Huuliherpes vertaistukea
Hei
Minulla on ollut huuliherpes pitkään, puhkesi ensimmäistä kertaa ylä-asteella.
Olen elänyt tähänastisen elämäni niiden ohjeiden mukaan jotka silloin sain, ei suutelua rakkuloiden aikana. Tietääkseni en ole tartuttanut ketään.
Nyt olen saanut tietää että virusta erittyy myös oireettomina aikoina.
Tämähän tarkoittaa siis sitä että voin milloin tahansa tartuttaa ja minun tulee pidättäytyä suukottelemasta aina. Myös suuseksi olisi vastuutonta, en halua pilata kenenkään elämää. En voi juoda samasta lasista kenenkään kanssa missään tilanteessa.
Tuntuu pahalta, surettaa, itkettää.
Miksi minulla on tämä?
Kuinka muut ajattelette nämä asiat?
Eihän se tietysti mikään maailmanloppu ole ettei koskaan voi ketään suukotella mutta silti se tuntuu pahalta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miehelleni on huuliherpes.
Kävin ihotautilääkäriltå kysymässä sen tarttumisesta. Lääkäri sanoi, että kyllä se pitää tavallaan paikkansa, että se tarttuu oireettomana. Mutta oikeastaan kyse on siitä, että se herpes tulee joskus niin superlievänä, ettei sitä huomaa mitenkään itse ja silloin se tarttuu.
Huomasin tämän kerran itse. Olin kesällä miehen kanssa ulkona auringonvalossa ja huomasin erittäin pienen ja läpikuultavan rakkulan siinä kohdassa, johon hänellä herpes yleensä tulee. Käytiin pikalounaalla ja siinä se meni rikki ja mitään jälkeä ei jäänyt. Ei punoitusta eikä vetistävää kohtaa.
Oli tarkoitus lounaan jälkeen näyttää peiöin avulla miehelle, miten pieni ja oireeton rakkula hänellä on. Mutta mitään ei ollut enää näkösällä.
Täsmennän:
Se ihotautilääkäri sanoi sanatarkasti, että tutkimusten mukaan herpes ei tartu oireettomana, mutta tutkimusten mukaan se on välillä niin vähäoireinen, että sitä on mahdoton huomata.
En suutele mieheni kanssa. Onneksi mieheni ei tykkää ollenkaan suutelusta. Itse kyllä tykkäisin, mutten halua herpestä.
Kiitos kaikille teille jotka vastailette.
Miten sinä joka kerroit että miehelläsi on huuliherpes, suhtaudut tähän?
Vaikuttaako suukotteluun tai seksin?
Oletko ollut huolissasi tartunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelleni on huuliherpes.
Kävin ihotautilääkäriltå kysymässä sen tarttumisesta. Lääkäri sanoi, että kyllä se pitää tavallaan paikkansa, että se tarttuu oireettomana. Mutta oikeastaan kyse on siitä, että se herpes tulee joskus niin superlievänä, ettei sitä huomaa mitenkään itse ja silloin se tarttuu.
Huomasin tämän kerran itse. Olin kesällä miehen kanssa ulkona auringonvalossa ja huomasin erittäin pienen ja läpikuultavan rakkulan siinä kohdassa, johon hänellä herpes yleensä tulee. Käytiin pikalounaalla ja siinä se meni rikki ja mitään jälkeä ei jäänyt. Ei punoitusta eikä vetistävää kohtaa.
Oli tarkoitus lounaan jälkeen näyttää peiöin avulla miehelle, miten pieni ja oireeton rakkula hänellä on. Mutta mitään ei ollut enää näkösällä.
Täsmennän:
Se ihotautilääkäri sanoi sanatarkasti, että tutkimusten mukaan herpes ei tartu oireettomana, mutta tutkimusten mukaan se on välillä niin vähäoireinen, että sitä on mahdoton huomata.
En suutele mieheni kanssa. Onneksi mieheni ei tykkää ollenkaan suutelusta. Itse kyllä tykkäisin, mutten halua herpestä.
Olitkin jo vastannut kysymykseeni
Niin paljon kun ollaan suudeltu mieheni kanssa eikä hän ole saanut tartuntaa.
Guest8765(ap) kirjoitti:
Oletko ollut huolissasi tartunnasta?
Ei tule vaikuttamaan yhtikäs mitenkään. Jatketaan normaalilla tavallamme. Pidättäydytään suulle suutelemisesta herpeksen ensipäivät. Kun rakkula pienenee ja umpeutuu jatketaan normaalisti.
Minulla huuliherpes puhkeaa silloin tällöin kuten vaikka hammaslääkärikäynnin jälkeen tai flunssan jälkiseurauksena. Joskus nuorempana, kun oli enemmän suhteita vastakkaiseen sukupuoleen huuliherpes paukahti usein uuden suhteen alkaessa (mekaaninen rasitus esim. suutelu). Taitaa kuulua samaan sarjaan kuin silmätulehdus, joita sain lapsena herkästi, mutta en enää vanhempana. Jostain syystä olen ollut herkkä saamaan tartuntana toisilta kaiken maailman patteja, paiseita ja näppylöitä vaikka en olisi ollut löhikontaktissakaan henkilöön jolla tuollainen on ollut. Aikuisiällä sain kerran jalkaani myös ruusun eikä sen tavanomaista aiheuttajaa kuten haavaumaa tai rikki hankautunutta ihon kohtaa ei koskaan löytynyt, liittyisiköhän tämä samaan kehossa olevaan alttiuteen mikä puhkaisee tuon herpeksen.
Vierailija kirjoitti:
Guest8765(ap) kirjoitti:
Oletko ollut huolissasi tartunnasta?Ei tule vaikuttamaan yhtikäs mitenkään. Jatketaan normaalilla tavallamme. Pidättäydytään suulle suutelemisesta herpeksen ensipäivät. Kun rakkula pienenee ja umpeutuu jatketaan normaalisti.
Se tarttuu rakkula ja rupivaiheessa.
Ei se huuliherpes tartu jos ei ole rakkuloita. Jos se tarttuisi oireettomana, olisi 90% ihmisistä huuliherpes tai genitaaliherpes.
Minulla oli nuorena huuliherpes varmaan joka toinen kuukausi, mutta nykyään 35-vuotiaana vain max pari kertaa vuodessa. Ikinä ei herpes tarttunut perheenjäseniin, vaikka en varmaan lapsena edes pitänyt käsihygieniasta niin tarkkaa huolta.
Siis mun miehellä on se herpes ja kerran oli se hyvin huomaamaton yksi rakkula, joka näkyi vain hyvässä auringonvalossa ja kohta jo puhkesikin.
Me emme siis suutele. Onnekseni mieheni ei edes tykkää suutelemisesta.
Miehelle tuli herpes erittäin usein. Jopa kerran kuussa. Eli se on menossa pois niin kohta jo tulee uudelleen.
Hän söi sitten vuosikausia estolääkettä lasten ollessa pieniä. Nykyään herpes tulee harvemmin, vaikka hän ei syökään estolääkettä säännöllisesti enää. Keväällä aurinkoisina päivinä syö estolääkettä. Muistan lukeneeni, että estolääke vähentää myös tartuttavuutta.
Tykkäämme saunoa. Se aiheuttaa miehelle myös herpestä. Hän on keksinyt ottaa kylmää vettä suuhunsa ja vetää huuliaan suun sisään aina löylyyn mennessään. Tämä kyllä auttaa. Mun vaan täytyy muistaa olla puhututtamatta. Ei voida jutella saunoessa.
On se ärsyttävä vaiva.
Ei se tartu Oireettomana. Oireettomana tartuttamisen mahdollisuudesta mainitaan jossain juuri siksi, että osa ihmisistä ei aina huomaa oireitaan, jos rakkula on pieni ja lievä. Oikeasti oireeton ei tartuta. Jos osaat katsoa peilistä ja tunnustella huuliasi, mitään riskiä ei ole. Ja enemmistö ihmisistä kantaa herpestä anyway.
Naurettavaa. Huuliherpes tarttuu yleisesti muihin siten, että herpesoireileva koskee kutiavia huuliaan sormilla. Ja myöhemmin koskee esim. Ovenkahvaa tms., josta siirtyy eteenpäin. Aiotko ap siis eristää puolisosi johonkin ilmalukkotilaan, jotta hän ei varmasti saa herpestä mistään? Todennäköisesti on saanut sen jo lapsuudessa ja kantaa sitä.
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ollut huuliherpes lapsesta asti. Puhkeaa aina silloin tällöin. En ole lopettanut kenenkään suukottelua/suutelua, annan myös suuseksiä miehelleni. En tietenkään silloin, kun herpes on aktiivinen. Miehelläni tai lapsillani ei ole koskaan ollut huuliherpestä (ainakaan siis puhjenneena).
Näin oman kokemuksen perusteella voisin siis sanoa, ettei huuliherpes tartu kuin ilmeisesti aktiivisena rakkulana ollessaan. En ainakaan ole sitä perheelleni tartuttanut yli 20 vuoden aikana.
Kiitos vastauksestasi!
Minulla on ollut samanlainen tilanne tähän saakka. Suutelua ja suuseksiä (ei tietenkään rakkula-aikana, olen aina ollut tarkka.)
Nyt aloin kuitenkin murehtia asiaa ja se pyörii mielessä koko ajan. En tiedä voinko enää nauttia aiemmista asioista vai mietinkö vain koko ajan että tartutanko.
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.
oOgelma on nyt pääsi sisässä. Ei tartu kuin rakkulavaiheessa
Vierailija kirjoitti:
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ollut huuliherpes lapsesta asti. Puhkeaa aina silloin tällöin. En ole lopettanut kenenkään suukottelua/suutelua, annan myös suuseksiä miehelleni. En tietenkään silloin, kun herpes on aktiivinen. Miehelläni tai lapsillani ei ole koskaan ollut huuliherpestä (ainakaan siis puhjenneena).
Näin oman kokemuksen perusteella voisin siis sanoa, ettei huuliherpes tartu kuin ilmeisesti aktiivisena rakkulana ollessaan. En ainakaan ole sitä perheelleni tartuttanut yli 20 vuoden aikana.
Kiitos vastauksestasi!
Minulla on ollut samanlainen tilanne tähän saakka. Suutelua ja suuseksiä (ei tietenkään rakkula-aikana, olen aina ollut tarkka.)
Nyt aloin kuitenkin murehtia asiaa ja se pyörii mielessä koko ajan. En tiedä voinko enää nauttia aiemmista asioista vai mietinkö vain koko ajan että tartutanko.
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.oOgelma on nyt pääsi sisässä. Ei tartu kuin rakkulavaiheessa
Rakkula on joskus huomaamaton ja on saattanut puhjeta.
Myös rupivaiheessa tarttuu.
Lähes 70% maailman alle 50v aikuisväestöstä kantaa kyseistä virusta. Et siis ole yksin ongelmasi kanssa.
Minulla on ollut huuliherpesvirus teinistä alkaen.
Nyt vanhempana on tullut näppyjä myös kasvojen alueelle.
Lääkäri määräsi minulle estolääkityksen jota syön varmaan lopun elämäni.
Vaikka on lääkitys, niin silti tukee rakkuloita, muttei niin pahoja, eikä usein.
https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/huuliherpes#Huuliherpes%20%…
Tuolla näköjään sanottiinkin, että voi tarttua oireettomanakin. MUTTA, tartuttavimmillaan on rakkuloiden ilmaantuessa. Sanottiin myös, että voi olla mahdotonta olla levittämättä tautia, jos on oireeton.
Toimi kuten olet toiminut tähänkin asti ja unohda tuo katastrofiajattelu.