Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
21/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me ollaan kumpikin swaipattu oikealle, joten olisimme täydellinen match"

Vierailija
22/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja tällaiset kliseiset ja mahdottoman typerät mukaovelat haastattelukysymykset. Ikävä kyllä elävästä elämästä vieläkin, ja niihin on valitettavasti pakko vastata. Tässä kohtaa sinun täytyy kertoa joku työnantajan näkökulmasta mielenkiintoinen kilpailuvalttisi.

Ei ole pakko vastata. Voi myös nousta ja lähteä pois.

Tätä pitäisi työnhakijoiden harrastaa enemmän. Jospa tulisi jotain järkeä näihin haastatteluihin pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluatte tähän paikkaan ns hyvän tyypin, minua ei kannata palkata. Jos haluatte tekijämiehen joka vie hommat loppuun tunteihin ja vaivannäköön katsomatta, olen valintanne."

Vierailija
24/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan rahaa ja työkkäri pakottaa.

Se/ne olisi ainakin rehellisiä vastauksia ja kertovat minusta motivaatiosta. Tai ainakin tuo rahan himo.  

Rahan takia sinäkin olet töissä.

Entä jos kyseessä onkin matalapalkka-ala? Siis sellainen, jossa voi vain unelmoida 2000 bruttopalkasta? Silloin tuo ei toimisi.

Vierailija
25/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut muita hakijoita. T: Lääkäri

Vierailija
26/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin etten keksi yhtään syytä.

Vierailija
27/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelujen kysymyksistä puolet on naurettavia. Hakemus ja cv kertoo kaiken faktan ja lähes kaikki muu mitä haastattelussa kysytään on höpötystä mihin voi vastata kuten ajattelee työnantajan haluavan kuulla.

Haastattelussa työnantaja saa vaikutelmaa työntekijän ulkoisesta siisteydestä, käytöstavoista js sanallisesta eikä muuten pitäisi tulla mitään olennaista tietoa ilmi. Se olennainen tietohan on jo hakemuksessa.

Haastattelut voisivatkin olla ryhmähaastatteluja, joissa näkee miten työntekijä toimii ryhmässä ja ottaako muut huomioon.

Vierailija
28/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ehkä naama ja siisteys tädsä sitten vaikuttaa valintaan jo.

Vierailija
29/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vain psykologinen testi. Haastattelija haluaa vain nähdä katsotko silmiin vastatessasi, vai pälyiletkö seiniä. Testataan hermoja. Vastaus ei ole olennainen, sehän on ennalta arvattava.

Voihan sitä pälyilyä tarkkailla joka kysymyksen kohdalla.

Vierailija
30/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi saisi yhden tuilla eläjän ja syrjäytyneen vähemmän ja kaiken päälle tekisin työn hyvin.

Vierailija
31/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tarvitsen vitu töitä

Vierailija
32/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työhaastattelut on aina menneet vähän toiseen suuntaan. Yleensä se on haastattelija kuka yrittää vakuuttaa minua että kannattaa tulla juuri sinne töihin.

Vierailija
33/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Tuota kysyttiin jo työhakemuksessa, vastasin, että tunnen Powerin kuin omat taskuni 😁

Toimi varmaankin, jos Gigantissa halusivat ihmisen, joka tuntee kilpailijan läpikotaisin. 

Vierailija
34/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelut voisivatkin olla ryhmähaastatteluja, joissa näkee miten työntekijä toimii ryhmässä ja ottaako muut huomioon.

Työnhaussa pyritään voittamaan toiset hakijat. Työkavereita taas yleensä ei pyritä voittamaan. Asetelma on ihan eri.

Vierailija
35/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vain psykologinen testi. Haastattelija haluaa vain nähdä katsotko silmiin vastatessasi, vai pälyiletkö seiniä. Testataan hermoja. Vastaus ei ole olennainen, sehän on ennalta arvattava.

Voihan sitä pälyilyä tarkkailla joka kysymyksen kohdalla.

Totta, mutta tämä kysymys iskee suoraan sisimpään, itsekunnioitukseen, -tuntemukseen ja -luottamukseen.

36/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Tuota kysyttiin jo työhakemuksessa, vastasin, että tunnen Powerin kuin omat taskuni 😁

Toimi varmaankin, jos Gigantissa halusivat ihmisen, joka tuntee kilpailijan läpikotaisin. 

Hekoheko

Vierailija
37/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos haluatte tähän paikkaan ns hyvän tyypin, minua ei kannata palkata. Jos haluatte tekijämiehen joka vie hommat loppuun tunteihin ja vaivannäköön katsomatta, olen valintanne."

Tää on muuten hyvä , mutta yleensä työnantaja heittää vastakysymyksen: miten siis työpanoksesi näkyy ja sopii meille? tai jotain muuta vastaavaa perseen nuolentaa.

Vierailija
38/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen hyvä työntekijä.

Ne 100 muutakin hakijaa sanoo ihan saman asian. Ei ne tuota halua kuulla.

No mitä sitten?

no millä tavalla sitä osoittaa juuri itse sopivansa kyseiseen avoimeen työhön parhaiten, jos 100 muutakin sanoo tuon saman?

Vierailija
39/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä yleensä esitetään haastattelun lopussa, olisin kuunnellut mitä ominaisuutta tai taitoa haastattelija on eniten korostanut työpaikasta kertoessaan. Sitten sanoisin että koska juuri tämä tuntuu olevan tärkeää, olen iloinen voidessani kertoa että juuri tässä olen erityisen hyvä, plus siihen sitten joku lyhyt esimerkki työstä tai tapauksesta jossa tätä olen käyttänyt. 

Vierailija
40/365 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta noi hr-väen kysymykset on muutenkin ihan typeriä. Varsinkin jos on ulkopuolinen hr-väki. Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa erittäin kiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet, pystyy reissaamaan jne. niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun.