Tunteeko kukaan täällä ketään joka OIKEASTI on ongelmissa nyt sähkön hinnan kanssa
Kommentit (113)
Kyllä iso osa "ongelmista" on sellaisia ettei jää rahaa etelänmatkaan tai uusimpaan iphoneen, ei tätä tietenkään myönnetä suoraan mutta useimmat eivät vain halua hyväksyä minkäänlaista alennusta elintasoon ja sitten itketään että "kohta palellutaan kuoliaaksi" vaikka oikeasti se etelän lomareissu jää tekemättä.
En itsekään tunne ketään oikeasti ongelmissa olevia. Paljon tuttuja niin kaupungista kuin maaseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen rouva on jo alkanut myydä persettä. Lapsiperhe vielä, melko synkkää. Taloa yrittävät myydä, ei mene kaupaksi.
Onko antaa yhteystietoja? Täällä potentiaalinen asiakas.
M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä oon ihmetellyt, miten pienestä valittavat. Työkaveri (jolla isompi palkka kuin mulla) valitti, miten sai 250 euron sähkölaskun. Juu, mulla oli 350...ja ihan vielä pärjään. Jos menee isommiksi, käytän sitten säästöjä. Näitä tilanteita varten kai puskuri on?
Ymmärrän kyllä, että jonkun talous voi olla niin tiukka ja tulot pienet, ettei puskuria ole voinut kerryttää. Mutta jos ok tuloilla oleva on ongelmissa, niin ei myötätuntoa heru.
Jos on kaksi normaaleissa töissä käyvää perheessä, toinen tienaa ehkä pari tonnia nettona, ja toinen ehkä hiukan enemmän ja on ainakin pari lasta, 70-luvun talo josta vielä velkaa kymmeniä tuhansia, ja sähkölaskua pätkähtää yli kaksi tonnia, niin kyllä siinä kusessa ollaan kun kaikki muutkin kulut on nousseet asuntolainan koroista lähtien. Eihän se nyt herranjumala ole oikein että jossain reilu 100 neliön talossa pelkkä lämmitys vie enemmän kuin yksi ihminen kokopäivätyössä tienaa.
Ja ei, monilla ei ole puskureita kun on ostettu talo, ehkä remontoitu sitä vähän, ja lapsia elätettävänä, kaikki menee aina mitä tulee kun lapset kasvaa ja rahaa menee koko ajan enemmän.
Ei pidä ostaa taloa, jos siihen aidosti ei ole varaa. Tottakai taloa ostaessa pitää miettiä kaikki skenaariot... miten jos toinen jää työttömäksi , molemmat jää työttömäksi, kiinteistöjen arvo romahtaa, sähkön hinta nousee, korot nousee... Itse oon tehnyt laskelmat eri skenaarioiden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti ongelmiin joutumista jos täytyy karsia pois kylpylät, teatterit ja ravintolat.
No joo.Hienoa että suomilammas osoitti itse tyhmyytensä määrän niin minun ei tarvinnut sitä vääntää rautalangasta.
Jokaiselle kylpylöistä, tapahtumista, konserteista, teattereista, ravintoloista ja monista muista palveluista elantonsa saavalle tulee olemaan katastrofi kun järjettömän punavihreän politiikan seurauksena kuristetaan näiden koko asiakaskunta niin persaukiseksi ettei se enää käytä rajaa mihinkään mikä ei ole ehdottoman välttämätöntä.
Jos ps ja kokoomus olisi hallituksessa, niin näinköhän olisi tullut joulukuun lapsilisiä tuplana ja kollektiivista avustusta alkuvuoden sähkölaskuihin? Nämä ovat hyvin konkreettisia keinoja, jotka suuntautuvat juuri siihen porukkaan, jotka käyttävät pienyrittäjien palveluita. Ja ne palveluthan voi olla vaikka huulitäyteet tai keikka paikallisessa pubissa. Deal with it.
Vierailija kirjoitti:
En ole todellisissa ongelmissa vielä, mutta neljä tuntia kuluu lämmittämiseen joka päivä. Sähköyhtiöt tulevat katumaan tätä.
Hei tämä on muuten hyvä pointti, miten kauheasti kuluu aikaa talon lämmittämiseen! Mulla meni yksi päivä joku 5 tuntia. Talossa on 4 tulipesää, joita lämmittelen pitkin päivää. En lähde ulos/pois kotoa jos on isompi tuli jossain tulipesässä, joten lämmitys sitoo minut kotiin isoksi osaksi päivää. Aamukasista iltakasiin minulla on joku tulipesä melkein koko ajan päällä.
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä oon ihmetellyt, miten pienestä valittavat. Työkaveri (jolla isompi palkka kuin mulla) valitti, miten sai 250 euron sähkölaskun. Juu, mulla oli 350...ja ihan vielä pärjään. Jos menee isommiksi, käytän sitten säästöjä. Näitä tilanteita varten kai puskuri on?
Ymmärrän kyllä, että jonkun talous voi olla niin tiukka ja tulot pienet, ettei puskuria ole voinut kerryttää. Mutta jos ok tuloilla oleva on ongelmissa, niin ei myötätuntoa heru.
Joo, ihmettelin kun yhden ikänsä töissä olleen sähkölasku nousi n.60€. Hirvee itku ja valitus. Pistää ihmetyttämään.
Minä! Ei ole varaa lähteä Puerto Ricoon keväällä eikä Losiin syksyllä. Parit festarit vähemmän kesällä. Levin reissu jää väliin. Syödään vain kahdesti ulkona paremmin kuussa. Eli kyllä, elämänlaatu laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole todellisissa ongelmissa vielä, mutta neljä tuntia kuluu lämmittämiseen joka päivä. Sähköyhtiöt tulevat katumaan tätä.
Hei tämä on muuten hyvä pointti, miten kauheasti kuluu aikaa talon lämmittämiseen! Mulla meni yksi päivä joku 5 tuntia. Talossa on 4 tulipesää, joita lämmittelen pitkin päivää. En lähde ulos/pois kotoa jos on isompi tuli jossain tulipesässä, joten lämmitys sitoo minut kotiin isoksi osaksi päivää. Aamukasista iltakasiin minulla on joku tulipesä melkein koko ajan päällä.
Minun olisi varmaan halvempaa jäädä töistä kotiin ja lämmittää taloa, kuin käydä töissä ja sillä aikaa lämmittää taloa sähköllä. Valitsen kuitenkin mennä töihin, koska en halua menettää työtäni tai ottaa lopareita... Töissä käynti tuntuu kyllä vähän hassulta nyt kuitenkin omassa tilanteessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun olisi varmaan halvempaa jäädä töistä kotiin ja lämmittää taloa, kuin käydä töissä ja sillä aikaa lämmittää taloa sähköllä. Valitsen kuitenkin mennä töihin, koska en halua menettää työtäni tai ottaa lopareita... Töissä käynti tuntuu kyllä vähän hassulta nyt kuitenkin omassa tilanteessani.
No asioita nyt kannattaa ajatella pidemmällä perspektiivillä. Jos et oo hoitoalalla tai muulla alalla, missä työvoimapula, työttömyys heikentää mahdollisuuksiasi työllistyä jatkossa eli leikkaa tulevaisuuden tuloja. Ihmiset suunnittelee talouttaan liian lyhyellä tähtäimellä. Jos ei jo valmiiksi elä köyhyysrajalla, yksi vaikea talvi, jolloin tulot miinuksilla, on ihan se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkölasku nousi vajaasta satasesta yli neljään sataan kuussa. Eikä nyt ole edes ollut kovia pakkasia.
Samaan aikaan kun polttoaineen hintaan on tullut 60% lisää ja ruokakassin hintaan ainakin se 40%, niin kyllä se kolmilapsisessa perheessä saa taas mietteliääksi.
Taloudessa kaksi autoa, jotta töihin pääsee kun julkisia ei ole. Helsinkiin matkaa 40km, eli ihan perämetsässä ei edes asuta.
Päivähoitomaksut jotain 300€/kk.Käytännössä äidin palkka menee ihan vain siihen että voidaan molemmat käydä töissä.
Periaatteessa kannattaisi lopettaa työnteko ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Ei tuo nyt oo mikään ongelmatilanne, kaukana siitä.
Joillakin on aina käsitys että ihmiset ovat eläneet ja elävät siten että on joka kuukausi satoja euroja ylimääräistä rahaa. Mitäpä jos eläisit joskus että jää 50€ kuukaudessa rahaa tilille ja sitten pitäisikin yhtäkkiä löytää tuhansia euroja vuodessa enemmän. Kyllä se on hätä.
Tuossa oli kuitenkin kyse perheestä, jonka kulutus oli jo alunperinkin säädetty liian korkealle tasolle.
No mitäpä luulet miten se säädetään perheessä jossa ei rahaa ole. Kyllä se on aina korkealla. Eihän sitä uutta kotia saa koskaan jos ajattelee että pitää olla valtavasti ylimääräistä lainan lisäksi. Kaikki siihen pitää laittaa, ihan kaikki. Ei meillä ole koskaan ollut satasia ylimääräisenä joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkölasku nousi vajaasta satasesta yli neljään sataan kuussa. Eikä nyt ole edes ollut kovia pakkasia.
Samaan aikaan kun polttoaineen hintaan on tullut 60% lisää ja ruokakassin hintaan ainakin se 40%, niin kyllä se kolmilapsisessa perheessä saa taas mietteliääksi.
Taloudessa kaksi autoa, jotta töihin pääsee kun julkisia ei ole. Helsinkiin matkaa 40km, eli ihan perämetsässä ei edes asuta.
Päivähoitomaksut jotain 300€/kk.Käytännössä äidin palkka menee ihan vain siihen että voidaan molemmat käydä töissä.
Periaatteessa kannattaisi lopettaa työnteko ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Joillakin on aina käsitys että ihmiset ovat eläneet ja elävät siten että on joka kuukausi satoja euroja ylimääräistä rahaa. Mitäpä jos eläisit joskus että jää 50€ kuukaudessa rahaa tilille ja sitten pitäisikin yhtäkkiä löytää tuhansia euroja vuodessa enemmän. Kyllä se on hätä.
Tuossa oli kuitenkin kyse perheestä, jonka kulutus oli jo alunperinkin säädetty liian korkealle tasolle.
No mitäpä luulet miten se säädetään perheessä jossa ei rahaa ole. Kyllä se on aina korkealla. Eihän sitä uutta kotia saa koskaan jos ajattelee että pitää olla valtavasti ylimääräistä lainan lisäksi. Kaikki siihen pitää laittaa, ihan kaikki. Ei meillä ole koskaan ollut satasia ylimääräisenä joka kuukausi.
Ei pidä laittaa kaikkea, koskaan . Otitte riskin ja nyt se konkretisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihmettelin kun yhden ikänsä töissä olleen sähkölasku nousi n.60€. Hirvee itku ja valitus. Pistää ihmetyttämään.
Minä olen ollut 20 vuotta työelämässä. Minulla on 300€ puskuria. Nettotuloni ovat 1900€kk ja asuntolainaa on 200 000€ olen perheemme varakkaampi. Kyllä meillä 60€ on valtava raha, ei sitä vain ole ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut 20 vuotta työelämässä. Minulla on 300€ puskuria. Nettotuloni ovat 1900€kk ja asuntolainaa on 200 000€ olen perheemme varakkaampi. Kyllä meillä 60€ on valtava raha, ei sitä vain ole ylimääräistä.
Jaa. Mä sain ansiosidonnaisellakin säästettyä 30e-100e/kk. Pidin tosi tarkkaa kirjanpitoa ja säästin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä laittaa kaikkea, koskaan . Otitte riskin ja nyt se konkretisoituu.[/quote
Ei pidä elää koskaan. Meitä samanlaisia alle keskituloisia oikeasti tukiinkin yltäviä, mutta niiden ulkopuolella eläviä perheellisiä ja asuntovelallisia on tässä maassa paljon. Olisi aika heikko ostovoima jos me eläisimme samalla tavalla kuin rikkaat, että joka kuukausi jäisi vaikka 500€ rahaa vain säästöön. Eihän sellaisella tunnu mikään missään. Meillä jää tuhannen euron auto ostamatta. Asuntoon meillä on laitettu yli 200 000€
Minä olen. Sähkölämmitteinen rivari, vain yksi patteri päällä, lattialämmitys myös pois päältä. Suihkussa käydään salilla ja kotona 1-2 kertaa viikossa, silti on sähkölaskut 600-800e/kk. Ei naurata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä laittaa kaikkea, koskaan . Otitte riskin ja nyt se konkretisoituu.[/quote
Ei pidä elää koskaan. Meitä samanlaisia alle keskituloisia oikeasti tukiinkin yltäviä, mutta niiden ulkopuolella eläviä perheellisiä ja asuntovelallisia on tässä maassa paljon. Olisi aika heikko ostovoima jos me eläisimme samalla tavalla kuin rikkaat, että joka kuukausi jäisi vaikka 500€ rahaa vain säästöön. Eihän sellaisella tunnu mikään missään. Meillä jää tuhannen euron auto ostamatta. Asuntoon meillä on laitettu yli 200 000€
Jos arvostatte sitä 200 000 asuntoa noin paljon, niin oma on ollut valintanne. Eläkää valintanne kanssa.
Tiedän yhden joka on pienituloinen ja jolle sähkön hinta on ongelma. Taitaa kuitenki lämmittää puilla osan.
Voi olla että jos tulee kovia pakkasia ja ihmiset ostaneet isoja 70-luvun omakotitaloja suoralla sähkölämmityksellä "kun halvalla saa"...niin kyyti on kylmää. Mutta tottakai osa on propagandaa.
Täällä oli yhteen aikaan valtavasti aloituksia bensan hinnasta, sitten syksyllä oli paljon aloituksia tonnien sähkölaskuista. Nyt on paljon aloituksia katujengeistä.
Samat teemat näyttää olleen yhdellä puolueella samoihin aikoihin. Eli saattoi siinä sellasta vaikuttamishalua olla...
Olisimme pulassa, jos emme olisi saaneet maksettua kesällä talolainaa pois.
Myimme myös pois toisen auton.
Periaatteessa olen itse vähän ongelmissa, mutta ei tässä nyt talo lähde alta kuitenkaan. Laskuni omakotitalossa ovat olleet yli 1000e lokakuu ja marraskuu. Joulukuun lasku on luultavasti vähän yli 2000e, mikä on selvästi yli nettopalkkani.
Kuitenkin uskon että tästä selviän. Ensin käytän säästöt ja sitten voin ottaa lainaa. Saan kyllä ensi vuonna vähän lisärahaa ja sain juuri lisätyötä, joka auttaa helmikuusta eteenpäin ja sitten laskut jo pienenee muutenkin.
Ei ole tämän takia järkevää vaikka myydä taloa, ja kuka sen nyt ostaisi tässä äkkiä pikaisesti, ja minäkö muuttaisin sitten hetkessä jonnekin, minne muka. Nyt en vain panikoi ja maksan nämä laskut ja siinä se. Ei ole kivaa, tuntuu epäreilulta, mutta... sopeudun kun en muuta voi. Ja sitten maaliskuussako se nyt on kun saa takas rahaa jos laskut on tammikuu-maaliskuu yli 2000e. Varmasti on, joten sieltä saa sit onneksi apua.