Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lintujen ruokinta, ihanan kallista

Vierailija
06.01.2023 |

Tiedän, oma valinta. Olemme asuneet tässä 10 vuotta ja koko se aika on ruokittu talvikausi lintuja. Nyt vasta aloin säästää kuitteja ja katsoa mitä se maksaa kun tuntuu siinäkin hinnat nousseet huomattavasti. Vuosi sitten 20kg:n auringonkukkasäkki maksoi 27e, nyt se maksaa 40e.
Joulukuussa minulta meni 120e lintujen ruokaan. Se on paljon se. Tämän talven tietysti ruokin loppuun, mutta ensi syksynä pitää harkita aloitanko. Jos ruokin 5kk niin tuolla hinnalla se maksaa yhteensä 600e talvessa. Sille rahalle on tässä inflaatiossa muutakin käyttöä vaikka emme sen takia perikatoon mene.

Ruokitaanko teillä ulkolintuja talvikaudella?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun autat pieniä selviämään talvesta!

Vierailija
2/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarissa kielto 🚫

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, säälittää katsoa pikkulintuja pakkasella.

Vierailija
4/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 auringonkukan siemeniä 25kg säkki alle 20€

Vierailija
5/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun autat pieniä selviämään talvesta!

Onhan niitä kiva seurata, myös oraville ostan pähkinöitä ja niille on oma automaatti. Tänä talvena on ollut paljon närhiä ja punatulkkuja. 

ap

Vierailija
6/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivarissa kielto 🚫

Se on ymmärrettävää, me asumme omakotitalossa taajaman ulkopuolella. Hiiriä on joskus apajilla mutta rottaa en ole koskaan nähnyt.

ap

Vierailija
7/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2018 auringonkukan siemeniä 25kg säkki alle 20€

Sota taitaa vaikuttaa hintoihin, en tiedä mistä siemenet tulevat nyt. 

ap

Vierailija
8/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ruoki lintuja, mutta jätän puutarhan pensaat ja pensasaidat kasvamaan vapaina ja siten tuottamaan syötävää. Hyvin riittää ruokaa talvella! Mm. marja-aronia ja syreeni maistuvat linnuille.

Vierailija
9/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ruoki koska rotat.

Vierailija
10/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ruoki lintuja, mutta jätän puutarhan pensaat ja pensasaidat kasvamaan vapaina ja siten tuottamaan syötävää. Hyvin riittää ruokaa talvella! Mm. marja-aronia ja syreeni maistuvat linnuille.

Ai miten hyvä, meilläkin on syreenejä enkä ole tajunnut, että syövät niiden siemeniä. Rastaat syö mun punaiset ja mustat viinimarjat, kerään ehkä litran kaksi itselle ja linnut saa loput.

ap

Vierailija
11/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainasta on tullut paljon auringonkukansiemeniä. Venäjän vika että hinnat nousseet.

Vierailija
12/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ruoki koska rotat.

Rotat ovat harmillisia, ovat lisääntyneet monessa paikassa. Täällä en ole koskaan nähnyt mutta ruokinta loppuisi jos alkaisi olla rottia.

ap

Vierailija
13/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainasta on tullut paljon auringonkukansiemeniä. Venäjän vika että hinnat nousseet.

Unkarista yleensä tulee Suomeen AK-siemenet. Inflaation nostaa hintoja.

Vierailija
14/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Toista se on maatalossa , jossa on Omasta takaa kauraa ja heinää( no ei lintuille )

On varaa pistää lintuille kauraa , ei tarvitse ostaa ruokaa lyhteitä.

Mutta muut joutaa ostaa kilottain siemeniä.

Mutta nyt omalla kohdalla ,

Mitä tehdä nyt kun on ruvennut pihaan , tulee kutsumaton vieras

Pieni peto kärppä!

Siis ihan keskustassa rivitaloa- asuin alueella !

Kärppä tulee nyt , joskus saattaa pihan poikki 🦊 kettu!

Lintujen lisäksi öisin tulee jäniksiä , rusakoita päivisin lintulaudalle tulee orvava ja variksia,

Ja harakoita .

Niiden perässä kai ( jänisten , rusakoiden , oravien)

Perässä kärppä ja kettu!

Miten saan nämä kutsumattomat

Vieraat pihapiiristä?

Ollaan tehty havaintoja Ilveksestä.

Ilveksen jälkiä löytynyt myös !

Vierailija
15/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Toista se on maatalossa , jossa on Omasta takaa kauraa ja heinää( no ei lintuille )

On varaa pistää lintuille kauraa , ei tarvitse ostaa ruokaa lyhteitä.

Mutta muut joutaa ostaa kilottain siemeniä.

Mutta nyt omalla kohdalla ,

Mitä tehdä nyt kun on ruvennut pihaan , tulee kutsumaton vieras

Pieni peto kärppä!

Siis ihan keskustassa rivitaloa- asuin alueella !

Kärppä tulee nyt , joskus saattaa pihan poikki 🦊 kettu!

Lintujen lisäksi öisin tulee jäniksiä , rusakoita päivisin lintulaudalle tulee orvava ja variksia,

Ja harakoita .

Niiden perässä kai ( jänisten , rusakoiden , oravien)

Perässä kärppä ja kettu!

Miten saan nämä kutsumattomat

Vieraat pihapiiristä?

Ollaan tehty havaintoja Ilveksestä.

Ilveksen jälkiä löytynyt myös !

Miksi kirjoitat tekstisi runomuotoon? Kapea palstajako. Elä paina enteriä vaan tämä osaa rivittää sen tekstin ihan automaattisesti.

Vierailija
16/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pihapiirissä ja lähistöllä on hirveästi rusakkoja ja jäniksiä nekin tulee syömään lintujen ruokia myös orava.

Näiden perässä olen tehnyt ,

Pien ja suurpeto havaintoja !Ilves , kettu ja kärppä havaintoja miten saisi nämä kutsumattomat vieraat Pois!?

Vierailija
17/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokin ja olen kyllä pistänyt merkille hintojen nousun. Toivon, että oma talouteni saati maailman tilanne ei mene niin huonoon kuntoon, että joutuisin tinkimään lintujen ruokinnasta.

Olen lintujen lisäksi nähnyt ruokinnallani oravia, rusakoita ja erinäisiä hiiriä ja myyriä, joiden lumikoloista syöksähtelyitä on kiva seurata. Kerran olen nähnyt ruokinnallani rotan jäljet. Ilmeisesti eivät sapuskat kelvanneet kun seuraavana aamuna hangessa ei ollut uusia jälkiä.

Vierailija
18/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pihapiirissä ja lähistöllä on hirveästi rusakkoja ja jäniksiä nekin tulee syömään lintujen ruokia myös orava.

Näiden perässä olen tehnyt ,

Pien ja suurpeto havaintoja !Ilves , kettu ja kärppä havaintoja miten saisi nämä kutsumattomat vieraat Pois!?

Miksi ne pitää saada pois? Ruokaa ne vain hakevat eli jäniksiä. Se on luonnon kiertokulku.

Vierailija
19/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokin ja olen kyllä pistänyt merkille hintojen nousun. Toivon, että oma talouteni saati maailman tilanne ei mene niin huonoon kuntoon, että joutuisin tinkimään lintujen ruokinnasta.

Olen lintujen lisäksi nähnyt ruokinnallani oravia, rusakoita ja erinäisiä hiiriä ja myyriä, joiden lumikoloista syöksähtelyitä on kiva seurata. Kerran olen nähnyt ruokinnallani rotan jäljet. Ilmeisesti eivät sapuskat kelvanneet kun seuraavana aamuna hangessa ei ollut uusia jälkiä.

Rusakoita käy meilläkin mutta vain pimeän aikaan, aamulla näkyy jäljet. Syövät ilmeisesti niitä maahan tippuneita siemeniä.  Jos tästä ei hinnat nouse niin ehkä pystyn minäkin ruokkimaan. Tykkään kovasti seurata lintujen ja muiden kävijöiden elämää.

ap

Vierailija
20/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 20kg:n säkin hinta 40€ on järkyttävä. Yksinkertaisesti liikaa. Osa ihmisistä on jo lopettanut ruokinnan. Meilläkin on säkkien myynti vähentynyt noin 50 % viime vuodesta terveisin kaupassa mm. siemenistä vastaava..