PIKAISTA APUA, KIITOS! Päänsäryn parantaminen ilman särkylääkkeitä!
Koska kärsin vatsavaivoista enkä pysty syömään särkylääkkeitä (Pandadol ainoa mutta ei auta).
Nyt olen töissä ja päätä särkee ihan mahdottomasti ja pitäisi jaksaa tuonne iltapäivään asti.
Kertokaa " parannuskeinoja" päänsärkyyn ilman särkylääkkeitä! En pääse pitkälleni mihinkään.
Kiitos paljon!
Kommentit (8)
Niska ja hartaiat niin jumissa että hyvä jos pää kääntyy. Tuosta päivästä kun päätä särki niin illalla kotona niskassa kuului rusahdus kun käänsin päätä ja sit oltiin pää suorassa eikä sitä kääntänyt mihinkään. Seuraavana aamuna kävin työpaikkalääkärillä vaivan takia ja mitään muuta ei määrännyt kun relaksantteja (joita en voi syödä). Eli nyt syön tavallisia särkylääkkeitä vatsavaivojen uhalla. Kysyin hierontalähetettä (joita vanhemmat työntekijät meillä saanut) mutta en saanut sitä koska olen niin nuori. Passitti vaan punttisalille. Itse en maksa (eikä ole varaakaan) hierontaa työnantajan puutteellisistä työoloista.
Työpistettä ei voi säätää minulle sopivaksi koska ssätömahdollisuuksia ei ole. Eikä uusia työpöytiä hankita kun vasta noin 1-2 vuoden päästä (jos silloinkaan) kun yksikkömme muuttaa.
Kaiken kukkauraksi työpisteessäni käy kamala veto josta ei pääe eroon. Istun nyt kaksi pitkähihaista sekä villahuivi harteilla. katsotaan miten käy. Pomo ei välitä asiasta tuon taivaallista. Täytynee hakea saikkua ensi viikolle koska tämä rupeaa olemaan sietämätöntä.
Lasta ei onneksi tarvitse enää kannisella (3,5v).
Kiitos sinulle vastauksesta.
Kuullostaa siltä, että sulla on pahemman laatuinen nikamalukko (tai useampia) - ranka ei liiku, lihakset alkaa mennä jumiin ja päätä särkee päivittäin. Punttis ei ole tohon ratkaisu vaan voi helposti pahentaa tilaa. Kokenut naprapaatti saattaa saada kertakäynnillä tuon hoidettua pois (hoitaminen on sitä vaikeampaa mitä pidempään tilanne on ollut päällä ja miten pahaksi on päässyt leviämään esim. selän lihaksistoon). Mulla on tähän taipumusta ja ollut ajoittaisena riesana jo yli 10 vuoden ajan - on yritetty hoitaa fysioterapialla, hieronnalla jne. Ainoa joka auttaa kun pääsee pahaksi on tuo nikamalukkojen manipulointi ja sitten liikuntaa ja venyttelyä ennaltaehkäisyksi. Mulla esim. flunssat vaan tuntuisi tukkivan koko kroppaa ja aina flunssa-aikaan näitä nikamalukkoja esiintyy.
Jos oot pääkaupunkiseudulta niin keskustasta löytyy Kunnon konsultit (Kalevankatu), jota voi lämpimästi suositella. Ai niin - yks käynti maksaa n.50E, mutta on sen arvoista kun kotimatkalla taas pää kääntyy ja särky on poissa tai alkaa jo selvästi helpottamaan.
Pahin noissa säryissä on, että mitä pidempään annat niiden olla hoitamatta, sitä pahemmaksi tilanne sun selässä muuttuu ja sä vaan totut siihen. Pikkuhiljaa liikeradat muuttuu huonommiksi ja koko olo tulee ihan karmeeksi. Ainakaan mulla ei koskaan ole korjaantunut itsestään.
Ehdottomasti lääkärille, jonka kautta fysiaterapiaan, koska tilanteesi on muuttumassa todella hankalaksi. Edellinen kirjoittaja kirjoitti asiaa siitä, että yksipuolinen työasento ja ehdottomasti veto, ovat asioita jotka rasittavat rankaasi ja niskaasi valtavasti. Säännöllinen liikunta ja venyttely ovat ehdottoman tärkeitä päivittäin. Päänsärky on oire kaikesta, ei sitä tule hoitaa lääkityksellä kuin tilapäisesti.
Itse kärsin vastaavista oireista ja särkylääkkeitä meni jo aika huimia määriä ennenkuin menin lääkäriin. Lääkäri laittoi lähetteen fysioterapeutille, jonka kanssa katsottiin kroppani ongelmakohdat ja niihin mahdolisesti auttavat liikesarjat ja hoito. Lisäksi lääkäri määräsi Sirdalud-lihasrentoutuslääkettä viikon ajaksi käytettäväksi ja satunnaissti myös muulloin jaksoissa kun tilanne pahenee. Päänsärkykohtauksiin olen käyttänyt Panadol Zappia, otan 2 tablettia kerrallaan. Lääkäri sanoi, että ibuprofeiinia kannattaa käyttää säännöllisesti kun jumiutuminen on pahaa.
Olen tehnyt nyt niskavenyttelyliikkeitä, ihan pieniä mutta säännöllisesti ja se on auttanut. Kerran on katsottu fysioterapeutin kanssa että pään liikkuvuus on parantunut ja sen myötä ilmeisesti verenkiertokin ja päänsäryt ovat selvästi vähentyneet.
Älä kärsi vaivoistasi enää vaan hakeudu hoitoon. Ethän sinä vajaakuntoisena työntekijänä ole hyvä töissäkään. Sairasloma sinänsä on vain hetken helpotus. Mutta jos aiot tehdä työtäsi jatkossa niin vaivat vain pahenevat ilman apua.
sinun täytyy vain vaatia parempaa hoitoa lääkäriltä. Helppohan se on toki täältäkäsin sanoa mutta kyse on kuitenkin omasta terveydestäsi. Ja jos vaivat ovat kovat jo nuorena eikä niitä hoideta niin tilanne on 10-15 vuoden päästä aika kamala. Itsekin kärvistelin pitkään mutta olen sen jälkeen ollut " parempi" työntekijäkin kun vajaatoimintaisena ja kipeänä. Kyllä työnantajan ja lääkärin tulisi sellainen ymmärtää. Niskajumppaohjeita löytää varmaan netistäkin ja terveyslehdistä. Niitä voit itsekin kokeilla aluksi, josko auttaisivat. Muista että niskaseutu on herkkää aluetta ja aluksi paikat kipeytyvät ja liikkeitä kannattaa tehdä hitaasti ja vähäisellä vastuksella. Ja venyttelyssä on tärkeää asennon kesto, että tietty venyttelyasento. esim. pään kääntäminen olkapäätä kohti, kestää tarpeeksi pitkään, eli 20-30 sekuntia ja 3-5 kerran sarjoissa tehden vuorotellen molemmille puolille. Toivottavasti näistä olisi apua! VEnytellen itse voit helpostikin löytää kohdat jotka aristavat tai ovat jumissa ja niitä vain varovasti venyttelemään. Ja juo myös paljon vettä!!
Tuntuu vaan niin hullulta itse mennä makselamaan 50-100 euroa siitä, että työnantajan ei välitä pätkääkään työntekijöiden työoloista ja terveydestä. Mutta on vissiin pakko maksaa kun muutakaan ei voi.
Nyt olo parempi viikonlopun jälkeen. Soitin tänään tutulle hierojalle koska särky säteilee niskasta hartiaan ja kyynärpäähän asti ja pyysin josko hän voisi ottaa minut hierottavaksi. Sanoi ettei ota koska särkee. Lihakset niin jumissa, että ovat pahasti tulehtuneet. Tulehduskipulääkkeitä on nyt syötävä ainakin viikon, jotta tulehdus saadan pois ja en jälkeen voin mennä hierottavaksi. Sanoi myös, että veto on saatava kuriin jotta ei tee pahempaa vahionkoa mitä on jo tehnyt. Tänään olen sit tilkinnyt kaikki ikkunaraot ym paikat josta vetoa tulee.
Hirvittää koko talvi istua tässä vedossa, jos täällä nyt vetää jo näin kylmää ja ulkona +5. Mitenköhän vetää kun ulkona -20??!!
Ottaa vaan niin päähän kun mikään ei toimi tässä hiivatin tönössä.
Sinä (en muista nimimerkkiäsi) joka puhuit siitä naprapaatista niin kuinka monta kertaa sielää pitää käydä? Mietin vaan sitä taloudellista puolta tässä.
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Lisää vinkkejä saa laittaa!
Onko teillä työsuojelusta vastaavaa ihmistä? Toi sun työympäristö kuulostaa nimittäin todella huonolta sinun terveydellesi. Pomosi asenne kuulostaa myös aivan uskomattomalta. Onko hänellä esimiestä, jolle voit asiasta valittaa?
Onko työterveyslääkäripalvelut ostopalveluna vai omasta talosta?
Olen ajatellut ottaa työsuojeluun yhteyttä, jospa se auttaisi. Tuskin auttaa kun talo on vanha ja suoraan sanoen mätä...
Meidän pomon pomo on vielä pahempi tyyppi. Ei välitä meidän oloista p.....kaan, joten sille on ihan turha valittaa asista. Hetkauttaa olkapäitä ja sanoo, että pue enemmän päälle. Työterveyspalvelut talon omat. Lääkäriin kun menee niin saa buranaa ja kolme päivää saikkua. Uusin lääke jota määrätään on relaxantteja. Tämä on niin uskomatonta touhuu tässä firmassa.
Katostaan mitä työsuojelu sanoo asiaan.
Oletko selvittänyt mistä päänsärky johtuu. Kärsin itse kamalista kolme neljä päivää kestävistä säryistä, joiden aikan popsin buranaa 4-6 tunnin välein. Samalla olivat hartiat ja niska jumissa.
Olen saanut tilanteen helpottamaan säädättämällä työpisteen uudelleen, minimoimalla lapsen kantamisen, taukojumpalla ja hieronnalla. Paras keino varmaan olisi säännöllinen liikunta, mutta aika ei riitä.
Myös riittävä nukkuminen on hyvä konsti vähentää päänsärkyä. Jos et tiedä, miksi päätä jomottaa, kannattaisi varmaan käydä lääkärillä.
Ehkä tästä oli jotain apua. Pikaista paranemista.