri, että voidaan sitten valita se joka oli alunperinkin aikomus valita. Ensimmäisen paikan kohdalla kävi tuuri ja paikka oli ns. oikeasti auki. Työpaikkaa vaihtaessa sattui eteen useita joissa oli jo ennen rekryn avaamista tiedossa kuka valitaan. Hetki meni, että löytyi taas paikka jossa ei ollut jo ennalta valittuna ketään.
Onko mitään merkkejä mistä haastattelussa vois tietää, haastattelun olevan vain lumehaastattelu? Entä onko jotain merkkejä mistä tietäisi, saavansa paikan? Haastattelut ovat mulle täyttä tuskaa ja niihinkin on niin vaikea päästä.
Ärsyttävää odotella sitä hylkykirjettä taas itkukurkussa
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään merkkejä mistä haastattelussa vois tietää, haastattelun olevan vain lumehaastattelu? Entä onko jotain merkkejä mistä tietäisi, saavansa paikan? Haastattelut ovat mulle täyttä tuskaa ja niihinkin on niin vaikea päästä.
En tiedä onko mitään selvää merkkiä mutta joka kerta kun olen käynyt haastattelussa niin että olen sitten saanut paikan, olen tiennyt heti haastattelusta lähtiessäni, että tulen saamaan paikan. Kyllä siitä vaan on jäänyt sellainen fiilis että nyt meni hyvin ja jotenkin sen on aistinut myös haastattelijoista että heidänkin mielestä meni hyvin ja olivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiesin saavani paikan siitä, että haastattelun aikana lähdettiin kiertämään myös työtilat läpi ja esiteltiin pari työnjohtajaa nimeltä. Ne joista ei ole napannut on ollut vaan haastattelu jossain toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiesin saavani paikan siitä, että haastattelun aikana lähdettiin kiertämään myös työtilat läpi ja esiteltiin pari työnjohtajaa nimeltä. Ne joista ei ole napannut on ollut vaan haastattelu jossain toimistossa.
Ei aina auta edes tämä, minulle esiteltiin kerran työtilay ja kerrottiin työskentelystä yms ja ei otettu yhteyttä ollenkaan silti jälkeenpäin, vaikka sanoivat tekevänsä niin.
Lopulta sain eri paikan kiusallisen RYHMÄvideohaastattelun jälkeen, josta oletin että en varmana saa paikkaa. Soittivat ja sanoivat koska voin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap pääsee sentään haastatteluihin, minä olen viimeisen kolmentoista vuoden aikana käynyt neljässä paikassa haastateltavana, yhdessä paikassa tosin kolme kertaa.
Ammattisi?
Suomalainen työtön kuvittelee edelleen vuonna 2023 että hakemusten ja haastattelujen määrä on jotenkin verrannollinen työllistymiseen.
Samaa ulinaa vuodesta toiseen, olen lähettänyt 500 hakemusta, käynyt vain viidessä haastattelussa, en pääse haastatteluihin, en työllisty, jne .
No mitäpä luulet, jos lähetät 500 hakemusta samalla tyylillä lisää, paraneeko lopputulos?
Vai pitäisikö tehdä jotain toisin?
Mikäs se hulluuden määritelmä olikaan? Toistat samaa asiaa toistamiseen samalla tavalla, ja odotat erilaista lopputulosta?
Vierailija kirjoitti:
Kolmena kesänä jäänmurtajalle ja kerran talvella sisävesilaivan kapteenin hommia.
Riippuu alasta. Jostain saa soittamalla yhden kerran, jostain ei saa sadalla hyvin tehdyllä hakemuksella.