Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä te muut työkyvyttömyyseläkeläiset teette päivät pitkät?

Vierailija
08.01.2023 |

Olen 28v ja määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä vielä ainakin vuoden 2023. Mulla on niin TYLSÄÄ. Asun Helsingissä, joskus otan random bussin paikkaan josta en tiedä mitään ja käyn ajelemassa vain siksi että on tylsää.
Oikein mihinkään ei ole varaa, eläke on 922€ Ja siitä maksan oman osuuteni asumisestakin.
Ruokaa teen jonkin verran mutta ei siihen nyt tosi kauaa mene. Sitten pyörin tällä palstalla mutta melko moni on negatiivinen ja tämä aiheuttaa itsesyytöksiä.
Opiskelen, mutta vielä ensi viikko on lomaa, ja jotain tekemistä pitäisi keksiä arkipäiviin. Klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin olen mieheni kanssa. Kävin jossain mielenterveysongelmaisten kohtaamispisteessäkin mutta ihmiset olivat vanhempia (viiskymppisiä) ja miehiä, itse olen nainen niin en tullut hyvin juttuun kenenkään kanssa.
Jos teillä on kivoja ideoita niin kuulen mielelläni. Usein itken yksinäisyyttäni.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En moralisoi, mutta ihmettelen eikö työkyvytön ole aika sairas, jos on eläkkeelle joutunut?

En siis pahalla kysy.

Jotkut raataa ja on tosi kivuliaita kulumia ym eikä silti pääse. Vaikka olisi oman osuutensa työllä ja veroilla maksaneet.

Vierailija
22/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina voi mennä töihin, jos on kovin tylsää, niin me muutkin tehdään.

Onko kivaa olla työkyvyttömänä töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En moralisoi, mutta ihmettelen eikö työkyvytön ole aika sairas, jos on eläkkeelle joutunut?

En siis pahalla kysy.

Jotkut raataa ja on tosi kivuliaita kulumia ym eikä silti pääse. Vaikka olisi oman osuutensa työllä ja veroilla maksaneet.

Riippuu varmaan taas kovin lääkäristä, millä perusteilla eläke napsahtaa. Eräs tyyppi pääsi heti eläkkeelle kun taittoi jalkansa talvella työpaikan liukkaassa pihassa, hyvin näytti kuitenkin kävely luonnistuvan kun myöhemmin kävi työpaikalla hyvinsyöneen näköisenä tepastelemassa.

Vierailija
24/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle palstalle on viime aikoina ilmestynyt outoja mielipidenikkareita, kuten tuo v...n v....jä. Miksi ylläpito ei poista näitä? Hyvin ikävä tunne tulee näistä.

Shut up!

Vierailija
25/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoishommiin vaikka SPR:lle. Katso millaista toimintaa paikkakunnallasi on ja lähde mukaan. Ei maksa kuin  jäsenmaksun 20 € vuosi.

Vierailija
26/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika menee erityislapsen yksinhuoltajana lapsen hoitoon ja asioista huolehtimiseen (vaikkapa edestakaiset koulumatkat, peseytyminen, ruokailut, läksyt jne). Se aika kun lapsi koulussa, menee asioiden juoksemiseen: kauppa- yms käynnit, loppuaika kodinhoitoon, ruoanlaittoon jne. Itsestänikin yritän pitää huolta: lenkkeilen, kuntoilen. Eipä sitä pahemmin tyhjää aikaa arjessa jää. Lapsettomana tilanne olisi varmasti toinen. Mutta silloinkin luultavasti käyttäisin aikaani ainakin kuntoiluun ja tekisin muutenkin itselleni mielekkäitä asioita. Viihdyn hyvin omassa rauhassa, joten tylsistymään tuskin pääsisin.

Vierailija
27/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen normaalilla eläkkeellä ja teen kaikkea sellaista mikä itsestä tuntuu mukavalle. Kartan kaikkea ikävää tekemistä.

Olen tk eläkkeellä, ikää vajaa 60v mutta joudun olosuhteiden pakosta tekemään niitä ikävämpiäkin hommia vointini mukaan kun en ole oppinut tai tottunut apuuuvva huutamaan.

Vierailija
28/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommilla paikkakunnilla järkätään nuorille mt-kuntoutujille omaa toimintaa. Kysy vaikka etsivästä nuorisotyöstä mitä teillä on tarjolla, niiden ikäraja menee alle 29v.

Esimerkiksi ensi viikolla minulla on kalenterissa terapia, käyn hierontakoululla hieronnassa ja loppuviikosta ilmaiseksi Kaiku-kortilla teatterissa. Kotona teen tämän hetken hyväntekeväisyysprojektia, joka on sukkien kutominen vankiloihin. Katson aina jonkun keräyksen joka on meneillään ja teen sinne. Lisäksi käyn kerran viikossa tunnin ajan siivoamassa vapaaehtoistyönä kirkkoa. Jaksamisen takia huolehdin siitä, ettei minun tarvitse lähteä peräkkäisinä päivinä mihinkään koska seuraava päivä menee levätessä.  Kuun puolivälissä kun tulee eläkkeen lapsikorotus, käyn ammattikoulun parturissa leikkaamassa hiukset.

Vierailija
29/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis pahalla kysy.

Ei tarvitse olla sairas. Esim. itse olen täysin terve. Työkyvyttömyyseläkkeeni syytä ei lasketa sairaudeksi, koska se ei sitä ole. Olen saanut tätä eläkettä kohta 39 vuoden ajan. Mutta tällaiset tapaukset ovat tietysti vähemmistössä, ja enemistöllä syynä on sairaus tai monet sairaudet.

Vierailija
30/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoishommiin vaikka SPR:lle. Katso millaista toimintaa paikkakunnallasi on ja lähde mukaan. Ei maksa kuin  jäsenmaksun 20 € vuosi.

Reilu peli "pyyteettömästä" työstä. Johtoporras vetää isot liksat ja tekijät joutuu itse maksamaan että saa tehdä.

Vierailija
31/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on työkyvyttömyyseläkkeellä mt-syistä. Elää säännöllistä elämää, ulkoilee paljon, tekee pitkiä lenkkejä luonnossa, talvisin hiihtäen. Tekee pihatöitä, kasvattaa ruokaa paljon itse. Tekemistä on ja hyvää elämää elää, hoitaa itseään todella hyvin.

Joskus kun työelämä väsyttää paljon, salaa kadehdinkin häntä hetken. Hän tekee kaikkea sitä mihin itselläni ei ole aikaa. Mutta olen nähnyt hänen sairautensa pahimmat hetket myös ja tiedän että eläke on ainoa vaihtoehto ja siksi kateuteni kestää aina vain pienen hetken.

Täältä maalta katsottuna Helsinki tuntuisi ankealta paikalta olla pienituloinen eläkeläinen. Maalla päivät kuluvat itsestään vaikka pelkästään luontoa omasta ikkunasta ihaillen.

Vierailija
32/40 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommilla paikkakunnilla järkätään nuorille mt-kuntoutujille omaa toimintaa. Kysy vaikka etsivästä nuorisotyöstä mitä teillä on tarjolla, niiden ikäraja menee alle 29v.

Esimerkiksi ensi viikolla minulla on kalenterissa terapia, käyn hierontakoululla hieronnassa ja loppuviikosta ilmaiseksi Kaiku-kortilla teatterissa. Kotona teen tämän hetken hyväntekeväisyysprojektia, joka on sukkien kutominen vankiloihin. Katson aina jonkun keräyksen joka on meneillään ja teen sinne. Lisäksi käyn kerran viikossa tunnin ajan siivoamassa vapaaehtoistyönä kirkkoa. Jaksamisen takia huolehdin siitä, ettei minun tarvitse lähteä peräkkäisinä päivinä mihinkään koska seuraava päivä menee levätessä.  Kuun puolivälissä kun tulee eläkkeen lapsikorotus, käyn ammattikoulun parturissa leikkaamassa hiukset.

Joo niin täälläkin. Mutta ne on klo 15-19 ja itse kaipaan tekemistä jo aikaisemmin päivällä.. mullakin menee paljon aikaa levätessä. Mutta jotain jaksaisin varmaan tehdä.

Vierailija
33/40 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on teillä syynä työkyvyttöömyyten? Psykoosi vai vakava fyysinen vamma taikka sairaus? 

Oletetaan, että tässä kyse siis työkyvyttömyydestä, eikä osatyökyvyttömyydestä. 

Harva nimittäin on työkyvytön mutta on silti kuitenkin osatyökyvytön. 

Vierailija
34/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti kaikki aika ja voimavarat menee päivittäiseen välttämättömään itsestä ja kodin siisteydestä huolehtimiseen ja sen aiheuttamasta kuormituksesta toipumiseen. Ihan siis tiskikoneen, pyykkikoneen täytöt, omasta puhtaudesta huolehtiminen, ruuanlaitto (ei mikään kovin monimutkainen), syöminen, talvella lumityöt rappusten edestä (rivarissa pitää itse tehdä), laskujen maksut yms. asioiden hoitaminen. Enkä näitä kaikkia jaksa aina edes tehdä itse vaan tarvitsen läheisteni apua, ja muutenkin tarvitsen sitä esim. kaupassakäyntiin, jossa en saa käytyä juuri koskaan itse. Nukun 10 h yöunet, siihen lisäksi päiväunet ja monta tuntia lepäilyä päivässä. Levätessä saatan kuunnella musiikkia, podcasteja tai äänikirjoja. Jotain sarjoja saatan katsoa välillä, lintuja tarkkailla ikkunasta tai käydä pihalla istumassa. Jos joinakin päivinä välttämättömän jälkeen jää voimavaroja, saatan käydä uimahallissa tai kutsua ystävän käymään kylässä. Marjoja olen poiminut syksyisin varsipoimurilla itselle pakastimeen.

Vierailija
35/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkatyötä, hoidan lapseni asioita. Teen kotitöitä, opiskelen mielenkiinnonkohteitani, pidän huolta sijoituksistani, sovin uusia keikkoja ja käyn niistä keskusteluja sekä koitan löytää aikaa pitää huolta terveydestäni ja syödä oikein. Niin ja lepoa ei pidä unohtaa.

Vierailija
36/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan työkokeilu tai joku ammattikurssi. Itselle sattui lopulta onneksi pari rohkaisevaa virkailijaa.

Vierailija
37/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina voi mennä töihin, jos on kovin tylsää, niin me muutkin tehdään.

Onko kivaa olla työkyvyttömänä töissä?

Eikö muka hulluille ole mitään työtä?  Eri juttu jos sairauden takia.

Vierailija
38/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelen. hiihdän, laskettelen, suunnistan, melon, pelaan golfia, tapaan ystäviä ja järjestän illallisia/grillijuhlia.

M54

Vierailija
39/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin töissä niin työpäivä oli 6-14. Herään nykyään klo 12. Elämäni ei muuttunut oikeastaan yhtään koska nyt kun en käy töissä niin nukun tuon ajan:D

Muuten teen sitä mitä muutkin ihmiset vapaa-ajallaan, milloin mitäkin.

Vierailija
40/40 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sosiaalitoimen kautta sosiaaliseen kuntoutukseen. Hyvin tuli päivään struktuuria sen myötä ja säännöllisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan