Oletko kohdannut lähetyssaarnaajia koskaan? Mormoneja siis (nyt tulee tv 1 ohjelmaa)?
Turussa näkee aika ajoin kesäisin mutta eivät he ole tulleet puhumaan mitään mulle ainakaan. Toivottavasti en ole liian pelottava :)
Kommentit (96)
Mulla on heidän kirkko alle 10 min kävelymatkan päässä kotoa, joten väkisinkin heitä näkee. Kerran pari iloista nuorta tyttöä pysähdyttivät ja kehuivat miten ihanat kengät mulla on, kaksi iloista tyttöä. Myöhemmin kuulin muilta naapureilta että he ovat mormoneja ja heillä ei ole muuta ajatusta kuin jakaa hyvää mieltä, kai joku taka-ajatus on, mutta eivät ainakaan silloin koettaneet käännyttää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on heidän kirkko alle 10 min kävelymatkan päässä kotoa, joten väkisinkin heitä näkee. Kerran pari iloista nuorta tyttöä pysähdyttivät ja kehuivat miten ihanat kengät mulla on, kaksi iloista tyttöä. Myöhemmin kuulin muilta naapureilta että he ovat mormoneja ja heillä ei ole muuta ajatusta kuin jakaa hyvää mieltä, kai joku taka-ajatus on, mutta eivät ainakaan silloin koettaneet käännyttää ketään.
Ai niin, yksi yhteistyökumppani on myös mormoni. Ei hän sitä töissä esille mitenkään tuo, mutta se on kuitenkin tiedossa.
82+83 lisää, että varsinkin kesällä niitä pukupoikia näkee lähes joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko uskoa jos ei halua?
Tämä minusta on erottava tekijä kun kohtaa mormoneja tai Jehovia. Mormonit ovat olleet sellaisia hyväntuulisia jutustelijoita tyrkyttämättå yhtään mitään, Jehovat taas päinvastoin.
Mulla on yltiösosiaalinen mies joka tykkää käydä filosofisia keskusteluja. Meillä on käynyt mormoneja kotona, ja meillä oli Mormonin kirjakin lainassa. Palautettiin se Myöhempien Aikojen Pyhien kirkolle joskus kun löytyi siivouksen yhteydessä.
Mormonilähetyssaarnaajat ovat hyväkäytöksisiä nuoria, eivät niin ahdistavia kuin Jehovan todistajat. On ällistyttävää, miten hyvin mormonit puhuvat suomea lyhyen ajan jälkeen. Siitä voisi moni muu Suomeen muuttanut ottaa mallia.
Ovat oman uskontonsa uhreja. Eivät he pahaa tarkoita. Mä olen heille ystävällinen. Haluan antaa heille hyvän kuvan Suomesta. Ei minua ja miestäni käännytetä mihinkään uskontoon. Ehkä niin päin, että me onnistutaan joskus kysymyksillämme havahduttamaan heitä ajattelemaan eri tavalla, kuin mihin heidät on aivopesty.
Olen nähnyt, mutta en ole jutellut heidän kanssaan. Jos tulevat saarnaamaan minulle, saarnaan heille takaisin oikeaa kristinuskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvakseltaan mormoneja näkyy. Näille amerikkalaisnuorille on annettu mahdoton sarka, käännyttää meitä suomalaisia lahkoon, joka on suomalaisille mahdotonta käsittää. Jo kahvin ja teen juomisen lopettaminen tuntuu mahdottomalta jonkun uskonlahkon takia.
Dokumentti Suomeen lähetetyistä mormoninuorista TV1 5.1. on hyvin valaiseva. Dokumentissa esiintyvä Tyler Davis kärsi mielenterveys ongelmista jo ennen Suomeen tuloa, täällä ne kärjistyivät, ei ihme-täysin vieras maa ja kieli ja mahdottomaksi kärjistyvä käännytystyö. Tuli kotiin paluu ennen aikojaan. Kaikesta huolimatta tämä nuorimies ihastui maahamme ikihyväksi ja haluaa palata tänne, syödä lohikeittoa, saunoa ja pulikoida avannossa-nauttia siitä ihanuudesta mitä tämä maa voi tarjota.
Näille mormoninuorille Suomeen tulo voi olla elämänkokemus, mutta meidän käännyttäminen on pelkästään ajanhukkaa, mormoniuskontoon suomalaiset eivät käännyt, korkeintaan promilleluokkaa.
Lähetystyössä ollessaan mormoniähetyssaarnaajat eivät saa saunoa tai uida missään, avannossakaan. Ei kertaakaan. Lähetystyöstä vapauttamisen jälkeen vasta normaalisti näitä.
Eikös niillä ole jotkut taika-superhessu-kalsarit, ettei mene demoni persreiästä sisään?
Demoneista tiedä,mutta sellainen alusasu on olemassa heillä, garmentti. Kerran yksi mormoneista kertova tyyppi esitteli sellaisen. Superhessukalsarit tuli kyllä mieleen.
Tossa on ovelasti sääntönä, ettei saa toveria päästää silmistä. Taitaa olla siksi, että toinen voi vahtia et tekeekö toinen syntiä. Ja toveri vaihtuu 9 viikon välein et jos joku toinen on vapaamielisempi kuin toinen niin voi laittaa toisen kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Olen mutta vältellyt, en halua uskonnon tuputusta, olen tyytyväinen luterilainen.
Eikö ole vielä Jehovan todistajat käyneet soittamassa ovikelloa ja kysyneet "oletko valmis iäisyyteen"?
Olen itse julkipakana, mutta olen vuosien varrella törmännyt jehovien ohella mm. mormoneihin ja Etelä-Korean moonilaisiin Suomessa. He eivät onnistuneet käännyttämään sillä filosofian opiskelu antaa hyvän suojakertoimen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yltiösosiaalinen mies joka tykkää käydä filosofisia keskusteluja. Meillä on käynyt mormoneja kotona, ja meillä oli Mormonin kirjakin lainassa. Palautettiin se Myöhempien Aikojen Pyhien kirkolle joskus kun löytyi siivouksen yhteydessä.
Mormonilähetyssaarnaajat ovat hyväkäytöksisiä nuoria, eivät niin ahdistavia kuin Jehovan todistajat. On ällistyttävää, miten hyvin mormonit puhuvat suomea lyhyen ajan jälkeen. Siitä voisi moni muu Suomeen muuttanut ottaa mallia.
Ovat oman uskontonsa uhreja. Eivät he pahaa tarkoita. Mä olen heille ystävällinen. Haluan antaa heille hyvän kuvan Suomesta. Ei minua ja miestäni käännytetä mihinkään uskontoon. Ehkä niin päin, että me onnistutaan joskus kysymyksillämme havahduttamaan heitä ajattelemaan eri tavalla, kuin mihin heidät on aivopesty.
Uskovaisissa on se ongelma että jos kuuntelet heitä ymmärtäväisesti, niin he palaavat sitkeästi takaisin. Kun pahalle antaa pikkusormen, se vei koko käden!
Vierailija kirjoitti:
Tossa on ovelasti sääntönä, ettei saa toveria päästää silmistä. Taitaa olla siksi, että toinen voi vahtia et tekeekö toinen syntiä. Ja toveri vaihtuu 9 viikon välein et jos joku toinen on vapaamielisempi kuin toinen niin voi laittaa toisen kuriin.
Ja kyllä välillä nuorilla ote lipsuu ja sitten lähetetään takaisin kotiin kesken lähetystyön. Inhimillistä sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onko moniavioisuus lopullisesti kuopattu sit heiltä? Vai onko matalalla profiililla yhä joillain, esim lapsia useammalle?
Kyllä se tuossa valtavirran MAP-kirkossa (LDS) on kuopattu ja jonkinasteinen tabu. Tosin kuoleman jälkeen voi olla miehellä useampia vaimoja, mutta ei tässä maailmassa. Mutta on paljon pienempiä mormonismin haaroja, eri kirkkoja, joissa moniavioisuutta harjoitetaan ja jopa vaaditaan parhaimpaan pelastuksen asteeseen.
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko ei harjoita moniavioisuutta.
https://https//www.jeesuksenkristuksenkirkko.org/
Evankeliumin oppia käyttävät väärin jotkut eriytyneet fundamentalisti ryhmittymät ja he harjoittavat moniavioisuutta. He eivät ole Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä.
Mornoni nimitystä ei muutenkaan käytetä enää vaan jäsenistä puhutaan esim Myöhempien Aikojen Pyhinä.
Myös hyvää kaunokirjallisuutta aiheesta
Juha Itkonen: Myöhempien aikojen pyhiä
Tuota dokkaria hieman muistuttava, nuoriin saarnaajiin empaattisesti asennoituva kirja, jota voi suositella kenelle tahansa lukevaiselle.
Sinä joka sanoit jos mormooni lähetyssaarnaajat tulevat saarnaan heille
oikeaa kristinuskoa .Oletko koskaan ajatellut mikä kirkko todella on oikea
uskon että kun rukoilet onko mormoonikirkko todella oikea saat vastauksen.
rukouksen täytyy olla todella vilpitön.Pyhä henki antaa voimakkaan tunteen
.Ei sellaista että vain tiedän ja tunnen vaan vastaus tulee todella voimakas
se menee luihin ja ytimiin asti eikä tunne katoa koskaan
Jotenkin ahdistavaa katsottavaa. Naiiveille nuorille maalattiin kuvaa maasta, jossa he voivat käännyttää ihmisiä tuosta noin vaan. Pareittain eläminen ja paikkakunnan ja parin vaihtuminen nopeasti vaikuttivat myös tosi kontrolloivalta.