Tunteeko kukaan täällä ketään joka OIKEASTI on ongelmissa nyt sähkön hinnan kanssa
Kommentit (113)
Eli suurimmat ongelmat tähän asti on pelkoja.
Kukaan ei vielä tiedä toteutuuko pelot.
Usein ei toteudu.
Meillä loppui halpa soppari ja kyllä sähkölämmitteisessä kämpässä tuntuu. Vaihdettiin onneksi ajoissa pörssiin kun kiinteissä ryöstöhinnat. Säästöjen avulla selvitään mutta kaikki huvitukset kielletty (matkat, ravintolat..)
Pörssisähkö onkin yllättäen ollut ihan kohtuuhintaista. Joulukuussa oli muistaakseni yksi kallis jakso jopa 50 sentin kieppeillä, välillä sitten jopa nollahintaista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ymmärrä sähkö sopimuksista mitään. Aina ollut sama muuttumaton sopimus enkä ole tehnyt sille nytkään mitään. Tähän asti ei ole muuttunut laskujen summat
Mulla ollut ihan sama. 1994 muutin omilleni ja siitä asti on ollut sama soppari samassa sähköyhtiössä. Ei ole ollut mitään hajua hinnoista tai kulutuksesta, enkä ole tosiaan ymmärtänyt eikä ole kiinnostanutkaan. Nyt ootan sitten kauhulla tota ekaa isoa laskua.
En uskalla edes avata joulukuun laskua. Sähkönhinta 50 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso talo ja elänyt kädestäsuuhun niin kyllä varmasti tuntuu. Mikäli halvat sopparit loppuu. Kaikki muukin kallistuu ja varmasti monessa työpaikassa luvassa lomautuksia ja irtisanomisia
Isoissa taloissa harvemmin eletään kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ymmärrä sähkö sopimuksista mitään. Aina ollut sama muuttumaton sopimus enkä ole tehnyt sille nytkään mitään. Tähän asti ei ole muuttunut laskujen summat
Mulla ollut ihan sama. 1994 muutin omilleni ja siitä asti on ollut sama soppari samassa sähköyhtiössä. Ei ole ollut mitään hajua hinnoista tai kulutuksesta, enkä ole tosiaan ymmärtänyt eikä ole kiinnostanutkaan. Nyt ootan sitten kauhulla tota ekaa isoa laskua.
Eli just tämä.
Pelko.
Muttei mitään näyttöä että pelot toteutuu.
Mikä ihmeen kallis joulukuun lasku. Sähköhän oli esim joulun jälkeen lähes ilmaista ennen uutta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne. Meidän tuttavapiirissämme on moni tehnyt energiainvestointeja, joten sähkölaskut ovat pysyneet kohtuullisina, vaikka ei ole halpaa sähkösopimusta.
Paljonko olet tänään ehtinyt juoda kiljua?
En juo tuollaista litkua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla edes avata joulukuun laskua. Sähkönhinta 50 senttiä.
Pörssissä pääsee halvemmalla. Meilläkin oli 45 senttiä hetken, onneksi vaihdettiin ajoissa pois
En tunne, sähköhän nyt ollut halpaa.
Me maksettiin marraskuussa 1300e pelkästä käytöstä ja joulukuussa 700e.
Eli siirto vielä päälle.
Toi marraskuu oli useamman kuun, ehkä 2-3kk "kertymä". Meillä on pörssisähkö ja Fortumin jousto eli yli 1000 menevä jousto pitää maksaa kokonaisuudessaan pois. Oli vähän ylläri että meni yli tonnin, kun maksettiin lokakuussa yli 300e.
Ja joo, ja tienataan brutto/kk noin 4700e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso talo ja elänyt kädestäsuuhun niin kyllä varmasti tuntuu. Mikäli halvat sopparit loppuu. Kaikki muukin kallistuu ja varmasti monessa työpaikassa luvassa lomautuksia ja irtisanomisia
Isoissa taloissa harvemmin eletään kädestä suuhun.
Kyllä mulla on tuttavia joilla pitää olla isot ja hienot talot mutta eipä oo ehkä mietitty ihan loppuun asti. Jos vaikka hinnat pompsahtaakin
Meidän halpa soppari loppui vuodenvaihteessa, eli isoja laskuja vasta tulossa. Talo syö 20 000 kwh vuodessa, eli jos sähkö ja siirto yht.50 snt/kwh niin kymppitonni vuodessa. Ja painottuu talveen, eli toista tonnia kuussa. Emmekä saa tukea kun joulukuun loppuun oli halpa sopimus. Ihan päätöntä sekin.
Tämän gallupin mukaan kukaan ei tunne ketään jolla on ongelmia sähkölaskun kanssa.
Joten hajaantukaa. Tilanne ohi.
Vierailija kirjoitti:
Eli suurimmat ongelmat tähän asti on pelkoja.
Kukaan ei vielä tiedä toteutuuko pelot.
Usein ei toteudu.
Eli koska lasku ei ole vielä sähköyhtiöltä tullut, pelko on turhaa? Että se sähkölasku onkin mystisesti saman verran kuin ennenkin, vaikka sähkön hinta on noussut yli nelinkertaiseksi?
Tunnen. Sukulaiset pitävät talon sisälämpötilan 15 asteessa koska muuten eivät pysty maksamaan laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli just tämä.
Pelko.
Muttei mitään näyttöä että pelot toteutuu.
Ai jaa. Eli sähköyhtiön lähettämä uusi hinnasto ei siis toteudukaan nyt seuraavan jakson laskuun?
Tunnen. Omalla pojalla on asunnossaan pahimmilllaan alle 15 astella lämmintä. Kaikesta säästetään ja niin paljon kuin mahdollista lämmitetään puu-uunilla. Sähkölaskut on siinä päälle 600 euron luokkaa kuukaudessa ja siirtolasku erikseen. Tästähän ei tietysti silti saa mitää tukiaista - mutta kun kokonaistulot on siinä 700 euron luokkaa kuussa, niin vuokraa ja sähkölaskua ei pysty samassa kuussa maksamaan, puhumattakaan että vielä söisi jotain tai maksaisi puhelinlaskun tai vakuutuksen tai kulkisi kouluun.