Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Humalassa...raskaana APUA!

14.11.2006 |

Heippa!

Plussasin eilen maanantaina (clearblue). Laskettu aika olisi vauvalaskurin mukaan 13.7. Nyt olisin tuon mukaan raskausviikolla 6. Kaikki muuten ok, mutta kauhistuttaa ajatus siitä, että vielä lauantaina olin pikkujouluissa, jossa join n. pullollisen valkoviiniä ja yhden konjakin. Onko ketään sielunkumppaneita, kelle olisi käynyt vastaavasti?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sitä monikaan hirveen aikasin aina tiedä olevansa raskaana. Tuskinpa kannattaa mitään omantunnon tuskia tosta kantaa!

Vierailija
2/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tapahtui ekassa raskaudessa sama juttu. Olin juuri ennen juhannusta testannut toisen selkeän negan ja menkat oli myöhässä sen pari viikkoa. Vietin juhannuksen ajatellen, että en ole raskaana ja join jonkin verran alkoholia. Sitten kun juhannuksen jälkeenkään ei alkanut menkkoja kuulumaan niin tein toisen testin ja sehän näytti selkeää plussaa.

Kyllä tuli miettineeksi jonkin aikaa sitä, että mitä vauriota olen nyt sikölle mahdollisesti aiheuttanut. Tosi tyhmä juttu tuo alkoholin nauttiminen, mutta ei sitä tekemättömäksikään saanut. Onneksi lopputulos oli aivan ihana tyttö, joka on aivan täydellinen (ainakin äitinsä mielestä...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi, kohtalotovereita löytyy varmasti monia, itsekkin join muutamia siidereitä kun en tiennyt olevani raskaana ekassa raskaudessani. Alkion verenkierto ei ole vielä yhdistynyt omaasi, joten ei sen pitäisi vielä haitata mitään, minulla on eräs ystävä joka tiesi olevansa raskaana vasta viidennellä kuulla ja vietti railakasta elämää enne kuin sai tietää raskaudesta ja terveen vauvelin sai.Oli todella huolestunut kun ei tiennyt raskadesta ja juhli viikonloppuisin, älä turhaan murehdi, ihanaa raskautta sinulle

Vierailija
4/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset nopeista vastauksista, ehkä nyt en menetä yöuniani. Ja kiitokset myös onnitteluista! Ei tätä oikein vielä meinaa tajuta ;)

Vierailija
5/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön, joka tuli ei-toivotusti raskaaksi. Hän osti samalla reissulla raskaustestin ja kossu-pullon. Joi kosssun ja teki seuraavana päivänä testin. Ja terve vauva syntyi myöhemmin.

Ole huoleti. Ja nuku rauhassa ja iloitse raskaudesta!

terv sanna

Vierailija
6/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odottaessa olin pari kertaa kunnolla humalassa, ennen kun tiesin olevani raskaana. ja täysin terve taaperohan tuo näyttää olevan. Ja varmasti join enemmän kun puoli pulloa viiniä =)

Tipy+ipana 1v2kk+papuliini rv 27+4

Vierailija
7/24 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika yleistä..eikä kannata huolestua.

Esikoista odottaessani (enkä siis myöskään vielä tiennyt sitä) olin pikkujouluissa ja kahdessa toisessa juhlassa..enkä tosiaan kuivin suin..

Mutta terve tyttö syntyi! Neuvolassakin silloin rauhoiteltiin, että ihan alussa alkoholinkäytöstä vahingossa ei yleensä ole mitään vaaraa..

Onnellista odotusta!

Vierailija
8/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Huknsien keikalla lauantaina aikamoisessa tuubassa. =DDD

Seuraavana torstaina sitte testasin plussan. Jäipähän hyvä bileilta vikaksi ja hyvä mieli.

Raskausaikanakin muutaman kerran otin ruuan kanssa lasin pohjalle tilkan valkkaria. Oikein tervehän tuo poika näyttäs olevan.

Kyllä se Luoja on sen niin luonu että kun äiti ei voi vielä tietää raskaudesta niin ei vauvalle voi vielä aiheuttaa mitään vaurioita. Viksu äijä kyl on! =)

Tuosta verenkierrosta: Eipä ainakaan meijän muksulla se yhdistyny missään vaihees raskautta mun verenkiertoon! ;-DDD

Soffu

Vierailija
9/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lari:

Alkion verenkierto ei ole vielä yhdistynyt omaasi, joten ei sen pitäisi vielä haitata mitään

Itsekkin plussasin alkuviikosta ja olen myös viettänyt aika railakasta elämää muutamana viikonloppuna. en nyt mikään alkkis ole, mutta on sattunut just peräkkäin useempana viikonloppuna kavereiden synttäreitä ja pikkujoulua ja muuta rientoa.

Millon Lari alkion verenkierto yhdistyy? Siis millä raskausviikolla tai minkä ikänen alkio? Jos huomaa vaikka kuudennella viikolla (laskennallinen viikko siis viimesistä kuukautisista eli alkio noin 3 viikon ikänen) niin onko jo liian myöhäistä?

Kyselen vaan kun mulla on sellanen tieto että FAE kehittyis just raskauden alussa, sitä tässä kamalasti pelkään... Mutt onko niin että ei sekään ala kehittymään ennen kuin kuudennen viikon jälkeen jos ei kerran verenkierto sillon vielä yhteinen?

Tietääkö kukaan varmasti siis olis kysynyt tätä esim lääkäriltä?

Vierailija
10/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...alkaa alkion kiinnityttyä kohdun limakalvoon 5-6 pv. hedelmöityksen jälkeen eli noin rv. 2 ja 3 taitteessa. Samaan aikaan alkaa erittyä raskaustestien mittaamaa hCG- (human-chorion-gonadotropin) istukkahormonia, jonka pitoisuus kasvaa havaittavaksi parin viikon aikana. Istukka on kuitenkin valmis vasta toisen kolmanneksen alkaessa rv.12+ ja jatkaa senkin jälkeen kasvuaan koko raskauden ajan. Tarkkaan en osaa sanoa miten istukka noiden viikkojen 2-3 ja 12 välillä kehittyy mutta ei siis varmastikaan ole vielä täydellisesti toimiva noin varhain eikä näin ollen siirrä veressäsi olevaa alkoholia alkioon ainakaan kovin tehokkaasti. Olen kuullut myös että raskauspahoinvointi on jotenkin sidoksissa istukan nopeimman kehityksen kauteen (toimiipa tämäkin tulevalle äidille vinkkinä raskaudesta siinä vaiheessa kun tuo tieto alkaa olla sikiön terveyden ylläpitämiseksi merkityksellinen).

Ja äidin ja sikiön veren ei pitäisi olla missään vaiheessa kosketuksissa toisiinsa jos istukka on kunnossa. kuvia istukan verenkierrosta löytyy vaikka googlettamalla kuvia hakusanalla " placental circulation" .

ei nyt ihan lääkärin tietoa, mutta fysiologin :-)

Vierailija
11/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä ulkomailla ja lähes joka päivä enemmän tai vähemmän humalassa 2 viikkoa putkeen, parin päivän päästä reissusta tein positiivisen testin. Sanoin sitte neuvolassa kätilölle että oon juopotellu aikas rankasti juuri ennen kun sain tietää raskaudesta. Hän sano mulle että ei ole mitään vaikutusta että luonto on suunitellut että niin kauan kun äiti ei tiedä tulevasta lapsestaan ei hän voi tätä mitenkään vahingoittaa. Minä luotan tuoton tietoon... eli sulla ei ole mitään hätää. Onnellista odotusta!! =)

Vierailija
12/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyn pocahontasiin, olin jo aika pitkällä esikoista odottaessa, ennenkuin huomasin olevani raskaana (erittäin epäsäännöllinen kierto) ja kun olin siitä juhlimisesta huolissani neuvolassa, neuvolan täti sanoi samaa kuin pocahontasille; niin kauan kun et tiedä, sillä ei ole vaikutusta :) Ja jos olisi tosi pahasti ollut vaikutusta, se olisi tullut alussa pois. Myöhemmin ehkä olisikin jotain haittaa. Ole huoleti, kyllä luonto tietää. Ja toisestakin oli omat häät ja lomareissu ennenkuin huomasin odottavani.

Klainari

Vierailija
13/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi joka " juopotteli" ihan ekoilla viikoilla kun luuli ettei tulekaan ihan hevillä raskaaksi.. Juuri oli gyne todennut että mulla voi olla vaikea tulla raskaaksi, monirakkulaiset munasarjat tms.. Olin sitten tuudittautunut ajatukseen että siihen menee vielä paaaljon pidempään. Noh, etelässä mekin oltiin lomalla viikon verran ja siellä tuli juotua pari olutta per päivä ja iltaisin aina vähän viiniä.. Kaikki kenen kanssa olen jutellut asiasta, ovat todenneet että se ei ole vaikuttanut eikä ole vaarallista, joten ole ihan huoleti! :)

Mammanalku + tiitiäinen 19+5

Vierailija
14/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan ole asiantuntija, mutta pisti kovasti korvaan teidän asennoituminen alkoholiin ja raskauteen. Olen opiskellut vähän erityispedagogiikkaa ja siellä jäi vahvasti mieleen Fas- syndrooma, joka on suuri ongelma. Opettaja jaksoi kovasti luennoida aiheesta ja oli sitä mieltä, että valistus pitäisi nimenomaan aloittaa jo yläasteella. Ei riitä, että neuvolassa kerrotaan, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen, koska silloin voi olla jo myöhäistä.

Yksi ilta ei varmaankaan vaikuta, mutta kyllä aihe on vakava. Olisi hyvä saada keskusteluun myös toinen puoli. Googletin vähän nopeasti asiasta:

FAS edellyttää yleensä alkoholin käyttöä läpi koko raskauden tai 2. ja 3. raskauskolmanneksen aikana, mutta Ylitalon (1994) mukaan kriittisin aika on raskauden 1. kolmannes, varsinkin hedelmöitymisen aika. Suomessa syntyy vuosittain noin 1,2 /1000 FAS -lasta ja 2,3 /1000 FAE -lasta (Autti - Rämö 1993). Suomessa siis arvioidaan syntyvän vuodessa sata alkoholin vaikeasti ja pysyvästi vammauttamaa lasta ja 200 lievemmin vammautunutta lasta (Siimes ym. 1996).

Wikipedia

Millainen alkoholinkäyttö vaurioittaa sikiötä?

Alkoholin sikiölle vaarallisuutta arvioitaessa merkittävimmiksi osatekijöiksi on katsottu alkoholialtistuksen kesto, alkoholialtistuksen määrä vuorokautta tai viikkoa kohti, alkoholin huippupitoisuudet veressä sekä mahdolliset muut sen syntyyn myötävaikuttavat tekijät.

Elinten muodostumisen kannalta tärkein raskauden vaihe ovat viikot 2¿8. Ongelmallisin vaihe on raskauden ensimmäisten 2¿10 viikon aikana, aikana jolloin raskautta ei ole aina vielä tiedostettu. Tämän organogeneesin aikana epämuodostumien syntymisen riski kasvaa äidin käyttämän alkoholimäärän suuretessa, ja vaara lisääntyy huomattavasti, kun äiti nauttii yli viisi alkoholiannosta päivässä.[3] Rakenteelliset epämuodostumat syntyvät alkuraskauden aikana, mutta aivot kehittyvät koko raskauden ajan. Runsas juominen aiheuttaa muun muassa magneettikuvauksessa näkyviä aivorakenteen epämuodostumia. FAS-lapsella voi olla vakava, pysyvä aivovaurio.[1] Vaikka huumeiden teratogeenisuudesta on vähemmän näyttöä, on näyttöä huumealtistukseen liittyvistä sikiön kasvun hidastumisen vaaroista sekä merkittävistä keskushermoston vaurioitumisriskeistä. Myös vauvan vieroitus huumeriippuvuudesta on hänelle usein hyvin tuskallista.[7]

Myöhemmässä raskauden vaiheessa alkoholin nauttimistavalla on todennäköisesti runsaasti merkitystä. Seattlen pitkittäistutkimuksessa on todettu oppimisvaikeuksia esiintyvän enemmän niillä lapsilla, joiden äitien alkoholinkäyttö raskauden aikana oli humalahakuista. Tutkimukset alkoholin suurkuluttajien ryhmissä ovat osoittaneet, että lapsen pysyvän kasvuhäiriön sekä keskushermostovaurion vaikeus riippuu äidin juomisen kestosta suhteessa raskauden kestoon. Jokainen päivä ilman alkoholia parantaa sikiön ennustetta.[3]

Turvallisuusrajojen asettamista raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle on vaikea, ellei mahdoton antaa. Todennäköisesti raja on noin 1¿1.5 alkoholiannosta päivässä, mutta tässäkin on yksilöllisiä eroja. Turvallisuusrajan löytämistä vaikeuttaa paitsi objektiivisten juomatietojen puuttuminen myös se, että lievempiä kognitiivisia toimintahäiriöitä, jotka aiheuttavat suoriutumisen heikkoutta vasta kouluiässä on vaikea mitata.

Alkoholi ja muut päihteet

Suomessakin on yhä lisääntyvässä määrin raskaana olevia sekakäyttäjiä, äitejä jotka käyttävät alkoholia ja lääkkeitä tai huumeita samanaikaisesti. Näihin kaikkiin liittyy sikiön keskushermoston vaurioitumisen riski. Lapsen myöhempi ennuste on riippuvainen eri aineiden aiheuttaman altistuksen määrästä. Näyttää kuitenkin siltä, että alkoholin sikiötä vaurioittava (teratogeeninen) vaikutus on suurin.

Vierailija
15/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin aivan hyvä tuoda myös asian toista tuikitärkeää puolta esiin, mutta olen sitä mieltä, että yllä oleva viesti on tässä yhteydessä turhaa ja ikävää pelottelua. Kaikki kunnia naisille, jotka pidättäytyvät alkoholista koko raskauden suunnittelun ajan, mutta (kuten lähes kaikista kommenteista näkyy), ei se monelle taida onnistua. Varmasti raskas alkoholinkäyttö alkuraskauden aikana saattaa olla hyvin vahingollista sikiölle, mutta yli 5 annosta päivässä on jo suurkulutusta eikä mitään hupailevaa lomajuomista. Käsitykseni on, että FAS- syndroomaa esiintyy lähinnä alkoholistien lapsilla.

Tietenkin alkoholin käytön vähentäminen (ja tietenkin raskausaikana tyystin lopettaminen) on suotavaa ja toivottavaa. Mutta ei pidä pelotella jo pelästynyttä!

Vesikko

Vierailija
16/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön kannalta humalahakuinen juominen on myös vaarallista: vaikka äiti olisi arjet täysin raitis, mutta viikonloppuna juo itsensä humalaan, on sillä selkeä sikiön kehitystä lamaava vaikutus. Mitä korkeammaksi äidin veren alkoholipitoisuus nousee, sen enemmän humalassa myös sikiö on. Jos humalatila toistuu usein, sikiön normaali kehitys on suuressa vaarassa.

Runsasta alkoholinkäyttöä tulee välttää raskauden aikana. Jos odottava äiti nauttii 2¿3 alkoholiannosta päivittäin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, keskenmenon riski kasvaa vähintään kaksinkertaiseksi toisen raskauskolmanneksen aikana. Jo kymmenen viikoittaista alkoholiannosta hidastaa sikiön kasvua. Alkoholinkäytön jatkuessa sikiölle voi kehittyä fetaalinen alkoholioireyhtymä (FAS), jonka oireita ovat pre- ja postnataalisen kasvun hidastuminen, henkinen ja fyysinen jälkeenjääminen, neurologiset oireet ja poikkeavat kasvonpiirteet. Kehitysvammaisuuden asteeseen vaikuttaa alkoholialtistuksen määrä.

Raskaudenaikaista runsasta alkoholinkäyttöä pidetäänkin nykyisin suurimpana yksittäisenä sikiön terveyttä uhkaavana tekijänä länsimaissa, joten tämä on aina kerrottava raskautta suunnittelevalle tai jo raskaana olevalle naiselle ja hänen puolisolleen.

Alkoholi on tärkein yksittäinen raskaudenaikainen kehitysvammaisuuden

syy ja ainoa vaurioista, joka periaatteessa olisi täysin ennalta ehkäistävissä. Siksi alkoholin suurkuluttajan pitäisi lopettaa juomi-

nen kokonaan tai vähentää sitä merkittävästi jo ennen suunnittelemaansa raskautta. Sen sijaan 1¿2 viikottaisen alkoholiannoksen (esim. 12 cl mietoa viiniä tai pullo keskiolutta) ei ole osoitettu aiheuttavan sikiövaurioita.

Vierailija
17/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, en tosiaankaan halunnut peloitella ensimmäisen viestin kirjoittajaa. Kyllähän Fas yhdistetään suurkuluttajiin. Kuitenkin kauhistutti, kun niin moni vastaaja alkoi kertomaan leveitä kokemuksia ja tietoja useista humalista ja raskaudesta. Humalatila ja raskaus on paha juttu ja vielä pahempi jos toistuvasti saa sikiön humalaan.

Vierailija
18/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiahan on tietenkin erittäin vakava. Mutta minustakaan edellä olevat varoitustekstit eivät sovi tähän pinoon. Kyse oli kuitenkin siitä jos on juonut itsensä humalaan TIETÄMÄTTÄ olevansa raskaana. Ei kai kukaan tässä pinossa kertonut jatkuvasti kännäävänsä. onhan se vähän eri asia juoko jatkuvasti alkoholia tai jos on kerran juhlinut (vaikka kuinka rankasti) raskauden alkumetreillä tietämättä raskaudesta.

Tipy, joka oli hyvinkin kännissä kerran ennen tietoa esikoisen odotuksesta, mutta täysin raittiina siitä lähtien.

Vierailija
19/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis heräsin kun kossut ja raskaus on samssa lauseessa

tai, että neuvolat sanovat, että jos ei tie olevansa raskaana voi juoda

Just olen saanut sen käsityksen, että alkuraskaus on sikiölle se tärkein. Ja jos sitä on humalassa silloin (tai useasti), niin voi vahingoittaa sikiötä!

Vierailija
20/24 |
15.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rv 5 olin työporukan kanssa viihdyttämässä itseäni lasillisten ääressä. En vielä pariin viikkoon huomannut olevani raskaana. Hajamielisyys on vaivannut raskauden alusta asti, muistin ostaa testin rv 7...

Ja arvelinkin asian olevan ok, kun sain raskaudesta tietää, varmistin vielä neuvolantädiltä, ja hän totesi asian olevan justiin niinkuin tänne on vastattukin, eli verenkierto ei ole niin varhain vielä yhdistynyt kunnolla jne. Olet vastuullinen ihminen kun mietit asiaa, mutta älä suotta menetä yöuniasi:) Et ole tehnyt mitään väärää, nyt vain jatkossa vältetään kupittelua raskauden loppuun asti:)