Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (442)
Koska en ole koskaan sairauslomalla. Ja ikää jo paljon.
Osaan olla ilman puhelinta ja somea työpäivän ajan.
Vastaan: "Minä en lähde neuvomaan sinua siinä asiassa. Se on sinun homma päättää kenet valitset"
Se syy on merkitty sinne hakemukseen eli haastattelija ei ole vaivautunut lukemaan hakemustani kyse on paskasta työpaikasta.
Koska minä haluan!
Riittäisköhän tuo?
Jokaisen pitää itse keksiä mitä vastaa tuohon kysymykseen ja vastata kannattaa rehellisesti eikä ainakaan pidä kehua itseään sellaisilla ominaisuuksilla mitä ei sitten todellisuudessa kuitenkaan omaa (valheilla on lyhyet jäljet).
Vastakysymys: No hitto miks ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan rahaa ja työkkäri pakottaa.
Se/ne olisi ainakin rehellisiä vastauksia ja kertovat minusta motivaatiosta. Tai ainakin tuo rahan himo.
Rahan tarve. Ei himo.
Vierailija kirjoitti:
Tällä testataan motivaatiotasi ja kykyäsi soveltaa aiempaa osaamista/koulutusta tai kokemuksia mitä ei suoraan CV:stä tai hakemuksestasi näe.
Voit itkeä että "byääh pelleilykysymys!" tai kattoa vaikka Youtubesta, varsinkin englanninkielisistä videoista että mitä tällä haetaan ja miten kannattaa vastata. Ihan itsestäsi kiinni.
Kysymys on sopiva jos haetaan myynti/markkinointityyppiä joka on sanavalmis ja valmis myymään vaikka omaa osaamistaan aina ja joka tilanteessa. Jos taas haetaan jotain teknistä ylläpitäjää jonnekin valvomoon tai muuta insinöörityyppiä suunnittelemaan tai korjaamaan tai käyttämään jotain laitteistoa niin vaatunko väliä sillä on että osaako se kehua itseään spontaanisti minuutin?
Vois olettaa että myös hr:llä on jotain osaamista esittää sellaisia kysymyksiä jotka on tarkoituksenmukaisia, eikä vaan dumpata koko valmiiden netistä löytyneiden klisee-kysymysten lista haastateltavalle kun ei muutakaan viitsitä miettiä.
Jotta teillä tulisi mieleen tehdä muutakin kuin juuri se sama, mitä kaikki muutkin tekevät.
Ei ole pakko kysyä juuri tätä kysymystä. Mitä juuri te haluatte sillä saada selville? Se pistää tyypillisen tähän tehtävään ihan pätevän suomalaisen kipsiin. Se on kopioitu Yhdysvalloista, jossa itsevarmuus on kaikki kaikessa. Meillä ihmiset juuri fiksuimmasta päästä ovat liian analyyttisia ja itsekriittisiä vastatakseen siihen. Ehkä voisin keksiä teille paremman tavan kysyä sitä asiaa, minkä tässä haastattelussa sillä haluatte selvittää.
Haluatteko siis palkata ennen muuta itsevarman tyypin, vai kriittisen pohtijan? Jos ensimmäistä, teidän ei todellakaan pidä palkata minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelut voisivatkin olla ryhmähaastatteluja, joissa näkee miten työntekijä toimii ryhmässä ja ottaako muut huomioon.
Työnhaussa pyritään voittamaan toiset hakijat. Työkavereita taas yleensä ei pyritä voittamaan. Asetelma on ihan eri.
Ai jaa. Ilmankos minulla ei sitten onnistu. Minä kun en pyri voittamaan niitä muita, vaan ihan vain siihen, että minä ymmärtäisin millaisesta tehtävästä on kysymys ja työnantaja, millainen työntekijä olen. Ja sitten voitaisiin realistiselta pohjalta miettiä, soveltuisinko hommaan. Kyllä hakijoissa voi joku parempikin olla.
Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Tuossa vaiheessa olisin kysynyt, että mitä tässä sitten kysytään. Jos rekryväki vaivautuu vastaamaan, ihmettelisin, miksi ette sitten kysyneet sitä. Ehkä myös rupeaisin siinä ääneen miettimään, että jos viestintä firmassa on muutenkin yhtä epäselvää, mahdanko olla oikea henkilö. Rivien välistä lukeminen ei kuulu ydinosaamisalueisiini.
Vierailija kirjoitti:
Koska teillä ei ole varaa menettää minua kilpailijallenne.
Koska jos en saa tätä paikkaa, niin olen harkinnat samalle alalle oma yrityksen perustamista. On jo hyvä pesämuna valmiina.
Olen sanonut suoraan että minut kannattaa palkata, kun tulen sovittuun aikaan paikalle ja hoidan sovitut työt. Joskus on kaivattu ihmemiestä, mutta yleensä tämä on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hölmö haastattelukysymys ja vastaamalla jotain nokkelaa kuten että kysymykseen ei voi vastata tietämättä ketä ne muut hakijat ovat ja mitä vahvuuksia heillä on nolaat haastattelijan ja se harvoin on hyvä.
Ei tuo vastaus ole mitään nokkelaa ts. tarkoituksellinen yritys olla nokkela, vaan se on aika monella juuri se ihan vilpitön ajatus, jonka kysymys herättää. Hölmö kysymys totta tosiaan.
Tuo kysymys tulee aina siinä vaiheessa, kun olet jo markkinoinut itseäsi puolitoista tuntia. Minä vastaan näin, että olen työtä pelkäämätön ja onnistumiseen tähtäävä ihminen, josta olisi teille hyötyä. Mitä muutakaan siinä voi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta noi hr-väen kysymykset on muutenkin ihan typeriä. Varsinkin jos on ulkopuolinen hr-väki. Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa erittäin kiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet, pystyy reissaamaan jne. niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laat
Sitä voi sitten miettiä, kiinnostaako työskennellä firmalle, joka haluaa rekrytoinnissa käyttää asiantuntemattomia hömppäkonsultteja.
Aika usein on työpaikka irronnut sillä, että olen kehunut sitä kyseistä firmaa jotenkin. Sanonut vaikka, että mun kiinnostukseni teidän yritykseenne on aitoa, tai että pidän kovasti tuotteistanne, tai vaikka että teidän kattilanne on kestänyt mulla jo kakskyt vuotta. Ja sitten ladellut jonkun esimerkin jostain mitä ovat joskus aiemmin tehneet hyvin, että erityisesti tämä teki vaikutuksen ja mulla olisi osaamista just tuommoisiin juttuihin.
Tämähän se. Turhanpäiväistä neggaamista ja työntekijän alentamista. Selvää on ettei kunnioitusta hakijaa kohtaan ole.