Hain tiskarin hommia koska en jaksa enää minkäänlaista vastuullisempaa työtä.
On ainakin jotain suorittavaa työtä olemassa kunhan ei tarvitse suurempaa vastuuta ottaa. Riittää, että tekee hommat ripeästi ja hyvin, sitten kotiin.
Palkka ei paljoa ole mutta ei ainakaan tarvitse koko ajan tuntea paniikkia ja ahdistusta työelämässä.
Olen ollut ennenkin keittiöllä hommissa, joten tiedän miten homma menee ja on fyysisesti raskasta.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin siivoustyön hankkimista.
Toki siinäkin on aika- ja suorituspaine mutta työt voi unohtaa kun sieltä lähtee.
Palkasta ei mitään käryä mutta luulisin pärjääväni.
Varaudu ainakin siihen, että sun pitää näkyä mutta ääntä susta ei saa lähteä. Lisäksi veetuilu asiakkailta, koska pitävät pas..duunia tekeviä tyhminä aivottomina.
Jo siivoustyön arvostus näkyy palkassa eli huono palkka.
Näin koronan ja eri pandemioiden aikaan siivoustyötä tekevät ovat kullan arvoisia. Tarkoitan siis niin sairaala kuin muutakin puhtauteen liittyvää työtä.ihan rappusiivoustakin. Siivoojille siis parempi palkka, kiitos.
Suorittava työ ei sovikaan herkkiksille. Pandemioita eli virustautien tarttumista ihmisestä toiseen on ollut aina. Ei nosta siivoojien arvoa. Ihan aina on arvokasta, että joku viitsii siivota muiden sonnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki siinäkin on aika- ja suorituspaine mutta työt voi unohtaa kun sieltä lähtee.
Varaudu ainakin siihen, että sun pitää näkyä mutta ääntä susta ei saa lähteä. Lisäksi veetuilu asiakkailta, koska pitävät pas..duunia tekeviä tyhminä aivottomina.
Näin koronan ja eri pandemioiden aikaan siivoustyötä tekevät ovat kullan arvoisia. Tarkoitan siis niin sairaala kuin muutakin puhtauteen liittyvää työtä.ihan rappusiivoustakin. Siivoojille siis parempi palkka, kiitos.
Mä tein melkein 20 vuotta töitä sairaalahuoltajana, ja just viime viikolla mietin mikä nykyisessä työssä (puhelinaspa) niin mättää. Se, että sahun työstä potilaat olivat kiitollisia, pidin heidät ruoassa ja siivosin huoneet. Nykyisessä työssä saan korvan täyteen kuraa, koska en pysty muuttumaan varattavaksi ajaksi. Paljon enemmän paskaa tulee niskaan siistissä toimistotyössä.
Peruspalkka sairaanhoitopiireillä oli ihan ok (vuosi sitten yli 2000), pahoinvointialueista en tiedä, mutta saattaa olla, että kuitenkin palailen vanhoihin hommiin, jos uudet ovat näin epäkiitollisia. Paljon vähemmän stressiä ja hyötyliikunta työn puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa, että mistään ei voi puhua ilman koronan mainitsemista. Siivoustyö on aina ollut arvokasta. Sen arvon huomaa, kun työt jäävät tekemättä. Tuskinpa sinäkään omalla työpaikallasi olisit halunnut olla edes vuonna 2019 tai sitä ennen ilman siivouspalvelua. Sairaalasta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tahti ei todellakaan ole se mikä itselle sopii. Varsinkin isommissa paikoissa, missä on tunnelikoneet ja saatat yksin pestä 800 pikkujouluvieraan astiat. Siinä menee aika monta tuhatta kiloa käsien kautta vuoron aikana ja tahti on kova! Käytännössä kokoajan saa kiiruhtaa että pysyy koneen tahdissa ja ehtii vuoron aikana suoriutua tehtävästä.
Olen tehnyt tätäkin. Minulle tuli aina noissa tilaisuuksissa sellainen flow-tila päälle. Saattoi siinä muutama kirosana silloin tällöin tulla. Olen ollut todella kiireisissä paikoissa ja sen kun vain tekee ja vauhdilla. Minusta se on hauskaa kunhan vain on ripeä ja eikä jää junan alle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen työ vie teidät hautaan paljon nopeammin.
Niinkö? Miksi sitten kaikki tutkimukset puhuvat, että istuminen t¨¨ppaa?
Eihän se noin yksinkertaista ole. Vaikka kuinka puhutaan ergonomiasta, ja on kaikenlaista apuvälinettä, niin ruumiillista työtä tekevät joutuvat silti toistamaan huonoja liikeratoja.
Jos on pienempikokoinen, niin joutuu nousemaan jakkaralle joka kerta kun laittaa tavaraa ylähyllylle, ja siinä on loukkaantumisen riski myös. Se ei todellakaan suoraan tarkoita, että jee, onpa kivaa, kun tulee samalla polville jumppaa.
Toivottavasti et ole älyllistä työtä vaativassa hommassa, jos et tuon vertaa pysty kuvittelemaan.
Taas yksi YHYY OLEN NIIN UUPUNUT VAATIVAAN TYÖHÖNI ETTÄ HAKUAN JOTAIN HELPPOA -ketju.
Huoh!
Miksi joku palkkaisi tiskariksi keski-ikäisen toimistotantan joka on viimeksi tehnyt ruumiillista työtä 35 v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi YHYY OLEN NIIN UUPUNUT VAATIVAAN TYÖHÖNI ETTÄ HAKUAN JOTAIN HELPPOA -ketju.
Huoh!
Miksi joku palkkaisi tiskariksi keski-ikäisen toimistotantan joka on viimeksi tehnyt ruumiillista työtä 35 v sitten?
Ei ne palkkaakaan. Ne tietää että edellisestä on lähdetty koska pää ei kestänyt. Ja sinne raflan keittiöön ei skitsoilijoita kaivata.
Itse olin yksi kesä kitkemässä rikkaruohoja. Todellinen aivot narikkaan homma eikä edes aikataulupaineita kuten siivoustyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Minua ei sellaiseen hommaan saa kirveelläkään.
Meinaatko eläkeikään asti sitä tehdä? Voi olla jalat kovilla.Yhtälailla sitä monessa muussakin ammatissa tehdään työtä jaloillaan. Mielummin jaloillaan kuin toimistotyössä istuen ja ruutua tuijottaen. En minä fyysistä työtä pelkää ollenkaan, nautin siitä.
Toista se voi olla vanhempana mutta sitä katsotaan sitten, on minulla tutkinto olemassa sote-puolellekin.
-ap
Toimistotyössä voi istua tai seistä, katsos kun on sähköpöydät keksitty. Työtuoleja minulla on kaksi, toinen niistä satulatuoli. Asentoa voi siis vaihdella ihan oman makunsa mukaan. Työ on muuten paljon muutakin kuin ruudun tuijottamista.
Meillä on myös huone, jossa töitä voi tehdä vaikka kuntopyörällä samalla polkien, tai heittää pitkäkseen samalla kun kuuntelee vaikkapa koulutusluentoa.Miksi sinulle on ongelma, että kaikki eivät halua toimistotöihin?
Eihän se minulle ole ongelma, miksi sellaista päättelit?
Kerroin vain, millaista toimistotyö nykyään on, se ei ole mitään pelkkää istumista ja ruudun tuijottamista, kuten kuvittelit.
Ei se kaikille ole joten älä tule selittämään, että oma todellisuutesi on kaikkien muidenkin todellisuutta. Törppö.
A
👨: Onko sulla kokemusta tältä alalta?
👵: Ei oo mutta..
👨: Jaaha, kiitos ja näkemiin.
B.
👨: Onko sulla kokemusta tältä alalta?
👵: Kyllä, pikkutyttönä olin..
👨: Jaaha, kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yksi kesä kitkemässä rikkaruohoja. Todellinen aivot narikkaan homma eikä edes aikataulupaineita kuten siivoustyössä.
Annankin palautetta kunnan viherosastolle että miten niitä verorahoja oikein käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Teen hyllyttäjän työtä juuri tuosta syystä. Helppoa hommaa, jossa ei tarvitse ajatella juurikaan. Lisäksi työt ei ikinä seuraa kotiin.
Saatko olla asiakkailta rauhassa? Onko sulla joku näkymättömyysviitta harteilla tai "Älä häiritse" -tötteröhattu päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne suorittavan työn tekijät ovat pohjimmaisia, käytännössä saastaa. Siellä olette kielitaidottomilla ma a han mu ut tajien joukossa. Teille v*ttuillaan surutta, kukaan ei halua jutella, pomot viis välittävät, palkat eivät nouse ikinä mutta työn tahti kovenee kuukausittain.
Höpö höpö. Helppoa rahaa, kun vain suorittaa työnsä. Tahti on tasan se, minkä itse haluaa pitää. Jos esihenkilö ei tahti miellytä, voi tulla itse tekemään työt (ei tule, joten voi ihan rauhassa tehdä omaan tahtiin).
Vai niin sulla. Ei ole niillä tiskareilla, jotka minä tunnen.
Toinen joutui vaihtamaan alaa noin nelikymppisenä, kun jalat eivät kestäneet, toinen jonottaa lonkkaleikkaukseen.Ihan sama, minkä työn tekijä olet. Suurimmalla osalla (fyysisen) työn tekijöistä tilanne ei ole se, että hommat voi tehdä niin hitaasti kuin haluaa, ja esimies tulee paikkailemaan, kunhan vaan pyytää.
Missä kohtaa sanoin olevani tiskari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen hyllyttäjän työtä juuri tuosta syystä. Helppoa hommaa, jossa ei tarvitse ajatella juurikaan. Lisäksi työt ei ikinä seuraa kotiin.
Minäkin haluaisin, ja kyllä myyjänä jouduin myös hyllyttämään, mutta olkapäässä on kiertäjäkalvosin oireyhtymä ja ranteessa myös joku oireyhtymä, joten en enää voi. Olen tykännyt tehdä fyysisestä mutta suht helppoa työtä, mutta kun itse hajoan niin ei voi sitäkään. Mihinkään missä ei voi heittää aivoja narikkaan en työkseni enää tee.
Varastohommissa on myös hyllytystä ja nostelua. Multa meni kilpirauhassairaana työkyky noihin hommiin ainakin mitä täyteen viikkotyöaikaan tulee kun käsivarsi venähti syksyllä pahasti ja ei ole vieläkään toipunut. Lisäksi jalkaan tuli plantaarifaskiitti kovien työkenkien ja vapaa-ajan juoksun yhdistelmästä. En voi suositella noita töitä kuin nuorille ja hyväkuntoisille tai osa-aikaisesti/lyhytaikaisesti tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahti ei todellakaan ole se mikä itselle sopii. Varsinkin isommissa paikoissa, missä on tunnelikoneet ja saatat yksin pestä 800 pikkujouluvieraan astiat. Siinä menee aika monta tuhatta kiloa käsien kautta vuoron aikana ja tahti on kova! Käytännössä kokoajan saa kiiruhtaa että pysyy koneen tahdissa ja ehtii vuoron aikana suoriutua tehtävästä.
Miksi kuvittelet, että kaikkialla toimitaan samoin kuin teillä? Entä mikä saa sinut ajattelemaan, että esim. hyllyttäjä tiskaa 800 pikkujouluvieraan astiat? Vai etkö sinäkään hahmota, että täällä puhutaan muustakin kuin juuri tiskarin hommasta?
Ei tuo edellinen väittänytkään, että kaikkialla toimitaan samoin, vaan kertoi omasta kokemuksestaan.
Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.
Tiskaus on ainoa työ, josta olen ollut stressin takia sairaslomalla. Ei se työ nimittäin jää työpaikalle, vaan seuraa kotiin ja vie yöunet, kun ei vaan pysy vaaditussa tahdissa eikä ikinä ehdi työajan puitteissa pesemään konetta kunnolla. Jos olisi paitsi supernopea, niin myös täysin välinpitämätön hygieniasta, niin ehkä sitten... Toki on leppoisampiakin paikkoja, esim. julkisella sektorilla tai pienemmissä ravintoloissa.
Siivouksessa on sitten keskimäärin inhimillisempi aikataulu, ainakin niissä firmoissa joissa olen itse ollut. Hyllytys on todella fyysistä, paljon nostelua ja monesti myös tavaran latomista todella hankalasta kulmasta hyllyyn takimmaiseksi. Eli näistä suosittelen kyllä siivousta mieluiten. Siinä on myös hauska, että pääsee "kärpäsenä katossa" näkemään hyvin erilaisia paikkoja, jos on useampia asiakkaita tai tekee tuurauksia. Varastohommista ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen työ vie teidät hautaan paljon nopeammin.
Niinkö? Miksi sitten kaikki tutkimukset puhuvat, että istuminen t¨¨ppaa?
Eihän se noin yksinkertaista ole. Vaikka kuinka puhutaan ergonomiasta, ja on kaikenlaista apuvälinettä, niin ruumiillista työtä tekevät joutuvat silti toistamaan huonoja liikeratoja.
Jos on pienempikokoinen, niin joutuu nousemaan jakkaralle joka kerta kun laittaa tavaraa ylähyllylle, ja siinä on loukkaantumisen riski myös. Se ei todellakaan suoraan tarkoita, että jee, onpa kivaa, kun tulee samalla polville jumppaa.
Toivottavasti et ole älyllistä työtä vaativassa hommassa, jos et tuon vertaa pysty kuvittelemaan.
Olin äskettäin varastohommissa joissa kurkotetaan painavia tavaroita ylös hyllyille ja pois sieltä. Eli vaikka miten yrittäisi nostaa fiksusti jaloilla joustamalla niin väkisinkin moni liike on tehtävä "väärin". Monella jotka olivat vasta tulleet töihin tuohon paikkaan kipeytyi selkä ja oli kaikenlaisia revähdyksiä. Kuitenkin vaateet eli tehot työn suhteen olivat kovat ja se kiinnosti johtoa eniten.
Joka viikko tuli uusia perehdytettäviä ja työntekijöitä "katosi" joka viikko. Paljon oli myös ulkomaalaisia. Itse sain kenkää sairasteltuani riittävästi, toki juuri ennen kuin koeaika oli ohi. Mitään selitystä en saanut. Nyt kun olen pian kuukauden ollut ilman työtä on järkyttävä väsymys ja aivosumu hävinnyt kun olen saanut nukkua eikä ole tarvinnut stressata mistään.
Hyi h***etti.
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Minua ei sellaiseen hommaan saa kirveelläkään.
Meinaatko eläkeikään asti sitä tehdä? Voi olla jalat kovilla.
No jaa, hyvät työkengät ja hyvä jumppa kotona. Muistaa venytellä ja juoda vettä.
EI käy aivot kuumina kun ei tartte tehdä raporttia asiasta x joka ei ketään kiinnosta.
Mä olin salin puolella mutta joskus tulin tiskaamaan jos siellä oli hiljaista. Perunoitakin kuorin, se oli kanssa zen-hommia! Hulluna pitivät.
Vierailija kirjoitti:
Tiskari saa kuulla jatkuvaa v i t t u i lua niiltä tatskatuilta ku si pä äkokeilta. Jos on nuorehko nainen, kähmitään surutta.
Kuule. Kun ne seur kerran vitt.ilee, sanot pomolle että jos noi ei lopeta, lähdet. Mä tein niin, kyllä hiljenivät. Vahingossa sitten kostoksi unohdin pestä "tärkeän" kipon.
Ei se hassumpaa hommaa ole. Mutta työkaverit puhuo hoono soome