Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset hurahtivat lääkkeeseen, jolla paino putoaa huimasti Leena, 58, paljastaa nyt villityksen varjopuolen

Vierailija
06.01.2023 |

Ei voi olla niin, että jos joku normaalipainon rajoilla oleva haluaa laihduttaa 15 kiloa ja hänellä sattuu olemaan kukkaro kunnossa, lääkettä ei riitä meille sitä tarvitseville, sanoo vantaalainen Leena Vuorio. https://www.is.fi/terveys/art-2000009308831.html

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dm1X kirjoitti:

DM1 täällä. Itsekin olen kamppaillut insuliiniresistenssin kanssa. Heti huomaa, jos ei liiku ja antaa painon nousta, insuliinimäärät kohoavat, koska insuliiniresistenssi kasvaa. Eli tarvitaan lisää insuliinia pitämään verensokerit hyvänä. Isot määrät insuliinia ruokkivat insuliiniresistenssiä. Lisäksi insuliini lisää rasvakudoksen määrää. Tästä voi lähteä noidankehä, joka voi helpottaa tuon metabolisen oireyhtymän kehittymistä.

Ennaltaehkäisyyn parasta on säännöllinen liikunta ja terveellinen monipuolinen runsaasti erilaisia kasviksia sisältävä ruokavalio, sillä niillä suoliston kunto pysyy hyvänä ja myös suoliston mikrobisto vaikuttaa insuliiniresistenssiin. Butyraattia tuottavat bakteerit ovat tärkeitä, sillä butyraatti auttaa hillitsemään insuliiniresistenssiä. Mm. bifidobakteerit tuottavat butyraattia, ja niitä pitää ruokkia kasviksilla jotka sisältävät erilaiasia liukenevia kuituja.

Toki DM2 ja harvinaisemat erilaiset diabeteksen muodot ovat myös voimakkaasti perinnöllisiä. En minäkään voinut sille mitään, että sairastuin tyypin 1 diabeteekseen.

Ihmisiä pitäisi auttaa eikä syyllistäminen elämäntavoista ole oikea keino. Toki elintavoilla on osasyynsä sairauden puhkeamiseen monilla, mutta osa sairastuu vaikka olisikin hyvät elintavat. Viittaan tällä muihin kuin tyypin 1 diabeteksen, joka on selkeästi autoimmuunisairaus, eli keho on tuhonnut omat insuliinia tuottavat solunsa haimasta. 

Suoliston mikrobiston yhteydestä ihmisen terveyteen tullaan puhumaan entistä enemmän tämän vuosikymmenen edetessä. Se todella vaikuttaa vaikka mihin. 

Prosessoitu ruoka harvoin sisältää ruokaa hyville pöpöille. Sitten niiden määrä ja diversiteetti heikkenee ,mikä vaikuttaa ihmisen terveyteen negatiivisella tavalla. 

No miten olisi niiden kasvisten, viljojen kuitujen (esim. kauran beetaglukaani) ja marjojen syöminen? Ihan taas nollakeskustelu, kun porukka itse valitsee huonosti ja syyttää ulkoisia tekijöitä, vaikka syyllinen näpyttelee vain selitysvastauksia.

Vierailija
142/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua saa vasta sitten, kun on paisunut palloksi. Sitten aukeaa leikkaussali ja muu tuki. Siihen asti kuuntelet vain mäkätystä ja saat paheksuntaa. Miksi ei voi saada apua ennen kuin asiat ovat tosi huonosti?

Suomalaisista valtaosa on ylipainoisia. Sosiaali- ja terveysmenot kasvavat jatkuvasti ja ylipaino ja sen aiheuttamat sydän- ja verisuonisairaudet ja muut elintasosairaudet kuormittavat todella paljon yhteiskunnan olemassaoloa kalleudellaan. Lääkkeet maksavat yhteiskunnalle paljon ja sairastunut maksaa ihan pieniä rippusia. Mktäs jos porukka tekisi jotsin, ettei lihoisi/lihoisi enempää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on hyvinkin lihava ja lähes sairaalloisen lihava ja obeesi, mutta ei riittävästi, jolloin he eivät saa näihin suolistohormonimimeetteihin kuten Ozempiciin KELA-korvausta.

Monella niiden käyttö voisi aehkäistä diabeteksen puhkeaminen, mikä voisi tuoda yhteiskunnalle isoja säästöjä tulevaisuuessa. Isompia kuin mitä lääkekorvaus tuosta lääkkeestä maksaisi.

Kela ei tunne juuri ennaltaehkäisyn ajatusta. Ymmärrettäväähän se on kun on kova paine säästää joka asiassa. Pitää priorisoida.

Mutta voitaisiinko käyttää nykyistä tiedettä hyväksi ja esimerkiksi geenitestein seuloa ne ihmiset, jotka ovat suurimmassa riskissä ylipainon aiheuttamaan diabetekseen, ja heille myönnettäisiin korvattavuus ennaltaehkäisevästi ?

Siis hä? Et voiollatosissasi.

Mitäs jos suuremman tiskin ihmiset liikkuisivat enemmän ja söisivät terveellisemmin, etteivät sairastuisi DM2:een?

Vierailija
144/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dm1X kirjoitti:

DM1 täällä. Itsekin olen kamppaillut insuliiniresistenssin kanssa. Heti huomaa, jos ei liiku ja antaa painon nousta, insuliinimäärät kohoavat, koska insuliiniresistenssi kasvaa. Eli tarvitaan lisää insuliinia pitämään verensokerit hyvänä. Isot määrät insuliinia ruokkivat insuliiniresistenssiä. Lisäksi insuliini lisää rasvakudoksen määrää. Tästä voi lähteä noidankehä, joka voi helpottaa tuon metabolisen oireyhtymän kehittymistä.

Ennaltaehkäisyyn parasta on säännöllinen liikunta ja terveellinen monipuolinen runsaasti erilaisia kasviksia sisältävä ruokavalio, sillä niillä suoliston kunto pysyy hyvänä ja myös suoliston mikrobisto vaikuttaa insuliiniresistenssiin. Butyraattia tuottavat bakteerit ovat tärkeitä, sillä butyraatti auttaa hillitsemään insuliiniresistenssiä. Mm. bifidobakteerit tuottavat butyraattia, ja niitä pitää ruokkia kasviksilla jotka sisältävät erilaiasia liukenevia kuituja.

Toki DM2 ja harvinaisemat erilaiset diabeteksen muodot ovat myös voimakkaasti perinnöllisiä. En minäkään voinut sille mitään, että sairastuin tyypin 1 diabeteekseen.

Ihmisiä pitäisi auttaa eikä syyllistäminen elämäntavoista ole oikea keino. Toki elintavoilla on osasyynsä sairauden puhkeamiseen monilla, mutta osa sairastuu vaikka olisikin hyvät elintavat. Viittaan tällä muihin kuin tyypin 1 diabeteksen, joka on selkeästi autoimmuunisairaus, eli keho on tuhonnut omat insuliinia tuottavat solunsa haimasta. 

Suoliston mikrobiston yhteydestä ihmisen terveyteen tullaan puhumaan entistä enemmän tämän vuosikymmenen edetessä. Se todella vaikuttaa vaikka mihin. 

Prosessoitu ruoka harvoin sisältää ruokaa hyville pöpöille. Sitten niiden määrä ja diversiteetti heikkenee ,mikä vaikuttaa ihmisen terveyteen negatiivisella tavalla. 

No miten olisi niiden kasvisten, viljojen kuitujen (esim. kauran beetaglukaani) ja marjojen syöminen? Ihan taas nollakeskustelu, kun porukka itse valitsee huonosti ja syyttää ulkoisia tekijöitä, vaikka syyllinen näpyttelee vain selitysvastauksia.

Pitää ajatella ruokaa myös ruokana hyville kavereilleen suolistossa.

Ne pitävät ihmisen terveenä ja me anntetaan niille palkkioksi hyvää ruokaa. 

Vierailija
145/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on hyvinkin lihava ja lähes sairaalloisen lihava ja obeesi, mutta ei riittävästi, jolloin he eivät saa näihin suolistohormonimimeetteihin kuten Ozempiciin KELA-korvausta.

Monella niiden käyttö voisi aehkäistä diabeteksen puhkeaminen, mikä voisi tuoda yhteiskunnalle isoja säästöjä tulevaisuuessa. Isompia kuin mitä lääkekorvaus tuosta lääkkeestä maksaisi.

Kela ei tunne juuri ennaltaehkäisyn ajatusta. Ymmärrettäväähän se on kun on kova paine säästää joka asiassa. Pitää priorisoida.

Mutta voitaisiinko käyttää nykyistä tiedettä hyväksi ja esimerkiksi geenitestein seuloa ne ihmiset, jotka ovat suurimmassa riskissä ylipainon aiheuttamaan diabetekseen, ja heille myönnettäisiin korvattavuus ennaltaehkäisevästi ?

Siis hä? Et voiollatosissasi.

Mitäs jos suuremman tiskin ihmiset liikkuisivat enemmän ja söisivät terveellisemmin, etteivät sairastuisi DM2:een?

Ei kaikki saisi lääkkeeseen korvausta. Vain he, joilla on geneettinen alttius. 

Vierailija
146/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet pitäisi olla lyhyaikainen tuki sairauden pahimassa vaiheessa. Nyt ihmiset syö noita vuosia ja lihovat samalla muodottomaiksi. Sitten on tulee masennusta lisää ylikiloista joka pilaa hiljalleen terveyden.

Vierailija
147/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeidenkäyttäjätkin ovat korvaushoidossa vuosia. En ymmärrä.

Vierailija
148/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Ozempiccia ylipainoon, BMI 33. Tiedoksi tälle Karenille, että reseptiä ei mormaalipainoinen saa, ja apteekki laittaa diabeetikot etusijalle, jos lääkkeestä on pulaa.

Vierailija
149/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön määrätyt psyykelääkkeet, joiden pitäisi periaatteessa lihottaa paljon. Mutta olen joutunut itse etsimään työllä ja tuskalla ne keinot, ettei liikapainoa kerry liikaa.  Olen siis laskenut kalorimäärän, joka minulla kuluu päivässä ja olen suunnitellut ruokavalion päiväksi tämän mukaan. Jos lääkkeistä alkaa vatsa kurnia, niin olen joutunut opettelemaan sietämään olotilan ja keitän esim. silloin ison kupin teetä, joka auttaa tähän.

Minusta siis ihmisille pitäisi tarjota apua juuri tuohon syyhyn, eli masennus ym. psyykelääkkeiden painonnousuun. Tietääkseni Suomessa kyseisiä lääkkeitä määrätään hurjat määrät ja ylipaino on näidenkin lääkkeiden seurausta. Ei ole sekään oiken, että hoidetaan yhtä sairautta, jonka hoito aiheuttaa lisäksi  uusia sairauksia.  Ei tämä mitään sairauden hoitoa ole.

Silti tätä painonnnousuaspektia psyyke- ja masennuslääkkeiden kohdalla vähätellään jos kysyy esim. lääkäriltä tai apteekkarilta.

Ja auta armias jos käy niin että kuurin loputtua kilot eivät lähdekään mihinkään kalorien kyttäilystä ja rääkkiliikunnasta huolimatta niin voin kokemuksesta sanoa että apua ei tule kyllä mistään. Eräskin lääkäri huusi pää punaisena minulle että lääkkeet eivät lihota vaan ruoka lihottaa ja jos en laihdu niin olen itse siihen syyllinen. Toiset sanoivat että lääke on voinut vaurioittaa keskushermostossa jotain eikä siihen voi mitään vaikuttaa. Mikä kuulostikin niin hyvältä että minulle annettiin muka niin turvallinen masennuslääke joka on saattanutkin vaurioittaa pysyvästi keskushermostoani. Ei onneksi ollut vaan sain vuosien etsinnällä löydettyä keinon saada painon tiputettua.

Mutta lähti kyllä luotto lääkäreihin tuon kokemuksen jälkeen. Ei ne osaa kuin todeta flunssan ja kirjoittaa reseptilääkkeen siihen.

Asenteesi on kyllä niin pielessä kuin vain voi olla. Kalorien kyttäily ja rääkkiliikunta indikoi, että heti kun dieetti loppuu, niin palaat takaisin vanhaan. Luuletko, että ne ikänsä hoikat ihmiset valitsee huonoja valintoja joka päivä? Olen itse 166 ja 53. Mitäs lottoat, onko ihan tuuria vaan?

On. Olet voittanut geenilotossa mutta ei se omaa ansiotasi ole.

Vierailija
150/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus tuntuu aina olevan jonkun muun vika, ei ikinä siis itseaiheutettua. Nyt odotettan taas jotain ulkopuolista pelastusta ettei tarvitsisi muuttaa sairaita elintapoja.

Vierailija
151/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.

Mullon BMI 17. Diabetes todettiin puoli vuotta sitten. Ei syömishäiriötaustaa.

BMI 17 = sulla kyllä on syömishäiriö. Oletko syönyt ne vähän terveellisesti vai monipuolisesti, vai light-limuja ja harkkuja? Diabetes tulee liiasta sokerista.

Diabetes ei koskaan ole liiallisen sokerin syönnin seurausta eikä se parane sokeria välttelemällä.

Liika hiilihydraatti aiheuttaa 2tyypin diabetesta. Sen saa remissioon vähentämällä hiilihydraattien määrää.

Ruotsissa karppausta suositellaan diabeetikoille, mutta ainakin meidän diabeteshoitaja on sitä mieltä, että missään tapauksessa diabeetikkojen ei tule sille ruokavaliolle siirtyä.

Vierailija
152/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku itsensä riskiryhmään syönyt ahne boomeri kertoo miten kaikki lääkkeet kuuluu hänelle, maksajasta ei liene epäselvyyttä.

Sielläpä on taas yksi tietäjä noussut jo aamusta ihmisiä haukkumaan.

Mulla on diabetes geeneissä. Tämä on suvussa suurin piirtein kaikilla "vauvoista vaariin", todettu erikoislääkärien toimesta. Enemmistö normaalipainoisia.

Kun sairastuin, nousi paino insuliinilla 20 kiloa, vaikka ravinnonsaantini juuri kuin pitääkin, annoskoot ja kaikki muu. Nyt olen saanut tuota höttöä pois liki 10 kiloa ja insuliini on vaihdettu toiseen tuotteeseen. Tämä on veristä taistelua. Mulla on myös täysi Kelan korvattavuus, joten meitä ns. oikeasti sairaitakin on, ota se huomioon. Ja kyllä, minuakin veetuttaa nuo lääkekatkot, kun aina joutuu nimellä varaamaan.

Insuliini johtaa helposti kierteeseen: nälkä kasvaa, rasvakudos lisääntyy, syödään lisää, pitää pistää lisää insuliinia, kierre on valmis. Toki monella diabeetikolla etenkin tyypin 1 diabeetikoilla on ihan oikeasti insuliinin vaje, jolloin insuliini on heille elintärkeää. Mutta heilläkin insuliiniresistenssi voi tulla liikkumattomuuden ja huonojen elämäntapojen seurauksena. 

Ozempicia ei Kela tietenkään korvaa, jos ei ole riittävän sairaalloisesti ylipainoinen, vaikka sillä voitaisiin ehkäistä mm. diabeteksen puhkeaminen. Mutta ennaltaehkäisyähän ei Suomessa tunneta terveydenhuollossa.

Diabeteksen esiastetta sairastavillehan on olemassa Saxenda-lääkitys laihdutuksen tueksi, kuuluu samaan lääkeryhmään kuin Ozempic.

Vierailija
153/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetesta on paljon muitakin muitoja, kuin kakkosta, niitä myös hoidetaan Ozempicilla. Itseltäkin löytyy ja valitettavasti tähän ei voi vaikuttaa itse, kuten ei ykköseenkään. Suomessa tätä on tosi paljon geeneissä, toivon täälläkin ilkeileville hankalahoitoista deetä, niin pääsee sitten tutustumaan omassa ylemmyydentunnossaan :)

Kertoisitko lisää näistä muista diabeeteksista etkä vaan heittelisi tyhjiä kommentteja.

Itse olen kuullut että Alzheimeria kutsutaan nykyään kolmostyypin diabetekseksi, koska sen oletetaan johtuvan myös sokerianineenvaihdunnan häiriöstä. Joillakin potilailla oireet helpottuvat kun hiilarit vedetään minimiin ja aivot alkavat käyttää keto-aineita ravintona.

Oletan kuitenkin että tarkoitat jotain muita tyyppejä.

Muut diabetestyypit

MODY (E14.9)

Voidaan sekoittaa sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabetekseen.

Käsittää useita alatyyppejä, jotka aiheutuvat mutaatioista pääasiassa haiman kehitystä ja/tai insuliinineritystä säätelevissä geeneissä.

MODY-diabetekselle on tyypillistä

- varhainen alku (usein < 25 v, laaja vaihtelu!)

´- dominantti periytyvyys (diabetes useassa sukupolvessa – perheenjäsenten tutkiminen tärkeää); sukuhistorian puuttuminen ei sulje pois MODY-diabetesta, jos epäily on muutoin vahva (uusia mutaatioita syntyy)

- puutteellinen insuliinivaste glukoosille, osalla myös varsinainen insuliininpuute, näiden vaikeusaste vaihtelee

- hypoglykemiaherkkyys diabeteslääkityksen yhteydessä, osalla myös spontaanisti ja jo ennen diabeteksen toteamista.

Kystinen munuaissairaus, suurentuneet aminotransferaasi- ja/tai uraattipitoisuudet, pieni magnesiumpitoisuus sekä sukuelinten poikkeavuudet voivat liittyä HNF1B-diabetekseen.

Osalle riittää ruokavalio- tai tablettihoito, osa tarvitsee insuliinimonipistoshoitoa. Yleisin muoto, glukokinaasidefekti, ei yleensä vaadi hoitoa. Se ilmenee lievästi kohonneena paastoglukoositasona.

Toiseksi yleisimmässä muodossa, HNF1A-diabeteksessa, glukoositaso taas nousee hyvinkin voimakkaasti hiilihydraattipitoisen aterian yhteydessä, vaikka paastotaso saattaa pitkään olla hyvä.

MODYa epäiltäessä lähete diabetespoliklinikalle on aiheellinen geenitestausta ja perinnöllisyysneuvontaa varten.

Harvinaisia geneettisiä poikkeavuuksia edustaa mm. mitokondriaalinen diabetes, joka periytyy äidin kautta seuraavalle sukupolvelle (tytöille ja pojille). Liitännäisenä voi olla useita muita elinmuutoksia, mm. huonokuuloisuus, kardiomyopatia ja neurologisia oireita (MELAS-oireyhtymä 4). Insuliinin puutteen vaikeusaste vaihtelee.

Sekundaarinen diabetes (E13)

Kehittyy yleisimmin haimatulehduksen jälkeen 5. Voi liittyä hyperkortisolismiin (glukokortikoidilääkitys tai Cushingin oireyhtymä) tai kasvuhormonin liikatuotantoon (akromegalia). Usein pohjalla on perinnöllinen alttius tyypin 2 diabetekselle.

Haimanpoiston jälkeinen diabetes (E89.1)

Kehittyy täydellisen haiman poiston jälkeen. Tilaan liittyy suuri hypoglykemiaherkkyys.

Vierailija
154/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua saa vasta sitten, kun on paisunut palloksi. Sitten aukeaa leikkaussali ja muu tuki. Siihen asti kuuntelet vain mäkätystä ja saat paheksuntaa. Miksi ei voi saada apua ennen kuin asiat ovat tosi huonosti?

Suomalaisista valtaosa on ylipainoisia. Sosiaali- ja terveysmenot kasvavat jatkuvasti ja ylipaino ja sen aiheuttamat sydän- ja verisuonisairaudet ja muut elintasosairaudet kuormittavat todella paljon yhteiskunnan olemassaoloa kalleudellaan. Lääkkeet maksavat yhteiskunnalle paljon ja sairastunut maksaa ihan pieniä rippusia. Mktäs jos porukka tekisi jotsin, ettei lihoisi/lihoisi enempää?

Höpö höpö. Suomi käyttää terveydenhoitoon pohjoismaista vähiten rahaa, vaikka on ylipainoisin. Ylipaino ei aiheuta sairauksia, vaan lisää riskiä. Esimerkiksi yksinäisyys on 3x suurempi riski kuin lihavuus samoissa sairauksissa.

Vierailija
155/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ällöttää tämä itsensä taaperon näköiseksi syönyt kansa. Poislukien tietysti ne joilla on syy lihavuuteensa oli ne sitten lääketieteelliset tai traumat, mutta kaikki muut, oikeasti mikä ihmisiä vaivaa?!

Elintarviketeollisuudella on osansa tässä asiassa. He ovat jo pitkään lisänneet elintarvikkeisiin jauhoa ja sokeria, jotta niiden hinnat saadaan halvemmiksi.

Ootko sattunut katsomaan, mitä poistuvat ja vanhaksi menevät kuivatuotteet yleensä ovat kaupoissa? Ne on niitä terveellisempiä vaihtoehtoja, joita kukaan ei osta. Porukka haluaa terveellisiä, vähärasvaisia, runsaskuituisia ja vähäsojerisia vaihtoehtoja kaupan hyllylle, mutta ostaa kuitenkin esim. Rice Krispiesejä ja Jacky-makupalaa. Siinä teille kauniit sanat ja todellisuus.

Valmisruokiin ja makkaraan tungetaan jauhoja ja sokeria. Se on huono asia.

Vierailija
156/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.

Juuri näin ajattelin kun luin artikkelin. Eikös kakkostyyppi ole lähes aina seurausta huonoista elintavoista?

On, mutta harvempi tietää sitä että virallisten suositusten mukaan eläminen nimenomaan on sitä huonoa elintapaa. Virallisissa suosituksissa käsketään syömään 40% päivittäisestä energiatarpeesta hiilareina ja se on aivan liikaa ja johtaa useimmilla vuosien saatossa diabetekseen.

Maailmalla on heimoja joissa ei juurikaan syödä hiilareita ja diabetes on täysin tuntematon tauti.

Nykyään tiedetään että keto-dieetillä voi päästä täysin eroon diabetes-lääkityksestä, silti lääkärit suosittelevat edelleen potilaitaan syömään hiilareita ja napsimaan lääkkeitä.

"Ketodieetillä voi päästä täysin eroon diabetes-lääkityksestä" ja saada sydäninfarktin tai aivoinfarktin ja päästä täysin eroon hengestään.

Vierailija
157/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypin 2 diabeteksen pandemia uhkaa väestön terveyttä koko maailmassa ja erityisesti kehittyvissä maissa. Ihmisten paino on lisääntynyt voimakkaasti 30 viime vuoden aikana, ja lihavien ihmisten määrä maailmassa on nelinkertaistunut. On selvää, ettei ihmiskunnan perimä ole muuttunut näin lyhyessä ajassa eikä siis voi yksin selittää lihomista. Aiempien vuosisatojen aikana perimämme on kuitenkin sopeutunut paljon vähäenergiaisempaan ruokavalioon kuin nykyään syömäämme. Nopeasti muuttuva yhteiskunta näyttääkin olevan törmäyskurssilla perimän kanssa. Tämä tieto herättää kuitenkin toivoa siitä, että geenejä tutkimalla voisimme oppia, millä mekanismeilla joidenkin ihmisten perimä altistaa heidät tyypin 2 diabetekselle ja toisia se taas suojaa epäedullisten ympäristötekijöiden vaikutukselta ja diabetekselta.

Syömme esihistoriallisilla geeneillä länsimaista ruokaa.

Tämä on se suurin ongelma. Vaikka olen itsekin kilpirauhassairas niin ei se paino nouse mistään niinkuin tarpeesta syödä johonkin ihan muuhun kuin nälkään. Herkuttelu on täysin ok, mutta kun se lähtee puolella väestöstä lapasesta kun ylipainotilastoja katsoo. Jotain oikeasti tarvitsisi tehdä tälle asialle.

Vierailija
158/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin ajattelin kun luin artikkelin. Eikös kakkostyyppi ole lähes aina seurausta huonoista elintavoista?

Epäilen itselläni kakkostyypin diabetesta. Bmi 19, terveellinen ruokavalio.

Vierailija
159/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä ollaan pillereitä vailla,joka vaivaan,  ei itse haluta tehdä mitään.

Vierailija
160/163 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole läheskään aina. Diabetes kakkosta on olemassa 5 eri alatyyppiä. Osa niistä on lähes riippumattomia elintavoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä