Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lintujen ruokinta, ihanan kallista

Vierailija
06.01.2023 |

Tiedän, oma valinta. Olemme asuneet tässä 10 vuotta ja koko se aika on ruokittu talvikausi lintuja. Nyt vasta aloin säästää kuitteja ja katsoa mitä se maksaa kun tuntuu siinäkin hinnat nousseet huomattavasti. Vuosi sitten 20kg:n auringonkukkasäkki maksoi 27e, nyt se maksaa 40e.
Joulukuussa minulta meni 120e lintujen ruokaan. Se on paljon se. Tämän talven tietysti ruokin loppuun, mutta ensi syksynä pitää harkita aloitanko. Jos ruokin 5kk niin tuolla hinnalla se maksaa yhteensä 600e talvessa. Sille rahalle on tässä inflaatiossa muutakin käyttöä vaikka emme sen takia perikatoon mene.

Ruokitaanko teillä ulkolintuja talvikaudella?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa pihassa voi kasvattaa auringonkukkia, ottaa siemenet talteen. Ei siitä suurta määrää saa, mutta eteenpäin sekin. Lintuja pitää ruokkia, jotta selviävät pakkasten yli. Talia ja siemeniä. Hinnat ovat nousseet, mutta ostaa pitää, kun ruokkimisen on aloittanut. Pitäisi jaksaa laittaa vapaille alueille kasvamaan auringonkukkia seuraavana kesänä.

Yritin parina kesänä mutta ei ne kasvaneet kunnolla, mitkä lie ötökät tuhisi taimet. Toisena kesänä joku söi siemenet ennen kuin ehdin kerätä. Kauhea työ mutta ei mitään tulosta.

ap

Vierailija
42/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokin itsekin ja huomannut saman, että kyllä on muuten kukkarolle käypää hommaa nykypäivänä. Huh, sentään. Kivahan niitä tirppoja on katsella, mutta kieltämättä nykyään aina, kun käpytikka tai harakka (nekin näköjään harrastaa tuota) käy toistuvasti vetämässä aina poskensa täyteen kallista auringonkukka-maapähkinä-sekoitustani vain kuskatakseen viereisen puun koloon, kuin kankkulankaivoon, niin siinä vaiheessa vähän alkanut sylettää. Onneksi laudalla ei käy sentään oravia. Niitä jemmareita budjettini ei varmaan enää kestäisi.

Mun paikalla on käynyt aina paljon käpytikkoja, neljä parhaimmillaan. Tänä talvena on useita harmaapäätikkoja, niitä on yleensä ollut yksittäisiä. Ruokin niitäkin mutta harakat ja naakat häädän pois.

ap

Miten olet onnistunut häätämään harakat pois? Tuntuvat olevan varsin pelottomia ja sitkeitä otuksia. Toisaalta pitäähän niidenkin kai syödä, ei talvi liene helppoa yhdellekään siivekkäälle. Harmi vain, että ilmeisesti ne voivat sitten pelottaa ainakin osa pikkulinnuista pois. Jostain syystä ainakin kaikki töyhtötiaiset katosivat hiljattain, vaikka alkutalvesta niitä ruokinnoillani pyöri.

Mulla on sellainen automaattimallinen lintulauta (on myös varsinainen automaattikin), johon linnut eivät pääse ruokien sekaan tepastelemaan, mutta isot linnut (tikat, harakat, närhet) ovat näemmä oppineet tasapainoilemaan reunoilla niin, että pääsevät osingoille. Olisihan mulla niille halvempia tali-siemen-pallojakin telineessään tarjolla, mihin pääsisivät käsiksi helpommin, mutta kalliimpi siemenseos kiinnostaa kehveleitä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään satasella koko vuoden. Ruokinta aloitetaan vasta ennen lumien tuloa ja lopetetaan ennen muuttolintujen tuloa, kun lumettomia pälviä on ruokapaikoiksi. Näin linnut eivät levitä tauteja toisiinsa. Automaatti pitää olla sellainen,m mistä lintu hakee siemenen kerrallaan, eikä roiski niitä ympäriinsä hiiriä varten. Kanaverkolla voi suojata lintulaudan varislinnuilta ja rautalangasta roikkuvaan ei pääse oravat.

Vierailija
44/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalleudesta viis, meiltä on linnut hävinneet jonnekkin! Ensin kävi laumoittain, nyt viikkoihin ei mitään vaikka kaikkea mukavaa tarjolla. Lyhteenkin jättivät syömättä.

Yhtenä talvena kokeilin lyhteitä mutta eivät kelvanneet millekään linnuille. Annan maapähkinöitä, talipalloja ja -pötköjä ja auringonkukan siemeniä. Joka päivä on paljon lintuja. Jos teillä on naapurissa paremmat tarjoilut tai petoja kyttää jolloin linnut eivät uskalla tulla.

ap

Meillä on kaikkea, uudet siemenpöntöt mihin helppo mennä, erilaisia palloja, lyhde mutta mihinkään eivät ole koskeneet. Ihmettelen mitä on tapahtunut. 

Onpas kummallista. Eikö yhtään lintua? Ei kai voi olla joku tauti?

ap

Vierailija
45/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon pikkulintuja syömässä pihalla, mutta kaikki ovat keltaisia. Yhtään punaista ei ole näkynyt. Lienevätkö loppu.

Vierailija
46/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon pikkulintuja syömässä pihalla, mutta kaikki ovat keltaisia. Yhtään punaista ei ole näkynyt. Lienevätkö loppu.

Meilläkin näkyy vain keltaista, ei yhtään punaista. :-( Mutta kun katsoin tarkemmin, niin keltaiset eivät olleet pelkästään niitä jokapaikanrääppijä-talitinttejä, vaan mukana oli myös sinitiaisia. Jee. 

Vierailija
47/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokin itsekin ja huomannut saman, että kyllä on muuten kukkarolle käypää hommaa nykypäivänä. Huh, sentään. Kivahan niitä tirppoja on katsella, mutta kieltämättä nykyään aina, kun käpytikka tai harakka (nekin näköjään harrastaa tuota) käy toistuvasti vetämässä aina poskensa täyteen kallista auringonkukka-maapähkinä-sekoitustani vain kuskatakseen viereisen puun koloon, kuin kankkulankaivoon, niin siinä vaiheessa vähän alkanut sylettää. Onneksi laudalla ei käy sentään oravia. Niitä jemmareita budjettini ei varmaan enää kestäisi.

Mun paikalla on käynyt aina paljon käpytikkoja, neljä parhaimmillaan. Tänä talvena on useita harmaapäätikkoja, niitä on yleensä ollut yksittäisiä. Ruokin niitäkin mutta harakat ja naakat häädän pois.

ap

Miten olet onnistunut häätämään harakat pois? Tuntuvat olevan varsin pelottomia ja sitkeitä otuksia. Toisaalta pitäähän niidenkin kai syödä, ei talvi liene helppoa yhdellekään siivekkäälle. Harmi vain, että ilmeisesti ne voivat sitten pelottaa ainakin osa pikkulinnuista pois. Jostain syystä ainakin kaikki töyhtötiaiset katosivat hiljattain, vaikka alkutalvesta niitä ruokinnoillani pyöri.

Mulla on sellainen automaattimallinen lintulauta (on myös varsinainen automaattikin), johon linnut eivät pääse ruokien sekaan tepastelemaan, mutta isot linnut (tikat, harakat, närhet) ovat näemmä oppineet tasapainoilemaan reunoilla niin, että pääsevät osingoille. Olisihan mulla niille halvempia tali-siemen-pallojakin telineessään tarjolla, mihin pääsisivät käsiksi helpommin, mutta kalliimpi siemenseos kiinnostaa kehveleitä enemmän.

Nolottaa tunnustaa, mutta ampumalla tehottomalla ilmakiväärillä, siis ohi tarkoituksella. Harakka ei kuole mutta säikähtää. Tai sitten heilauttamalla ikkunaverhoa, säikähtää sitäkin, ruokapaikka on ihan lähellä taloa. Kallis on aina parempaa, olen huomannut saman.

ap

Vierailija
48/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään satasella koko vuoden. Ruokinta aloitetaan vasta ennen lumien tuloa ja lopetetaan ennen muuttolintujen tuloa, kun lumettomia pälviä on ruokapaikoiksi. Näin linnut eivät levitä tauteja toisiinsa. Automaatti pitää olla sellainen,m mistä lintu hakee siemenen kerrallaan, eikä roiski niitä ympäriinsä hiiriä varten. Kanaverkolla voi suojata lintulaudan varislinnuilta ja rautalangasta roikkuvaan ei pääse oravat.

Pärjäät todella vähällä. Mun automaatit on vanhoja, niistä saa roiskittua maahan mutta toisaalta jotkut linnut syövät mieluummin maasta. Pitää tutustua tuollaisiin yhden siemenen automaatteihin kun tulee aika hankkia uudet.

ap

Vierailija
49/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauralyhteet taitavat kelvata lähinnä keltasirkuille, meillä ei taida muut niistä innostua. No ehkä pikkuvarpuset myös. Lyhteitä on kyllä tarjolla tälläkin hetkellä.

Hinnat on todellakin nousseet, mutta en osannut olla aloittamatta ruokintaa tänäkin talvena. Meillä käy useampi närhi, harakoita, tiaisia, keltasirkkuja, pikkuvarpusia ja iso parvi viherpeippoja. Tänä talvena on talvehtimaan jäänyt myös pari peippoa ja järripeippo. Mustarastaita on myös ollut ekaa kertaa pihassa, ensin loppuvuodesta nuori yksilö ja nyt vanha koiras. Käpytikkoja käy rasvapötköillä muutama, ja tänäkin talvena pihassa vierailee harmaapäätikka. Kaikki linnut ovat tervetulleita, ja jokaiselle lajille pyrin tarjoamaan mieluista ruokaa. Oravatkin saavat syödä mahansa täyteen, ja rusakoille on heinää tarjolla pihan laitamilla. Molempia käy pihassa useita yksilöitä.

Meillä asuu pihapiirissä myös kärppä, ja siitä olen erittäin iloinen! Kesällä se kurkisteli saunan kivijalasta, ja kerran näin sen kantavan myyrää kasvimaan poikki saunalle.

Vierailija
50/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään keksiä ratkaisua hintaongelmaan. Osaako joku tehdä itse esim. rasvapötköä jostain halvasta rasvasta?

Vierailija
51/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenkakku rasvasta linnuille itse tehtynä tulee halvemmaksi kuin ostettu rasvapötkö.

Oletteko kokeilleet, onko helppo tehdä itse?

https://yle.fi/a/3-7649932

Vierailija
52/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans ruokinta pienkerrostalon sisäpihalla. Talipalloja, pari rasvapötköä ja automaatissa maapähkinöitä, joita menee yli kilo päivässä. Kustannukset yli 100e/kk. Varpusia ja pikkuvarpusia käy yli 50, lisäksi sini- ja talitiaisia. käpytikka, muutama mustarastas. Varikset, harakat ja citykanit syö sen mitä maahan tippuu. Ei ole rottia näkynyt eikä onneksi oravatkaan ei ole vielä löytäneet paikalle.

Oletko vertaillut mistä saa maapähkinät edullisimmin? Ostan Lidlistä tällä hetkellä. Pötköjä on minullakin, ne missä on punainen verkko kelpaa parhaiten. Mustarastaat tulee keväällä, täällä niitä ei näy keskitalvella.

ap

Maapähkinöitä olen ostanut Tokmannilta, 4.19e/1.5kg. 5kg pusseissa on kalliimpi kilohinta mutta ne oli joulun jälkeen hetken tarjouksessa, silloin ostin.

Vierailija
53/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetään keksiä ratkaisua hintaongelmaan. Osaako joku tehdä itse esim. rasvapötköä jostain halvasta rasvasta?

Minä osaan. Ostan munkinpaistorasvaa mieluiten ilta-alesta -60% ja sulatan sen kattilassa. Sitten laitan pähkinöitä tai Ak-siemeniä tyhjiin vanukaspurkkeihin noin 3/4 täyteen. Tämän jälkeen kaadan sulatettua rasvaa purkit täyteen ja vien ulos jäätymään. Sitten vain kuoret pois ja rasvatangot telineeseen.

Vierailija
54/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan. Ostan munkinpaistorasvaa mieluiten ilta-alesta -60% ja sulatan sen kattilassa. Sitten laitan pähkinöitä tai Ak-siemeniä tyhjiin vanukaspurkkeihin noin 3/4 täyteen. Tämän jälkeen kaadan sulatettua rasvaa purkit täyteen ja vien ulos jäätymään. Sitten vain kuoret pois ja rasvatangot telineeseen.

Kiitos tästä ohjeesta. Ylen jutussa sanottiinkin, että mitä rasvaisempaa sen parempaa, koska linnut tarvitsevat energiaa pakkasella. Pitää kokeilla tehdä omia talipötköjä jostain edullisemmasta rasvasta.

Vierailija
55/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Harakoita ja variksia on vaikea häätää pois. Paras konsti on tehdä automaateista ym. semmosia ettei ne pääse siihen. 

Mun rasvapötköissä ei joulukuussa näkynyt yhtään varislintua mutta pari päivää sitten harakka oppi roikkumaan siinä punaisessa verkossa. Pötkö on sen verran matalalla että pensaan oksalta siihen onnistuu lennähtämään. Ei se siinä montaa minuuttia jaksanut kerrallaan olla . Varis ei ole vielä oppinut mitä vähän ihmettelen. 

Vierailija
56/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti lopettaa lintujen ruokinta, koska tuli rottia ja niitä alkoi näkyä ihan päiväsaikaan :(

Kaiken rahan arvoista eri lintulajien seuraaminen kuitenkin on ja jatkaisin edelleen, vaikka ei rahaa paljoa olekaan, mutta noiden rottien takia oli pakko lopettaa.

Tuohon olisi hyvä konsti : kissa.

Mutta eihän kissoja saa pitää vapaana. Ne ei saa enää toteuttaa luontaista tarvettaan eli saalistaa.

Kun olin lapsi, asuin pienen kirkonkylän keskustan liepeillä ja joka talossa oli kissa ja ne sai liikkua vapaasti ulkona. Ei ollut rottia eikä hiiriä juuri lainkaan, vaikka siihen aikaan oli vielä ihan normaalia että talojen takapihoilla oli avotunkiot, mihin heitettiin kaikki jätteet ja ulkohuusitkin oli vielä ihan yleisiä.

Kun kissoilla oli hiirissä ja rotissa ihan tarpeeksi saalistettavaa, ei ne ahdistelleet lintuja eikä oravia, mitkä on niille paljon hankalampia pyydystää.

Vierailija
57/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varis on upea lintu ja sille vien aina leivänkannat tiettyyn paikkaan pihassa. Näin teen kesälläkin ja seuraan, kun se tulee hakemaan, melkein samantien eli sen täytyy kytätä jostain metsänreunasta että koskahan niitä leipiä tulee

En jäädä harakoitakaan saati oravia. Ruokaa ne tarvitsevat kaikki.

Totta on että siemenet sun muut linnunruuat on kalliita ja nyt entisestään kallistuneet.

Jos joku tietää missä myydään edullisesti niin kertokaa.

Vierailija
58/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin viime vuonna ruokkimaan, kun luin uutisista kuinka pikku lintujen kannat ovat roimasti romahtaneet. Ja fasaaneja on kiva ruokkia, sillä ne eivät pärjää Suomen talvessa ilman ihmisten ruokintapaikkoja, ja niitä on kiva seurailla. Ne on todella suloisia. 🐦

Vierailija
59/62 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin viime vuonna ruokkimaan, kun luin uutisista kuinka pikku lintujen kannat ovat roimasti romahtaneet. Ja fasaaneja on kiva ruokkia, sillä ne eivät pärjää Suomen talvessa ilman ihmisten ruokintapaikkoja, ja niitä on kiva seurailla. Ne on todella suloisia. 🐦

Kuinkahan yleisiä fasaanit ovat? Ne ovat hienoja lintuja ja tulevat mielellään talviruokintapaikoille. Pienemmät linnut pudottelevat siemeniä ylhäältä automaatista ja fasaani syö maassa telineen alapuolella.

Vierailija
60/62 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa pihassa voi kasvattaa auringonkukkia, ottaa siemenet talteen. Ei siitä suurta määrää saa, mutta eteenpäin sekin. Lintuja pitää ruokkia, jotta selviävät pakkasten yli. Talia ja siemeniä. Hinnat ovat nousseet, mutta ostaa pitää, kun ruokkimisen on aloittanut. Pitäisi jaksaa laittaa vapaille alueille kasvamaan auringonkukkia seuraavana kesänä.

Lintuja voi ruokkia jos haluaa, mutta mikään pakko se ei ole. Ovat vuosituhansia selviytyneet luonnossa ilman ihmisen suoraa ruokintaa. Ruokinnasta voi olla linnuille haittaakin tautien muodossa. Ja ruokinnoista voivat hyötyä jyrsijät, varislinnut ja oravat jotka toisen pään kautta hävittävät pikkulintujen pesiä. Itse annan enää talipalloja koska en halua ruokkia edellämainittuja "tuholaisia". Ja hinnat kuorituilla siemenillä on tällä hetkellä järkyttävä, kun elämisen kustannukset muutenkin nousseet.