Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se on niin vaikea ymmärtää, ettei yrittäjän veloitus ole yrittäjän tuntipalkka?

Vierailija
06.01.2023 |

En ole vielä yrittäjä, mutta laskin, että minun on veloitettava vähintään 57 euroa tunnilta, että kannattaa. Kulujen lisäksi tulee väkisinkin tunteja, mitkä eivät tuota. Asiakastyötä ei ole 100 % työajasta, vaan nollatunteja tulee aina, vaikka kuinka olisi ulkoistanut toimistohommat ja vaikka asiakkaita olisi koko ajan, mutta joka yrittäjällä on hiljaisia aikoja, harvassa on ne, joilla on täystyöllisyys. Eikä verovähennys tarkoita sitä, että verottaja maksaa yrittäjän kulut, tämäkin tuntuu olevan joillekin ihan mahdoton ymmärtää.

En valita, koetan vaan vääntää ratakiskosta, että veloitettava summa ei ole tuntipalkka, ei lähelläkään sitä. Itselläni vielä kaikenlisäksi kiinteät kulut on pienet, vs. moni muu.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on poikkeuksellisen alhainen kulurakenne ja joudun tekemään hyvin vähän sellaista työtä, jota en pääse laskuttamaan. Siitä huolimatta tuntipalkkani on vain noin 55 prosenttia alvillisesta laskutuksesta. Veikkaan, että tämän parempaan on aika lailla mahdotonta päästä. Ja tämähän ei tosiaan edusta millään tavalla kaikkia yrittäjiä, kun ei ole vuokrakuluja, autokuluja, kalustokuluja ja muita vastaavia, ja saan käyttää lähes kaiken työaikani laskutettavaan työhön.

Veikkaat väärin. Itse teen freelancerina tuntilaskutettavaa työtä, sopimustunnit 40h viikossa. Kirjanpitoon, veroneuvontaan, vakuutuksiin, ynnä muihin pieniin kuluihin menee alle 5% vuosilaskutuksesta. Itse käytän aikaa muuhun kuin laskutettavaan työhön ehkä keskimäärin tunnin, max kaksi kuussa. Eli palkkana (tai osinkoina) voin nostaa noin 95% siitä mitä laskutan.

Toki en asu suomessa, täällä Alankomaissa ei esim ole mitään pakollisia eläke- yms maksuja, kuin joku muutama hassu satanen kuussa (vakiosumma, ei kasva tietyn palkkasumman jälkeen) jotka menee samalla lailla myös palkansaajalta. Eli jos laskutan 100e, se vastaa noin 95e tuntipalkkaa palkansaajana. Toki lomat ja mahdollinen sairastuminen on sitten palkatonta. Jos laskee mukaan noin neljän viikon loman per vuosi, tullee yhä lähes 90% "palkka/laskutus" suhde.

Olen ymmärtänyt että suomessa menisi huomattavasti isommat sivukulut, mikä tiputtaisi kannattavuutta huimasti. En ymmärrä miksi Suomessa ihmisiä näin epäkannustetaan yrittäjyyteen!

Nyt ei puhutakkaan Alankomaista vaan Suomessa yrittämisestä

Vierailija
22/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä joudun useasti vääntämään rautalangasta että veloittamani tuntihinta ei ole minun tuntipalkkani. Silti vingutaan et onpa kallis hinta 40€/h.

YRITTÄJÄ MAKSAA:

-ALV 24%

-ENNAKKOVEROT

-VAKUUTUKSET

-SEKÄ KAIKKI JUOKSEVAT KULUT

Ei se oo yrittäjän ongelma et onko jollain varaa maksaa tilatusta palvelusta.

Jos ei oo varaa nii tehköön työnsä sit ihan itse nii ei tarvii vinkuu

Perseaukiset näistä yleensä enemmän vinkuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla