Huuliherpes vertaistukea
Hei
Minulla on ollut huuliherpes pitkään, puhkesi ensimmäistä kertaa ylä-asteella.
Olen elänyt tähänastisen elämäni niiden ohjeiden mukaan jotka silloin sain, ei suutelua rakkuloiden aikana. Tietääkseni en ole tartuttanut ketään.
Nyt olen saanut tietää että virusta erittyy myös oireettomina aikoina.
Tämähän tarkoittaa siis sitä että voin milloin tahansa tartuttaa ja minun tulee pidättäytyä suukottelemasta aina. Myös suuseksi olisi vastuutonta, en halua pilata kenenkään elämää. En voi juoda samasta lasista kenenkään kanssa missään tilanteessa.
Tuntuu pahalta, surettaa, itkettää.
Miksi minulla on tämä?
Kuinka muut ajattelette nämä asiat?
Eihän se tietysti mikään maailmanloppu ole ettei koskaan voi ketään suukotella mutta silti se tuntuu pahalta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa 😂
Oletpa inhottava! (karma on...tulee ja puree sua ahteriin...)
90% ihmisistä kantaa huuliherpesvirusta. Et ole mitenkään erikoinen. Se vain vaihtelee miten usein se puhkeaa ja joillain ei puhkea ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs imit penistä ylä-asteella, sen siitä saa.
Kokemuksen syvä rintaääni puhuu!
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00217
"Suupielen herpeksen (huuliherpeksen eli yskänrokon) aiheuttaa useimmiten Herpes simplex -virus-1 (HSV-1).
Aikuisväestöstä noin puolella on HSV-1-tartunta. Suurin osa ei oireile koskaan, mutta osalla herpes uusiutuu jopa kuukausittain."
Toivoisin nimenomaan vertaistukea, jos joku sellainen vastaisi jolla on sama vaiva.
Oma terveys mua ei huoleta, tämä vaivahan on vain kiusallinen itselle. Mutta tartuttaminen huolettaa.
No minulla on ollut huuliherpes lapsesta asti. Puhkeaa aina silloin tällöin. En ole lopettanut kenenkään suukottelua/suutelua, annan myös suuseksiä miehelleni. En tietenkään silloin, kun herpes on aktiivinen. Miehelläni tai lapsillani ei ole koskaan ollut huuliherpestä (ainakaan siis puhjenneena).
Näin oman kokemuksen perusteella voisin siis sanoa, ettei huuliherpes tartu kuin ilmeisesti aktiivisena rakkulana ollessaan. En ainakaan ole sitä perheelleni tartuttanut yli 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ollut huuliherpes lapsesta asti. Puhkeaa aina silloin tällöin. En ole lopettanut kenenkään suukottelua/suutelua, annan myös suuseksiä miehelleni. En tietenkään silloin, kun herpes on aktiivinen. Miehelläni tai lapsillani ei ole koskaan ollut huuliherpestä (ainakaan siis puhjenneena).
Näin oman kokemuksen perusteella voisin siis sanoa, ettei huuliherpes tartu kuin ilmeisesti aktiivisena rakkulana ollessaan. En ainakaan ole sitä perheelleni tartuttanut yli 20 vuoden aikana.
Kiitos vastauksestasi!
Minulla on ollut samanlainen tilanne tähän saakka. Suutelua ja suuseksiä (ei tietenkään rakkula-aikana, olen aina ollut tarkka.)
Nyt aloin kuitenkin murehtia asiaa ja se pyörii mielessä koko ajan. En tiedä voinko enää nauttia aiemmista asioista vai mietinkö vain koko ajan että tartutanko.
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Minulla on ollut samanlainen tilanne tähän saakka. Suutelua ja suuseksiä (ei tietenkään rakkula-aikana, olen aina ollut tarkka.)
Nyt aloin kuitenkin murehtia asiaa ja se pyörii mielessä koko ajan. En tiedä voinko enää nauttia aiemmista asioista vai mietinkö vain koko ajan että tartutanko.
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.
Voi hyvin olla, että miehelläsi on jo tartunta, se ei ole vaan koskaan oireillut rakkulana. Suurimmalla osalla ihmisistä on yskänrokko, eikä se nyt niin dramaattinen sairaus ole, ärsyttävä kylläkin. Tosin sukuelimiin tarttuessaan olisi kyllä jo aika p*ska, ymmärrän kyllä huolesi siltä osin.
Käyttäkää kondomia suuseksissä? Tai sitten hyväksyt miehesi riskinoton. On kuitenkin aika pieni riski, että huuliherpes tarttuu kun olet oireeton. Oma mies lähti myös aikoinaan samalle linjalle kun sinulla, tarttuu jos on tarttuakseen. Olen varovainen aina kun rakkula on aktiivinen, muuten en asiaa ajattele. Eikä ole tarttunut näiden vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.Voi hyvin olla, että miehelläsi on jo tartunta, se ei ole vaan koskaan oireillut rakkulana. Suurimmalla osalla ihmisistä on yskänrokko, eikä se nyt niin dramaattinen sairaus ole, ärsyttävä kylläkin. Tosin sukuelimiin tarttuessaan olisi kyllä jo aika p*ska, ymmärrän kyllä huolesi siltä osin.
Käyttäkää kondomia suuseksissä? Tai sitten hyväksyt miehesi riskinoton. On kuitenkin aika pieni riski, että huuliherpes tarttuu kun olet oireeton. Oma mies lähti myös aikoinaan samalle linjalle kun sinulla, tarttuu jos on tarttuakseen. Olen varovainen aina kun rakkula on aktiivinen, muuten en asiaa ajattele. Eikä ole tarttunut näiden vuosien aikana.
Tuo on kyllä totta että voi olla jo tarttunut. Tai toki voi olla tarttunut joltain muultakin jo ennen mua muttei ole aktivoitunut.
Varmaan on järkevintä kuten sanoit käyttää kondomia suuseksissä koska voi vaan kuvitella miten ikävä vaiva olisi kummankaan alapäässä.
Harmillista ettei tähän ole löytynyt ainakaan vielä parannuskeinoa.
Kiitos sulle kun keskustelet mun kanssa tästä, tänäkin aamuna oon jo parit itkut tirauttanut tähän asiaan liittyen.
Hei, huuliherpes lapsesta asti joka tapaa puhkeilla stressin takia täällä. Annan poikaystävälleni suuseksiä ja suukkoja kun ei ole rakkulaa eikö hänellä ole ikinä puhjennut mitään.
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guest8765(ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Ja vaikka mies sanoo että ottaa riskin, miltä musta tuntuisi jos se tarttuisi häneen, itseäni silti syyttäisin.Voi hyvin olla, että miehelläsi on jo tartunta, se ei ole vaan koskaan oireillut rakkulana. Suurimmalla osalla ihmisistä on yskänrokko, eikä se nyt niin dramaattinen sairaus ole, ärsyttävä kylläkin. Tosin sukuelimiin tarttuessaan olisi kyllä jo aika p*ska, ymmärrän kyllä huolesi siltä osin.
Tuo on kyllä totta että voi olla jo tarttunut. Tai toki voi olla tarttunut joltain muultakin jo ennen mua muttei ole aktivoitunut.
Varmaan on järkevintä kuten sanoit käyttää kondomia suuseksissä koska voi vaan kuvitella miten ikävä vaiva olisi kummankaan alapäässä.
Harmillista ettei tähän ole löytynyt ainakaan vielä parannuskeinoa.
Kiitos sulle kun keskustelet mun kanssa tästä, tänäkin aamuna oon jo parit itkut tirauttanut tähän asiaan liittyen.
Älä nyt hyvä ihminen etukäteen murehdi asiaa, joka ei välttämättä koskaan edes tapahdu. Olet huolehtinut jo nyt ettet tartuttaisi herpestä eteenpäin eikä sinun kannata stressata asialla enempää. Kortsut käyttöön niin voit rentoutua enemmän suuseksissä :) edes vähäksi aikaa, jos miehesi vierastaa ajatusta. Hän varmaan ymmärtää kun selität tunteesi. Jossain vaiheessa voit sitten ehkä hyväksyä miehesi ajatuksen riskin ottamisesta. Se riski on kuitenkin aika pieni oireettomassa vaiheessa.
Tsemppiä!
Hyvät elintavat vaikuttaa tähänkin asiaan .
Ne sulla kuitenkin vissiin kunnossa jo.
Vierailija kirjoitti:
Hei, huuliherpes lapsesta asti joka tapaa puhkeilla stressin takia täällä. Annan poikaystävälleni suuseksiä ja suukkoja kun ei ole rakkulaa eikö hänellä ole ikinä puhjennut mitään.
Kiitos vastauksestasi!
Näin olen itsekin toiminut, tämä on se ohje jonka itse joskus sain.
Huuliherpes ei tartu, kuin ainoastaan rakkula vaiheessa jolloin nestettä rakkulassa ja sen jälkeen vastapuolen limakalvoille tai haavaan...
Älä nyt hyvä ihminen etukäteen murehdi asiaa, joka ei välttämättä koskaan edes tapahdu. Olet huolehtinut jo nyt ettet tartuttaisi herpestä eteenpäin eikä sinun kannata stressata asialla enempää. Kortsut käyttöön niin voit rentoutua enemmän suuseksissä :) edes vähäksi aikaa, jos miehesi vierastaa ajatusta. Hän varmaan ymmärtää kun selität tunteesi. Jossain vaiheessa voit sitten ehkä hyväksyä miehesi ajatuksen riskin ottamisesta. Se riski on kuitenkin aika pieni oireettomassa vaiheessa.
Tsemppiä![/quote]
Taidat olla oikeassa. Mulla kieltämättä on "vähän" taipumusta katastrofiajatteluun.:D
Luulen kyllä että hän vastustaa sitä kondomia mutta jos vaihtoehto on se tai ei ollenkaan niin tilanne voi muuttua.
Itse mietin asiat yleensä pahimman kautta ja koitan varautua parhaani mukaan. Nytkin tiedostan että itsesyytökset olisi mulla tosi kovat jos tartuttaisin,nyt kun asiasta siis tiedän. Aiemmin en ole tiennyt että voi tarttua oireettomanakin.
Voihan jollakin toisellakin olla tuo sama vaiva, jonka kanssa olet (koska osasta ihmisiä on se) tai sitten eri kanta. Ehkei muilla vaan näy päällepäin. Paitsi yhdellä terkkarilla oli pahana, joka pisti kerran jäykkisrokotteen, vieläkin kauhistuttaa koska siellä odotetaan turvallista pistoa. Joillakin on taas papilloomavirus, jos ei ole herpestä.
Guest8765(ap) kirjoitti:
Tsemppiä!
Taidat olla oikeassa. Mulla kieltämättä on "vähän" taipumusta katastrofiajatteluun.:D
Luulen kyllä että hän vastustaa sitä kondomia mutta jos vaihtoehto on se tai ei ollenkaan niin tilanne voi muuttua.
Itse mietin asiat yleensä pahimman kautta ja koitan varautua parhaani mukaan. Nytkin tiedostan että itsesyytökset olisi mulla tosi kovat jos tartuttaisin,nyt kun asiasta siis tiedän. Aiemmin en ole tiennyt että voi tarttua oireettomanakin.
Mistä sait nyt tuon tiedon, että voi tarttua oireettomanakin?
Miehelleni on huuliherpes.
Kävin ihotautilääkäriltå kysymässä sen tarttumisesta. Lääkäri sanoi, että kyllä se pitää tavallaan paikkansa, että se tarttuu oireettomana. Mutta oikeastaan kyse on siitä, että se herpes tulee joskus niin superlievänä, ettei sitä huomaa mitenkään itse ja silloin se tarttuu.
Huomasin tämän kerran itse. Olin kesällä miehen kanssa ulkona auringonvalossa ja huomasin erittäin pienen ja läpikuultavan rakkulan siinä kohdassa, johon hänellä herpes yleensä tulee. Käytiin pikalounaalla ja siinä se meni rikki ja mitään jälkeä ei jäänyt. Ei punoitusta eikä vetistävää kohtaa.
Oli tarkoitus lounaan jälkeen näyttää peiöin avulla miehelle, miten pieni ja oireeton rakkula hänellä on. Mutta mitään ei ollut enää näkösällä.
Ajattele positiivisesti, ilman herpestä saattaisit olla rapakunnossa huolehtimatta terveydestäsi.