Ärsyttää kun kaveri kävi Pariisissa lomalla
Some-tilit on täynnä kuvia Pariisin uudenvuoden juhlinnasta ja joulumarkkinoista. Tänään se päivitti että suunnittelee keväälle uutta matkaa, jos saa säästettyä rahaa. Ärsyttää kun ei se edes lukenut ranskaa koulussa. Ei se ole Ranskan asiantuntija, miksi pitää kehua matkustelevansa siellä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ässhhh. Tarkoitin että miksi pitää mennä uudestaan Ranskaan tai suunnitella somessa uutta matkaa kun ei ole ollut Ranskasta kiinnostunut. Esimerkiksi ei ole opiskellut ranskaa koulussa. Minusta se on typerää. -ap
Sinun ajatuksesi tässä ovat typeriä
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Berliinissä, enkä puhu saksaa, olen käynyt Espanjassa ja Etelä-Amerikassa, enkä puhu espanjaa, en osaa myöskään mitään Aasian maiden kieltä, silti olen reissannut siellä. Kreikkaakaan en osaa, muttei se matkustamistani estänyt, ei myöskään italian osaamattomuus estanyt minua matkustamasta sinne. Egyptin matkasta nautin kovasti ilman paikallista kielitaitoa. Eikä yhtään haitannut lukuisilla Balkanin alueen matkoillani, ettei kieli taivu sikäläisittäin. Ap, mitä kieliä puhut ja missä olet matkustellut?
Ei se kuulu tähän mutta englanti, ruotsi, saksa, ranska. Olen käynyt muun muassa Berliinissä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ässhhh. Tarkoitin että miksi pitää mennä uudestaan Ranskaan tai suunnitella somessa uutta matkaa kun ei ole ollut Ranskasta kiinnostunut. Esimerkiksi ei ole opiskellut ranskaa koulussa. Minusta se on typerää. -ap
Jos ei ole nuorena ollut, mutta on nyt? Onko se kiellettyä kiinnostua vanhempana uusista asioista? Pitääkö tässä nyt ravata festareilla ja juoda omppuviiniä, kun ne nuorena kiinnosti?
Mua ärsyttää tuollaiset kateelliset, jotka vaan itkee kotona eikä tee mitään sen eteen, että menisivät itse.
Tein itse nuorempana aika hienojakin reissuja ympäri maailmaa. Aina oli somessa joku itkemässä, että ei tuollainen kaikille ole mahdollista. Ihan kuin en olisi omilla rahoilla siellä reissannut. Elimme todella vaatimattomasti Suomessa ja pistimme rahat reissuihin. Elämä on valintoja kuitenkin. Ei kaduta se askeettinen elämä Suomessa ja hienot reissut ulkomailla. Enemmän kaduttaisi, jos olisin jäänyt vaan ruikuttamaan kateellisena.
Vierailija kirjoitti:
No, jospa nyt on kiinnostunut kun on kerran käynyt.
Kouluajoista muuttuu monikin kiinnostuksen kohde.
Sinua siis ärsyttää, kun tuttusi kävi Pariisissa ja tykkäsi niin paljon Ranskasta, että haluaa uudestaankin? Hänen olisi pitänyt jo lukiossa tietää, että näin tulee käymään ja ottaa valinnaisena ranska, sitten olisi ok? Ihan oikeasti kuulostat vähän pöpiltä.
Minä kun kävin ensimmäistä kertaa Pariisissa, luulin olevani ranskankielen taitaja. Olin opiskellut sitä yläasteella ja lukiossa. Sanoin itsevarmasti yhden lauseen myyjälle, mutta hän esittikin vastakysymyksen, jota en ymmärtänyt. Hävetti, kun jouduin vaihtamaan englantiin..
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kohtaa et tajunnut!
Hän tietenkin ihastui ranskalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan!
Siksi mä' viihdyn pääkaupunkiseudulla enkä siellä mistä olen kotoisin. EI tarvitse olla nurkkakuntainen, akikki tuntee kaikki. Pariisi on hälle sama kuin meille peräkylistä tulleille Helsinki.
joo, itte ihastuin...ai niin...osaan englantia, ei lasketa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Berliinissä, enkä puhu saksaa, olen käynyt Espanjassa ja Etelä-Amerikassa, enkä puhu espanjaa, en osaa myöskään mitään Aasian maiden kieltä, silti olen reissannut siellä. Kreikkaakaan en osaa, muttei se matkustamistani estänyt, ei myöskään italian osaamattomuus estanyt minua matkustamasta sinne. Egyptin matkasta nautin kovasti ilman paikallista kielitaitoa. Eikä yhtään haitannut lukuisilla Balkanin alueen matkoillani, ettei kieli taivu sikäläisittäin. Ap, mitä kieliä puhut ja missä olet matkustellut?
Ei se kuulu tähän mutta englanti, ruotsi, saksa, ranska. Olen käynyt muun muassa Berliinissä. -ap
Tietenkin se kuuluu tähän, oleellisesti jopa. Et ole siis käynyt esim. Kreikassa, Espanjassa, Italiassa, Portugalissa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa, Baltiassa, Balkaniassa jne.jne., koska kriteerisi on k.o. maan kielen osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tuollaiset kateelliset, jotka vaan itkee kotona eikä tee mitään sen eteen, että menisivät itse.
Tein itse nuorempana aika hienojakin reissuja ympäri maailmaa. Aina oli somessa joku itkemässä, että ei tuollainen kaikille ole mahdollista. Ihan kuin en olisi omilla rahoilla siellä reissannut. Elimme todella vaatimattomasti Suomessa ja pistimme rahat reissuihin. Elämä on valintoja kuitenkin. Ei kaduta se askeettinen elämä Suomessa ja hienot reissut ulkomailla. Enemmän kaduttaisi, jos olisin jäänyt vaan ruikuttamaan kateellisena.
Tämä! kaverin kaveri oli kadehtinut kaverini kivaa omakotitaloa! " Ei mulla vaan ole". Kaverini sanoi että minäpä en reissaakkaan ympäri maailmaa!
Eli aina joku kadehtii sitä toista.
Ihan miten mitäkin arvottaa!
Luulen, ettei koulusaksalla Berliinissä juuri pärjää. Puhuvat nopeasti ja jos itse osaa jotain sanoa, vastauksen ymmärtäminen onkin sitten toinen juttu. Sama Ranskassa ja oikeastaan missä tahansa. Kielitaidon on oltava tosi hyvä, että oikeasti ymmärtää kieltä matkustamissaan maissa. Sanavaraston oltava laaja jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun kävin ensimmäistä kertaa Pariisissa, luulin olevani ranskankielen taitaja. Olin opiskellut sitä yläasteella ja lukiossa. Sanoin itsevarmasti yhden lauseen myyjälle, mutta hän esittikin vastakysymyksen, jota en ymmärtänyt. Hävetti, kun jouduin vaihtamaan englantiin..
Ranskalaisissa on vähän sitä vikaa, että ovat niin ylpeitä kielestään, että vaikka sitä joku ulkomaalainen osaisi ihan kohtalaisesti, niin sitten aletaan joskus briljanteerata sellaisilla sanonnoilla, joita toinen ei ymmärrä. Ettei vain kuvittelisi jo osaavansa ranskaa.
Vaikutatpa raskaalta ihmiseltä. Matkustelu ei liity kielitaitoon, se on nimenomaan MATKUSTELUA, ei asumista. Kyllähän jostain maasta saa pitää, vaikkei kieltä osaisikaan? Vai enkö saa käydä Indonesiassa tai Balilla, jos en opettele kieltä?
Nyt silmät käteen. Kannattaisi myöntää itselleen olevansa kateellinen. Jos et myönnä, kateus paistaa käytöksestäsi läpi ja hän on kohta entinen kaverisi. Been there done that.
Vierailija kirjoitti:
No nyt ilmeisesti on kiinnostunut, ainakin pääkaupungista. Jotkut eivät pidä kielten opiskelusta.
Sinulleko se kaverisi matka olisi pitänyt lahjoittaa, kun olet lukenut ranskaa koulussa? Osta oma!
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut joitain hepreankielisiä lauluja. Osaan sanat. Saanko mennä Israeliin?
Joo, mutta vain kuoroesityksiin. Älä käy historiallisilla paikoilla jos et tunne Raamatunajan tapahtumia ja osaa lukea Raamattua alkukielellä vanhaksi hepreaksi.
Kun opit nykyheprean voit kyllä käydä toreilla, rannoilla ja kauppakeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut joitain hepreankielisiä lauluja. Osaan sanat. Saanko mennä Israeliin?
Joo, mutta vain kuoroesityksiin. Älä käy historiallisilla paikoilla jos et tunne Raamatunajan tapahtumia ja osaa lukea Raamattua alkukielellä vanhaksi hepreaksi.
Kun opit nykyheprean voit kyllä käydä toreilla, rannoilla ja kauppakeskuksissa.
Ei vaan tämä hepreahan olisi pitänyt opetella jo kouluikäisenä, nyt on jo liian myöhäistä!
Kun tajuaa, että on kateellinen jostakin, niin se kertoo, mitä itse oikeasti haluaisi.
Ehkä ap haluaisi matkustaa Ranskaan.
Tai ehkä ap haluaisi tuntea olevansa parempi kuin kaverinsa ja on perustanut itsetuntonsa sille, että luki koulussa ranskaa ja kaveri ei lukenut. Nyt hän kokee, että kaverin matkustaminen Ranskassa ryösti häneltä tämän kuvittelemansa sivistys-ja paremmuuspiirteen.
Veikkaan näistä tätä jälkimmäistä. Ap on kitkerä, kun ei voi kuvitella olevansa kaverin yläpuolella kuvitellun "ranskalaisuuden" myötä.